
- Przelew na numer telefonu i przelew Blikiem
- Jak działa przelew na telefon Blik?
- Jak zrobić przelew na telefon Blik?
- Jak odebrać przelew na telefon?
- Jakie banki oferują przelew na telefon Blik?
- Blik - przelew na telefon nie doszedł. Co robić w takiej sytuacji?
- Przelew na telefon Blik i czas realizacji zlecenia
- Przelew na telefon Blik. Do jakiej kwoty można go wysłać?
- Wygodnie i szybko z przelewami Blik
Przelew na numer telefonu i przelew Blikiem
Kiedy w informacjach od banku słyszymy o przelewie Blikiem i przelewie na numer telefonu, możemy mieć pewność, że to ta sama usługa, w dodatku zakorzeniona już w świadomości klientów. Odkąd zaczęła się pojawiać w aplikacjach mobilnych kolejnych instytucji, od razu stała się sposobem na szybkie przelewy do znajomych czy rodziny o dowolnej porze, w weekendy i święta. Sprawdźmy, co klienci indywidualni powinni wiedzieć o przelewach na telefon.
Jak działa przelew na telefon Blik?
Przelewy P2P ("person to person") to jedna z najważniejszych funkcji Blika. Dzięki niej możesz przesłać środki odbiorcy bez podawania numeru konta bankowego - uruchom aplikację mobilną, a następnie podczas dokonywania przelewu wybierz opcję "Przelew na telefon" i wpisz numer telefonu odbiorcy (bądź wybierz go z książki telefonicznej). Nie trzeba tutaj podawać dodatkowo kodu Blik. W praktyce warto jednak pamiętać o kilku istotnych kwestiach.
Jak zrobić przelew na telefon Blik?
Jak to działa? Jako nadawca musisz wybrać w swojej aplikacji mobilnej opcję „Przelew na telefon”, następnie wpisać w odpowiednim okienku numer telefonu osoby, której zamierzasz przesłać pieniądze, a także jej imię i nazwisko (opcjonalnie adres).
Przelewy realizowane są w ramach Express Elixir obsługiwanego przez KIR, dzięki czemu środki docierają na rachunek odbiorcy w ciągu kilku minut. W praktyce pieniądze pojawiają się u adresata nawet po upływie kilkudziesięciu sekund. Cały proces jest wygodny i bezpieczny.
W niektórych aplikacjach bankowych wprowadzono dodatkowe ułatwienie przy wykonywaniu przelewów na telefon. Podczas wyboru odbiorcy możesz zobaczyć, który z Twoich znajomych ma numer zarejestrowany w Blik. Dzięki temu będziesz od razu wiedział, kto automatycznie odbierze pieniądze, a kto będzie musiał wykonać dodatkowe, opisane niżej kroki.
Przelew Blik możesz także wykonać na swój numer telefonu.
Jak odebrać przelew na telefon?
Aby automatycznie odbierać przelew na telefon, musisz zarejestrować numer telefonu w Blik - możesz to zrobić w bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej. W tym celu przejdź do ustawień, gdzie powiążesz numer telefonu oraz wybrany rachunek bankowy z Blikiem. Tylko taka procedura zapewni natychmiastowe odebranie przelewu na telefon od innego użytkownika Blika.
Jeśli posiadasz Blika w kilku aplikacjach mobilnych, numer telefonu możesz zdefiniować tylko w jednej z nich. Przykładowo: w aplikacji ING masz powiązany numer telefonu do odbierania przelewów na telefon Blik. Jeśli ten sam numer wpiszesz w aplikacji mBanku, automatycznie stracisz możliwość automatycznego odbierania takich przelewów w ING.
Jeśli odbiorca nie posiada numeru telefonu powiązanego z Blikiem, powinien otrzymać SMS z linkiem do strony internetowej, na której wpisuje swój numer konta bankowego. UWAGA: w takim przypadku przelew zostanie zrealizowany na zwykłych zasadach (w systemie Elixir, a nie Express Elixir) i dotrze do adresata następnego dnia roboczego.
