
- Promocja iKonta z tabletem Samsung Galaxy Tab
- Skutki oferty BNP Paribas i niezadowolenie klientów
- Stanowisko BNP Paribas i pozytywne rozwiązanie sprawy
- Klient banku nie jest w dzisiejszych czasach bezsilny
W niniejszym artykule nakreślimy kontrowersyjną sprawę promocji konta z tabletem BNP Paribas, opiszemy jak cała awantura się w efekcie rozwiązała oraz wskażemy, jakie praktyczne wnioski możemy z całej tej sprawy wyciągnąć.
Promocja iKonta z tabletem Samsung Galaxy Tab
W ramach specjalnej promocji iKonta, która trwała od 1 sierpnia 2014 r., nowi posiadacze tego rachunku mogli otrzymać od banku tablet. Warunki były następujące:
- złożenie wniosku o konto w trakcie trwania Sprzedaży Premiowej – czyli do 31 sierpnia 2014 r. lub wyczerpania nagród (!) i dokonanie przelewu identyfikującego,
- aktywowanie iKonta i dokonanie transakcji kartą debetową na kwotę min. 400 zł do 30 września 2014 r.
Regulamin promocji mówi, że osoby, które spełniły powyższe wymagania, otrzymają tablet Samsung Galaxy Tab. Istotny jest także zapis, że z umowy nie można wycofać się w ciągu 12 miesięcy, inaczej trzeba będzie zwrócić równowartość nagrody (ok. 400 zł). Z treścią regulaminu zapoznasz się tutaj.
Skutki oferty BNP Paribas i niezadowolenie klientów
Oferta cieszyła się dużym zainteresowaniem wśród klientów, co spowodowało zakończenie przyjmowania wniosków promocyjnych już 14 sierpnia 2014 r. – można to zrozumieć, w końcu sam regulamin zastrzegał że liczba nagród może się wyczerpać. Osoby, które do tego czasu złożyły wniosek o iKonto, mogły ze spokojem dokonać wymaganych transakcji kartą debetową i oczekiwać na nagrodę. Niestety w październiku okazało się, że nie wszyscy uczestnicy promocji dostaną atrakcyjne tablety.
Bank w przesłanych mailach poinformował większość klientów, którzy założyli rachunek w ramach specjalnej oferty, że ilość nagród była limitowana i nie wszyscy je otrzymali. Jak łatwo się domyślić, złość uczestników była – delikatnie rzecz ujmując – duża. Wydawać by się mogło, że warunki promocji były jasno określone i że każdy, kto je spełnił, otrzyma tablet. Jak wynikało z informacji pojawiających się na profilu facebookowym banku, nagrody przyznane zostały klientom, którzy jak najszybciej spełnili oba warunki oferty, ale i to nie jest do końca jasne w świetle zapisów regulaminu. Oto, co budziło wątpliwości uczestników promocji (głównie internautów):
- w zasadach oferty nie było zapisów wskazujących na to, że należy jak najszybciej spełnić warunki uzyskania nagrody;
- jeśli istotnie nie każdy otrzymał nagrodę (pomimo założenia konta do 14 sierpnia), to promocja nie może być sprzedażą premiową (w której nagroda jest zawsze przyznawana wraz z innym produktem/usługą), a loterią, której uruchomienie wymaga zgody Ministerstwa Finansów;
- skoro zapis V.1 regulaminu mówi „Każdemu Uczestnikowi, który spełni warunki Sprzedaży Premiowej (…) Bank przyznaje tablet Samsung Galaxy Tab P3 Lite SM-T110”, to jak wyjaśnić ograniczenie liczby nagród do osób, które odpowiednio wcześnie spełniły warunki promocji?
- pracownicy banku zapewniali, że osoby bez prawa do nagrody mogą zamknąć rachunek bez kary finansowej – jak to rozumieć, skoro w świetle regulaminu prawo do nagrody nabywa się, spełniając wymagane warunki?
Stanowisko BNP Paribas i pozytywne rozwiązanie sprawy
Bank na początku wstrzymywał się z konkretnymi odpowiedziami, twierdząc, że nagrody zostaną przyznane tylko osobom, które najszybciej spełniły warunki promocji. Klienci dawali upust swojemu niezadowoleniu nie tylko na specjalnej stronie na Facebooku, ale też nagłośnili sprawę na popularnych blogach finansowych i ogólnopolskich portalach. Pod wpływem różnych nieprzychylnych publikacji prezes banku zdecydował, że wszystkie osoby, które spełniły warunki promocji, otrzymają tablety. Poniżej przedstawiamy wiadomość opublikowaną na oficjalnej stronie BNP Paribas Polska na Facebooku:
Klient banku nie jest w dzisiejszych czasach bezsilny
Problemy z promocją iKonta w BNP Paribas pokazują, jak wielką siłę posiadają niezadowoleni klienci. Banki powinny uważnie i precyzyjnie formułować regulaminy, aby były zrozumiałe i jednoznaczne, a w razie problemów przyznać się do błędu. Należy tu docenić dość szybką reakcję samego BNP Paribas, który w końcu zdecydował o przyznaniu nagród wszystkim klientom spełniającym warunki promocji.
W dobie Internetu kontrowersyjne promocje łatwo nagłośnić w blogach czy portalach społecznościowych, dlatego banki powinny o tym pamiętać, gdyż niezadowolony klient z łatwością zamknie konto, przeniesie się do konkurencji i powiadomi o całej sytuacji swoich znajomych… – a to w dużej skali może sprawić bankowi spore problemy.