Co sprawia, że tak chętnie korzystamy z aplikacji mobilnej swojego banku? Czy tradycyjny dostęp do wszystkich najważniejszych usług bankowych poprzez system bankowości internetowej jest dla nas niewystarczający?
Wiele wskazuje na to, że tak właśnie jest. Komputer pozostaje rzecz jasna istotnym narzędziem korzystania z usług banku; jednak to właśnie telefonu potrzebujemy, gdy nie ma nas w domu, a musimy pilnie zlecić przelewy, zastrzec kartę czy chociażby podać komuś nasz numer rachunku. Co więcej, nowoczesne metody autoryzacji transakcji zlecanych przez Internet również wymagają dodatkowych zabezpieczeń – czasem będzie to kod SMS, innym razem właśnie naciśnięcie powiadomienia w telefonie. W obu przypadkach powiązanie usług bankowości ze smartfonem jest niezbędne.
Urządzenia z systemem operacyjnym Android lub iOS są dziś furtką do informacji i rozrywki w dowolnym miejscu i czasie. Finanse to kolejna dziedzina, do której śmiało wkroczyła technologia mobilna. Większość operacji bankowych z łatwością wykonamy dziś na urządzeniu,które nosimy w kieszeni czy w torebce, a możliwości aplikacji są coraz bardziej zaawansowane.
W bankowej aplikacji mobilnej nie tylko sprawdzimy stan konta i wykonamy przelew, lecz również otworzymy lokatę, kupimy ubezpieczenie, zastrzeżemy kartę, wymienimy walutę lub wykonamy różne czynności urzędowe (np. złożymy wniosek o przyznanie 500+). Ponadto w niektórych bankowych „apkach” znajdziemy takie unikalne funkcje, jak opłacenie miejsca parkingowego, podgląd stanu kont w innych bankach, zakup biletu komunikacji miejskiej, doładowanie gier i multimediów, usługi typu „sejf”, czy doładowanie telefonu.
Innymi słowy, aplikacje bankowe stają się rozwiązaniami typu „All in One”. Dają nie tylko dostęp do podstawowych operacji bankowych (które wcześniej były dostępne wyłącznie w bankowości internetowej), lecz również do wielu praktycznych rozwiązań, które mogą nam przydać się na co dzień.
Banki stosują wiele metod, które mają poprawić bezpieczeństwo bankowości mobilnej. Pierwszym z nich jest dwustopniowy system zabezpieczeń, czyli konieczność weryfikacji konta najpierw przy logowaniu, a potem przy potwierdzeniu transakcji. Ponadto bankowe apki są regularnie aktualizowane, nie przechowują poufnych danych w pamięci podręcznej, a po kilku minutach bezczynności automatycznie wylogowują z konta.
Reasumując, aplikacje mobilne są jednocześnie bezpieczne i wygodne. Dzięki nim w każdym miejscu i o każdej porze mamy szybki dostęp do szerokiej gamy usług bankowych.
Rosnąca popularność bankowości mobilnej nie daje nam innego wyjścia, jak dokonanie szczegółowego przeglądu rynku. Stąd już tylko krok do opracowania rankingu aplikacji bankowych.
Jeśli jesteś wśród tych klientów, dla których jakość obsługi rachunku z poziomu smartfona ma istotne znaczenie, to sprawdź, które aplikacje bankowe na telefon są najlepsze. Innymi słowy: które z nich mają największe szanse spełnić Twoje oczekiwania?
Większość publikowanych dotąd rankingów aplikacji bankowych opierała się na założeniu, że o miejscu w zestawieniu powinna decydować średnia ocena wystawiona w sklepach z aplikacjami dla systemów Android i iOS. Opinia użytkowników jest oczywiście bardzo istotna, ale zawsze odnosiliśmy wrażenie, że takie podejście do tematu jest jednak pewnym „pójściem na skróty”.
