Moneteo
Spis treści
Wróć

SWIFT czy SEPA – porównanie przelewów zagranicznych

Michał Radzimiński
Michał Radzimiński
Analityk produktów finansowych
Michał Radzimiński
Michał Radzimiński
Analityk produktów finansowych

99 publikacji 1157 komentarzy

Doświadczony recenzent i tester, a przede wszystkim aktywny użytkownik wielu aplikacji bankowych i rozwiązań fintechowych. Od 6 lat odpowiada przede wszystkim za tworzenie treści związanych z nowinkami technologicznymi w finansach. Jednocześnie śledzi działalność podmiotów funkcjonujących na rozkwitającym rynku płatności odroczonych. Do każdej nowości w finansach podchodzi z ciekawością, ale przede wszystkim krytycznie.


96 komentarzy
SWIFT czy SEPA – porównanie przelewów zagranicznych

Przede wszystkim nie istnieje jeden uniwersalny wariant dokonywania przelewów walutowych. W zależności od lokalizacji obu banków (nadawcy i odbiorcy przelewu), a także od waluty rozliczenia, mamy do wyboru kilka opcji, które wiążą się z różną wysokością kosztów i czasem realizacji przelewu. Trzeba bowiem zanotować, że przelewy walutowe są co do zasady obciążone kosztami.

Dwa najczęściej stosowane systemy przelewów zagranicznych to SEPA i SWIFT. Porównajmy je – który przyda nam się bardziej w konkretnej sytuacji? Który z przelewów będzie dla nas korzystniejszy, a mówiąc wprost – tańszy? Czy w każdym przypadku będziemy mieli wybór między jednym i drugim?

Pamiętaj, że do wykonania przelewu zagranicznego nie potrzebujesz wcale konta walutowego. Bez przeszkód zlecisz taką operację również z poziomu zwykłego konta w polskiej walucie, choć oczywiście musisz się wówczas liczyć z dodatkowymi kosztami przewalutowania.

Przelew SEPA – co to za typ przelewu?

SEPA to skrót od angielskiego Single Euro Payment Area, a więc jednolitego obszaru płatności w euro. Jak wynika z samej nazwy, przelewu w ramach systemu SEPA można dokonać tylko w jednej walucie – euro (jako walucie rozliczeniowej; waluta, w której prowadzone są rachunki, nie ma znaczenia).

Ponadto obszar transakcji ograniczony jest do części Europy. Poza państwami Unii Europejskiej w ten sposób można płacić również m.in. w Norwegii, Islandii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii.

Przelew SWIFT – co to za transfer i z czym się wiąże?

Tak jak przelew SEPA jest najtańszą opcją przelewu zagranicznego, tak SWIFT – najpowszechniejszą. W ten sposób możemy dokonywać płatności w dowolnej walucie oraz z dowolnym bankiem w dowolnym kraju.

SWIFT jest skrótem nazwy globalnego stowarzyszenia instytucji finansowych funkcjonującego od 1973 r. – Światowej Międzybankowej Telekomunikacji Finansowej (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication).

Choć nie jest to do końca intuicyjne, to możemy również zlecić przelew walutowy między bankami w Polsce. Nawet jeśli obie instytucje działają w naszym kraju, to decydujące znaczenie ma tu waluta transferu. W takich przypadkach, jeśli walutą przelewu jest euro, to zastosowanie ma SEPA, w innych konfiguracjach – SWIFT.

Ile kosztuje przelew zagraniczny?

Kolejną różnicą między przelewem SWIFT a SEPA jest niewątpliwie koszt. W przypadku SEPA sprawa jest prosta – główne konta osobiste w bankach komercyjnych oferują darmowe przelewy zagraniczne SEPA.

Koszt przelewu SWIFT to zupełnie inna bajka. Po pierwsze, za samo jego zlecenie zapłacimy prowizję w wysokości od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych (często decyduje kwota transferu, gdyż opłata wyliczana jest nieraz jako procent przelewanej kwoty). Kolejne kwestie to przewalutowanie oraz opcja podziału kosztów: OUR (ponosi je nadawca przelewu), BEN (odbiorca) lub SHA (koszty ponoszą obie strony). To o tyle istotne, gdyż przelew SWIFT odbywa się z udziałem banków pośredniczących, które również mogą naliczyć swoje opłaty.

W skrócie: podczas gdy wysłanie przelewu SEPA w ogromnej większości przypadków jest bezpłatne, przelew SEPA może generować łączne koszty od ok. 20 zł do nawet 300 zł z tytułu samej prowizji za zlecenie, do czego należy doliczyć przewalutowanie oraz ewentualne koszty banków pośredniczących.

Jak zrobić przelew zagraniczny?

Bez względu na rodzaj przelewu powinieneś móc go zlecić z poziomu bankowości internetowej, a w większości przypadków – również mobilnej. Banki udostępniają osobne formularze dla zagranicznych transferów, które nie różnią się szczególnie od tych służących do zwykłych przelewów w polskiej walucie.

Pewne różnice jednak są. Dla przykładu, aby wykonać przelew SEPA, potrzebujesz numeru konta odbiorcy w formacie IBAN, czyli poprzedzonego kodem kraju (np. PL, DE itd.). Z kolei do zlecenia przelewu SWIFT przyda się kod BIC (in. kod SWIFT) umożliwiający identyfikację banku odbiorcy.

"Ile idzie przelew zagraniczny?", czyli czas realizacji SEPA i SWIFT

Z pewnością istotny jest czas realizacji przelewu. Tu również wygrywa SEPA, gdyż środki powinny dotrzeć do banku odbiorcy już następnego dnia roboczego. Co do SWIFT, to na pieniądze będzie on musiał poczekać nawet 3 dni robocze, o ile nie skorzystamy z dodatkowo płatnego trybu ekspresowego.

