Konta i promocje bankowe – Najlepszekonto.pl

My analizujemy konta bankowe. Ty je wybierasz.

Konta i promocje bankowe – Najlepszekonto.pl

Ranking terminali płatniczych – lipiec 2022 r.

Aktualizacja 01.07.2022 16:19
RANKING
terminali płatniczych

Aktualny ranking terminali płatniczych – lipiec 2022

Założenia, na jakich powstał ranking terminali płatniczych

Na początek dwa ważne zastrzeżenia – w naszym zestawieniu uwzględniliśmy wyłącznie terminale, które możesz zakupić za pośrednictwem banku. Uczyniliśmy tak przede wszystkim dlatego, że bankowe oferty dadzą Ci możliwość skorzystania z dodatkowych profitów, np. kilkumiesięcznego zwolnienia z opłat za dzierżawę terminala czy też bonusu za przyjęcie płatności na określoną kwotę. Ponadto w wielu przypadkach będziesz mógł połączyć te korzyści z premią za otwarcie firmowego rachunku. Naszym zdaniem, te wszystkie benefity przekładają się na całkiem wymierne zyski i znajdują odzwierciedlenie w naszym rankingu terminali płatniczych.

Dwa – przygotowane przez nas zestawienie obejmuje jedynie terminale stacjonarne. Po pierwsze dlatego, że ten typ urządzeń generuje nieco większą liczbę kosztów, po drugie – posiada wiele dodatkowych funkcji, dzięki którym zyskasz dodatkowe źródło przychodów. Wszystko to sprawia, że oferta terminali stacjonarnych jest bardzo zróżnicowana i jednocześnie trudniejsza do porównania.

Tymczasem terminale mPOS są kupowane na własność, a ich koszt waha się w zależności od usługodawcy od 200 do kilkuset złotych (jest to opłata jednorazowa, nie trzeba potem płacić za wynajem tych urządzeń). Funkcjonalność terminali mPOS jest jednak ograniczona do przeprowadzania transakcji bezgotówkowych, a dodatkowe usługi są niedostępne. W praktyce więc tym, co różni poszczególne modele, są prowizje za płatności bezgotówkowe i przede wszystkim parametry techniczne.

Terminale płatnicze – jak tworzymy nasz ranking?

Po tym przydługim nieco wstępie przejdźmy do założeń metodologicznych naszego rankingu. Przyjęliśmy, że na ocenę poszczególnych ofert decydujący wpływ mają następujące kryteria:

  • opłaty związane z użytkowaniem urządzenia,
  • dodatkowe bezpłatne funkcjonalności,
  • obsługiwane metody płatności,
  • możliwość skorzystania z atrakcyjnych profitów.

Dodatkowo w rankingu uwzględniliśmy takie informacje, jak nazwa operatora i model terminala.

Ile kosztuje terminal płatniczy?

Całkowity koszt zakupu i obsługi urządzenia jest wypadkową wielu danych. Dlatego przed związaniem się umową z danym operatorem powinieneś zwróć uwagę na następujące opłaty:

  • stawki związane z nabyciem terminala (instalacja, aktywacja, szkolenia dla sprzedawców z obsługi urządzenia),
  • prowizje serwisowe, które mogą się pojawić przy naprawie uszkodzeń i awarii,
  • kary za niewykonanie transakcji o z góry ustalonej wartości oraz za przedterminowe zerwanie umowy,
  • koszt stacji dokującej (terminal stacjonarny) lub koszt karty SIM (terminal mobilny z modułem GSM).

Jednak najważniejsze prowizje, jakie musisz wziąć pod uwagę przy zakupie terminala, to:

  • prowizja od płatności kartami,
  • opłata za transakcje Blikiem,
  • opłata za dzierżawę (jej wysokość jest najczęściej uzależniona od obrotów firmy i/lub czasu, na jaki zawierasz umowę).

Zasady przyznawania punktów za opłaty

Musisz również wiedzieć, że większość banków działających w Polsce jedynie pośredniczy w zawieraniu umów pomiędzy swoimi klientami firmowymi a operatorami specjalizującymi się w przetwarzaniu płatności. Dlatego też w tych instytucjach nie znajdziesz żadnej informacji o najistotniejszych kosztach związanych z obsługą urządzenia. Po odebraniu wniosku bank przekaże Twoje dane operatorowi, a ten przedstawi Ci spersonalizowaną ofertę.

