Konta i promocje bankowe – Najlepszekonto.pl

My analizujemy konta bankowe. Ty je wybierasz.

Konta i promocje bankowe – Najlepszekonto.pl

Zmiana danych w banku – przez Internet, na infolinii, a może jedynie w oddziale?

Michał Radzimiński

Jestem dociekliwym redaktorem, stale poszukującym nowych wyzwań. Lubię pisać o pieniądzach, choć wcale nie są dla mnie najważniejsze w życiu.

Zmiana danych w banku – przez Internet, na infolinii, a może jedynie w oddziale?

Zacznijmy od tego, że posiadanie w banku aktualnych danych osobowych lub kontaktowych to nie żadna fanaberia, a niezwykle istotna sprawa. Banki nie bez powodu gromadzą szczegółowe informacje o klientach – chodzi nie tylko o sprawną i skuteczną komunikację, ale także o bezpieczeństwo. Nasze dane służą bowiem identyfikacji, która ma chronić przed nieuprawnionym dostępem do środków przez nieupoważnione osoby.

O tym, jak dużą wagę banki przywiązują do kwestii aktualnych danych, świadczą zapisy w umowach i regulaminach. W większości dokumentów określających warunki współpracy instytucji z klientem odnajdujemy zapisy, które zobowiązują tego drugiego do niezwłocznego zgłoszenia zmiany danych osobowych i kontaktowych. W niektórych przypadkach za niewypełnienie tego obowiązku grożą nawet kary finansowe. Jeśli nawet podejrzewamy, że jest to zwykły „straszak”, to fakt pozostaje faktem – posiadanie aktualnych danych leży w interesie banku, ale przede wszystkim klienta.

Zmiana danych w banku – jakie mamy możliwości?

Skoro mamy jasność, że nie warto zwlekać z poinformowaniem banku o nowym adresie, numerze telefonu czy dowodzie osobistym, przejdźmy do części praktycznej. W jaki sposób możemy zgłosić zmianę naszych danych?

Zasadniczo istnieją 4 główne metody. Nie ma w tym nic zaskakującego, gdyż odpowiadają one po prostu czterem głównym kanałom zarządzania produktami i komunikacji z bankiem. Mam tu na myśli serwis internetowy, aplikację mobilną, infolinię oraz wizytę w placówce.

Oczywiście nie o każdej zmianie klienci poinformują bank w dowolny sposób – zwłaszcza, gdy mówimy o danych nieco bardziej istotnych niż adres mailowy. Czasem będzie to możliwe, jednak znacznie częściej zdarza się, że do dyspozycji mamy tylko część lub wyłącznie jedną ze wspomnianych metod.

Zmiana adresu – możliwa przez Internet?

Przeprowadzka oznacza konieczność zgłoszenia nowego adresu we wszystkich instytucjach, które mogą przesyłać nam korespondencję, a więc także w bankach. Inna sprawa, że te nie zawsze ograniczają się do pytania o adres korespondencyjny. Często już przy otwieraniu konta wymagane jest podanie także adresu zamieszkania oraz zameldowania.

Kliknij, aby powiększyć
Wniosek o konto osobiste w jednym z banków, który już na tym etapie wymaga podania wszystkich adresów, w tym zameldowania.

Jeśli zmienił się nasz adres, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że będziemy mogli poinformować o tym bank bez wychodzenia z domu – w serwisie transakcyjnym lub w aplikacji mobilnej, ewentualnie na infolinii. Musimy mieć jednak świadomość, że w wielu przypadkach przez Internet będziemy mogli zaktualizować jedynie konkretny rodzaj adresu (zazwyczaj korespondencyjny).

W jaki sposób zaktualizujemy w banku adres?
Bank Dostępne metody
Alior Bank bankowość internetowa, aplikacja mobilna, infolinia, oddział
Bank Millennium bankowość internetowa, aplikacja mobilna, infolinia, oddział
Bank Pekao bankowość internetowa, oddział
Bank Pocztowy bankowość internetowa, infolinia, oddział, placówka pocztowa
BNP Paribas bankowość internetowa, infolinia, oddział
Citi Handlowy bankowość internetowa, infolinia (wymaga dostępu do usługi CitiPhone oraz weryfikacji CitiPhone PIN-em), oddział
Credit Agricole bankowość internetowa, infolinia, oddział
Getin Bank bankowość internetowa, infolinia, oddział
Idea Bank bankowość internetowa, oddział
ING Bank Śląski bankowość internetowa, aplikacja mobilna, oddział
Inteligo bankowość internetowa, infolinia, listownie
mBank bankowość internetowa, aplikacja mobilna, infolinia, oddział
Nest Bank bankowość internetowa, aplikacja mobilna, oddział
PKO BP bankowość internetowa, infolinia, oddział
Santander Bank Polska bankowość internetowa, rozmowa wideo, oddział
T-Mobile Usługi Bankowe bankowość internetowa, infolinia
Toyota Bank bankowość internetowa, formularz kontaktowy, infolinia

Zmieniłeś numer telefonu? To ważniejsze niż mogłoby się wydawać…

Dziś nawet skorzystanie z oferty innego operatora komórkowego nie musi wiązać się z koniecznością zmiany numeru telefonu. To sprawia, że tego rodzaju dane zmieniamy znacznie rzadziej niż jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu.