Zgodność rodzajów kont nie ma przy tym większego znaczenia. Przelew z konta walutowego na konto walutowe zostanie zrealizowany w podobnym czasie, co transfer między rachunkiem złotówkowym a prowadzonym np. w euro (lub przelew z zagranicy na polskie konto).

Czym się różni przelew SEPA od SWIFT? Porównanie obu rodzajów przelewów zagranicznych

Krótkie podsumowanie podstawowych informacji o przelewach SEPA i SWIFT znajduje się w poniższej tabeli:

SEPA czy SWIFT. Który wybrać?
SEPA SWIFT
Obsługiwane waluty Euro Wszystkie waluty
Obszar

UE + Wielka Brytania, Islandia, Liechtenstein, Norwegia i Szwajcaria, Andora, Monako i San Marino (z wyłączeniem terytoriów zależnych, np. Grenlandii)

Cały świat
Możliwe opcje podziału kosztów SHA OUR, BEN, SHA
Czas realizacji

D+1 (pieniądze do końca następnego dnia roboczego)

D+3 (pieniądze do trzech dni po zleceniu przelewu)

Tryb ekspresowy Nie Tak (D+1 lub D+0), za dodatkową opłatą
Przeciętny koszt przelewu 0 zł

od ok. 20 do 300 zł (ok. 0,2-0,5% wartości transakcji, istnieją minimalne i maksymalne limity prowizji)

Koszty banków pośredniczących Nie ma

Mogą występować

Co do zasady korzystniejszą z punktu widzenia klienta opcją jest przelew SEPA. Dociera on szybciej, a w dodatku jest zdecydowanie tańszy niż SWIFT. Jeśli więc możemy, powinniśmy zdecydować się właśnie na to rozwiązanie.

Niestety, w przypadku płatności poza obszarem SEPA (albo dokonywanych w walucie innej niż euro) nie mamy możliwości wyboru i jesteśmy skazani na przelewy SWIFT. Jeśli do tego wybierzemy opcję kosztową OUR (albo – w przypadku przelewów przychodzących – nadawca wybierze opcję BEN lub SHA), może się okazać, że koszty związane z transakcją pochłoną znaczną część przelanej kwoty. Jeśli nie uda się ich uniknąć, to warto chociaż mieć świadomość ich występowania – dzięki temu przynajmniej nie będą one dla nas zaskoczeniem.


Komentarze

(96)
Sortuj od najnowszych
Dodaj swój komentarz...
C
Cezary
Gość

Witam.mam do przelania funty z hscb w angli do millenium pl na konto walutowe w funtach.na jakie koszty transferu musze sie szykowac?

Odpowiedz

F
Filip
Gość
@Cezary

Na pewno prowizja za zlecenie przelewu swift, przewalutowanie, a reszta to już niewiadoma (banki pośredniczące, opcja kosztowa). Ja w takich sytuacjach skłaniałbym się ku Transfergo/Wise/Western Union bo przynajmniej wiadomo wcześniej, ile się zapłaci.

Odpowiedz

P
Patrycja
Gość

Zlecono do mnie przelew swift w środę nie otrzymałam wczoraj przelewu to znaczy ze otrzymam go dopiero w poniedziałek ?

Odpowiedz

Krzysztof Duliński
Analityk produktów finansowych
@Patrycja

Tak, gdyż przy przelewach SWIFT obowiązuje zasada D+3, czyli pieniądze powinny trafić do odbiorcy w ciągu 3 dni roboczych po dacie wykonania transferu.

Odpowiedz

A
Agnieszka
Gość

Dzień dobry,

Mam taką sytuację. Kontrahent zagraniczny z Niemiec wykonał przelew w EUR na nasz rachunek prowadzony w EUR. Na rachunek trafiły środki z informacją o przewalutowaniu z PLN na EUR, a jako rachunek, z którego trafiły pieniądze pojawia się rachunek PKO SA. Kontrahent potwierdza, że wysyłał pieniądze w walucie EUR, nasz bank Santander twierdzi, że pieniądze wpłynęły w PLN i nie ma wpływu na to co się z nimi działo po drodze i dlaczego pojawił się bank pośredniczący. Jeżeli na rachunek walutowy EUR wpływają PLN musi je przewalutować oczywiście po kursie niekorzystnym dla nas. Nie jest to pierwsza sytuacja i nie wiemy jak tego uniknąć. Po czyjej stronie jest wina i jak tego uniknąć.

Odpowiedz

Michał Radzimiński
Analityk produktów finansowych
@Agnieszka

W takiej sytuacji nadawca powinien zlecić przelew SEPA, a wygląda na to, że zlecony został SWIFT. Tylko to tłumaczy udział banków pośredniczących w całym procesie.

Warto uczulić nadawcę, by zlecając przelew wybrał opcję SEPA (jeśli jego bank nie wybiera jej automatycznie w przypadku przelewów EUR-EUR). A może kontrahent nie wiedział, że otrzymany nr dotyczy rachunku w EUR? W każdym razie raczej szukałbym przyczyny problemu po stronie nadawcy.

