Zakup tradycyjnego terminala mobilnego to wydatek rzędu kilkuset złotych. Możesz jednak w prosty sposób uniknąć tego kosztu, zamieniając swój smarfon lub tablet w terminal płatniczy. W naszym tekście podpowiadamy, jak możesz to zrobić i czy takie rozwiązanie jest opłacalne.
Przekształcenie smarfona lub tabletu w terminal płatniczy jest czynnością wyjątkowo prostą. Jedyne, co musisz zrobić, to ściągnąć na swoje urządzenie specjalną aplikację, zwaną również softposem, terminalem aplikacyjnym lub e-terminalem. Apka umożliwia przyjmowanie płatności zbliżeniowych na dowolną kwotę (czyli również tych, które wymagają podania PIN-u). Po zakończonej transakcji będziesz mógł wysłać kupującemu potwierdzenie sprzedaży bezpośrednio z poziomu aplikacji kodem QR bądź za pomocą maila lub sms-a.
Softpos działa na urządzeniach pochodzących od różnych producentów, jednak muszą one spełniać następujące warunki:
Ważne! Jeśli posiadasz smarfon z systemem IOS, nie będziesz mógł go zmienić w terminal płatniczy.
Co istotne, po zainstalowaniu softposa możesz swobodnie korzystać ze wszystkich dotychczasowych funkcji swojego smartfona: prowadzić rozmowy telefoniczne, wysyłać sms-y, robić zdjęcia, przeglądać strony internetowe itp.
Dzięki aplikacji przyjmiesz płatności zbliżeniowe kartą Visa i Mastercard lub Blikiem oraz płatności dokonywane telefonem i zegarkiem. Dodatkowo prześlesz klientom potwierdzenie transakcji, anulujesz ostatnią płatność oraz dokonasz zwrotu. Bardziej zaawansowane funkcje, typowe dla terminali stacjonarnych, takie jak dodawanie napiwku do rachunku czy DDC (Dynamic Currency Conversion, czyli płatności w walucie karty), nie są, jak na razie, w softoposach dostępne.
Aby aplikacja zaczęła działać, musisz wcześniej podpisać umowę z dostawcą usługi. Obecnie niemal każdy z liczących się operatorów tradycyjnych terminali płatniczych posiada w ofercie własnego softposa. Większość z nich udostępnia tę usługę na swojej stronie oraz za pośrednictwem określonych banków. Przykładowo, klienci BNP Paribas i Credit Agricole mogą skorzystać z apki przygotowanej przez firmę Elavon, dostawcą aplikacji w Banku Millennium i Nest Banku jest firma PayTel, zaś w PKO BP – eService. Wyjątkiem od tej reguły jest ING Bank Śląski, który zaproponował swoim klientom autorskie rozwiązanie opracowane wspólnie z firmą ITCARD oraz polskim fintechem Softpos. Na rynku funkcjonuje też kilka niezależnych dostawców usług płatniczych, oferujących swoje aplikacje.
Reasumując – najszybciej i najwygodniej złożysz wniosek o terminal w telefonie na stronie banku, w którym masz (lub założysz) konto firmowe. Niestety, nie wszystkie instytucje bankowe posiadają w swojej ofercie terminale aplikacyjne. Jeśli Twój bank do nich należy, możesz zamówić usługę bezpośrednio na stronie wybranego operatora.
Niezależnie od tego, którą opcję wybierzesz, procedura instalacji softopasa przebiega następująco:
Warto w tym miejscu dodać, że opisana wcześniej kolejność działań może nieco się różnić w zależności od banku. Przykładowo, w PKO BP i ING Banku Śląskim cały proces przebiega online (wniosek składasz w bankowości internetowej i podpisujesz umowę z dostawcą za pomocą przysłanego sms-a). W Nest Banku po wypełnieniu wniosku w bankowości elektronicznej będziesz musiał potwierdzić swoją tożsamość podczas wideorozmowy z konsultantem operatora i dopiero wtedy otrzymasz umowę. Natomiast w Banku Millennium i mBanku po wysłaniu wniosku zostaniesz poproszony o założenie konta merchanta w panelu dostawcy usługi i w mailu powitalnym otrzymasz linka do pobrania softposa Mimo tych drobnych różnic, zamiana telefonu w terminal płatniczy nie powinna Ci sprawić żadnego problemu. Cała operacja jest szybka i prosta, a Ty niemal natychmiast po instalacji apki będziesz mógł rozpocząć sprzedaż.
Cóż... jest równie prosty, intuicyjny i wygodny, co instalacja apki. Musisz jedynie otworzyć aplikację, wpisać kwotę oraz ją zatwierdzić, a następnie poprosić klienta, by przyłożył kartę lub telefon do Twojego urządzenia (w miejscu, w którym wyświetla się znaczek płatności zbliżeniowych).
