Konta i promocje bankowe – Najlepszekonto.pl

My analizujemy konta bankowe. Ty je wybierasz.

Konta i promocje bankowe – Najlepszekonto.pl

Płatności mobilne: BLIK, HCE, Google Pay i Apple Pay

Cykl: Płatności mobilne

Aldona Derdziak
Aldona Derdziak

W swoich tekstach wykorzystuje zdobyte wykształcenie ekonomiczne i polonistyczne. Produkty bankowe nie mają przed nią tajemnic. Jej hobby to gry planszowe.

Płatności mobilne: BLIK, HCE, Google Pay i Apple Pay

Początki płatności mobilnych w Polsce

Zanim na dobre zaczęliśmy płacić zbliżeniowo telefonem, transakcje mobilne wyglądały całkiem inaczej. W bankowości funkcjonowały aplikacje IKO (wcześniejsza wersja aplikacji mobilnej PKO BP) oraz iKasa (wdrożona m.in. przez Alior Bank i Getin Bank) - obie służyły do płatności w sklepach (przy czym iKasa tylko w Biedronce), a transakcje opierały się o kody jednorazowe generowane w aplikacji. Taki kod należało pokazać kasjerowi, a następnie zaakceptować płatność w telefonie. Obecnie iKasa dostępna odeszła już do lamusa, a aplikacja IKO w PKO BP została unowocześniona o płatności HCE i BLIK (patrz niżej).

Mastercard Mobile

Mastercard Mobile było rozwiązaniem przygotowanym przez Mastercarda na polski rynek, które pozwalało klientom kupić bilety czy zapłacić za parking w takich aplikacjach mobilnych jak SkyCash, mPotwór czy Sprytny Bill bez podawania szczegółowych danych kart płatniczych. Aplikacja integrowała różne systemy drobnych płatności i umożliwiała podłączenie do nich swojego "plastiku". Mastercard Mobile w takiej formie działało np. w Alior Banku i T-Mobile Usługi Bankowe. Ostatecznie usługa została zastąpiona przez cyfrowy portfel Masterpass, który dostępny jest w Banku Pekao (w ramach PeoPay), BNP Paribas i Santander Bank Polska i oferuje także płatności internetowe.

Płatności mobilne BLIK

BLIK to krajowy system płatności mobilnych. Projekt jest dziełem spółki Polski Standard Płatności, której udziałowcami są Alior Bank, Bank Millennium, ING Bank Śląski, mBank, PKO BP (w tym Inteligo) oraz Santander Bank Polska (dawny BZ WBK); obsługą systemu zajmuje się Krajowa Izba Rozliczeniowa. BLIK działa od 9 lutego 2015 r., w 2016 r. do systemu dołączył Getin Bank i T-Mobile Usługi Bankowe, w 2017 r. BNP Paribas, w 2018 r. usługę wprowadził Credit Agricole i Bank Pekao SA., a w 2019 r - Spółdzielcza Grupa Bankowa.

BLIK opiera się na kodach jednorazowych generowanych w aplikacji mobilnej banku - płatność zbliżeniowa telefonem nie jest jeszcze możliwa, ale operator systemu zapowiada jej rychłe wdrożenie. Takim kodem możemy zapłacić w sklepie stacjonarnym, w Internecie, a także wypłacić gotówkę z bankomatu. Unikalną usługą BLIK-a są także przelewy na telefon oraz czeki.

Płatności zbliżeniowe HCE

Płatności w technologii HCE (Host Card Emulation) dostępne są na telefonach z systemem Android w wersji min. 4.4 i uruchomionym modułem NFC. Usługa pozwala na zbliżeniowe transakcje smartfonem tak jak kartą debetową - wystarczy odblokować urządzenie, przyłożyć je do terminala płatniczego (ewentualnie akceptujemy przy tym transakcję) i gotowe.

Usługa płatności HCE dostępna jest w kilku polskich bankach: Banku Millennium, Banku Pekao (w aplikacji PeoPay), ING, PKO BP, Santander Bank Polska (dawny BZ WBK) oraz niektórych bankach spółdzielczych.

Płatności NFC

Płatności simcentryczne w technologii NFC to poprzednik znanego obecnie HCE. Tzw. płatności NFC pozwalały na transakcje zbliżeniowe telefonem, jednak ich działanie było trochę skomplikowane. Aby skorzystać z usługi - oprócz telefonu z modułem NFC - należało posiadać specjalną kartę SIM NFC i aktywować funkcję u operatora, a same płatności odbywały się za pomocą specjalnie do tego przeznaczonej aplikacji. Transakcje telefonem w technologii NFC umożliwiały sieci T-Mobile (m.in. w mBanku, T-Mobile Usługi Bankowe czy Getin Banku) oraz Orange (np. w ING i mBanku), a do przeprowadzenia płatności należało dodatkowo posiadać wirtualną kartę NFC wydaną przez bank.