Odpowiedz

A
Adam
Gość

Dzien dobry, mam pytanie bo chyba nie dokonca przeczytałem artykuł ze zrozumieniem. Wystawiłem fakturę na 5 tys euro brutto i otrzymałem kwotę na swoim koncie firmowym 21250 zl w banku PKO Bp po przewalutowaniu. Według obecnego kursu kwota ta powinna wynieść trochę ponad 22 tys zl i stad moje pytanie czy macie Państwo jakiś pomysł jak uniknąć tsk niekorzystnego przewalutowania na przyszłość. Pozdrawiam serdecznie

Odpowiedz

Aldona Derdziak
Analityk produktów finansowych
@Adam

Najlepiej byłoby założyć rachunek w euro, aby bank nie musiał przeliczać środków na złotówki.

Odpowiedz

M
Michal
Gość

Mam do przelania 54.000 CHF ze Szwajcarii z CSwiss do PL na rachunek CHF w Alior.

Czy zamiast przelewu typu SWIFT moge zlecic przelew SEPA na rachunek EUR w PL? Czy w takim przypadku CS przekonwertuje przelew z CHF na EUR? Czy tak bedzie taniej?

Odpowiedz

Aldona Derdziak
Analityk produktów finansowych
@Michal

O taką opcję należałoby zapytać bank szwajcarski. Trudno nam powiedzieć, czy przelew SEPA z konta innego niż w euro będzie możliwy.

Odpowiedz

P
Piotr
Gość

Hej

Prosze o rade w jaki sposőb najlepiej (i najbezpieczniej)przewalutowac Pl na DKK i przelac do Danii (posiadam konto w Pko SA)

Pozdrawiam i z gőry dziekuje.

Odpowiedz

Michał Radzimiński
Analityk produktów finansowych
@Piotr

Trzeba pamiętać, że przelew w DKK z polskiego banku możliwy będzie wyłącznie za pośrednictwem systemu SWIFT, więc zlecenie transferu będzie się wiązało z opłatą.

Co do samej wymiany PLN na DKK, to opcji nie brakuje. Można poszukać banku, który oferuje konto walutowe w DKK (sprawdź tutaj: https://www.najlepszekonto.pl/ranking-kont-walutowych) lub zainteresować się Revolutem: https://www.najlepszekonto.pl/revolut. Są też kantory internetowe: https://www.najlepszekonto.pl/ranking-kantorow-internetowych

Odpowiedz

P
Piotr
Gość
@Michał Radzimiński

Bardzo dziekuje za szybką odpowiedz, więc chyba opcja Bank pl >kantor > Bank( na komto walutowe)> Bank docelowy za granica ,nie bedzie najgorsza ?

Odpowiedz

Michał Radzimiński
Analityk produktów finansowych
@Piotr

Nie będzie, z punktu widzenia przewalutowania może się okazać korzystna (wiele zależy oczywiście od warunków wymiany w kantorze). Kosztów zlecenia samego przelewu, jak już wspomniałem, niestety nie unikniemy.

Choć... może warto jeszcze sprawdzić, jakie warunki zaoferuje platforma do przelewów międzynarodowych, np. Wise: https://www.najlepszekonto.pl/transferwise-tanie-szybkie-przelewy-walutowe czy TransferGo: https://www.najlepszekonto.pl/transfergo-tanie-przelewy-walutowe

Odpowiedz

P
Piotr
Gość
@Michał Radzimiński

Noo tak koszta... to jeszcze jesli mozna .czy opierając się na pańskiej wiedzy i doświadczeniu moglby pan okreslic (oczywiscie w przyblizeniu) koszt calej operacji,jesli w grę wchodziłoby kilkaset tysięcy koron.(chodzi tylko o transfery bankowe)

Pozdrawiam

Odpowiedz

J
Józef
Gość

Dzień dobry. 21 stycznia został z konta PKOBP wysłany przelew około 20k USD na konto kontrahenta w Białorusi. Pieniądze w ramach SWIFT są transferowane przez bank w USA. Do dzisiaj nie dotarły do Białorusi na konto kontrahenta. Bank korespondent w USA na liczne monity odpowiada, że przekazał je 18. 04. Jak i u kogo dowiedzieć się, gdzie są pieniądze.

Odpowiedz

Michał Radzimiński
Analityk produktów finansowych
@Józef

PKO BP już w ubiegłym roku ostrzegał, że transfery środków na Białoruś mogą być opóźnione ze względu na "większą liczbę mechanizmów kontrolnych", a w niektórych przypadkach bank może wręcz odmówić ich realizacji. Zapytałbym w PKO – jeśli nawet nie wskażą, który bank przetrzymuje środki, to może mają wiedzę, jak długo może trwać oczekiwanie na zaksięgowanie przelewu u odbiorcy na Białorusi.

Odpowiedz

J
Józef
Gość
@Michał Radzimiński

Jestem w stałym kontakcie z bankiem. Ostatnia pisana odpowiedź z dzisiaj, to: ".... 18.04.2023 przelew został odblokowany i przekazany do beneficjenta." Do dziś już na piechotę by doszły. Gdzieś są trzymane. Nie wiemy ani gdzie, ani kto. Nie możemy otrzymać żadnych dokumentów potwierdzających przekazanie pieniędzy. Na wskazanym w przelewie koncie kontrahenta ich nie ma. Otrzymaliśmy zrzut całej historii ich konta od 21.01.2023. Jak twierdzą, ich bank również ich nie ma i nie przetrzymuje. Nie wiemy jak jest zorganizowany system bankowy na Białorusi. Czy może trzymać jakiś bank centralny? , Jakieś służby finansowe? Proszę o jakąś poradę.

Odpowiedz

Aldona Derdziak
Analityk produktów finansowych
@Józef

Niestety jako portal finansowy niewiele możemy poradzić. Możesz złożyć reklamację w swoim banku, ale warto skontaktować się np. z rzecznikiem klienta lub rzecznikiem konsumenta, który może pomóc w takich sytuacjach.

