Konta i promocje bankowe – Najlepszekonto.pl

My analizujemy konta bankowe. Ty je wybierasz.

Konta i promocje bankowe – Najlepszekonto.pl

Jak zamknąć konto w ING Banku Śląskim?

Krzysztof Duliński

Dziennikarz z doświadczeniem w roli rzecznika prasowego i specjalisty ds. public relations. W wolnych chwilach lubi czytać i odkrywać nowe miejsca podczas górskich wędrówek.

Jak zamknąć konto w ING Banku Śląskim?
Źródło: strona ING Banku Śląskiego

ING Bank Śląski jest ceniony za przejrzystą i atrakcyjną ofertę kont osobistych, walory udostępnianej klientom aplikacji mobilnej; a do niedawna mocnym punktem jego oferty było także Otwarte Konto Oszczędnościowe. Potwierdzeniem walorów oferty „śląskiego” są wysokie miejsca jego produktów w naszych zestawieniach, np. w rankingu aplikacji mobilnych czy rankingu kont osobistych.

Wszyscy oceniamy oferty poszczególnych banków pod kątem indywidualnych potrzeb i oczekiwań. Jako że są one zmienne, to po krótszym lub dłuższym okresie współpracy z daną instytucją finansową możemy dojść do wniosku, że wolelibyśmy się z nią rozstać. Wówczas przyda się konkretna informacja, jak można to zrobić najszybciej i najwygodniej.

Zamykanie konta w ING Banku Śląskim - tylko dwie możliwości

Znając zalety bankowości internetowej i aplikacji mobilnej ING Banku Śląskiego, spodziewaliśmy się, że zamknięcie konta w ING przez Internet będzie łatwe i szybkie. Tymczasem okazało się, że nie jest to wcale możliwe. Online możesz zamknąć tylko Otwarte Konto Oszczędnościowe (potrzebna opcja widoczna jest po prawej stronie, po wejściu w szczegóły OKO w bankowości internetowej) i to pod warunkiem, że posiadasz w ING inny rachunek i wskażesz go jako miejsce transferu środków z OKO.

Kliknij, aby powiększyć
Źródło: strona internetowa ING Banku Śląskiego
Jak więc można zamknąć konto w ING? Do wyboru są tylko dwa sposoby: listownie lub podczas spotkania z doradcą w placówce.

List z wypowiedzeniem

Nie obowiązuje żaden konkretny wzór, nie ma też specjalnego formularza, który należy wypełnić. Bank precyzyjnie określił za to wymagania co do zawartości pisma. Zamknięcie konta korespondencyjnie będzie możliwe, jeśli w dokumencie znajdą się następujące informacje:

  • dane osobowe;
  • adres zamieszkania zgodny z tym figurującym w systemie bankowym;
  • numer PESEL;
  • seria i numer dowodu osobistego wraz z datą jego ważności;
  • numer zamykanego rachunku;
  • wskazanie konta (numer wraz z nazwą banku), na które mają być przekazane pozostałe środki;
  • własnoręczny podpis (do niedawna konieczne było potwierdzenie go u notariusza, ale na szczęście bank zrezygnował z tego wymogu).

List powinien być wysłany na adres:

ING Bank Śląski

Ul. Sokolska 34

40-086 Katowice

Najlepiej zrobić to przesyłką poleconą z potwierdzeniem odbioru, by mieć nie tylko dokument nadania korespondencji, ale i jej dostarczenia.

Według pracowników banku dyspozycja jest wprowadzana do systemu od razu po jej otrzymaniu i rachunek jest natychmiast zamykany, bez okresu wypowiedzenia. W razie niejasności możliwy jest kontakt telefoniczny konsultanta w celu wyjaśnienia wątpliwości.

Wszelkie polecenia zapłaty i zlecenia stałe likwidowane są automatycznie, zamykana jest też karta debetowa wydana do konta oraz blokowany dostęp do bankowości elektronicznej. Wszystko to pod warunkiem, że na rachunku są środki na pokrycie należności wobec banku (więcej piszemy o tym poniżej) oraz nie masz w ING Banku Śląskim innych produktów. Gdybyś posiadał kartę kredytową, pożyczkę itp., to bankowość elektroniczna nie zostanie zamknięta.

Bank niestety nie informuje o realizacji dyspozycji i zamknięciu rachunku. Chcąc mieć pewność, że likwidacja konta rzeczywiście nastąpiła, należy spróbować zalogować się do bankowości elektronicznej (jeśli nie działa, to znaczy, że zlecenie zostało wykonane) lub udać się do placówki banku.