Jeśli potrzebna będzie autoryzacja płatności PIN-em, na urządzeniu wyświetli się klawiatura numeryczna z przyciskami do zatwierdzenia lub cofnięcia transakcji.
Po zakończonej płatności klient – o ile chce dostać potwierdzenie – powinien wpisać w aplikacji swój adres e-mail lub zeskanować kod QR.
Każdy dostawca terminali aplikacyjnych musi spełnić wymagania bezpieczeństwa określone przez Payment Card Industry (PCI) oraz organizacje kartowe Mastercard i Visa. Oznacza to, że projektując aplikację powinien wdrożyć rozmaite zabezpieczenia chroniące wrażliwe dane karty. Przede wszystkim musi zagwarantować, że PIN nie zostanie zapisany w pamięci smartfona bądź też przechwycony przez inną aplikację. Kolejnym wymogiem, który powinien uwzględnić, są zgodne ze standardem PCI DDS procedury zapobiegające cyberatakom.
PCI DSS (ang. Payment Card Industry Data Security Standard) – to zbiór wymogów, które mają na celu ochronę danych płatniczych. Wytyczne zostały opracowane przez Radę ds. Standardów Bezpieczeństwa PCI powołaną przez Visa, Mastercard, JCB, Discover i American Express. Każda firma, która przechowuje, przetwarza i/lub przesyła numery kart płatniczych, musi więc zapewnić zgodność swoich rozwiązań ze standardem PCI DSS oraz regularnie testować systemy i procesy bezpieczeństwa – zasada ta obowiązuje również dostawców softposów. Firmy, które nie wdrożą norm Payment Card Industry, ryzykują karami umownymi lub nawet całkowitym zakazem działalności.
Reasumując, dostępne na rynku terminale aplikacyjne – zanim zostały udostępnione klientom – musiały przejść rygorystyczny proces certyfikacji. Każdy z nich ma "wbudowane" rozwiązania uniemożliwiające przechwycenie PIN-u przez osoby trzecie (np. nieuczciwego sprzedawcę bądź hakerów). W praktyce oznacza to, że aplikacja w czasie dokonywania płatności:
Odpowiedź na to pytanie jest twierdząca, o ile spełniasz następujące warunki:
Po rejestracji w programie zostaniesz zwolniony z prowizji za korzystanie z aplikacji oraz z opłat za obsługę transakcji przez 12 miesięcy lub do osiągnięcia obrotu w wysokości 100 tys. zł. W ramach umowy będziesz mógł zainstalować aplikację na jednym urządzeniu.
Co istotne, do programu Polska Bezgotówkowa możesz przystąpić za pośrednictwem operatora lub banku, w którym posiadasz firmowe konto. W niektórych bankach będziesz mógł dodatkowo skorzystać z mini promocji, np. niższego abonamentu za aplikację przez kilka kolejnych miesięcy lub premii gotówkowej za podpisanie umowy.
Z perspektywy przedsiębiorców, którzy zdecydowali się na zainstalowanie softposa, rozwiązanie to ma szereg zalet. Największą z nich jest możliwość przyjmowania płatności w niestandardowych warunkach, praktycznie w każdym miejscu i o każdej porze. Dla wielu małych firm równie istotne są niskie koszty użytkowania e-terminala – miesięczna opłata za korzystanie z aplikacji jest wielokrotnie niższa niż prowizja za dzierżawę stacjonarnego urządzenia, a do tego odpadają koszty związane z instalacją i serwisowaniem sprzętu oraz kupnem papierowych rolek, na których drukowane są potwierdzenia transakcji.
Warto również wspomnieć o jeszcze jednym atucie softposów – czyli wyjątkowo prostej obsłudze. Zamiana "zwykłego" smartfona w terminal jest szybka i intuicyjna, podobnie jak sam proces przyjmowanie płatności. Kolejną zaletą – zwłaszcza dla osób ceniących pro-ekologiczne rozwiązania – jest brak papierowych wydruków.
E-terminal to idealne rozwiązanie dla małych i średnich firm, które działają mobilnie w różnych lokalizacjach. Jeśli więc świadczysz usługi w domu klienta, sprzedajesz swoje towary na targach i jarmarkach bądź też prowadzisz handel obwoźny – softopos może okazać się prawdziwym strzałem w dziesiątkę. E-terminal można też polecić freelencerom, firmom działającym sezonowo oraz jednoosobowym działalnościom gospodarczym prowadzącym nieregularną sprzedaż własnych wyrobów (np. rzemieślnikom oraz rękodzielnikom).
Terminal aplikacyjny świetnie sprawdzi się w małej gastronomii i przewozie osób, a także w szeroko pojętych usługach (medycznych, fryzjerskich, kosmetycznych, księgowych, prawniczych, kurierskich). Może również stanowić "uzupełnienie" terminali stacjonarnych, np. w dużych sklepach czy księgarniach, a więc w miejscach, w których przebywa wielu klientów, którzy jak najszybciej chcą zapłacić za swoje zakupy.