Wróć

Przymusowa restrukturyzacja Getin Banku przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny i 8 banków komercyjnych

Krzysztof Duliński
Krzysztof Duliński
Analityk produktów finansowych
Krzysztof Duliński
Krzysztof Duliński
Analityk produktów finansowych

159 publikacji 3217 komentarzy

Recenzent promocji bankowych i autor tekstów poradnikowych dotyczących zarządzania finansami osobistymi będący zdania, że nawet najbardziej skomplikowane zagadnienie można przedstawić w prosty i przystępny sposób.


12 komentarzy
Przymusowa restrukturyzacja Getin Banku przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny i 8 banków komercyjnych
Spis treści

Na samym wstępie uspokajamy: rozpoczęty proces nie ma żadnych negatywnych skutków dla klientów Getin Banku. Jeśli masz w nim oszczędności, są one bezpieczne. Nie wykonuj nerwowych ruchów!

Przyczyny restrukturyzacji

Organy nadzoru od dawna mobilizowały Getin Bank do działań restrukturyzacyjnych, które miały polepszyć jego sytuację finansową. Mimo to od 2016 r. bank notował nieprzerwanie straty roczne, a 29 kwietnia 2022 r. poinformował o wystąpieniu przesłanki zagrożenia upadłością.

Z oszacowania przygotowanego przez niezależny podmiot – Deloitte Advisory spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp. k. wynika, że Getin Noble Bank S.A. miał ujemne kapitały własne na poziomie -3,6 mld zł, co oznacza, że aktywa nie wystarczały na pokrycie zobowiązań. Rozpoczęta właśnie przymusowa restrukturyzacja pozwala ochronić wszystkie depozyty klientów w kwocie 39,5 mld zł, łącznie z 3,5 mld zł depozytów, które nie mogłyby zostać wypłacone w ramach gwarancji BFG w przypadku upadłości.

Przymusowa restrukturyzacja została wszczęta, gdyż zostały spełnione wszystkie 3 przesłanki zobowiązujące BFG do podjęcia działań:

  1. Getin Noble Bank S.A. był zagrożony upadłością.
  2. Nie było oznak, że możliwe działania nadzorcze, kroki naprawcze banku lub systemu ochrony instytucjonalnej pozwolą we właściwym czasie usunąć zagrożenie upadłością.
  3. Wszczęcie przymusowej restrukturyzacji było w interesie publicznym, rozumianym w szczególności jako stabilność sektora finansowego i ograniczenie zaangażowania funduszy publicznych, a także zapewnienia obsługi przyjmowanych przez bank depozytów jednostek samorządu terytorialnego.

Skutki podjętych działań

Podkreślmy raz jeszcze: wszczęcie procesu restrukturyzacji nie oznacza żadnych negatywnych skutków dla klientów Getin Banku. Powierzone mu oszczędności zostaną przeniesione w całości do nowego podmiotu i objęte gwarancjami na ogólnych zasadach (do równowartości 100 000 euro).

W komunikacie o wszczęciu procesu przymusowej restrukturyzacji BFG podkreśla, że:

Wszyscy klienci są i będą obsługiwani tak, jak do tej pory, mają nieprzerwany dostęp do wszystkich swoich środków pieniężnych. Dotyczy to wszystkich osób i podmiotów, które na dzień 30 września 2022 r. są klientami Getin Noble Banku S.A., w tym klientów firmowych, z sektora publicznego, a także klientów bankowości osobistej i private banking.

Akcje Getin Noble Bank S.A. i wyemitowane przez ten podmiot obligacje zostały umorzone a uzyskane z nich środki będą przeznaczone na pokrycie strat.

