Konta i promocje bankowe – Najlepszekonto.pl

My analizujemy konta bankowe. Ty je wybierasz.

Konta i promocje bankowe – Najlepszekonto.pl

Ranking aplikacji bankowych – październik 2020 r.

Aktualizacja: 02.10.2020 13:48
Ranking aplikacji bankowych – październik 2020 r.

Aktualny ranking aplikacji bankowych - październik 2020

Ranking aplikacji bankowych

Założenia, na jakich powstał ranking aplikacji bankowych

Co sprawia, że tak chętnie korzystamy z aplikacji mobilnej swojego banku? Czy tradycyjny dostęp do wszystkich najważniejszych usług bankowych poprzez system bankowości internetowej jest dla nas niewystarczający?

Wiele wskazuje na to, że tak właśnie jest. Komputer pozostaje rzecz jasna istotnym narzędziem korzystania z usług banku; jednak to właśnie telefonu potrzebujemy, gdy nie ma nas w domu, a musimy pilnie zlecić przelewy, zastrzec kartę czy chociażby podać komuś nasz numer rachunku. Co więcej, nowoczesne metody autoryzacji transakcji zlecanych przez Internet również wymagają dodatkowych zabezpieczeń – czasem będzie to kod SMS, innym razem właśnie naciśnięcie powiadomienia w telefonie. W obu przypadkach powiązanie usług bankowości ze smartfonem jest niezbędne.

Urządzenia z systemem operacyjnym Android lub iOS są dziś furtką do informacji i rozrywki w dowolnym miejscu i czasie. Finanse to kolejna dziedzina, do której śmiało wkroczyła technologia mobilna. Większość operacji bankowych z łatwością wykonamy dziś na urządzeniu,które nosimy w kieszeni czy w torebce, a możliwości aplikacji są coraz bardziej zaawansowane.

W jaki sposób bankowość mobilna może nam ułatwić życie?

W bankowej aplikacji mobilnej nie tylko sprawdzimy stan konta i wykonamy przelew, lecz również otworzymy lokatę, kupimy ubezpieczenie, zastrzeżemy kartę, wymienimy walutę lub wykonamy różne czynności urzędowe (np. złożymy wniosek o przyznanie 500+). Ponadto w niektórych bankowych „apkach” znajdziemy takie unikalne funkcje, jak opłacenie miejsca parkingowego, podgląd stanu kont w innych bankach, zakup biletu komunikacji miejskiej, doładowanie gier i multimediów, usługi typu „sejf”, czy doładowanie telefonu.

Innymi słowy, aplikacje bankowe stają się rozwiązaniami typu „All in One”. Dają nie tylko dostęp do podstawowych operacji bankowych (które wcześniej były dostępne wyłącznie w bankowości internetowej), lecz również do wielu praktycznych rozwiązań, które mogą nam przydać się na co dzień.

Czy korzystanie z aplikacji bankowych jest bezpieczne?

Banki stosują wiele metod, które mają poprawić bezpieczeństwo bankowości mobilnej. Pierwszym z nich jest dwustopniowy system zabezpieczeń, czyli konieczność weryfikacji konta najpierw przy logowaniu, a potem przy potwierdzeniu transakcji. Ponadto bankowe apki są regularnie aktualizowane, nie przechowują poufnych danych w pamięci podręcznej, a po kilku minutach bezczynności automatycznie wylogowują z konta.

Reasumując, aplikacje mobilne są jednocześnie bezpieczne i wygodne. Dzięki nim w każdym miejscu i o każdej porze mamy szybki dostęp do szerokiej gamy usług bankowych.

Z nami znajdziesz najlepszą aplikację dla siebie

Rosnąca popularność bankowości mobilnej nie daje nam innego wyjścia, jak dokonanie szczegółowego przeglądu rynku. Stąd już tylko krok do opracowania rankingu aplikacji bankowych.

Jeśli jesteś wśród tych klientów, dla których jakość obsługi rachunku z poziomu smartfona ma istotne znaczenie, to sprawdź, które aplikacje bankowe na telefon są najlepsze. Innymi słowy: które z nich mają największe szanse spełnić Twoje oczekiwania?

Ranking bankowych aplikacji mobilnych. Co sprawdzamy?

Większość publikowanych dotąd rankingów aplikacji bankowych opierała się na założeniu, że o miejscu w zestawieniu powinna decydować średnia ocena wystawiona w sklepach z aplikacjami dla systemów Android i iOS. Opinia użytkowników jest oczywiście bardzo istotna, ale zawsze odnosiliśmy wrażenie, że takie podejście do tematu jest jednak pewnym „pójściem na skróty”.

