Moneteo
Spis treści
Wróć

Najbardziej lubiane polskie banki na Facebooku

R
Rafał Janik
Redaktor Najlepszekonto.pl
R
Rafał Janik
Redaktor Najlepszekonto.pl

79 publikacji 19 komentarzy

Doktor nauk ekonomicznych. Uwielbia liczby, wykresy i dane. W wolnym czasie trenuje kolarstwo oraz wspinaczkę. Jego hobby to literatura i astronomia.


Najbardziej lubiane polskie banki na Facebooku

Na początku lipca 2018 roku facebookowe konta działających w Polsce banków komercyjnych zebrały blisko 1,8 mln polubień, a przeciętny profil posiadał ponad 110 tys. fanów. Prowadzenie fanpage’a na największym na świecie portalu społecznościowym to jednak nie tylko licytacja na temat tego, który bank jest „lubiany” przez większą liczbę osób. To także, a raczej przede wszystkim nowoczesny kanał komunikacji, z pomocą którego banki w skuteczny sposób mogą dotrzeć ze swoją ofertą do zainteresowanych nią klientów. Z kolei ci dzięki Facebookowi nie muszą ze swoimi sprawami ograniczać się do przeważnie zajętej bankowej infolinii czy też mailowej korespondencji, która z uwagi na przepełnione skrzynki bankowców często pozostaje bez odpowiedzi.

Facebookowi giganci

Najpopularniejsze profile banków na FB

Bankami, które jak do tej pory zdołały zbudować wokół siebie największą społeczność, są mBank oraz BZ WBK. Pod tym względem obie instytucje znacznie wyprzedzają resztę bankowej konkurencji, angażując łącznie aż 600 tys. fanów. O trzecie miejsce z liczbą ponad 200 tys. polubień zacięty bój toczą ING Bank Śląski oraz BGŻ BNP Paribas.

Stosunkowo mało fanów posiada natomiast profil największego polskiego banku, czyli PKO BP. Według stanu na 1 lipca 2018 roku jego fanpage lubiło 124 tys. osób (liczba ta obejmuje także grono 10 tys. fanów Inteligo – jednej z marek PKO BP). To nieco więcej niż rynkowa średnia, jednak ponad 2,5-krotnie mniej niż w przypadku facebookowych liderów. Jeszcze słabiej z budową internetowej społeczności na Facebooku idzie jak do tej pory numerowi dwa polskiej bankowości, czyli Pekao. Jego profil na daną chwilę liczy raptem 63 tys. fanów.

Fanpage w wersji mikro

Na szarym końcu naszej listy najbardziej „lubianych” banków znalazły się państwowe – BOŚ Bank oraz Pocztowy. Na początku lipca 2018 roku ich profile lubiło odpowiednio: 19 tys. i 10 tys. osób (wśród outsiderów z liczbą 15 tys. fanów znalazł się jeszcze prywatny Plus Bank).

Trzeba jednak przyznać, że w ostatnim czasie oba banki dość mocno wzięły się za nadrabianie facebookowych zaległości. Pierwszy z wymienionych w listopadzie zeszłego roku wystartował z nową, cyfrową marką o nazwie Envelo Bank, co z miejsca sprawiło, że liczba jego fanów zwiększyła się o prawie 3 tys. osób. Jeszcze większy wzrost odnotował BOŚ, który w ciągu ostatnich trzech kwartałów zdołał zainteresować swoim profilem przeszło 15 tys. osób.

Liczba klientów banku ma znaczenie

Porównując liczbę osób lubiących fanpage danego banku, należy jednak wziąć pod uwagę, że poszczególne instytucje znacznie różnią się wielkością, jak i liczbą obsługiwanych klientów (a to właśnie z grona klientów wywodzi się zdecydowana większość „fanów”). Przykładowo – liczba klientów PKO BP jest czterdzieści razy wyższa niż w przypadku BOŚ-a.

Uwzględniając parametr wielkości banku, obliczyliśmy, jaka jest liczba polubień facebookowego profilu danego banku w przeliczeniu na 1 tys. jego klientów. W naszej opinii tego typu zestawienie znacznie dokładniej pokazuje, jak skutecznie poszczególne instytucje angażują wokół siebie internetową społeczność.