Harmonogram działań

Oto plan działań w ramach restrukturyzacji:

  • 30 września 2022 r. – rozpoczęcie procesu przymusowej restrukturyzacji. Obsługa klientów bez zmian, normalnie działają karty, bankomaty, bankowość elektroniczna, mobilna i placówki Getin Banku
  • 3 października 2022 r. – System Ochrony Banków Komercyjnych (SOBK) obejmuje 49% akcji utworzonego przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny podmiotu o nazwie Bank BFG S.A., pozostałe 51% będzie posiadał BFG. SOBK stworzyło osiem największych banków komercyjnych działających w Polsce: Alior Bank, Bank Millennium, Bank Pekao, BNP Paribas, ING Bank Śląski, mBank , PKO BP, Santander Bank Polska S.A.
  • 3 października 2022 r. – przeniesienie działalności (z pewnymi wyłączeniami) Getin Noble Bank S.A. Obsługa klientów będzie się odbywała na dotychczasowych zasadach. Posiadacze kredytów walutowych będą obsługiwani przez Bank BFG S.A., natomiast kredyty hipoteczne w walutach obcych pozostaną w Getin Noble Bank S.A.

Docelowo nowy bank będzie działał pod nazwą VeloBank S.A. Trwa proces rejestracji zmiany nazwy.

Placówki Getin Banku będą funkcjonowały pod dotychczasowymi szyldami do czasu rebrandingu na VeloBank S.A.

Na przeprowadzenie restrukturyzacji w zakresie przeniesienia działalności Getin Banku, zapewnienie nieprzerwanej obsługi jego klientów i bezpieczeństwa ich środków przeznaczono 10,34 mld zł bezzwrotnego wsparcia, z czego 6,87 mld zł pochodzi z funduszy własnych BFG, a 3,47 mld zł to pieniądze SOBK.

Vademecum klienta

Uporządkujmy najważniejsze informacje dla klientów Getin Banku:

  • W związku z przymusową restrukturyzacją Getin Noble Bank S.A. nie musisz podejmować żadnych działań.
  • Obsługa jest prowadzona na dotychczasowych zasadach, cały czas masz dostęp do wszystkich swoich oszczędności w placówkach oraz przez bankowość internetową i aplikację mobilną.
  • Bez zmian możesz korzystać z kart płatniczych i bankomatów. Nie zmieniają się numery rachunków bankowych, strony logowania, hasła i loginy do bankowości elektronicznej. Uważaj na oszustów, którzy mogą próbować wykorzystać sytuację i nakłaniać Cię do podjęcia pewnych działań.
  • Do nowego podmiotu – Banku BFG S.A. zostaną przeniesione wszystkie depozyty i kredyty złotówkowe. Wszelkie zobowiązania należy spłacać na dotychczasowych zasadach.
  • Kredyty hipoteczne denominowane lub indeksowane do walut obcych (CHF, EUR, USD, JPY) są wyłączone z przeniesienia i pozostają w Getin Noble Bank S.A. Sytuacja kredytobiorców spłacających takie kredyty też nie ulega zmianie. Należy je spłacać na ustalonych zasadach i na dotychczasowe numery rachunków.

Klienci indywidualni mogą uzyskać dodatkowe informacje pod numerem całodobowej infolinii +48 664 919 797 lub +48 32 604 30 01. Infolinia dla klientów firmowych i sektora publicznego dostępna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00 – 20.00 pod numerami +48 608 019 700 lub + 48 32 604 30 25.

Zachowaj spokój

O trudnej sytuacji Getin Banku było wiadomo od dawna, co pewien czas pojawiały się informacje o pomysłach na jej uzdrowienie, plotki o ochocie na przejęcie tego podmiotu przez jeden z banków komercyjnych, rozważano różne scenariusze. Najwyraźniej żaden z banków nie zdecydował się na samodzielne wzięcie odpowiedzialności za uzdrowienie Getin Banku i konieczne było, by do akcji wkroczył Bankowy Fundusz Gwarancyjny. W komunikacie o wszczęciu przymusowej restrukturyzacji zaznaczono, że poprzedzono ją konsultacjami z Komisją Europejską oraz że działania są prowadzone w uzgodnieniu z Komisją Nadzoru Finansowego, Ministrem Finansów oraz Narodowym Bankiem Polskim.