Uznaliśmy, że obierzemy inną drogę. Istnieje przecież całe mnóstwo obiektywnych kryteriów, na podstawie których możemy dokonać rzetelnej analizy każdej aplikacji. Postanowiliśmy więc, że podstawowym składnikiem naszej oceny będą przede wszystkim oferowane funkcjonalności, a subiektywna kwestia wygody korzystania jej – ważnym, ale jednak – uzupełnieniem.

Poświęciliśmy dużo czasu, by opracować szczegółową metodologię, przetestować aplikacje banków, zebrać wystarczającą ilość informacji na ich temat i na tej podstawie stworzyć rzetelne zestawienie. Od tej pory będzie ono na bieżąco aktualizowane.

Najlepsza aplikacja bankowa – kryteria oceny

Zasady punktacji są proste: aplikacje oceniamy w pięciu kategoriach, w każdej z nich przyznając od 0 do 5 punktów:

Kliknij, aby powiększyć

Następnie wyciągamy z tych ocen średnią, która decyduje o miejscu w rankingu.

Oceny w ramach poszczególnych kategorii dokonujemy w oparciu o wskazane poniżej pytania pomocnicze. Pogrubiliśmy te funkcjonalności, które uznajemy za najważniejsze.

Ekran startowy i logowanie

  • Ile metod logowania oferuje aplikacja (PIN, odcisk palca, wzór, obrazek, FaceID, inne)?
  • Czy użytkownik ma możliwość zmiany ustawień ekranu startowego?
  • Jeśli tak, to w jakim stopniu? Czy może ustawić widok stanu konta przed zalogowaniem? Wykonać przelew do zaufanego odbiorcy? Wygenerować kod Blik? Sprawdzić ostatnią historię rachunku?
  • Jeśli nie, to jakie elementy są na stałe umieszczone na ekranie startowym? Ile ich jest i w jakim stopniu są przydatne?

Transakcje (przelewy, płatności)

  • Czy w aplikacji zlecimy – oprócz zwykłego przelewuprzelew natychmiastowy, walutowy i podatkowy? Czy zlecimy przelew zdefiniowany i przelew zwrotny? Czy możemy ponowić przelew?
  • Czy aplikacja wyświetla opłatę za operację, którą chcemy zlecić (np. przelew natychmiastowy)?
  • Czy dostępna jest mobilna autoryzacja transakcji?
  • Czy aplikacja daje nam szczegółowy podgląd każdej transakcji?
  • Czy mamy dostęp do historii rachunku? Czy możemy ją wygodnie filtrować?
  • Czy udostępniana jest usługa ułatwiająca zarządzanie finansami w stylu „menedżer finansów”, analiza wydatków lub choćby prosty bilans uznań i obciążeń rachunku?
  • Jakie dodatkowe funkcje związane z dokonywaniem transakcji oferuje aplikacja? Doładowanie telefonu? Wygodne opłacanie rachunków (skanowanie faktur, QR, itd.)? Spłata karty kredytowej?
  • Czy aplikacja umożliwia wygenerowanie kodu Blik?
  • Czy możliwe jest wygenerowanie czeku Blik? Wykonanie przelewu na telefon Blik? Wygenerowanie karty HCE?
  • Czy w aplikacji są oznaczeni odbiorcy, do których można zlecić przelew na telefon Blik?
  • Czy możliwe jest dodanie karty do Google Pay / Apple Pay z poziomu aplikacji?

Ustawienia

Ustawienia konta i karty (zarządzanie produktami):

  • Czy aplikacja pozwala na sprawdzenie limitów przelewów lub płatności kartą?
  • Czy aplikacja pozwala na zmianę wspomnianych limitów?
  • Czy mamy możliwość ustawienia lub zmiany PIN-u do karty?
  • Czy możliwe jest zastrzeżenie karty płatniczej z poziomu aplikacji?
  • Czy istnieje możliwość wnioskowania o nowe produkty oszczędnościowe? Konto oszczędnościowe, lokatę?
  • Czy istnieje możliwość wnioskowania o nowe produkty kredytowe? Limit w koncie, kartę kredytową, pożyczkę?
  • Czy aplikacja daje dostęp do usługi wymiany walut? Czy znajdziemy w niej tabelę z kursami? A może oferowany jest kalkulator walut?
  • Czy aplikacja oferuje inne usługi? Zakup ubezpieczenia? E-administrację?