Uznaliśmy, że obierzemy inną drogę. Istnieje przecież całe mnóstwo obiektywnych kryteriów, na podstawie których możemy dokonać rzetelnej analizy każdej aplikacji. Postanowiliśmy więc, że podstawowym składnikiem naszej oceny będą przede wszystkim oferowane funkcjonalności, a subiektywna kwestia wygody korzystania jej – ważnym, ale jednak – uzupełnieniem.
Poświęciliśmy dużo czasu, by opracować szczegółową metodologię, przetestować aplikacje banków, zebrać wystarczającą ilość informacji na ich temat i na tej podstawie stworzyć rzetelne zestawienie. Od tej pory będzie ono na bieżąco aktualizowane.
Zasady punktacji są proste: aplikacje oceniamy w pięciu kategoriach, w każdej z nich przyznając od 0 do 5 punktów:
Następnie wyciągamy z tych ocen średnią, która decyduje o miejscu w rankingu.
Oceny w ramach poszczególnych kategorii dokonujemy w oparciu o wskazane poniżej pytania pomocnicze. Pogrubiliśmy te funkcjonalności, które uznajemy za najważniejsze.
Ustawienia konta i karty (zarządzanie produktami):
Ustawienia aplikacji:
Przykłady takich funkcji: czasowe blokowanie karty, zastrzeganie dokumentów, opłacenie miejsca parkingowego, zakup biletów komunikacji miejskiej, doładowanie gier i multimediów, usługi typu „sejf”, dostęp do rabatów, ukraińska wersja językowa itd.
W rankingu uwzględniliśmy te aplikacje, z których regularnie korzystamy, co pozwoliło na dokonanie ich szczegółowej oceny. Gdy uda nam się uzyskać wszystkie dane dotyczące pozostałych aplikacji, dodamy je do zestawiania.
Naszym celem było stworzenie takiej metodologii, która pozwoli na maksymalnie rzetelną ocenę. W przypadku 4 z 5 kategorii decydują obiektywne kryteria – albo dana aplikacja oferuje daną funkcję, albo nie. Tutaj sprawa jest prosta.
Jedyny, aczkolwiek niemożliwy do uniknięcia, element subiektywizmu znajdziemy w kategorii „Wygoda korzystania z aplikacji”, zwłaszcza przy ocenie intuicyjności czy problemów technicznych (awarii, powolnego działania itd.). W tych przypadkach podstawą analizy były nasze osobiste doświadczenia wsparte Waszymi opiniami otrzymywanymi w wiadomościach oraz komentarzami użytkowników zamieszczonymi w sklepach z aplikacjami.
Pamiętaj, że zestawienie stanowi jedynie podpowiedź przy wyborze konkretnego banku. Może się okazać, że najlepsza aplikacja bankowa w naszym rankingu nie będzie wcale najlepszą dla Ciebie. Wiele zależy od indywidualnych preferencji. Być może zwycięzca w naszym zestawieniu nie posiada akurat funkcji, z której lubisz lub (chciałbyś zacząć) korzystać? Poza tym na ocenę produktów banku wpływa wiele czynników, a bankowość mobilna jest tylko jednym z nich.
Moment, w którym konto w banku stało się powszechnym produktem, jest już dawno za nami. Aktualnie zmierzamy – czy nam się to podoba, czy nie – w stronę stopniowej rezygnacji z gotówki. Aplikacje bankowe i płatności mobilne znacząco przyczyniają się do tego procesu.
Wierzymy, że na bieżąco aktualizowany ranking bankowych aplikacji mobilnych będzie pomocą dla tych z Was, dla których jakość bankowości mobilnej ma kluczowe znaczenie przy wyborze oferty banku.
Dlatego właśnie zachęcamy Was do zgłaszania uwag i sugestii, a także pytań, gdyby cokolwiek nie było dla Was jasne. Szczególnie cenne będą uwagi dotyczące bardziej subiektywnych kryteriów, np. wygody korzystania z aplikacji. Być może w którymś przypadku byliśmy Waszym zdaniem zbyt ostrzy lub zbyt łaskawi w ocenie tej kwestii i uda Wam się przekonać nas do zmiany werdyktu?