Wskazówka: nim umówisz się z wybraną osobą na taką formę przelewu, upewnijcie się, że ma ona wyrażoną zgodę na odbieranie środków w ten sposób. W większości banków już samo korzystanie z Blika w zupełności wystarczy, w niektórych jednak trzeba zaznaczyć dodatkowe zgody, zwłaszcza jeśli usługa przelewu na telefon została udostępniona niedawno, a klient korzysta z Blika od dłuższego czasu. W przypadku braku wymaganych zgód odbiorca otrzyma od Twojego banku wiadomość SMS ze specjalnym kodem i linkiem do strony internetowej, na której należy podać kod oraz numer konta odbiorcy.
W ten sposób możesz przelać pieniądze również osobie, która nie korzysta z Blika, ale przelew nie dojdzie natychmiast, lecz zgodnie z harmonogramem sesji Elixir.
Jakie banki oferują przelew na telefon Blik?
Przelew na telefon Blik jest dostępny w następujących bankach:
-
Alior Bank,
-
Bank Millennium,
-
Bank Pekao,
-
Bank Spółdzielczy Rzemiosła w Krakowie,
-
Bank Spółdzielczy w Brodnicy,
-
BNP Paribas,
-
BOŚ Bank,
-
Citi Handlowy,
-
Credit Agricole,
-
Getin Bank,
-
ING Bank Śląski,
-
mBank,
-
Noble Bank,
-
PKO BP,
-
Santander Bank Polska,
-
Spółdzielcza Grupa Bankowa (wybrane banki zrzeszone).
Blik - przelew na telefon nie doszedł. Co robić w takiej sytuacji?
Takiej sytuacji nikomu nie życzymy, może się jednak zdarzyć, że przelew Blikiem nie dotrze na konto odbiorcy. Przyczyn może być kilka:
-
Odbiorca nie posiada numeru telefonu zarejestrowanego do odbierania przelewów Blik;
-
Odbiorca przypisał do odbierania przelewów na telefon inny numer konta;
-
Podaliśmy błędny numer telefonu odbiorcy.
Pierwszą kwestię dość łatwo sprawdzić - jeśli numer wybieraliśmy z listy kontaktów w telefonie, to osoby, które mogą odbierać przelewy Blik, oznaczone są specjalną ikonką. W sytuacji, gdy wpisywaliśmy dane odbiorcy ręcznie, powinniśmy się upewnić, że druga osoba ma numer telefonu zarejestrowany w Bliku - jeśli tak nie jest, to otrzyma przelew tradycyjnym sposobem, z uwzględnieniem sesji Elixir.
Jeśli odbiorca nie otrzymał przelewu Blik, warto zapytać go, czy na pewno przypisał do tej usługi właściwy numer konta. Zdarza się tak, że posiadamy kilka rachunków, ale odbieranie przelewów na telefon możliwe jest tylko w jednym banku. W przypadku problemów z przelewem Blik dobrze jest sprawdzić, które konto i w jakiej instytucji ustawiliśmy tu jako domyślne.
Potwierdzenie poprawności numeru telefonu jest niestety kwestią problematyczną. Okazuje się, że po wykonaniu przelewu Blik nie można zweryfikować, na jaki numer zostało wykonane zlecenie. W historii operacji zobaczymy jedynie numer konta odbiorcy (poniższy zrzut ekranu wykonaliśmy w aplikacji Banku Millennium).
Jedynym znanym nam bankiem, który pozwala poznać choć część numeru telefonu, jest PKO BP:
Jeśli przelew na telefon nie dotarł do adresata, możemy poprosić odbiorcę o podanie numeru konta, na które powinny trafić środki. Gdy stwierdzimy, że dane w historii operacji różnią się od tych właściwych, pozostanie nam kontakt ze swoim bankiem i próba odzyskania środków z błędnego przelewu. Chcąc uniknąć nieprzyjemnych sytuacji i niepowodzenia w zlecaniu przelewów Blik, warto za każdym razem dokładnie sprawdzić numer telefonu odbiorcy i upewnić się, że powiązał z Blikiem odpowiedni rachunek bankowy.
