Najbardziej lubiane polskie banki na Facebooku

Najbardziej lubiane polskie banki na Facebooku © nanomanpro / Fotolia

Wzięliśmy pod lupę profile społecznościowe polskich banków komercyjnych. Liderami pod względem liczby polubień okazały się mBank oraz BZ WBK. Pierwszy z nich na początku lipca 2018 roku zdołał zaangażować na Facebooku aż 305 tys. fanów. Drugi – o 10 tys. mniej. Znacznie gorzej ta sztuka idzie natomiast państwowym gigantom: PKO BP, Pekao i Pocztowemu, które po uwzględnieniu liczby obsługiwanych klientów uplasowały się na szarym końcu stawki.

Na początku lipca 2018 roku facebookowe konta działających w Polsce banków komercyjnych zebrały blisko 1,8 mln polubień, a przeciętny profil posiadał ponad 110 tys. fanów. Prowadzenie fanpage’a na największym na świecie portalu społecznościowym to jednak nie tylko licytacja na temat tego, który bank jest „lubiany” przez większą liczbę osób. To także, a raczej przede wszystkim nowoczesny kanał komunikacji, z pomocą którego banki w skuteczny sposób mogą dotrzeć ze swoją ofertą do zainteresowanych nią klientów. Z kolei ci dzięki Facebookowi nie muszą ze swoimi sprawami ograniczać się do przeważnie zajętej bankowej infolinii czy też mailowej korespondencji, która z uwagi na przepełnione skrzynki bankowców często pozostaje bez odpowiedzi.

Facebookowi giganci

Bankami, które jak do tej pory zdołały zbudować wokół siebie największą społeczność, są mBank oraz BZ WBK. Pod tym względem obie instytucje znacznie wyprzedzają resztę bankowej konkurencji, angażując łącznie aż 600 tys. fanów. O trzecie miejsce z liczbą ponad 200 tys. polubień zacięty bój toczą ING Bank Śląski oraz BGŻ BNP Paribas.

Stosunkowo mało fanów posiada natomiast profil największego polskiego banku, czyli PKO BP. Według stanu na 1 lipca 2018 roku jego fanpage lubiło 124 tys. osób (liczba ta obejmuje także grono 10 tys. fanów Inteligo – jednej z marek PKO BP). To nieco więcej niż rynkowa średnia, jednak ponad 2,5-krotnie mniej niż w przypadku facebookowych liderów. Jeszcze słabiej z budową internetowej społeczności na Facebooku idzie jak do tej pory numerowi dwa polskiej bankowości, czyli Pekao. Jego profil na daną chwilę liczy raptem 63 tys. fanów.

Opracowanie własne

Fanpage w wersji mikro

Na szarym końcu naszej listy najbardziej „lubianych” banków znalazły się państwowe – BOŚ Bank oraz Pocztowy. Na początku lipca 2018 roku ich profile lubiło odpowiednio: 19 tys. i 10 tys. osób (wśród outsiderów z liczbą 15 tys. fanów znalazł się jeszcze prywatny Plus Bank).

Trzeba jednak przyznać, że w ostatnim czasie oba banki dość mocno wzięły się za nadrabianie facebookowych zaległości. Pierwszy z wymienionych w listopadzie zeszłego roku wystartował z nową, cyfrową marką o nazwie Envelo Bank, co z miejsca sprawiło, że liczba jego fanów zwiększyła się o prawie 3 tys. osób. Jeszcze większy wzrost odnotował BOŚ, który w ciągu ostatnich trzech kwartałów zdołał zainteresować swoim profilem przeszło 15 tys. osób.

Liczba klientów banku ma znaczenie

Porównując liczbę osób lubiących fanpage danego banku, należy jednak wziąć pod uwagę, że poszczególne instytucje znacznie różnią się wielkością, jak i liczbą obsługiwanych klientów (a to właśnie z grona klientów wywodzi się zdecydowana większość „fanów”). Przykładowo – liczba klientów PKO BP jest czterdzieści razy wyższa niż w przypadku BOŚ-a.

Uwzględniając parametr wielkości banku, obliczyliśmy, jaka jest liczba polubień facebookowego profilu danego banku w przeliczeniu na 1 tys. jego klientów. W naszej opinii tego typu zestawienie znacznie dokładniej pokazuje, jak skutecznie poszczególne instytucje angażują wokół siebie internetową społeczność.

Handlowy lider i skostniałe banki państwowe

Po dokonaniu kalkulacji okazało się, że Citi Handlowy dosłownie bije resztę bankowej konkurencji na głowę. Na każdy 1 tys. obsługiwanych przez niego klientów przypadało aż 211 lubiących. To wynik ponad 5-krotnie wyższy niż średnia dla całego rynku i rezultat blisko dwa razy lepszy niż w przypadku drugiego w zestawieniu T-Mobile Usługi Bankowe (112 lubiących w przeliczeniu na 1 tys. klientów).

Relatywnie duże fanów na facebooku zdołały zebrać także BGŻ BNP Paribas, BZ WBK oraz mBank – we wszystkich przypadkach liczba „lubiących” na każde 1 tys. klientów przekroczyła 60 osób.

Nasze zestawienie pokazuje także, że najgorzej, jeśli chodzi o aktywność w Internecie, radzą sobie państwowe banki: PKO BP, Pekao oraz Pocztowy. W ich przypadku średnia liczba polubień była daleko niższa niż u reszty konkurencji, a w przypadku Pocztowego na każde 1 tys. klientów przypadło zaledwie pięciu fanów.