Odpowiedz

J
Józef
Gość
@Aldona Derdziak

No cóż. To wszystko już za nami. Czarna dziura. Nikt nic nie wie, nikogo to tak naprawdę nie obchodzi i co nam zrobicie. PKOBP. Niby bank państwowy, a działa jak wszystko w Polsce. Nikt za nic nie odpowiada. Nie powinniśmy się w końcu dziwić. Hasło Polska w ruinie w pełnej krasie. Dzięki za odpowiedź. Pozdrawiam.

Odpowiedz

Krzysztof Duliński
Analityk produktów finansowych
@Józef

Sytuacja faktycznie jest skomplikowana. W uzupełnieniu informacji Aldony podsuwam link do wykazu instytucji mających za zadanie chronić interesy konsumentów na rynku finansowym: https://www.knf.gov.pl/dla_konsumenta/Ochrona_klienta_na_rynku_uslug_finansowych. Sądzę, że wspomnienie w PKO, że zamierzasz poinformować o sytuacji KNF i Rzecznika Finansowego może skłonić bank do bardziej wnikliwego zajęcia się sprawą, poszukania pieniędzy na linii bank pośredniczący - bank odbiorcy.

Odpowiedz

J
Józef
Gość
@Krzysztof Duliński

Takie pismo zostało wysłane w dniu dzisiejszym do PKOBP. Jednak osobiście sądzę, że to nic nie da, a bank coś zaniedbał i kręci. Zobaczymy. Najgorsze, że straciliśmy klienta, zlecenia i pieniądze. Tak w praktyce wykuwa się hasło "Polska w ruinie"

Odpowiedz

J
Józef
Gość
@Józef

Morał z tego taki: Jak najdalej od PKOBP

Odpowiedz

J
Józef,
Gość
@Krzysztof Duliński

Okazuje się po rozmowie z działem prawnym Rzecznika, że nie zajmują się sprawami spółek prawa handlowego. Jedynie sprawami obywateli. Tak, jakby spółki nie były złożone z obywateli. Na pytanie do kogo się zatem udać po pomoc. odpowiedź brzmi: do adwokata.

Odpowiedz

A
Asia
Gość

Został wysłany do mnie przelew międzynarodowy z Australii. Niestety zamiast rachunku SWIFT podałam SEPA (również w euro). Co w takim przypadku powinnam zrobić.

Odpowiedz

Krzysztof Duliński
Analityk produktów finansowych
@Asia

SWIFT i SEPA to rodzaje przelewów a nie rachunków, Różnica sprowadza się do faktu, że przelewy SEPA są realizowana tylko w EUR i są na ogół bezpłatne, a przelewy SWIFT w dowolnej walucie i wiążę się z różnego rodzaju kosztami.


Odpowiedz

A
Ama
Gość

Witam.

Przelew Swift zlecony w środę (25.01) formą standardową (3 dni robocze od dnia zlecenia)

Przelew z angielskiego banku TSB do polskiego PKO BP (na konto walutowe w funtach)

Dodam tylko, że jest to ponownie wysyłany przelew ponieważ poprzedni przelew cały czas się przetwarzał i nie mógł dojść do odbiorcy.

Przelew był równoznaczny z zamknięciem konta w Angli.

Co robić jak znów nie będzie "chciał dojść"?


Odpowiedz

Aldona Derdziak
Analityk produktów finansowych
@Ama

Trudno tu jednoznacznie wskazać przyczynę problemu. Warto najpierw zwrócić się do banku nadawcy i sprawdzić, czy po jego stronie wszystko przebiegło poprawnie. Problem mógł też wystąpić po stronie banków pośredniczących.

Odpowiedz

A
Ama
Gość
@Aldona Derdziak

Bank nadawcy poinformował, że żadnego problemu/błędu po ich stronie nie ma.

Czy może być jakiś problem z bankiem odbiorcy?

Jest to konto walutowe w PKO BP aczkolwiek nigdy na to konto nie wchodziły przelewu z zagranicy dopiero teraz miał wejść przelew. Czy może być jakaś blokada albo nieaktywna usługa w banku odbiorcy?

Odpowiedz

Aldona Derdziak
Analityk produktów finansowych
@Ama

Nie sądzę, przelewy powinny wpływać automatycznie. A jaką opcję kosztową ustawił nadawca? SHA? BEN?

Odpowiedz

A
Ama
Gość
@Aldona Derdziak

Opcja OUR

ponosi wszystkie koszty nadawca

Odpowiedz

A
Ama
Gość
@Aldona Derdziak

Może mi Pani napisać czy są jakieś sesje przelewów Swift do PKO BP czy po prostu mogą wejść o każdej porze?

Odpowiedz

Aldona Derdziak
Analityk produktów finansowych
@Ama

Bank podaje tylko godziny graniczne dla przelewów wychodzących, brak informacji o przelewach przychodzących.

Jeśli drugi przelew nie dotrze, pozostaje jeszcze kontakt z PKO BP.

Odpowiedz

K
Kinga
Gość
@Ama

Witam,

Zrobiłam przelew z Banku PKO na konto Revolut wybrałam wysyłkę ekspresową, dane do przelewu wpisałam prawidłowo a pieniądze na konto Revolut jeszcze nie dotarły, przelew robiłam ponad 30 min temu, w z polskiej waluty na polską. Moje pytanie brzmi, czy pieniądze jeszcze wgl przyjdą na konto Revolut czy gdzieś mogły po drodze zaginąć? Chciałam anulować przelew niestety zaznaczyłam przelew ekspresowy a ekspresowych niestety nie da się anulować ..