Krótko mówiąc: sytuacja jest pod kontrolą, nie ma powodów do obaw. Nie podejmuj działań pod wpływem niesprawdzonych informacji od znajomych czy osób dzwoniących do Ciebie z wiadomością o konieczności wykonania określonych ruchów.


Oceń artykuł
0
(0 ocen)
Aby oddać głos, wskaż odpowiednią liczbę gwiazdek.
Dziękujemy za Twój głos Dziękujemy za Twój głos

Komentarze

(12)
Sortuj od najnowszych
Dodaj swój komentarz...
J
Jerzy
Gość

Co z IKE założonym w Getin Banku

Odpowiedz

Krzysztof Duliński
Analityk produktów finansowych
@Jerzy

IKE założone w Getin Banku nadal funkcjonują na dotychczasowych zasadach, przymusowa restrukturyzacja nie wiąże się z koniecznością wykonywania żadnych działań przez klientów.

Odpowiedz

K
Krzysztof
Gość

Co z lokatami założonymi w getin Bank? Czy środki będą nadal oprocentowane na tych samych zasadach na których była zakładana lokata?

Odpowiedz

Aldona Derdziak
Analityk produktów finansowych
@Krzysztof

Już założone lokaty prowadzone są na dotychczasowych warunkach. Co do odnowienia depozytu bądź warunków dla nowych lokat trudno powiedzieć, jaka będzie polityka banku..

Odpowiedz

E
eva
Gość
@Aldona Derdziak

Już wiadomo jaka jest polityka - jak na razie obnizenie oprocentowania oraz likwidacja innowacyjnych lokat walutowych. Nic dobrego!

Odpowiedz

D
Darek
Gość

Czy nowy bank może w trakcie trwania lokaty zmienić warunki i obniżyć oprocentowanie trwających lokat albo w ogóle nie wypłacić odsetek? Jakie jest wasze zdanie?

Odpowiedz

B
bea
Gość
@Darek

Nie, umowy obowiązują :)

Odpowiedz

B
bea
Gość

Szkoda. Ogromna szkoda, Getin walczył o klienta, dawał dobre oferty KO, lokat.

Mam pytaniebws. konta elastycznego z 7,5% , czy jak dzisiaj wplace nowe srodki to oprocentowabie bedzie gwarantowane (przez te 92 dni chyba) ? oraz drugie pytanie: jaka jest minimalna kwota wplaty (bo główne oszczędności mam w innym banku) na elastyczne ko?

Odpowiedz

Justyna Kalicińska
Analityk produktów finansowych
@bea

Nie ma minimalnej kwoty wpłaty na EKO w promocji, natomiast co do oprocentowania promocyjnego to trzeba zaznaczyć, że umowa to umowa - nawet jeśli bank podlega restrukturyzacji, odsetki nadal są naliczane i muszą zostać wypłacone. Tak więc w tej kwestii nic się nie zmienia.

Odpowiedz

B
bea
Gość
@Justyna Kalicińska

Dziękuję za informację :) to trzeba skorzystać z okazji ?skoro nie ma kwoty minimalnej to "zaklepałam" właśnie ofertę Banku z 7,5% na eko i wpłaciłam stówkę w razie gdyby chciano odwołać obowiązującą od dzisiaj ofertę ?

Niestety ludzie już panikują, widziałam dzisiaj sporą kolejkę ludzi przed placówką w jednej z warszawskich galerii handlowych...

Odpowiedz

P
Piotrek
Gość

Czy po przejęciu bank nadal będzie oferował lokaty?

Odpowiedz

Justyna Kalicińska
Analityk produktów finansowych
@Piotrek

Na stronie banku lokaty są dostępne, są też odświeżone promocje i zaktualizowane dokumenty, tak więc na razie oferta banku jest taka sama.

Odpowiedz