Opracowanie własne

Najszybciej rosnące profile

Nasza analiza pokazała również, że w I półroczu 2018 roku profile na Facebooku polskich banków komercyjnych zdołały zdobyć prawie 83 tys. nowych fanów (prawie 5,0% wzrost). Najskuteczniej pod tym względem poszło bankowi ING, którego profil polubiło aż 19,1 tys. osób. Tym samym katowicki bank zdołał awansować na trzecie miejscu w rankingu największych bankowych profili prowadzonych na Facebooku.

Sporo fanów udało się pozyskać także mBankowi, BOŚ-owi oraz BGŻ BNP Paribas. Na drugim biegunie znalazły się natomiast T-Mobile Usługi Bankowe oraz Plus Bank – były to jedyne banki, które w I półroczu odnotowały spadek liczby fanów swoich profili.

Wzrost liczby polubień profilów na Facebooku polskich banków komercyjnych w I półroczu 2018 roku

Bank

Liczba nowych fanów

Dynamika wzrostu

ING Bank Śląski

19,1

8,1%

mBank

15,3

5,0%

BOŚ

10,9

56,8%

BGŻ BNP Paribas i BGŻ Optima

8,9

4,1%

BZ WBK

8,7

2,9%

Bank Pekao

5,2

8,2%

Credit Agricole

5

13,3%

eurobank

2,8

4,4%

Getin Noble Bank

2,5

6,4%

Alior Bank

1,9

2,0%

Bank Pocztowy

1,5

15,2%

Raiffeisen Polbank

1,1

2,8%

Citi Handlowy

1

0,7%

PKO BP

0,4

0,3%

Plus Bank

-0,1

-0,7%

TMUB

-1,3

-1,9%

Łącznie

82,9

3,9%

Opracowanie własne

Najwyższą procentową dynamiką wzrostu charakteryzował się natomiast BOŚ. Od stycznia do początku lipca 2018 roku liczba fanów jego profilu zwiększyła się o ponad 56%. W przypadku pozostałych banków wzrost nie był już tak spektakularny – dwucyfrowy przyrost liczby fanów odnotowały jeszcze tylko Bank Pocztowy oraz Credit Agricole.

Nawet najgorszy profil jest lepszy niż żaden

W naszej opinii posiadanie nawet kilku tysięcy fanów, z którymi można komunikować się za pośrednictwem Facebooka, jest i tak znacznie lepszym rozwiązaniem niż zupełne zaniechanie prowadzenia firmowego profilu. Co prawda większość działających nad Wisłą banków taki profil posiada (choć, jak pokazaliśmy, prowadzi go z różnym powodzeniem), są tu jednak dwa wyjątki – Bank Millennium oraz Deutsche Bank.

Obie instytucje konta na polskim Facebooku nie mają, dostępne są jedynie ich globalne fanpage, prowadzone w języku angielskim. Trochę szkoda, bo jak pisaliśmy, jest to doskonała możliwość skutecznego dotarcia do obecnych i przyszłych klientów, a także sposób na budowanie swojej marki i wizerunku. A tak – osoby, które mają pytanie do banku, skazane są na zajętą często infolinię i przepełnione skrzynki mailowe bankowców.

Z ostatniej chwili

  • 15.10.2018 17:20

    Za płatność Masterpassem za zamówienie o wartości min. 100 zł na Morele.net możesz otrzymać 25 zł na kolejne zakupy

  • 15.10.2018 14:30

    Getin Bank odnowił promocję, w której oprocentowanie nowych środków na koncie oszczędnościowym do 200 tys. zł wynosi 3% w skali roku przez 92 dni.

  • 15.10.2018 14:19

    Zrób zakupy w sklepie internetowym Empiku, zapłać za nie Masterpassem, a dostaniesz 20 zł. Zakupy możesz powtórzyć 3 razy, łącznie zarabiając 60 zł.

  • 15.10.2018 08:35

    Mastercard twierdzi, że z jego kartą płatniczą kolejne kroki zrobisz z łatwością. Oferuje bowiem aż 50% rabatu na buty z kolekcji 574 marki New Balance.

  • 15.10.2018 08:06

    Ruszyła 11. edycja podwyższonego oprocentowania na Koncie Oszczędnościowym Profit w Banku Millennium - 2,7% na 3 miesiące do 200 000 zł.

  • 12.10.2018 18:28

    W prostej promocji ING Banku Śląskiego możesz w prosty sposób zarobić 30 zł. Warunek? Musisz posiadać w banku konto osobiste, podpiąć kartę w Google Pay i wykonać min. 3 płatności mobilne.

  • 11.10.2018 19:56

    Nowi posiadacze konta osobistego w BGŻ BNP Paribas w wieku 18-26 mogą zyskać 150 zł do wykorzystania w sklepach H&M.

  • 11.10.2018 16:10

    Alior Bank wprowadza kartę wielowalutową dla firm, która daje klientom biznesowym dostęp do aż 23 różnych walut.

  • 11.10.2018 15:55

    Santander Bank Polska proponuje uczniom 30 zł premii za założenie Konta Jakie Chcę i aktywne korzystanie z niego.

  • 11.10.2018 06:49

    Za wyrobienie karty kredytowej PremierMiles i zabukowanie dowolnego lotu liniami Emirates, Citibank oferuje 300 zł premii w gotówce.

Pominęliśmy coś ważnego? Napisz do nas!

Wiadomości

Ta strona korzysta z ciasteczek. Dalsze korzystanie z serwisu oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej szczegółów w polityce prywatności.