Wróć

KNF chce zablokować otwieranie kont przelewem bankowym

Aldona Derdziak
Aldona Derdziak
Analityk produktów finansowych
Aldona Derdziak
Aldona Derdziak
Analityk produktów finansowych

148 publikacji 4522 komentarze

Na Moneteo.com zajmuje się tematami oszczędnościowymi i walutowymi, skupiając się na kontach oszczędnościowych i walutowych oraz lokatach terminowych. Obserwuje rynek, dbając przy tym o aktualność danych. Do jej zawodowych zadań należy także kontakt z Czytelnikami.


KNF chce zablokować otwieranie kont przelewem bankowym
Spis treści

Najważniejsze założenia rekomendacji

Rekomendacja dotycząca bezpieczeństwa transakcji płatniczych wykonywanych w internecie przez banki, krajowe instytucje płatnicze, krajowe instytucje pieniądza elektronicznego i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe znajduje się obecnie w fazie konsultacji – zainteresowane podmioty do 25 września mogą zgłaszać uwagi do projektu. Sama rekomendacja podzielona jest na 3 działy:

  • zasady i organizacja procesu zarządzania i oceny ryzyka;
  • szczególne środki kontroli i bezpieczeństwa w zakresie płatności internetowych;
  • świadomość i edukowanie klientów oraz komunikacja z nimi.

Pierwsza część dokumentu dotyczy polityki bezpieczeństwa w bankach, SKOK-ach i pozostałych instytucjach i uwrażliwia te podmioty na kwestie zarządzania ryzykiem czy śledzenia podejrzanych transakcji.

Najbardziej istotne założenia rekomendacji z punktu widzenia klienta to:

  1. Konieczność weryfikowania tożsamości klienta przed dokonaniem płatności internetowej (Rekomendacja 6) – w tym punkcie rekomendacja przewiduje, że w przypadku zakładania rachunków przez przelew weryfikacyjny banki powinny wprowadzić wymóg osobistego potwierdzenia tożsamości klienta. W praktyce oznacza to zablokowanie możliwości otwierania kont przelewem, która to funkcja jest obecnie stosowana przez wiele polskich banków.
  2. Przed dokonaniem transakcji płatniczej (np. w Internecie) klient powinien być poinformowany o tym, jak bezpiecznie korzystać z danych autoryzacyjnych (loginu, hasła, kodu sms/hasła jednorazowego) oraz nie powinien udostępniać tych danych innym podmiotom.
  3. Podczas dokonywania płatności internetowych (przelewów, transakcji kartą) banki powinny stosować tzw. silne uwierzytelnienie klienta (Rekomendacja 7) – silne uwierzytelnienie polega na łącznym zastosowaniu dwóch metod autoryzacji np. hasła i kodu sms. Ma to na celu zwiększenie bezpieczeństwa transakcji i ochronę użytkowników.
  4. Banki powinny ograniczyć liczbę prób logowania lub uwierzytelnienia transakcji (Rekomendacja 9) – dostawy usług płatniczych powinni ustalić tu czas ważności kodów jednorazowych i postępowanie w sytuacji, gdy logowanie klienta nie przebiegło poprawnie.
  5. Banki powinny zapewnić klientom pomoc i wsparcie przy bezpiecznym dokonywaniu transakcji internetowych, a także komunikować się z użytkownikami w sposób umożliwiający im stwierdzenie autentyczności otrzymanych wiadomości (Rekomendacja 12) – banki i SKOK-i powinny zapewnić bezpieczny sposób komunikacji z klientami (np. telefon) i poinformować ich, że tylko tak otrzymane informacje będą wiarygodne. Rekomendacja zakłada tu także konieczność edukowania klientów o potrzebie ochrony ich poufnych danych.
  6. Banki powinny wprowadzić limity dla płatności internetowych oraz móc umożliwić klientom zarządzanie tymi limitami (Rekomendacja 13) – limity płatności, zarówno ilościowe, jak i jakościowe, powinny być podane do wiadomości klientów. Od banków będzie zależeć, czy umożliwią użytkownikom zarządzanie takimi limitami.