Odpowiedz

Aldona Derdziak
Analityk produktów finansowych
@Kinga

Doprecyzujmy: robiłaś zwykły przelew internetowy, nie walutowy? I wybrałaś przelew natychmiastowy?

Odpowiedz

K
Kasia.O
Gość

Witam,

czy ktos z Panstwa moglby mi pomoc w takiej sprawie:

1. Mam rachunek w Hiszpanii w EUR w Santander Bank.

2. Wyslamam 590 USD na rachunek w USD w Banku ING w Polsce. Przelew wykonalam zlecajac przelew w USD do kraju Polska, opcja SHA.

3. po przeliczeniu na EUR z mojego rachunku w Santander zeszlo 580 EUR byl to czas kiedy kurs eur - usd byl niemal 1-1.

4. Bank Samtander nie pobral zadnych oplat - przynajmniej tak jest na potwierdzeniu przelewu.

5. ING Polska poinformowalo ze otrzymalo tylko 520 USD (70 USD) mniej niz ja wyslalam, niz mam na potwierdzeniu z mojego banku w hiszpanii.

6. Gdzie podzialo sie te 70 usd i kto jest za to odpowiedzialny?

7. Firma posiadajaca rachunek w USD w ING poinformowala mnie ze otrzymala mniej pieniedzy niz powinna a ING poinformowal ze to nie ich problem i onie nie pobrali zadnej oplaty.

prosze o pomoc???

Odpowiedz

Michał Radzimiński
Analityk produktów finansowych
@Kasia.O

Jeśli opłat nie pobrał ani bank początkowy, ani końcowy, to mogły to zrobić jedynie banki pośredniczące... W opcji SHA ich koszty pokrywa odbiorca, stąd na jego rachunek wpłynęła pomniejszona kwota. Zgadzam się, że 70 USD to dużo, ale tak naprawdę nie wiemy, ile banków pośredniczyło w przelewie.

Obawiam się, że niewiele można z tym zrobić. Właśnie z wysokich kosztów przelewów zagranicznych SWIFT wynika popularność platform do przelewów międzynarodowych w rodzaju Wise czy TransferGo. Przy następnej okazji może warto zapoznać się z ich ofertą?

https://www.najlepszekonto.pl/transferwise-tanie-szybkie-przelewy-walutowe

https://www.najlepszekonto.pl/transfergo-tanie-przelewy-walutowe

Odpowiedz

Z
Zytka
Gość

Błąd w banku przelew ponownie "zapętlony" nadany w zeszły piątek. Kiedy można spodziewać się go z Wielkiej Brytanii w Polsce

Odpowiedz

Krzysztof Duliński
Analityk produktów finansowych
@Zytka

Nie bardzo rozumiem co masz na myśli pisząc, że przelew "zapętlony"... Przelew SWIFT powinien dotrzeć do odbiorcy w ciągu 3 dni roboczych. Skoro był nadany w piątek, to najpóźniej w środę powinien zostać zaksięgowany w Polsce. Gdyby tak się nie stało, to nadawca przelewu winien dowiadywać się o jego losy w swoim banku.

Odpowiedz

Z
Zytka
Gość
@Krzysztof Duliński

Taka informację dostał nadawca przelewu, że pojawił się błąd pracownika banku odnośnie przelewu. Zostały błędy naprawione i użyto słowa, że został wrzucony w pętle (może to jest jakiś slang w ich języku) po ponownym telefonie do banku powiedziano nadawcy przelewu, że zostało wszystko naprawione i nadane w zeszły piątek. Dzisiaj dzwoniąc do banku angielskiego po ostatniej sesji w polskim banku, gdzie pieniądze nie wpłynęły powiedziano, że mogą wejść w każdej chwili nie tylko na głównych sesjach banku polskiego oraz żeby być cierpliwym i czekać bo jest nadany.

Odpowiedz

Justyna Kalicińska
Analityk produktów finansowych
@Zytka

To prawda, przelewy SWIFT nie są odbierane w standardowych sesjach, tylko "jak przyjdą". Faktycznie środki powinny lada moment wpłynąć na konto.

Odpowiedz

X
Xyz
Gość

Co to sending i kilku cyfrowy numer w przelewie Swift z UK do PL. Po co jest nam potrzebny w polskim banku - do czego służy. Na infolinii Pani z angielskiego banku powiedziała, że bez tego nie będzie można "aktywować" przelewu o co w tym chodzi. Pozdrawiam

Odpowiedz

Aldona Derdziak
Analityk produktów finansowych
@Xyz

Z tego, co piszesz, to są wymogi po stronie banku nadawcy (banku w UK), dlatego trudno będzie wskazać, skąd u nich taki, a nie inny warunek.

Odpowiedz

F
Floro
Gość

A jak wygląda sytuacja z przelewem z USA $$$ na konto walutowe w Polsce? Mam konto walutowe w PEKAO, dostaje na nie emeryturę w $$$, posiadam na nim tylko $$$, znajoma chce przekazać 400$ rodzinie, wie, że mam takie konto i sie zastanawia czy jakby z USA nadała na moje walutowe, czy nie było by najtaniej? Szukam po google i nie moge znaleźć, oczytałem się ale nigdzie nie spotkałem takiego przypadku.

Odpowiedz

Aldona Derdziak
Analityk produktów finansowych
@Floro

Taki przelew nie będzie się wiązał z przewalutowaniem, a to zdecydowany plus. Minusem jest niestety to, że Pekao pobiera opłatę za przelewy przychodzące w walutach - 0,1% min. 20 zł, max. 100 zł. Do tego oczywiście dochodzą opłaty po stronie nadawcy przelewu.

