Konta i promocje bankowe – Najlepszekonto.pl

My analizujemy konta bankowe. Ty je wybierasz.

Konta i promocje bankowe – Najlepszekonto.pl

Jak zamknąć konto w Santander Bank Polska? Najlepiej z domu

Cykl: Jak zamknąć konto w banku?

Krzysztof Duliński
Redaktor Najlepszekonto.pl
Jak zamknąć konto w Santander Bank Polska? Najlepiej z domu
Źródło: strona Santander Bank Polska

Santander Bank Polska (dawniej BZ WBK) często kusi nowych klientów kumulacją promocji, dzięki czemu założenie rachunku osobistego w tym banku wiąże się z możliwością zdobycia kilkuset złotych premii. Wielokrotnie podkreślaliśmy jednak w naszych tekstach, że nie jest sztuką pozyskać klienta dzięki atrakcyjnej ofercie powitalnej, prawdziwym wyzwaniem jest go utrzymać. W tej dziedzinie Santander Bank Polska też nie ma się czego wstydzić – oferta jest różnorodna i stale poprawiana, aplikacja mobilna zawiera przydatne funkcjonalności, często organizowane są mniejsze i większe promocje dla klientów. Mimo wszystko, z różnych przyczyn, zdarzają się rozstania. Santander zdecydowanie nie utrudnia rozwiązania umowy o rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy. Najwyraźniej uznano, że pozostawienie wrażenia banku przyjaznego klientowi może zaprocentować w przyszłości, np. jego powrotem lub poleceniem przez niego usług Santandera.

Jak zamknąć konto w Santander Bank Polska? – praktyczne wskazówki

Odpowiedzi na postawione wyżej pytanie niestety nie znajdziemy na stronie internetowej Santandera. Przeszukanie różnych zakamarków witryny w oparciu o doświadczenia z innych banków też nie dało rezultatów. Pod numerem ogólnej infolinii – 1 9999 (w kraju) lub +48 61 81 1 9999 (z zagranicy) – można uzyskać ogólne informacje o dostępnych sposobach zamknięcia rachunku, ale po szczegóły dotyczące każdej z opcji jesteśmy odsyłani do specjalnego działu zajmującego się rozwiązywaniem umów.

Trochę to kłopotliwe i może niektóre osoby skłonić do zmiany decyzji o rozstaniu, ale jak już dotrzesz we właściwe miejsce w strukturach banku, to możesz liczyć na konkretne i wyczerpujące informacje.

Zamknięcie konta w Santander Bank Polska – dostępne sposoby

Rozwiązanie umowy możliwe jest drogą korespondencyjną, podczas wizyty w oddziale banku, telefonicznie oraz w trakcie kontaktu audio lub wideo po zalogowaniu się do bankowości elektronicznej. Niezależnie od tego, jaką drogę wybierzesz, pamiętaj, by wycofać zgody marketingowe, odwołać przyzwolenie na przetwarzanie Twoich danych osobowych.

Przyjrzyjmy się, jak zamknąć rachunek w Santanderze, korzystając z dostępnych możliwości.

Pismo od notariusza

Rezygnacja z rachunku listownie jest bardzo kłopotliwa i na dodatek kosztowna. Trzeba się bowiem udać do notariusza, by ten przygotował stosowne pismo (oczywiście po uiszczeniu opłaty notarialnej) i wysłać je na adres oddziału macierzystego.

Oddział macierzysty to taki, który gromadzi wszystkie dokumenty dotyczące klienta, nawet jeśli otwarcie rachunku nastąpiło przez Internet. W bankowości elektronicznej niestety nie sprawdzisz, do której placówki jesteś przypisany, musisz się udać do dowolnego oddziału lub skontaktować się z bankiem zdalnie.

Nie bardzo ma sens zdobywanie tej informacji, bo – oprócz sytuacji zamykania konta listownie – nie jest Ci ona do niczego potrzebna. Z konta możesz zrezygnować przecież na inne sposoby.

Nie obowiązuje konkretny wzór pisma z wypowiedzeniem wysyłanego pocztą. W dokumencie musi być data jego sporządzenia, personalia i numer PESEL klienta, jego adres i numer telefonu, seria i numer dowodu osobistego a także numer zamykanego ROR-u oraz konta w innym banku, na które mają zostać przekazane środki (jeśli znajdują się na rachunku).

Rozmowa telefoniczna

Jak wspomnieliśmy, podczas rozmowy na ogólnej infolinii możesz otrzymać podstawowe informacje, ale dla przeprowadzenia procedury zamknięcia konta zostaniesz przełączony do specjalnego działu, który pracuje w godzinach 9-17. Warto wiedzieć, że można się do niego dodzwonić bezpośrednio, wybierając numer 61 856 54 62.

Niezależnie w jaki sposób dotrzesz do odpowiedniego konsultanta, musi zostać zweryfikowana Twoja tożsamość. W tym celu będziesz musiał podać Numer Identyfikacyjny Klienta (NIK, ten sam, którym logujesz się do bankowości internetowej). Potem wystarczy już tylko przekazanie danych osobowych, o które zostaniesz zapytany (przyda się dowód osobisty, bo mogą paść pytania o datę jego wydania/termin ważności czy serię i numer) i wypowiedzenie umowy rachunku stanie się faktem.