Projekt rekomendacji znajdziesz tutaj.

Ryzyko zakładania kont przelewem weryfikacyjnym

Metoda zakładania rachunków przelewem z innego banku dostępna jest w wielu instytucjach i cieszy się popularnością klientów – jest szybka, wygodna, a dostęp do konta zyskuje się od razu lub następnego dnia. Niestety ma to też swoje wady – bank „wierzy” klientowi na słowo, że jest osobą, za którą się podaje, i nie stosuje już innych metod weryfikacji tożsamości danej osoby. Ma to swoje przykre konsekwencje w postaci oszustw i nadużyć.

Przestępcy szybko znaleźli sposób na wykorzystanie takiego zakładania kont do swoich celów – nazywane jest to „metodą na słupa”. W ogłoszeniach rekrutacyjnych pojawiają się atrakcyjne oferty pracy, gdzie po początkowej „rekrutacji” poszukujący pracy zostaje przyjęty i poproszony o przesłanie swoich danych, skanu dowodu (!) i – uwaga – dokonanie przelewu na 1 zł w celu weryfikacji danych pracownika.

Proces ten przebiega mniej więcej w taki sposób:

  • Oszust ma już nasze dane osobowe, więc bez problemu może założyć z ich użyciem konto bankowe przelewem.
  • Konto bankowe, na które należy wpłacić pieniądze, to rachunek banku, w którym przestępca otwiera konto – jeśli dokonamy przelewu weryfikacyjnego, umowa zostanie zawarta.
  • Oszust ma dostęp do nowego konta, podczas gdy poszkodowany nie wie, że ktoś założył rachunek na jego dane – na domiar złego często w tym momencie kontakt z potencjalnym „pracodawcą” się urywa.
  • Po uzyskaniu dostępu do rachunku przestępca może zakładać nowe konta, zaciągnąć kredyt itd., jednak odpowiedzialność spada na nas, ponieważ to nasze dane widnieją w banku.

Taki czarny scenariusz spotkał wiele osób, które padły ofiarą oszustów na portalach z ogłoszeniami o pracę. Niektórzy wciąż nie są uwrażliwieni na ochronę swoich danych i nie czują się zaalarmowani, gdy potencjalny pracodawca prosi o dokonanie przelewu, podczas gdy powinno być to pierwszym sygnałem, że coś nie jest w porządku. Jedynym wyjściem z takiej sytuacji jest ostrożne podchodzenie do podejrzanych ogłoszeń i zastrzeganie dokumentów, jeśli już padliśmy ofiarą oszustwa.

Bezpieczeństwo przed wygodą

Już w sierpniu Związek Banków Polskich w wewnętrznym dokumencie proponował bankom, by rozpoczęły dyskusję o wycofaniu zakładania kont przelewem z uwagi na ryzyko takiego rozwiązania. Problem zauważyła również KNF i w projekcie nowej rekomendacji zamierza odgórnie zabronić takiej metody otwierania rachunków.

Nie należy zapominać, że dokument zawiera również inne istotne kwestie (np. procedury uwierzytelniania klienta czy bezpieczeństwo transakcji), jednak z punktu widzenia klienta zablokowanie zakładania kont przelewem jest szczególnie istotne. Ważniejsze od wygody i szybkości samego procesu staje się tu bezpieczeństwo i ochrona danych użytkowników i choć wnioskowanie o rachunek osobisty może się wydłużyć, to nasza tożsamość będzie lepiej chroniona.


Oceń artykuł
0
(0 ocen)
Aby oddać głos, wskaż odpowiednią liczbę gwiazdek.
Dziękujemy za Twój głos Dziękujemy za Twój głos

Komentarze

(0)
Dodaj swój komentarz...
Nie ma jeszcze komentarzy
Skomentuj jako pierwszy