Odpowiedz

F
Floro
Gość
@Aldona Derdziak

Pani Aldono dziekuje, ale te % naliczaja wg swojego widzi mi sie? 300 USD ktos chce przelac na moje konto skad sie dowiem ile mnie obciaza?

Odpowiedz

Aldona Derdziak
Analityk produktów finansowych
@Floro

Wygląda to tak, że bank pobiera 0,1% od kwoty przelewu. Jeśli będzie to mniej niż 20 zł, to Pekao i tak pobierze od Pana 20 zł, bo to opłata minimalna. Analogiczna sytuacja ma miejsce, kiedy kwota prowizji przewyższy 100 zł.

Odpowiedz

F
Floro
Gość
@Aldona Derdziak

Czyli i tak dokladnie nie wiem ile to moze byc? 300 $ x 5 = 1500 x 0,1% = 150zl..... Sporo

Odpowiedz

F
Floro
Gość
@Aldona Derdziak

teraz przeczytałem na spokojnie, rozumiem, 3 dolary, wezmą mi 20zł, 1000 dolarów wezmą mi max 100zł

Odpowiedz

Aldona Derdziak
Analityk produktów finansowych
@Floro

Dokładnie to 0,3 USD, ale i tak pobiorą 20 zł :)

Odpowiedz

F
Floro
Gość
@Aldona Derdziak

Klaniam sie, dziekuje Pani

Odpowiedz

J
Jakub
Gość

Czy istnieje jakaś bezpłatna metoda przelania środków w USD między dwoma bankami w Polsce (np. Aion do Alior) tak aby uniknąć dodatkowych opłat?

Odpowiedz

E
Eric
Gość
@Jakub

Pierwsza sprawa to w obu tych bankach musiałbyś mieć konta w USD, inaczej z definicji zajdzie przewalutowanie, do czego nieraz dochodzi prowizja. Druga sprawa to przelew zagraniczny w USD zawsze będzie przelewem swift, a wniosek z tego taki, że poniesiesz koszty za zlecenie (prowizja banku, z którego wychodzi przelew) i koszty banków pośredniczących. A zatem, możesz co najwyżej ograniczyć koszty przewalutowania, ale zlecenie przelewu w USD wg mojej wiedzy zawsze jest płatne. To już taniej byłoby chyba przewalutować w pierwszym banku z USD na PLN, wysłać zwykły przelew w PLN do drugiego banku, a następnie ponownie przewalutować na USD.

Odpowiedz

I
Igor
Gość
@Jakub

Podpowiem, że istenieje bardzo dobrze rozwiązanie, zaczyna się na "R" a kończy na "evolut".

Jeśli jesteś zainteresowany, daj znać - doradzę Ci co i jak :)

Odpowiedz

K
Kamil
Gość

Moj szef z belgi zrobił przelew na konto w pl. Jednak mama nie podala kodu swift nie wiedzialem ze jest potrzebny. Czy te pieniadze gdzies wiszą? Bo minal tydzień i niema kasy czy ona wogole dojdzie lub wroci na konto nadawcy?

Odpowiedz

Justyna Kalicińska
Analityk produktów finansowych
@Kamil

Jeżeli przelew zlecany był w EUR (a zakładam, że tak), to kod SWIFT nie był potrzebny, pieniądze powinny zostać przesłane przelewem SEPA. O ile przy SWIFT opóźnienia nie należą do rzadkości, to przelew SEPA powinien już być na koncie mamy. Pozostaje Ci sprawdzić, czy szef wysłał przelew na prawidłowy numer konta, a jeżeli tak - konieczna będzie reklamacja w banku, w którym był zlecany przelew.

Odpowiedz

X
Xyz
Gość

Dzień dobry. Mam pytanie

Wykonałam transfer pieniędzy równoznaczny z zamknięciem konta w Angielskim banku idzie to już kilkanaście dni. Dzisiaj dostałam informację, że transfer SWIFT przeszedł już przez bank korespondenta i wyświetla się w banku macierzystym "processing" pytanie co to oznacza? Jak długo będzie trzeba jeszcze czekać, aż wejdą na polskie konto walutowe? Pozdrawiam

Odpowiedz

Aldona Derdziak
Analityk produktów finansowych
@Xyz

Komunikat wskazuje, że przelew dalej jest przetwarzany. Jeśli przelew przeszedł przez bank korespondenta, to być może nie będzie już trzeba długo czekać.

Odpowiedz

X
Xyz
Gość
@Aldona Derdziak

Wyczytałam, że takie przetwarzanie powinno trwać 48 h czy może trwać dłużej? Czy czas trwania jest uzależniony od kwoty?

Odpowiedz

Michał Radzimiński
Analityk produktów finansowych
@Xyz

Kwota nie powinna mieć tu znaczenia. Zgadzam się z Alą – jeśli transfer już "zaliczył" etap banków pośredniczących, to raczej jest on bliski realizacji.

Odpowiedz

K
Kasia
Gość

Przelew z TSB Anglia wyk 24.05 SWIFT

Do dzisiaj zero pieniędzy na koncie. Czy może to trwać dłużej czy coś jest nie tak?

Ps: Wszystkie dane poprawne, sprawdzane milion razy.

Odpowiedz

Michał Radzimiński
Analityk produktów finansowych
@Kasia

Kontaktowałaś się już może z bankiem? Powinien on pomóc w ustaleniu, gdzie utknęły środki.