Są jednak banki, które udostępniają klientom cennik z prowizjami, dzięki czemu wstępne oszacowanie kosztów staje się znacznie łatwiejsze. Uważamy, że takie działanie świadczy o poważnym traktowaniu klientów, dlatego oferty tych instytucji premiujemy wyższą pozycją w rankingu.

Terminale w Polsce – lista możliwości

Rozwój technologii sprawił, że współczesne terminale są czymś więcej niż tylko urządzeniami do obsługi płatności bezgotówkowych. Nowoczesny terminal POS jest wyposażony w szereg przydatnych funkcji, które mogą Ci ułatwić prowadzenie biznesu i umożliwić osiąganie dodatkowych zysków.

Funkcjonalności te można podzielić na dwie grupy. Pierwszą z nich są narzędzia ułatwiające zarządzanie sprzedażą i wpływające na jakość obsługi klientów, takie jak: integracja z systemem kasowym, system raportowy online, transakcje łączone (możliwość podzielenia zapłaty na płatność kartą i gotówką), logowanie kasjerów, preautoryzacja, ekspresowe wymeldowanie, napiwek do rachunku oraz logo na wydrukach.

Do drugiej grupy możemy zaliczyć usługi, dzięki którym terminal zmienia się w dodatkowe źródło dochodów. Są to:

Cashback – czyli usługa umożliwiająca posiadaczowi karty dokonywanie wypłat gotówki przy okazji płatności kartą za zakupy. W zależności od oferty operatora prowizja za cashback może mieć formę stałej kwoty, niezależnej od wysokości wypłaty albo procentowej marży od sumy wypłacanej gotówki.

DCC (Dynamic Currency Conversion) – dynamiczna konwersja walut, popularnie nazywana „przewalutowaniem”, pozwala użytkownikom kart płatniczych na dokonywanie płatności bezgotówkowych bezpośrednio w walucie, w której te karty są prowadzone. Każda taka transakcja również wiąże się z uzyskaniem prowizji, zaś rozliczenie następuje w walucie krajowej.

Z kolei takie funkcjonalności jak doładowania telefonów komórkowych (inaczej doładowania GSM), opłacanie rachunków czy programy lojalnościowe pozwalają na przyciągnięcie nowych klientów, co przekłada się na wzrost obrotów w danym punkcie.

Warto w tym miejscu podkreślić, że wiele z tych dodatkowych usług oferowanych jest zupełnie za darmo, jednak za część z nich będziesz musiał dodatkowo zapłacić. Warto więc przed podpisaniem umowy z operatorem dokładnie sprawdzić, które funkcjonalności są udostępniane bezpłatnie.

Jak przyznajemy punkty za dodatkowe usługi?

W tym przypadku zasada jest prosta – im więcej dodatkowych korzyści zapewnia dany operator, tym wyżej punktowana jest jego oferta.

Obsługiwane metody płatności

Naszym zdaniem dostęp do wielu rodzajów płatności umożliwia firmie zwiększenie liczby klientów, a tym samym – podniesienie wolumenu sprzedaży. Dlatego też przeanalizowaliśmy metody płatności dostępne na danym urządzeniu. Najwyższą ocenę otrzymali operatorzy, których terminale obsługują:

  • transakcje za pomocą kart płatniczych różnych organizacji (Visa, Mastercard, Maestro, American Express, Diners Club, Discover, Union Pay, China Union),
  • płatności przeprowadzane za pomocą smarfona (Google Pay, Apple Pay),
  • płatności  Blik,
  • płatności „MO/TO” (bez fizycznego użycia karty).

Przy okazji zwracaliśmy uwagę na to, czy operator pobiera wyższe prowizje za obsługę kart mniej popularnych w Polsce organizacji kartowych.