Google Pay

Google Pay jest metodą płatności stworzoną przez Google. Specjalna aplikacja do płacenia telefonem to w zasadzie elektroniczna portmonetka, do której można podpiąć kartę debetową i kredytową wybranych banków. Usługa jest oparta o technologię HCE, która pozwala na płatności zbliżeniowe telefonem tak jak tradycyjnym "plastikiem". Wymagania techniczne aplikacji to system Android w wersji 4.4 i nowszej oraz aktywny moduł NFC w smartfonie.

Google Pay jest dostępny dla klientów Alior Banku, Banku Pocztowego, BNP Paribas, Citibanku (karty Mastercard), Credit Agricole, EnveloBanku, Getin Banku, ING Banku Śląskiego, mBanku, Nest Banku, Noble Banku, Plus Banku, Santander Bank Polska (dawny BZ WBK), Spółdzielczej Grupy Bankowej oraz T-Mobile Usługi Bankowe.

Apple Pay

Obok powyższych płatności w Polsce funkcjonuje jeszcze popularne szczególnie na zachodzie Apple Pay. Jest to metoda zbliżeniowych płatności telefonem dla posiadaczy iPhone'ów, iPadów, Apple Watch oraz MacBooków. Apple Pay w Polsce pojawiło się w czerwcu 2018 r. i jest obecnie dostępne w 16 bankach (patrz tabela poniżej).

Do portfela od Apple można dodać karty płatnicze współpracujących banków i płacić nimi zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i aplikacjach. Transakcje potwierdzane są odciskiem palca (lub przez Face ID, jeśli telefon posiada taki moduł), co dodatkowo zwiększa ich bezpieczeństwo.

PeoPay dla klientów Banku Pekao

PeoPay to płatności mobilne dla klientów Banku Pekao. W aplikacji o tej samej nazwie można płacić w sklepach stacjonarnych i internetowych, wypłacać gotówkę z bankomatów Banku Pekao i przesyłać środki innym użytkownikom PeoPay. Płatności zbliżeniowe w PeoPay oparte są o technologię HCE.

Podstawowym warunkiem korzystania z PeoPay jest posiadanie konta osobistego w Pekao SA. Dodatkową, unikalną funkcjonalnością, jest możliwość zbliżeniowych transakcji telefonem w walutach obcych (dzięki opcji wielowalutowości).

Płatności mobilne w polskich bankach

Z poniższej tabeli dowiesz się, które z powyższych usług są dostępne w konkretnym banku:

Płatności mobilne w polskich bankach
Kliknij, aby powiększyć

Samsung Pay

Na światowym rynku bankowym można spotkać się także z usługą Samsunga, czyli Samsung Pay. Niestety ten system nie jest dostępny w naszym kraju i na razie nic nie wskazuje na to, aby w najbliższym czasie coś miało się tu zmienić. Przedstawiciele Samsung Pay zauważają, że nasz rynek jest dość nasycony różnymi innymi formami płatności mobilnych, wobec czego wdrożenie kolejnej mogłoby się zwyczajnie nie opłacić, ale w ostatnim czasie nieco sondowali oczekiwania klientów wobec tego systemu opłacania transakcji.

Co nowego oferuje klientom wspomniane płatności mobilne? Działają podobnie do Google Pay i Apple Pay - można do niej dodać karty płatnicze i lojalnościowe i płacić telefonem tak jak tradycyjnym "plastikiem". Samsung Pay ma jednak jedną przewagę nad konkurencją; zastosowana tu technologia MST pozwala na transakcje w terminalach obsługujących karty z paskiem magnetycznym. Dzięki temu telefonem zapłacimy na urządzeniach, które nie wspierają płatności zbliżeniowych! Niestety taka opcja dostępna jest tylko w najnowszych modelach Samsunga, które obsługują technologię MST.

Płatności telefonem są w modzie

Dziś każdy posiada przy sobie telefon i zdarza się, że łatwiej nam zapomnieć gotówki niż smartfona. Urządzenia mobilne ułatwiają nam życie, dlatego nie należy się dziwić, że banki zaczęły oferować swoje usługi także za pośrednictwem takich nośników, dzięki czemu tradycyjne płatności kartą zyskały silną konkurencję. Nowoczesne telefony pozwalają obecnie płacić nie tylko w aplikacjach, ale także zbliżeniowo, podobnie jak kartą debetową czy kredytową.

Banki wciąż rozwijają swoje rozwiązania płatnicze – dziś iKasa czy Mastercard Mobile odeszły do lamusa, a klienci korzystają z nowoczesnych płatności HCE, Google Pay, Blika, a nawet Apple Pay. Polski rynek bankowych usług mobilnych jest jednym z najbardziej nowoczesnych na świecie i czas pokaże, z jakich sposobów płatności przyjdzie nam jeszcze korzystać.