Płatności mobilne PeoPay w Pekao SA

Płatności mobilne PeoPay w Pekao SA

Płatności mobilne stają się coraz bardziej popularne, a na rynku istnieją już różne metody zapłaty przy użyciu telefonu. W kolejnym artykule przyglądamy się funkcjom aplikacji PeoPay, z której mogą korzystać klienci banku Pekao SA.

Ostatnia aktualizacja tekstu: czerwiec 2018 r.

Czym jest PeoPay?

Na początku PeoPay było odrębnym systemem płatności stworzonym przez Bank Pekao SA dla jego klientów. W aplikacji mobilnej użytkownicy mogli płacić telefonem w sklepach stacjonarnych i internetowych, przelewać pieniądze znajomym czy wypłacać środki z bankomatów Pekao SA.

Na wczesnym etapie płatności przez PeoPay opierały się na kodach jednorazowych, generowanych w aplikacji (podobnych do kodów z BLIK-a) oraz kodach QR, które należało zeskanować telefonem z terminala czy ekranu komputera. Z biegiem czasu usługa wzbogaciła się o technologię HCE, Blika oraz cyfrowy portfel Masterpass, dzięki którym często nie trzeba nawet logować się do aplikacji i skanować kodu QR.

Jak skorzystać z PeoPay?

PeoPay dostępne jest tylko dla klientów banku Pekao SA. Do działania usługi niezbędne jest konto osobiste (z wyjątkiem Eurokonta OK, Uczeń, Junior oraz Hipotecznego Plus) z dostępem do bankowości elektronicznej Pekao24. Aby skorzystać z aplikacji, należy pobrać ją ze sklepu Google Play lub Apple Store, a następnie zalogować się numerem klienta i hasłem do bankowości elektronicznej Pekao24 Internet. Już w samym PeoPay zdefiniujemy PIN, który posłuży do potwierdzania transakcji, i podepniemy wybrany rachunek do aplikacji.

Aplikacja PeoPay jest dostępna na telefony z systemem Android w wersji 4.1 i wyższej oraz iOS 8.0 (i wyższej). Niestety użytkownicy Windows Phone nie mogą korzystać z nowej wersji programu. Jeśli chcemy korzystać z płatności zbliżeniowych HCE, nasz smartfon powinien posiadać aktywny moduł NFC oraz system Android 4.4 lub nowszy (dokonywanie płatności HCE nie jest możliwe na iPhonach, jednak aplikację można powiązać z Apple Pay, o czym niżej). Do działania aplikacji wymagany jest dostęp do Internetu.

Usługi dostępne w ramach PeoPay

Użytkownicy aplikacji PeoPay mają dostęp do dwóch zakładek: Płatności oraz Pulpit. W tej pierwszej znajdziemy opcje różnych transakcji, od płatności zbliżeniowych w sklepach i płatności w Internecie

po przelewy do znajomych i Blika. Wszystkie opcje widoczne są po dłuższym naciśnięciu ekranu telefonu.

Uwaga: Blik nie jest domyślnie aktywny w aplikacji. Aby z niego korzystać, należy kliknąć pomarańczowy kafelek i zaakceptować regulamin usługi. Nie jest to wymagane, jednak może znacząco ułatwić płatności w Internecie i wypłaty z bankomatów.

Na Pulpicie znajdziemy podgląd naszego konta z ostatnimi transakcjami.

Ekran startowy PeoPay PeoPay podgląd konta

Poniżej przybliżamy niektóre z tych usług.

Płatności w sklepach stacjonarnych

W sklepach stacjonarnych przez PeoPay można płacić zbliżeniowo dzięki technologii HCE. Wystarczy posiadać odpowiedni telefon (patrz wyżej) i uruchomione NFC w urządzeniu. Domyślnie transakcja przebiega tak, że uruchamiamy aplikację, wybieramy zieloną opcję "Zbliż i zapłać", a następnie zbliżamy telefon do terminala płatniczego i potwierdzamy PIN-em do PeoPay.