Wizyta w oddziale

Szybszą, choć niezbyt wygodną opcją jest osobista wizyta w placówce banku z dowodem osobistym, podczas której zostaną dopełnione niezbędne formalności.

Muszą być jednak spełnione następujące warunki:

  • nie możesz mieć żadnych zaległości wobec banku lub posiadać na rachunku środki pozwalające na ich pokrycie (szczegóły znajdziesz poniżej);
  • będziesz w stanie wskazać numer konta w innym banku, na które powinny trafić pieniądze znajdujące się na zamykanym rachunku. Tak więc musisz zabrać ze sobą niezbędne informacje lub posiadać możliwość zalogowania się do aplikacji mobilnej banku, do którego mają być przesłane środki, by przekazać doradcy numer docelowego konta.

Jeśli będziesz w oddziale z obsługą gotówkową, to należne bankowi opłaty uregulujesz, wpłacając pieniądze w kasie, tam też dokonasz wypłaty ze swojego rachunku. Istnieje jednak pewne ograniczenie – bez wcześniejszego zawiadomienia możesz pobrać maksymalnie 20 tys. zł.

I tu dodatkowa uwaga – wpłata na Konto Direct kosztuje 9 zł. Podobnie wypłata, ale jej możesz uniknąć, przelewając środki na OKO (zakładamy, że je posiadasz), by to z niego wypłacić gotówkę. W tym przypadku nie zapłacisz ani złotówki, bo pierwsze wypłaty w każdym okresie rozliczeniowym (od 29. dnia miesiąca do 28. dnia kolejnego miesiąca) są darmowe.

Po wyzerowaniu stanu konta osobistego doradca wydrukuje i da Ci do podpisania dyspozycje zamknięcia rachunku oraz dostępu do bankowości internetowej i to zakończy procedurę. Cały proces powinien zająć góra kilkanaście minut.

Z bankowości internetowej możesz jednak zrezygnować definitywnie dopiero po rozwiązaniu wszelkich innych umów, a więc fakt likwidacji konta w oddziale banku może być tylko pierwszym etapem rozstania z ING Bankiem Śląskim.

Warunki rezygnacji z dostępu online

Jedną z przeszkód w zamknięciu dostępu do Moje ING są rozpoczęte wnioski kredytowe. Trzeba je anulować lub zakończyć. Swoją sytuację pod tym względem możesz sprawdzić w zakładce Usługi w sekcji Dokumenty.

Ponadto musisz wiedzieć, że:

  • jeśli jesteś posiadaczem bankowości firmowej i w ramach tego samego loginu nie masz konta osobistego, dostęp online zamkniesz tylko w oddziale banku;
  • jeśli nie jesteś jeszcze pełnoletni, bankowość internetową też zamkniesz tylko w placówce i to pod warunkiem, że będzie z Tobą rodzic lub opiekun prawny.

Swego rodzaju ciekawostką jest pewien ruch pozwalający na zamknięcie Moje ING przed wizytą w placówce. Będziesz mógł to zrobić, jeśli zmienisz typ rachunku na Komfort (wniosek Zmień typ konta widoczny jest w szczegółach danego konta). Dzięki temu manewrowi będziesz mógł zrezygnować z dostępu do bankowości elektronicznej w pierwszej kolejności, ale pojawi się problem z opłatą za Konto Komfort, o czym za chwilę.

Co oznacza zamknięcie bankowości internetowej?

Na swojej stronie internetowej ING dokładnie opisuje, co się stanie po rezygnacji z bankowości internetowej - stracisz swój login i hasło oraz wszelkie związane z nimi dane, np. przelewy wzorcowe, nazwy własne dla rachunków, listę zdefiniowanych odbiorców przelewów. Z produktów i usług, których nie zamkniesz wraz z rachunkiem, będziesz mógł korzystać tylko w oddziale.

Ponadto nie będziesz miał dostępu do aplikacji mobilnej Moje ING mobile, przepadną wszystkie prywatne pliki w Moich dokumentach i, co gorsza, nie będzie możliwości ich odtworzenia. Zachowasz za to dostęp do niektórych dokumentów bankowych otrzymanych drogą elektroniczną, np. z informacjami o zmianach w regulacjach umownych, które bank ma obowiązek dostarczyć na trwałym nośniku informacji. W formularzu zamknięcia bankowości internetowej będziesz musiał jednak podać dane, którymi będziesz się logował do internetowego archiwum dokumentów bankowych.