Mimo to i taka sytuacja może mieć miejsce. Wbrew pozorom nowy numer telefonu nie jest bez znaczenia z punktu widzenia banku; i nie chodzi nawet o to, że nie będą do nas docierały SMS-y z ofertami super taniej pożyczki. Prawdziwy problem pojawia się, gdy bank dysponuje nieaktualnym numerem telefonu, który służy nam do autoryzacji transakcji hasłami SMS.

Kwestia zmiany takiego numeru jest na tyle poważna, że od dłuższego czasu banki – zmotywowane wytycznymi Komisji Nadzoru Finansowego – wprowadziły w tym zakresie istotne ograniczenia. W efekcie dokonanie tego z poziomu bankowości internetowej wcale nie musi być możliwe; a nawet jeśli jest, to odbywa się to zwykle przy dodatkowej weryfikacji (np. kodem SMS, PIN-em do aplikacji lub kontaktem ze strony banku).

Jak zmienimy numer telefonu do autoryzacji?
Bank Dostępne metody
Alior Bank oddział
Bank Millennium infolinia (połączenie z konsultantem z aplikacji), oddział
Bank Pekao bankowość internetowa (o ile klient posiada dostęp do starego numeru telefonu), oddział
Bank Pocztowy infolinia, oddział, placówka pocztowa
BNP Paribas bankowość internetowa, infolinia, oddział
Citi Handlowy bankowość internetowa (bank informuje, że "w niektórych przypadkach ze względu na zbyt wysokie ryzyko operacji, zmiana Twojego Głównego numeru telefonu nie będzie możliwa”), oddział
Credit Agricole infolinia (w przypadku posiadania telekodu), oddział
Getin Bank infolinia, oddział
Idea Bank oddział
ING Bank Śląski bankowość internetowa, aplikacja mobilna, oddział
Inteligo infolinia
mBank infolinia, oddział
Nest Bank bankowość internetowa, aplikacja mobilna, infolinia, listownie, mailowo, oddział
PKO BP bankowość internetowa (zmiana jest zatwierdzania po kontakcie telefonicznym ze strony banku), infolinia, oddział
Santander Bank Polska rozmowa wideo, oddział
T-Mobile Usługi Bankowe bankowość internetowa (o ile klient posiada dostęp do starego numeru telefonu), infolinia
Toyota Bank formularz kontaktowy

Alternatywą dla zmiany ustawień numeru telefonu, na który mają przychodzić hasła i kody, może być przełączenie się na mobilną autoryzację, dzięki której operacje zatwierdzamy w aplikacji. Warunkiem jest tu oczywiście udostępnianie tej metody przez nasz bank.

Czy wymianę dowodu osobistego trzeba zgłaszać w oddziale?

Dowód osobisty to najważniejszy dokument identyfikujący nas jako klientów banku. Jego dane, które podajemy już podczas wnioskowania o produkt, potwierdzają naszą zdolność do zawarcia umowy. Na dalszych etapach współpracy z bankiem będzie on z kolei wymagany np. do wykonania operacji w oddziale.

Krótko mówiąc, bez posiadania danych ważnego dokumentu tożsamości klienta bank właściwie nie ma podstaw do świadczenia usług. Może się więc zdarzyć, że odmówi choćby realizacji zleconego przelewu internetowego lub innych dyspozycji. To tylko jeden z istotnych powodów, by zawnioskować w urzędzie gminy o nowy dowód osobisty na co najmniej 30 dni przed upływem ważności aktualnego dokumentu. Warto wiedzieć, że taki wniosek można złożyć przez Internet dzięki Profilowi Zaufanemu, który z kolei utworzymy także z poziomu bankowości elektronicznej w większości dużych banków.

Gdy już odbierzemy odnowiony dowód, jego dane (numer, datę wydania i datę ważności) musimy jak najszybciej zaktualizować w naszym banku. Skorzystanie w tym celu z bankowości elektronicznej nie jest wcale oczywiste. Co prawda wiele instytucji umożliwia dokonanie takiej zmiany w serwisie internetowym, a nawet w aplikacji mobilnej, ale już np. w BNP Paribas czy Banku Pocztowym takiej możliwości nie ma. Co więcej, w przypadku tego drugiego banku wymiany dowodu nie zgłosimy również na infolinii, co oznacza konieczność wizyty w oddziale lub w placówce pocztowej.