Możesz sobie zażyczyć, by bank poinformował Cię o statusie Twojego wniosku sms-em. Jeśli się na to zdecydujesz, pierwszą wiadomość otrzymasz zaraz po rozmowie z konsultantem (o przyjęciu dyspozycji), a kolejna zostanie wygenerowana po upływie okresu wypowiedzenia (o zamknięciu rachunku). Warto się na to zdecydować, bo powiadomienia są bezpłatne, a dzięki nim zyskasz pewność, że bank dopełnił formalności. Gdyby tak się nie stało, powinieneś złożyć reklamację i domagać się anulowania opłat, jakie ewentualnie zostałyby naliczone.

Kontakt przez bankowość elektroniczną

Jeszcze prostszym rozwiązaniem wydaje się rezygnacja z rachunku po skorzystaniu z połączenia audio lub wideo po zalogowaniu się do bankowości elektronicznej. Przewaga tej opcji nad rozmową telefoniczną polega na tym, że konsultant wie już, z kim rozmawia i nie pyta o dane uwierzytelniające.

Wizyta w oddziale

Oczywiście jest też możliwe rozwiązanie umowy podczas spotkania z doradcą w placówce. W tym przypadku nie ma znaczenia, do której z nich się udasz. Wybierając tę opcję, musisz się liczyć z tym, że będziesz pytany o powody rezygnacji z rachunku, podjęte zostaną próby przekonania Cię do zmiany decyzji. To, jakie argumenty padną, jak długo doradca będzie Cię przekonywał do dalszej współpracy, zależy tylko od jego zaangażowania.

Okres wypowiedzenia

Standardowo okres wypowiedzenia umów, które łączyły Cię z bankiem, wynosi 28 dni, licząc od daty przyjęcia Twojej dyspozycji. Podczas wizyty w placówce możliwe jest zakończenie współpracy od razu, ale wówczas musisz uregulować wszelkie zobowiązania wobec banku, utracisz dostęp do bankowości elektronicznej.

Pamiętaj, że niezależnie od tego, jaki sposób rezygnacji ze współpracy z bankiem wybierzesz, możesz zmienić swoją decyzję w ciągu 20 dni. Wówczas zachowasz dotychczasowy numer rachunku bankowego, nadal będziesz się mógł do niego zalogować tak, jak dotąd. Wycofanie wypowiedzenia po tym okresie może oznaczać, że nie uda się już „uratować” Twojego ID klienta, przepadnie dotychczasowy numer rachunku.

Ile kosztuje rezygnacja z konta Santandera?

Sama rezygnacja ze współpracy z Santander Bank Polska oczywiście nie wiąże się z poniesieniem jakichkolwiek kosztów (chyba że wybierzesz opcję z pismem od notariusza i będziesz musiał zapłacić za jego usługi). Może się jednak pojawić opłata za produkty, z których dotąd korzystałeś, np. za kartę debetową. Obowiązuje zasada, że bank pobiera ją proporcjonalnie za liczbę dni w danym miesiącu, w których korzystałeś z „plastiku”.

Zobrazujmy to przykładem: 12 listopada złożyłeś wypowiedzenie umowy o konto osobiste i kartę debetową, więc okres wypowiedzenia dobiegnie końca 11 grudnia. Jeśli zdecydujesz się na natychmiastowe zamknięcie karty debetowej lub karty kredytowej, ale nie spełniłeś dotąd warunków bezpłatności w tym miesiącu, bank pobierze blisko połowę miesięcznej opłaty. Możesz też zostawić sobie aktywny „plastik” i wykonać niezbędne działania, by nie zapłacić prowizji za listopad.

Co się dzieje z pieniędzmi na rachunku?

Rozwiązanie umowy o prowadzenie rachunku wiąże się z koniecznością zadysponowania znajdującymi się na nim środkami. Możesz to zrobić samodzielnie przed upływem terminu wypowiedzenia, bo cały czas będziesz miał dostęp do bankowości elektronicznej. Inna opcja to wskazanie pracownikowi Santandera numeru konta w innym banku w momencie rozwiązywania umowy.

Jeśli przelew będzie miał być wykonany dopiero po okresie wypowiedzenia, to nie zapłacisz żadnej opłaty. Gdybyś jednak zamykał rachunek w oddziale, korzystając z możliwości jego natychmiastowej likwidacji, to doradca wykona przelew środków w Twoim imieniu i pobierze opłatę za operację zleconą w placówce.

Opcja przelewu po upływie wypowiedzenia wydaje się nam praktyczniejsza przynajmniej z dwóch powodów. Po pierwsze, masz pieniądze na koncie i możesz wykorzystać je do zlecenia przelewów czy na wykonanie transakcji, dzięki którym zrealizujesz warunki aktywności. Po drugie, bank będzie mógł ewentualnie pobrać z rachunku należne mu prowizje i dokonać skutecznego zamknięcia ROR-u. Jakiekolwiek zaległości nie pozwolą na rozwiązanie umowy.

Wybór należy do klienta

Jak widać, Santander postanowił nie utrudniać klientom rezygnacji z jego usług. Zamknąć konto możesz szybko i bezproblemowo online, bez wychodzenia z domu. Bank jasno komunikuje zasady naliczania opłat w okresie wypowiedzenia, a jego konsultanci udzielają niezbędnych wyjaśnień. Tajemnicą pozostaje jedynie, jak mocno i jakimi argumentami doradcy ze specjalnego działu „utrzymaniowego” przekonują tych, którzy chcą rozwiązać umowę, do dalszej współpracy z bankiem. Zbierając informacje do tego artykułu, usłyszeliśmy, że wszystko zależy od historii rachunku klienta.

Zdecydowałeś się na zamknięcie konta w Santander Bank Polska i próbowano Cię odwieść od tej decyzji? Podziel się z innymi Czytelnikami swoimi doświadczeniami, opisz je w komentarzu pod tekstem.