Tak więc udając się do oddziału, by zrezygnować z konta, zastanów się, czy chcesz również od razu zamknąć Moje ING. Może warto zachować dostęp do bankowości internetowej, by na spokojnie przenieść dane odbiorców zdefiniowanych do innego banku albo w przyszłości zawnioskować online o jakiś produkt z oferty ING.

Zamykamy?

Jeśli nie zablokowałeś dostępu do bankowości elektronicznej w oddziale i chcesz to zrobić samodzielnie, podążaj następującą ścieżką:

Zaloguj się do Moje ING > rozwiń menu pod swoim nazwiskiem i wybierz Kontakt i pomoc > jako temat wybierz Twoje produkty > Konto a później ostatni temat na liście: „Jak zamknąć bankowość internetową?” Na samym dole znajdziesz przycisk Zamknij bankowość.

Kliknij, aby powiększyć
Źródło: strona internetowa ING Banku Śląskiego
Karta, opłaty i zgody marketingowe

W ING Banku Śląskim nie ma okresu wypowiedzenia, rachunek jest zamykany ze skutkiem natychmiastowym. Tym samym w momencie realizacji Twojej dyspozycji musisz się rozliczyć z bankiem ze wszelkich zobowiązań i stracisz możliwość płacenia kartą.

Zamknięcie karty

Dla skrócenia czasu obsługi w oddziale kartę debetową możesz zamknąć samodzielnie w bankowości internetowej. Wystarczy, że zalogujesz się do Moje ING, wejdziesz w szczegóły „debetówki” i klikniesz w znajdujący się na dole przycisk Zamknij kartę. To inna opcja niż Zastrzeżenie karty, która jest widoczna po prawej stronie i powinna być używana po zgubieniu lub kradzieży „plastiku”.

Kliknij, aby powiększyć
Źródło: strona internetowa ING Banku Śląskiego

Wzajemne rozliczenia

Obowiązuje zasada, że wypowiadając umowę rachunku, trzeba zapłacić pełną opłatę (np. 12 zł za Konto Komfort) za dany okres, a za kartę debetową opłata jest pobierana proporcjonalnie (chyba że spełniłeś już warunek jej bezpłatności). Nie ma znaczenia, czy będą to środki pozostawione na koncie, czy też wpłacone w kasie (o ile jesteś w oddziale z obsługą gotówkową).

Nie zawracajcie mi więcej głowy

Rozstając się definitywnie z bankiem, podczas rozmowy z doradcą poproś, by anulował wszystkie udzielone przez Ciebie zgody marketingowe. W ten sposób bank nie będzie się mógł z Tobą kontaktować telefonicznie ani poprzez e-mail, by zachwalać swoją ofertę, proponować Ci skorzystanie z różnych produktów.

Wyłączenia udzielonych zgód możesz też dokonać samodzielnie przed udaniem się do placówki. Zaloguj się do Moje ING, wejdź do rozwijalnego menu pod swoim nazwiskiem (w prawym górnym rogu) a następnie wybierz Moje dane – Zgody i oświadczenia i odwołaj swoje wcześniejsze decyzje.

Kliknij, aby powiększyć
Źródło: strona internetowa ING Banku Śląskiego
Nie ma lekko

Spodziewaliśmy się, że w ING Banku Śląskim będzie możliwość zamknięcia konta osobistego poprzez złożenie wniosku w bankowości internetowej, a już na pewniaka obstawialiśmy opcję z infolinią. Odkrycie, że rezygnacja z rachunku możliwa jest tylko listownie lub w trakcie wizyty w placówce, niemile nas zaskoczyło.

Jak na tak duży i nowoczesny bank, słabo to wygląda. Mamy wrażenie, jakby ING chciał zniechęcić klientów do rozstawania się z nim. Konieczność napisania i wysłania wypowiedzenia umowy rachunku z pewnością odstrasza wiele osób. Z kolei ci, którzy pójdą do placówki, zapewne są przekonywani przez doradców, by jednak nie rezygnowali ze współpracy.

Przykład ING Banku Śląskiego pokazuje, że banki robią bardzo wiele, by zachęcić do skorzystania z ich produktów, ułatwiają sięgnięcie po nie, i - nie chcąc utracić zdobytego z trudem klienta - stawiają bariery, by ten nie mógł szybko i łatwo zrezygnować z posiadanych produktów. Można powiedzieć z lekkim sarkazmem, że ING daje klientowi dużo czasu na przemyślenie swojej decyzji i raz jeszcze rozważenie kwestii czy ja na pewno nie chcę już mieć nic wspólnego z ING?