Przelew na telefon Blik i czas realizacji zlecenia
Ogromną zaletą przelewu na telefon jest błyskawiczny czas dostarczenia pieniędzy na konto odbiorcy oraz brak jakichkolwiek prowizji (w niemal wszystkich instytucjach przelew Blik jest zupełnie darmowy, podczas gdy tradycyjny przelew natychmiastowy kosztuje przynajmniej kilka złotych). Jak już wspominaliśmy, zlecenie realizowane jest systemem Express Elixir, zatem środki trafiają do odbiorcy w ciągu maksymalnie kilku minut. Jeśli odbiorca nie powiązał numeru konta do odbierania przelewów Blik, pieniądze zostaną wysłane tradycyjnym przelewem Elixir.
Poszczególne banki mogą realizować i odbierać przelewy Blikiem tylko w określonych dniach i godzinach - sprawdź, jak to wygląda w Twoim banku i banku odbiorcy.
Przelew na telefon Blik. Do jakiej kwoty można go wysłać?
Maksymalna kwota przelewu na telefon nie jest szczególnie wysoka. Dzienne limity transakcji Blik wynoszą zazwyczaj od tysiąca do 10 tys. zł (choć bywa, że i do 20 tys. zł, jak w PKO BP), ale łatwość i szybkość w przekazaniu środków rekompensują te ograniczenia.
Jednorazowo Blikiem możemy wysłać 500 zł, choć są wyjątki: wyższy limit pojedynczej transakcji ma np. Bank Pekao, Credit Agricole, mBank i PKO BP.
Limit przelewu na telefon |
Koszt |
|
---|---|---|
Alior Bank |
500 zł jednorazowo 5 000 zł maksymalnie |
0 zł |
Bank Millennium |
500 zł jednorazowo 10 000 zł maksymalnie |
0 zł |
Bank Pekao |
1 000 zł jednorazowo 10 000 zł maksymalnie |
0 zł do 31 grudnia 2022 r. standardowo 1 zł |
Bank Spółdzielczy Rzemiosła w Krakowie |
500 zł jednorazowo 1 000 zł dziennie |
0 zł |
Bank Spółdzielczy w Brodnicy |
1 000 zł jednorazowo 3 000 zł maksymalnie |
0 zł |
BNP Paribas |
500 zł jednorazowo 1 000 zł dziennie |
0 zł |
BOŚ Bank |
500 zł jednorazowo 5 000 zł dziennie |
0 zł |
Citi Handlowy |
500 zł jednorazowo 20 000 zł dziennie |
0 zł |
Credit Agricole |
1 000 zł jednorazowo |
0 zł |
Getin Bank |
500 zł jednorazowo 5 000 zł miesięcznie |
0 zł |
ING Bank Śląski |
500 zł jednorazowo 1 000 zł dziennie |
0 zł |
mBank |
1 000 zł jednorazowo 20 transakcji dziennie |
0 zł |
PKO BP |
3 000 zł jednorazowo |
0 zł |
Santander Bank Polska |
10 000 zł jednorazowo w ramach Santander Bank Polska 5 000 zł jednorazowo do innego banku |
0 zł |
SGB-Bank |
500 zł jednorazowo |
0 zł |
Wygodnie i szybko z przelewami Blik
Śmiało można powiedzieć, że przelewy na telefon stały się sporą konkurencją do popularnych przelewów natychmiastowych. Przesyłanie pieniędzy Blikiem jest bezpłatne i szybkie, podczas gdy zlecenia w systemie Express Elixir czy Blue Cash wiążą się z kilku-złotowym wydatkiem. Na korzyść przelewów Blik przemawia także to, że nie trzeba znać konta odbiorcy, wystarczy numer telefonu i w kilka minut środki trafiają do adresata. W tym miejscu jeszcze raz przypominamy o tym, aby dokładnie sprawdzić poprawność wprowadzanych danych i to, czy odbiorca powiązał swój telefon z Blikiem. Kiedy tego dopilnujemy, unikniemy przykrych sytuacji, a przelew Blik stanie się intuicyjnym i wygodnym narzędziem do błyskawicznych rozliczeń z bliskimi i znajomymi.