Odpowiedz

K
Kasia
Gość
@Michał Radzimiński

TSB powiedziało 27.05 , że przelew wyszedł od nich 24.05 i czas realizacji od 3 do 5 dni roboczych. Licząc 3 dni - później przerwa i kolejny tydzień to powinny wczoraj być na koncie. Dzisiaj 6 dzień i nadal cisza. Nie kontaktowałam się ani z TSB z którego wyszły pieniądze ani z Bankiem PKO BP do którego mają trafić na konto walutowe do dzisiaj, aczkolwiek po następnej sesji 15:10 jeśli nie będzie to zadzwonię i zapytam co się dzieje. Czy może być tak, że Swift może iść nawet kilkanaście dni jak podają niektóre wyszukiwania z przeglądarki?

Odpowiedz

Michał Radzimiński
Analityk produktów finansowych
@Kasia

Tak, czas realizacji może się wydłużyć, to się niestety zdarza. Kontakt z PKO BP to dobry pomysł, warto spróbować.

Odpowiedz

K
Kasia
Gość
@Michał Radzimiński

Witam. Kontaktowałam się z jednym i drugim bankiem. Otrzymałam informację, że pieniądze przechodzą przez bank korespondencyjny, ponieważ powiedziano, iż w angielskim banku pieniądze już wyszły do banku korespondenta. Taką samą informacje dostałam w PKO BP, że jest to najbardziej prawdopodobne, że w tym momencie są w banku korespondencyjnym. I, że czas rzeczywiście bardzo często się wydłuża jeśli chodzi o Swift, tym bardziej, że w UK były 2 dni bank holiday w zeszłym tygodniu. Dzisiaj 7 dzień zobaczymy ile finalnie to potrwa.

Odpowiedz

K
Kasia
Gość
@Kasia

Czy mogę np. Skontaktować się z bankiem pośredniczącym w celu uzyskania od nich również informacji co z przelewem czy nie ma takiej możliwości i odmówią mi informacji na infolinii z racji tego, że nie jestem bezpośrednim klientem ich banku?

Odpowiedz

Michał Radzimiński
Analityk produktów finansowych
@Kasia

Spróbować nie zaszkodzi, choć generalnie w sprawie dowolnego przelewu informacji powinien udzielać klientowi bank, z którego został on zlecony. Środki z przelewu SWIFT rzeczywiście bywają nieraz trudne do zlokalizowania i jeśli nałożyło się na to bank holiday, to opóźnienie nie dziwi.

Mam nadzieję, że przelew wkrótce dotrze ?

Odpowiedz

T
Tak jest
Gość

Banki jak inne grupy to legalna mafia. Dadza ci "zarobic" 0.0000000001%, a ty oddawaj im wszystko co masz. W duzym uproszczeniu i hiperboli napisalem o tym co boli.

Odpowiedz

Z
złośliwiec
Gość
@Tak jest

Nikt nikogo nie zmusza do oszczędzania w bankach, zawsze możesz trzymać pieniądze w skarpecie..

Odpowiedz

N
Natalia
Gość

Dobry. 2.11 wysłałam euro z Santander do Rosji. Odbiorca dalej nie otrzymał pieniędzy. Zauważyłam, że nie podałam nazwiska odbiorcy, a samo pierwsze i drugie imię. Wczoraj poprosilam o popraawienie danych, formularz został wysłany. Numer konta odbiorcy się zgadza. Czy mogę zrobić coś jeszcze?

Odpowiedz

Justyna Kalicińska
Analityk produktów finansowych
@Natalia

Jeśli numer konta był prawidłowy, to przelew powinien był dojść nawet bez nazwiska adresata. Jeżeli do końca przyszłego tygodnia przelew nie dotrze, trzeba będzie złożyć reklamację w banku.

Odpowiedz

N
Natalia
Gość
@Justyna Kalicińska

Wczoraj wysłałam wniosek o zwrot przelewu do mnie. Pozostaje czekać. Dziękuję za odpowiedź!

Odpowiedz

J
Jerzy
Gość

Gdzie najtaniej w Polsce można zrealizować czek od Rządu Kanady (kanadyjska emerytura) w dolarach Kanadyjskich (nie USA$). Pod uwagę trzeba wziąć komisje i Ratę wymiany Kanadyjski Dolar do PLN. Np. Bank z komisja 1.5% i rata wymiany 2% poniżej Interbank (total koszt 3.5%) jest tańszy niż Bank z komisja tylko 0.5% ale rata wymiany 4% poniżej Interbank (total koszt 4.5%). Odwiedziłem kilka banków, ale jedyna odpowiedz była ze nie realizują papierowych czeków w Dolarach Kanadyjskich. Bardzo dziękuje za szybka doradę, bo potrzebuje te pieniądze.

Odpowiedz

K
Krystian
Tester
@Jerzy

W jakich bankach już pytałeś? Czy był wśród nich PKO BP?

Odpowiedz

J
Jerzy
Gość
@Krystian

Pytałem w PKP BP, mbank, Santander, Ing Bank, Idea Bank, Credit Agricole, Getin Bank. Jedyny Bank który to oferuje to BNP Paribas ale trzeba być ich Klientem przez minimum 6 miesięcy i dlatego nie przyjęli mojego Kanadyjskiego czeku.

Odpowiedz

Aldona Derdziak
Analityk produktów finansowych
@Jerzy

Spróbuj jeszcze w Pekao - widzę po ich taryfie opłat, że przyjmują czeki.

Odpowiedz

J
Jerry
Gość
@Jerzy

Jedz do Kanady - w banku mamy lepsze rzeczy do roboty niż zajmowanie się czekami, za które nikt nam dodatkowo nie płaci.