PeoPay płatności zbliżeniowe

Powyższy sposób nie należy do najwygodniejszych, dlatego użytkownicy PeoPay mogą korzystać z tzw. szybkiej płatności, która pozwala dokonywać transakcji do 50 zł bez kodu PIN – wystarczy odblokować telefon i zbliżyć do terminala; nie jest tu wymagany dostęp do Internetu. Jeśli płatność będzie na wyższą kwotę, PIN należy wpisać już nie w smartfonie, ale właśnie w terminalu. Limit szybkich płatności to 4, po jego wyczerpaniu trzeba dokonać transakcji z kodem PIN i włączonym Internetem w telefonie lub zalogować się do PeoPay, a pula szybkich płatności zostanie odnowiona.

Ustawienia płatności w PeoPay

Jeśli posiadamy telefon bez NFC lub wyłączymy płatności zbliżeniowe w aplikacji, wciąż możemy płacić PeoPay w sklepie. W tym celu wybieramy pomarańczową opcję "Blik", generujemy kod i wpisujemy w terminalu płatniczym, a następnie akceptujemy transakcję kodem PIN w telefonie.

Płatności w Internecie

Najprostszym sposobem na płatności w Internecie przez PeoPay jest Blik. Podczas transakcji w sklepie online w PeoPay klikamy pomarańczowy kafelek i wpisujemy podany kod w bramce płatniczej sklepu. Potem wystarczy zatwierdzić płatność w aplikacji mobilnej.

Zakupy z PeoPay w Internecie możemy także zrobić w oparciu o kody QR. Na stronie sklepu wybieramy opcję płatności PeoPay, po czym zostajemy przeniesieni do witryny banku Pekao SA z kodem QR i danymi transakcji

Kod QR do PeoPay

W aplikacji w smartfonie wybieramy opcję "Skanuj i płać", skanujemy obrazek, zatwierdzamy kodem PIN i płatność zostaje zrealizowana.

PeoPay płatność w Internecie Potwierdzenie płatności PeoPay w Internecie

Jeśli robisz zakupy tylko na smartfonie, transakcję możesz potwierdzić w jeszcze łatwiejszy sposób - przy dokonywaniu płatności przez pay-by-link wybierz Bank Pekao, a na kolejnym ekranie - "Zapłać z PeoPay". Wtedy wystarczy podać PIN do aplikacji i transakcja zostanie zrealizowana.

Płatność PeoPay na smartfonie

Przelewy między użytkownikami PeoPay

Jeśli Twoi znajomi również korzystają z PeoPay, możesz łatwo przesyłać im pieniądze na numer telefonu (niestety przelewy na telefon Blik nie są jeszcze dostępne). Wystarczy wybrać czerwoną opcję "Prześlij", a następnie "Przelew na numer telefonu", wybrać odbiorcę z książki telefonicznej w smartfonie, wprowadzić PIN i gotowe.

PeoPay przelew na telefon 1 PeoPay przelew na telefon 2

Jeśli druga osoba nie korzysta z PeoPay, dotrze do niej SMS z powiadomieniem o przychodzących środkach, a otrzyma je, kiedy zarejestruje aplikację do końca dnia (do godziny 24:00) i podłączy do niej rachunek, w przeciwnym razie środki wrócą do nadawcy.

PeoPay przelew na telefon poza Pekao 1 PeoPay przelew na telefon poza Pekao 2

Wypłaty z bankomatów

Aplikacją PeoPay można również wypłacać gotówkę z bankomatów dzięki kodom jednorazowym Blik. Aby pobrać pieniądze, na ekranie startowym wybieramy pomarańczową opcję "Blik" i wpisujemy w bankomacie wskazany numer. Potwierdzamy operację kodem PIN i odbieramy gotówkę.

PeoPay wypłata Blikiem z bankomatu

Jeśli nie aktywowałeś Blika w PeoPay, wciąż możesz wypłacać środki z bankomatów, jednak tylko z maszyn sieci Pekao SA wyposażonych w odpowiednią funkcję. Usługa również opiera się na kodach jednorazowych – w PeoPay wybieramy pomarańczowy kafelek "Wypłać" (taką nazwę zobaczysz, jeśli nie masz aktywnego Blika) i wpisujemy 6-cyfrowy numer w bankomacie. Potwierdzamy operację kodem PIN i odbieramy gotówkę.