Handlowy lider i skostniałe banki państwowe

Po dokonaniu kalkulacji okazało się, że Citi Handlowy dosłownie bije resztę bankowej konkurencji na głowę. Na każdy 1 tys. obsługiwanych przez niego klientów przypadało aż 211 lubiących. To wynik ponad 5-krotnie wyższy niż średnia dla całego rynku i rezultat blisko dwa razy lepszy niż w przypadku drugiego w zestawieniu T-Mobile Usługi Bankowe (112 lubiących w przeliczeniu na 1 tys. klientów).

Relatywnie duże fanów na facebooku zdołały zebrać także BGŻ BNP Paribas, BZ WBK oraz mBank – we wszystkich przypadkach liczba „lubiących” na każde 1 tys. klientów przekroczyła 60 osób.

Nasze zestawienie pokazuje także, że najgorzej, jeśli chodzi o aktywność w Internecie, radzą sobie państwowe banki: PKO BP, Pekao oraz Pocztowy. W ich przypadku średnia liczba polubień była daleko niższa niż u reszty konkurencji, a w przypadku Pocztowego na każde 1 tys. klientów przypadło zaledwie pięciu fanów.

Najpopularniejsze profile banków na FB

Najszybciej rosnące profile

Nasza analiza pokazała również, że w I półroczu 2018 roku profile na Facebooku polskich banków komercyjnych zdołały zdobyć prawie 83 tys. nowych fanów (prawie 5,0% wzrost). Najskuteczniej pod tym względem poszło bankowi ING, którego profil polubiło aż 19,1 tys. osób. Tym samym katowicki bank zdołał awansować na trzecie miejscu w rankingu największych bankowych profili prowadzonych na Facebooku.

Sporo fanów udało się pozyskać także mBankowi, BOŚ-owi oraz BGŻ BNP Paribas. Na drugim biegunie znalazły się natomiast T-Mobile Usługi Bankowe oraz Plus Bank – były to jedyne banki, które w I półroczu odnotowały spadek liczby fanów swoich profili.

Wzrost liczby polubień profilów na Facebooku polskich banków komercyjnych w I półroczu 2018 roku

Bank

Liczba nowych fanów

Dynamika wzrostu

ING Bank Śląski

19,1

8,1%

mBank

15,3

5,0%

BOŚ

10,9

56,8%

BGŻ BNP Paribas i BGŻ Optima

8,9

4,1%

BZ WBK

8,7

2,9%

Bank Pekao

5,2

8,2%

Credit Agricole

5

13,3%

eurobank

2,8

4,4%

Getin Noble Bank

2,5

6,4%

Alior Bank

1,9

2,0%

Bank Pocztowy

1,5

15,2%

Raiffeisen Polbank

1,1

2,8%

Citi Handlowy

1

0,7%

PKO BP

0,4

0,3%

Plus Bank

-0,1

-0,7%

TMUB

-1,3

-1,9%

Łącznie

82,9

3,9%

Opracowanie własne

Najwyższą procentową dynamiką wzrostu charakteryzował się natomiast BOŚ. Od stycznia do początku lipca 2018 roku liczba fanów jego profilu zwiększyła się o ponad 56%. W przypadku pozostałych banków wzrost nie był już tak spektakularny – dwucyfrowy przyrost liczby fanów odnotowały jeszcze tylko Bank Pocztowy oraz Credit Agricole.

Nawet najgorszy profil jest lepszy niż żaden

W naszej opinii posiadanie nawet kilku tysięcy fanów, z którymi można komunikować się za pośrednictwem Facebooka, jest i tak znacznie lepszym rozwiązaniem niż zupełne zaniechanie prowadzenia firmowego profilu. Co prawda większość działających nad Wisłą banków taki profil posiada (choć, jak pokazaliśmy, prowadzi go z różnym powodzeniem), są tu jednak dwa wyjątki – Bank Millennium oraz Deutsche Bank.

Obie instytucje konta na polskim Facebooku nie mają, dostępne są jedynie ich globalne fanpage, prowadzone w języku angielskim. Trochę szkoda, bo jak pisaliśmy, jest to doskonała możliwość skutecznego dotarcia do obecnych i przyszłych klientów, a także sposób na budowanie swojej marki i wizerunku. A tak – osoby, które mają pytanie do banku, skazane są na zajętą często infolinię i przepełnione skrzynki mailowe bankowców.


Komentarze

(0)
Dodaj swój komentarz...
Nie ma jeszcze komentarzy
Skomentuj jako pierwszy