Odpowiedz

J
Julian
Gość

Dużo się mówi o tym, że Amerykanie kontrolują światowy przepływ pieniądza, w tym i SWIFT. Czy orientuje się ktoś czy USA pobierają prowizję od każdego takiego zlecenia?

Odpowiedz

D
darek
Gość
@Julian

Nie wydaje mi się, ale może jestem naiwny xd w teorii system swift zrzesza banki prawie ze wszystkich krajów, więc dlaczego akurat USA miało by mieć z tego zysk? Poza tym kto konkretnie miałby pobierać prowizję? Jakiś amerykański bank, rząd czy może Fed?

Odpowiedz

W
Wlodzimierz
Gość
@Julian

40 $

Odpowiedz

E
eurosceptyk
Gość

Jak długo może iść przelew w euro z mBanku do ING? Wysłałem go w poniedziałek o 16:30, a dziś jest środa, prawie 16:00, i jeszcze go nie ma!

Odpowiedz

Aldona Derdziak
Analityk produktów finansowych
@eurosceptyk

Przelew wykonywałeś przez SEPA?

Odpowiedz

E
eurosceptyk
Gość
@Aldona Derdziak

Nie wiem, do tej pory myślałem, że wszystkie przelewy euro idą przez sepę. Jak mam to sprawdzić?

Odpowiedz

Aldona Derdziak
Analityk produktów finansowych
@eurosceptyk

Najlepiej w historii operacji - powinna tam być informacja, jaki zleciłeś typ przelewu.

Odpowiedz

T
Tammi
Gość

Czy ta opcja czasowa dla SEPA ( D+1) działa także w dni wolne od pracy? Czy tylko w robocze?

Odpowiedz

Michał Radzimiński
Analityk produktów finansowych
@Tammi

D+1 oznacza, że środki powinny zostać zaksięgowane na rachunku odbiorcy do końca następnego dnia roboczego.

Odpowiedz

K
Kastor
Gość

Czy przelew transgraniczny to to samo co SEPA?  


Odpowiedz

M
MickeyMouse
Gość
@Kastor

O ile się nie mylę, to nie jest to samo. Przelew transgraniczny to przelew między bankami w różnych państwach członkowskich EOG, niezależnie od waluty. Przelew SEPA natomiast musi być w euro, a do tego można go zlecić między bankami w tym samym kraju. Może ktoś jeszcze potwierdzi, czy mam rację?

Odpowiedz

M
Maciek
Gość
@MickeyMouse

Czyli do USA to byłby jaki przelew? Zagraniczny po prostu?

Odpowiedz

Aldona Derdziak
Analityk produktów finansowych
@Maciek

Tak, zagraniczny.

Odpowiedz

D
Don Q.
Gość

Czy ja dobrze rozumiem, że te tabele z kosztami przelewów zawierają konta w PLN?
To byłoby nieco bzdurne, być może w większości przypadków te same ceny dotyczą kont w PLN i w innych walutach, jednak nie jest to regułą. Wiem to z własnego doświadczenia, mam w Alior „Konto Wyższej Jakości”, w którym przelewy walutowe są bezpłatne (nawet SWIFT OUR), ale to konto jest dostępne tylko w walucie PLN (nie ma tzw. subkont), więc taki niby bezpłatny przelew wiązałby się z kosztami przewalutowania... Posiadane przeze mnie „Konto walutowe Meritum” w EUR ma już podstawową opłatę za SWIFT w wysokości 5 zł, a „Konta walutowe” w USD, GBP i EUR aż 30 zł.
A może akurat Alior jest wyjątkiem, może w innych bankach wszystkie rodzaje rachunków maja jednakowe opłaty za przelewy walutowe?

Odpowiedz

Redakcja Moneteo
Redakcja Moneteo
@Don Q.

Zgadza się, w tabeli podaliśmy dane dotyczące przelewów walutowych dla kont osobistych. Ten konkretny tekst miał porównać bardziej przelewy, opłaty miały tu być drugorzędne. Co do kosztów, to przelewy walutowe dla kont w PLN i walutowych są w większości przypadków takie same.

Odpowiedz

T
Tomasz
Gość
@Don Q.

Witam proszę o podpowiedź, chodzi o to że pewna osoba twierdzi że wysłała do mnie 15 tys € ponad tydzień temu przez SWIFT z konta Niemieckiego DKB na moje konto w Alior, czy jest to normalne żeby tak długo szedł przelew??bo ta osoba twierdzi że tak długo idzie już nie wiem co o tym myśleć.

Pozdrawiam

Odpowiedz

Michał Radzimiński
Analityk produktów finansowych
@Tomasz

Witam. Czas oczekiwania na przelew SWIFT bywa wydłużony – ponad tydzień to co prawda powyżej standardowego czasu realizacji, ale mimo wszystko to jeszcze nie powód do paniki (w skrajnych przypadkach przelew dochodzi nawet po kilkunastu dniach roboczych). Wiele zależy tu od "drogi" takiego transferu i banków pośredniczących. Dla spokoju warto, by nadawca upewnił się w swoim banku, że zlecenie przelewu zostało złożone poprawnie i bez błędów.

Na marginesie – przelew, o którym piszesz, spełnia warunki przelewu SEPA. Gdyby nadawca zdecydował się właśnie na ten typ transferu, to środki prawdopodobnie zostałyby zaksięgowane na Twoim koncie już kilka dni temu...

Odpowiedz

K
kewin
Gość
@Michał Radzimiński

Co ja mam wpisać w punkt sepa

Odpowiedz

Michał Radzimiński
Analityk produktów finansowych
@kewin

Doprecyzuj proszę.

Odpowiedz