PeoPay wypłata z bankomatu za pomocą kodu

Wielowalutowość

W aplikacji PeoPay mamy opcję płatności w wielu walutach. W ustawieniach należy włączyć odpowiednią funkcję (patrz zdjęcie wyżej), dzięki czemu za granicą będziemy mogli płacić telefonem tak jak kartą wielowalutową. Wybieramy konto walutowe (możemy je zasilić przelewem lub wymienić walutę bezpośrednio w aplikacji) i podpinamy do PeoPay, a płacąc telefonem za granicą, system sam rozpozna walutę transakcji i obciąży odpowiedni rachunek.

PeoPay w Apple Pay

Unikalną funkcją PeoPay jest możliwość jej powiązania z płatnościami Apple Pay. Do portfela od Apple możemy przypisać karty płatnicze już w samej aplikacji PeoPay, jednak mamy tu jeszcze jedną opcję - samo PeoPay. Jak widzicie na poniższych zdjęciach, przy wyborze karty dołączanej do Apple Pay możemy zdecydować się na aplikację PeoPay. W portfelu Apple będzie to traktowane podobnie jak karta płatnicza, a transakcje będą rozliczane w ciężar rachunku powiązanego z PeoPay.

Ekran startowy PeoPay z Apple Pay Dodawanie PeoPay do Apple Pay

Dodawanie karty do Apple Pay przez PeoPay Potwierdzanie PeoPay w Apple Pay

Bezpieczeństwo

Korzystanie z PeoPay, jak z każdych płatności mobilnych, wymaga odpowiedniego zabezpieczenia naszego telefonu. Sama aplikacja jest bezpieczna, a transakcje potwierdzamy kodem ePIN, jednak w przypadku kradzieży smartfonu możemy ponieść pewne straty. Jeśli mamy włączoną opcję szybkich płatności zbliżeniowych, złodziej bez problemu może dokonać 4 transakcji poniżej 50 zł. W takiej sytuacji należy jak najszybciej zablokować dostęp do PeoPay przez infolinię lub bankowość internetową.

Podsumowanie

PeoPay to jedna z ciekawszych bankowych aplikacji mobilnych. Jej aktualna wersja umożliwia praktycznie pełną obsługę rachunku przez smartfona - możemy w niej sprawdzić stan konta, płacić zbliżeniowo telefonem, zrobić przelew czy korzystać z Blika. Dodatkowym, unikalnym udogodnieniem jest wielowalutowość, dzięki której można płacić za granicą telefonem bez dodatkowych kosztów.

Na uwagę zasługuje również powiązanie PeoPay z Apple Pay. Z poziomu aplikacji banku Pekao możemy do Apple Pay dodać nie tylko kartę płatniczą, ale i samą aplikację. Dzięki temu transakcje z Apple Pay będą rozliczane z rachunku powiązanego z PeoPay. Interesujące jest także podejście aplikacji do transakcji online: nie trzeba logować się do konta w komputerze, wystarczy zeskanować kod QR i potwierdzić płatność lub zrealizować oraz opłacić transakcję tylko w telefonie.

Jedyną wadą PeoPay, jaką znaleźliśmy, jest brak możliwości korzystania z Google Pay. Idealnie byłoby, gdyby posiadacze telefonów z Androidem mieli takie same możliwości, jak ci korzystający z iPhone'ów. Niestety bank nie wprowadził jeszcze u siebie płatności od Google. Podobnie rzecz ma się z przelewami na telefon Blik – na razie w PeoPay nie można ich realizować, jednak bank zapowiada rychłe wdrożenie funkcjonalności.

Jeśli posiadamy konto w Pekao SA, z pewnością warto wypróbować PeoPay i wygodnie zarządzać swoim rachunkiem i płacić za zakupy. Bank ciągle rozwija swoją aplikację i można oczekiwać, że będzie ona coraz lepsza.

Z ostatniej chwili

Pominęliśmy coś ważnego? Napisz do nas!

Wiadomości

Ta strona korzysta z ciasteczek. Dalsze korzystanie z serwisu oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej szczegółów w polityce prywatności.