Moneteo
Spis treści
Wróć

Spada zaufanie klientów do polskich banków – raport EY

Aldona Derdziak
Aldona Derdziak
Analityk produktów finansowych
Aldona Derdziak
Aldona Derdziak
Analityk produktów finansowych

94 publikacje 4532 komentarze

Na Moneteo.com zajmuje się tematami oszczędnościowymi i walutowymi, skupiając się na kontach oszczędnościowych i walutowych oraz lokatach terminowych. Obserwuje rynek, dbając przy tym o aktualność danych. Do jej zawodowych zadań należy także kontakt z Czytelnikami.


Spada zaufanie klientów do polskich banków – raport EY

Zaufanie klientów do banków

Trzecia edycja Światowego Badania Klientów Banków Detalicznych przeprowadzonego przez firmę doradczą EY (dawny Ernst&Young) przyniosła instytucjom finansowym wiele istotnych informacji. W skali globalnej 33% klientów ufa bankom bardziej niż przed rokiem, co przekłada się na chęć polecania swojego głównego dostawcy usług finansowych – może nim być bank komercyjny lub inna instytucja np. bank spółdzielczy, firma inwestycyjna czy operator sieci komórkowej. Z raportu wynika, że globalnie mniej niż połowa badanych jest skłonna zarekomendować bank swoim znajomym czy rodzinie. Jeśli chodzi o Polskę, to tu sytuacja wygląda nieco inaczej, a właściwie nieco gorzej. Tylko 14% polskich ankietowanych ufa swoim instytucjom finansowym bardziej niż przed rokiem, a dla 26% badanych to zaufanie jest mniejsze. Polacy także mniej chętnie polecają usługi swojego banku – do tego przychyliłoby się tylko 34% ankietowanych.

Rzecznicy marki

Należy zwrócić uwagę na tzw. rzeczników marki, którzy mogą okazać się dla branży bankowej cennym wsparciem w zdobywaniu nowych klientów i utrzymywaniu tych obecnych. Rzecznicy marki to przede wszystkim lojalni klienci, którzy są gotowi polecić usługi swojego głównego banku innym. Instytucje finansowe powinny dbać o satysfakcję tej grupy odbiorców, gdyż to ona najczęściej korzysta z nowych produktów, a nawet przenosi wszystkie (lub większość) usług do jednego banku.

Powody zaufania do banku

Ważne są także czynniki, które sprawiają, że klienci całkowicie ufają swojemu głównemu dostawcy usług finansowych. Największe znaczenie dla ponad połowy badanych ma stabilność finansowa instytucji, a zaraz potem sposób traktowania klientów. Kwestia opłat i ich naliczania jest ważna tylko dla 26% ankietowanych. Te dane wskazują na to, że banki powinny skupić się przede wszystkim na zapewnianiu najwyższej jakości obsługi klientów, aby zwiększyć ich zaufanie, a tym samym skłonić do skorzystania z nowych usług i polecania tych usług swoim znajomym.

Przyczyny otwierania i zamykania kont

Ankietowane osoby odpowiadały także na pytanie o to, co zdecydowało o otwarciu lub zamknięciu przez nie rachunku bankowego. Ponad 1/3 badanych stwierdziła, że to właśnie wcześniejsze doświadczenia z instytucjami finansowymi przesądzają o tym, czy dana osoba otworzy lub zamknie konto w banku. Istotne przy podejmowaniu takich decyzji okazują się także opłaty lub oprocentowanie, a także chęć zlokalizowania większości usług w jednym miejscu. Można powiedzieć, że klienci otwierają rachunki np. w innych bankach, ponieważ ich dotychczasowe kontakty z instytucjami finansowymi nie były satysfakcjonujące. Istotne może się tu okazać zadowolenie klienta z rozwiązania problemu związanego z produktami posiadanymi w banku. Ankietowani mieli kłopoty przede wszystkim ze standardowymi operacjami, kartami płatniczymi i opłatami. Ogólnie większości badanych odpowiadało rozwiązanie problemu przez bank, jednak w przypadku opłat aż 41% klientów banków nie było zadowolonych z tego, co zaoferowała instytucja finansowa. Ze szczegółami badania i pełną wersją raportu zapoznasz się na tej stronie.

Wnioski z badania

Jakie banki mogą wyciągnąć z tego badania wnioski? Autorzy raportu wskazują 3 sfery, które banki powinny rozwinąć i ulepszyć, aby utrzymać klientów i przyciągnąć nowych odbiorców:

  • prostsza i czytelniejsza bankowość – jasne i zrozumiałe informowanie o opłatach, a także kontakt z klientami poprzez różne kanały dostępu (nie tylko tradycyjnie, ale także poprzez bankowość internetową, mobilną i media społecznościowe);
  • wsparcie klientów w podejmowaniu właściwych decyzji finansowych w złożonym otoczeniu – doradztwo nastawione na sytuację konkretnego klienta, wsparcie odbiorców uwzględniające ich plany i cele ale także zwiększenie wykorzystywania danych i kanałów cyfrowych (np. poprzez dostarczanie klientom informacji przygotowanych pod kątem ich profilu, upodobań, zachowań finansowych itd.);
  • współpraca z klientami przy rozwiązywaniu problemów oraz pełnienie roli ich rzeczników – rozwiązywanie problemów klientów w sposób, który zwiększy zadowolenie i zaufanie odbiorców do banku;

Raport firmy EY stanowi dla banków cenne źródło informacji o klientach i ich zachowaniach. Niektóre ze spostrzeżeń nie są nowe – osoba niezadowolona z dotychczasowej obsługi w banku czy obowiązujących opłat chętniej szuka nowych ofert i jest bardziej skłonna otworzyć rachunek w innej instytucji, która proponuje lepsze warunki. Interesujące jest, iż klienci bardziej ufają bankom, a tym samym chętniej polecają je znajomym czy rodzinie. Tacy „ambasadorowie” marki mogą być dla bankowców cennym atutem, wystarczy tylko dbać o ich satysfakcję i jakość obsługi. Klienci, jak i instytucje finansowe mogą tylko zyskać na takim podejściu do problemu – ci pierwsi poczują się docenieni, zaś banki będą mogły nie tylko zatrzymać obecnych klientów, ale i zyskać nowych odbiorców.


Oceń artykuł
0
(0 ocen)
Aby oddać głos, wskaż odpowiednią liczbę gwiazdek.
Dziękujemy za Twój głos Dziękujemy za Twój głos

Komentarze

(0)
Dodaj swój komentarz...
Nie ma jeszcze komentarzy
Skomentuj jako pierwszy