Ustawienia aplikacji:

  • Czy mamy dostęp do ustawień dotyczących zarządzaniem powiadomieniami PUSH?
  • Czy możliwa jest ingerencja w wygląd aplikacji (np. zmiana tła, czcionek, dodanie zdjęcia profilowego, ułatwienia dla osób niedowidzących itd.)?

Przydatne lub unikalne funkcjonalności

  • Jakie przydatne lub unikalne funkcjonalności oferuje aplikacja?

Przykłady takich funkcji: czasowe blokowanie karty, zastrzeganie dokumentów, opłacenie miejsca parkingowego, zakup biletów komunikacji miejskiej, doładowanie gier i multimediów, usługi typu „sejf”, dostęp do rabatów, ukraińska wersja językowa itd.

Wygoda korzystania z aplikacji

  • Czy aplikacja „słynie” z awaryjności i powolnego działania? Czy bank często uniemożliwia korzystanie z aplikacji z powodu przerw technicznych?
  • Czy korzystanie z aplikacji jest intuicyjne?
  • Czy w aplikacji znajdziemy listę / mapę oddziałów i bankomatów?
  • Jakie formy kontaktu z bankiem możemy nawiązać z poziomu aplikacji? Telefoniczny? Czat? Rozmowa wideo? Czatbot?
  • Czy możliwe jest skopiowanie numeru rachunku (lub innych danych, np. kodu Blik) do schowka? Ewentualnie czy można je wysłać SMS-em, mailem?
  • Czy przycisk wylogowania umieszczony jest w widocznym miejscu (nie trzeba go szukać np. w ustawieniach)? Czy po zamknięciu aplikacji wylogowanie następuje automatycznie?

Ranking bankowych informacji mobilnych – dodatkowe informacje

W rankingu uwzględniliśmy te aplikacje, z których regularnie korzystamy, co pozwoliło na dokonanie ich szczegółowej oceny. Gdy uda nam się uzyskać wszystkie dane dotyczące pozostałych aplikacji, dodamy je do zestawiania.

Naszym celem było stworzenie takiej metodologii, która pozwoli na maksymalnie rzetelną ocenę. W przypadku 4 z 5 kategorii decydują obiektywne kryteria – albo dana aplikacja oferuje daną funkcję, albo nie. Tutaj sprawa jest prosta.

Jedyny, aczkolwiek niemożliwy do uniknięcia, element subiektywizmu znajdziemy w kategorii „Wygoda korzystania z aplikacji”, zwłaszcza przy ocenie intuicyjności czy problemów technicznych (awarii, powolnego działania itd.). W tych przypadkach podstawą analizy były nasze osobiste doświadczenia wsparte Waszymi opiniami otrzymywanymi w wiadomościach oraz komentarzami użytkowników zamieszczonymi w sklepach z aplikacjami.

Pamiętaj, że zestawienie stanowi jedynie podpowiedź przy wyborze konkretnego banku. Może się okazać, że najlepsza aplikacja bankowa w naszym rankingu nie będzie wcale najlepszą dla Ciebie. Wiele zależy od indywidualnych preferencji. Być może zwycięzca w naszym zestawieniu nie posiada akurat funkcji, z której lubisz lub (chciałbyś zacząć) korzystać? Poza tym na ocenę produktów banku wpływa wiele czynników, a bankowość mobilna jest tylko jednym z nich.

Ranking tworzymy dla Ciebie!

Moment, w którym konto w banku stało się powszechnym produktem, jest już dawno za nami. Aktualnie zmierzamy – czy nam się to podoba, czy nie – w stronę stopniowej rezygnacji z gotówki. Aplikacje bankowe i płatności mobilne znacząco przyczyniają się do tego procesu.

Wierzymy, że na bieżąco aktualizowany ranking bankowych aplikacji mobilnych będzie pomocą dla tych z Was, dla których jakość bankowości mobilnej ma kluczowe znaczenie przy wyborze oferty banku.

Dlatego właśnie zachęcamy Was do zgłaszania uwag i sugestii, a także pytań, gdyby cokolwiek nie było dla Was jasne. Szczególnie cenne będą uwagi dotyczące bardziej subiektywnych kryteriów, np. wygody korzystania z aplikacji. Być może w którymś przypadku byliśmy Waszym zdaniem zbyt ostrzy lub zbyt łaskawi w ocenie tej kwestii i uda Wam się przekonać nas do zmiany werdyktu?