W jaki sposób zmienimy w banku dane dowodu osobistego?
Bank Dostępne metody
Alior Bank bankowość internetowa, aplikacja mobilna, infolinia, odział
Bank Millennium bankowość internetowa, aplikacja mobilna, oddział
Bank Pekao bankowość internetowa, oddział
Bank Pocztowy oddział, placówka pocztowa
BNP Paribas infolinia, oddział
Citi Handlowy bankowość internetowa, infolinia (wymaga dostępu do usługi CitiPhone oraz weryfikacji CitiPhone PIN-em), oddział
Credit Agricole formularz internetowy (udostępniony przez bank klientowi, którego dowód traci ważność), oddział
Getin Bank bankowość internetowa, aplikacja mobilna, infolinia, oddział
Idea Bank bankowość internetowa (zmiana jest możliwa w przypadku, gdy umowa została podpisana w oddziale lub była tam dokonywana aktualizacja danych), oddział
ING Bank Śląski bankowość internetowa, aplikacja mobilna, oddział
Inteligo infolinia, listownie
mBank bankowość internetowa, aplikacja mobilna, infolinia, oddział
Nest Bank bankowość internetowa, aplikacja mobilna, oddział
PKO BP bankowość internetowa, infolinia, oddział
Santander Bank Polska bankowość internetowa, oddział
T-Mobile Usługi Bankowe bankowość internetowa, infolinia
Toyota Bank formularz kontaktowy

Warto wiedzieć, że zdalna zmiana danych dowodu nie musi oznaczać końca formalności, o czym sam się przekonałem. W Banku Millennium co prawda zaktualizowałem dokument w bankowości elektronicznej, ale podczas wizyty w placówce (w celu wypłaty gotówki z konta) pracownik banku musiał dokonać weryfikacji dokumentu. Dowód został zeskanowany, jak zapewniał, jedynie w części zawierającej fotografię.

Zmiana nazwiska w banku? Konieczna może być wizyta w placówce

Pora na kwestię, która dotyczy w ogromnej większości mężatek oraz kobiet, które zdecydowały się powrócić do nazwiska panieńskiego po rozwodzie. Zmianę nazwiska także warto zgłosić w banku. W końcu i tak wiąże się ona z koniecznością wymiany dowodu osobistego, więc tak czy siak będziemy zmuszeni do aktualizacji danych.

Niestety, o ile nowy dowód z dość sporym prawdopodobieństwem zgłosimy w bankowości internetowej, o tyle zmiana nazwiska z jakiegoś powodu często wymaga pofatygowania się do oddziału.

W jaki sposób poinformujemy bank o zmianie nazwiska?
Bank Dostępne metody
Alior Bank oddział
Bank Millennium bankowość internetowa, aplikacja mobilna, oddział
Bank Pekao oddział
Bank Pocztowy oddział, placówka pocztowa
BNP Paribas oddział
Citi Handlowy bankowość internetowa, infolinia (wymaga dostępu do usługi CitiPhone oraz weryfikacji CitiPhone PIN-em), oddział
Credit Agricole formularz internetowy (analogicznie do zmiany danych dowodu osobistego), oddział
Getin Bank infolinia, oddział
Idea Bank oddział
ING Bank Śląski oddział
Inteligo listownie
mBank oddział
Nest Bank bankowość internetowa, aplikacja mobilna, oddział
PKO BP infolinia, oddział
Santander Bank Polska bankowość internetowa, oddział
T-Mobile Usługi Bankowe rozmowa wideo, infolinia
Toyota Bank formularz kontaktowy

Warto dbać o aktualność danych w bankach!

Zmiana adresu, wymiana dowodu lub numeru telefonu same w sobie wymagają wypełnienia mniej lub bardziej uciążliwych formalności. Warto pamiętać, że proces nie kończy się na złożeniu wniosku w urzędzie czy wizycie w punkcie operatora komórkowego – gdy już zmiana dojdzie do skutku, należy poinformować o niej swój bank.

Na szczęście rozwój systemów bankowości internetowej sprawia, że w wielu sytuacjach dokonamy tego przez Internet. W pozostałych przypadkach pozostaje infolinia, a wizyta w oddziale to już ostateczność.

Pamiętaj, aktualne dane w banku to nie tylko kwestia sprawnej komunikacji z klientem, ale przede wszystkim bezpieczeństwa – to gwarancja, że bank będzie mógł się z Tobą skontaktować w ważnej sprawie oraz potwierdzić, że to Ty, a nie ktoś inny, korzysta ze środków i zleca operacje.