Dodatkowe profity

Ostatnim obszarem, który wzięliśmy pod lupę, były rozmaite dodatkowe bonusy dedykowane firmom, które podpiszą umowę z operatorem za pośrednictwem danego banku. W niektórych instytucjach przedsiębiorcy mogą skorzystać ze specjalnych promocji i zainkasować całkiem niezłą gotówkową premię za zamówienie terminala oraz wywiązanie się z warunków akcji. W innych firma zamawiająca urządzenie może liczyć na preferencyjne warunki, np. zwolnienie z opłat za dzierżawę terminala przez kilka miesięcy lub niższe prowizje za płatności kartami. W naszej ocenie tego typu akcje podnoszą atrakcyjność danej oferty, zwłaszcza jeśli możemy je połączyć z programem Polska Bezgotówkowa.

Terminal płatniczy bez abonamentu przez 5 miesięcy

Ciekawą propozycją dla nowych przedsiębiorców lub firm planujących obsługę płatności bezgotówkowych jest specjalny program, będący wspólną inicjatywą wydawców kart, agentów rozliczeniowych, organizacji Visa i Mastercard oraz Związku Banków Polskich. W ramach programu Polska Bezgotówkowa przez 5 miesięcy lub do osiągnięcia obrotu w wysokości 42 tys. zł tys. zł będziesz miał do dyspozycji darmowy terminal płatniczy (bez kosztów abonamentu i opłat prowizyjnych).

Zwolnienie przysługuje Ci maksymalnie na 1 terminal. Pamiętaj jednak, że możesz stać się beneficjentem programu tylko wtedy, gdy:

  • jesteś małym lub średnim przedsiębiorcą,
  • podpiszesz umowę na terminal na min. 12 miesięcy,
  • nie przyjmowałeś płatności bezgotówkowych w ciągu ostatniego roku przed przystąpieniem do programu,
  • nie posiadasz sieci handlowej lub usługowej liczącej więcej niż 5 placówek.

Do programu Polska Bezgotówkowa możesz przystąpić za pośrednictwem banku, w którym wnioskujesz o terminal płatniczy. Dzięki temu możesz liczyć na kumulację korzyści, np. zwolnienie z opłat w ramach Polski Bezgotówkowej i preferencyjne warunki po zakończeniu programu. W efekcie nie będziesz ponosić kosztów związanych z obsługą terminala np. przez 9 lub 12 miesięcy.

Operatorzy terminali płatniczych

Na polskim rynku działa przynajmniej kilkunastu agentów rozliczeniowych. Najwięksi z nich to eService, First Data, PeP, IT Card, PayTel i Elavon. Warto jednak wiedzieć, że poszczególne banki z reguły współpracują z jednym wybranym operatorem, co w pewien sposób ogranicza Twój wybór. Warto więc przed podpisaniem umowy zapoznać się z opiniami innych klientów na temat danego agenta, a także ustalić kilka ważnych faktów.

Kwestią, na którą powinieneś zwrócić uwagę, jest czas księgowania środków pochodzących z transakcji bezgotówkowych. W przypadku niektórych operatorów pieniądze trafią na Twoje firmowe konto już następnego dnia po zarejestrowaniu tych operacji, są jednak agenci, którzy zwracają środki dopiero po tygodniu. Upewnij się więc, czy współpracujący z bankiem operator gwarantuje szybkie odzyskanie należności, bo od tego może zależeć płynność Twojej firmy.

Terminale płatnicze – porównanie ofert

Reasumując, zanim zdecydujesz się na konkretny model terminala, dokładnie przeanalizuj oferty poszczególnych operatorów. Weź pod uwagę opłaty i prowizje pobierane przez poszczególnych agentów rozliczeniowych, obsługiwane przez dany terminal metody płatności, bezpłatne usługi dodatkowe, czas rozliczania transakcji, a następnie dokładnie skalkuluj wszystkie koszty.

Dobrze dobrany model z optymalnym zestawem usług pomoże Ci zwiększyć obroty i stanie się źródłem dodatkowych zysków. Jeśli jednak nie weźmiesz pod uwagę wszystkich opisanych wcześniej aspektów, terminal równie dobrze może stać się niepotrzebnym kosztem, który nie znajdzie pokrycia w korzyściach.