Konta i promocje bankowe – Najlepszekonto.pl

My analizujemy konta bankowe. Ty je wybierasz.

Konta i promocje bankowe – Najlepszekonto.pl

Jaki terminal płatniczy wybrać?

Jaki terminal płatniczy wybrać?

Dopasuj terminal do specyfiki Twojej firmy

Zacznijmy od truizmu - terminal płatniczy powinien być dopasowany do rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej. Urządzenie zainstalowane w sklepie wielkopowierzchniowym musi spełnić całkiem inne wymogi niż terminal używany w sprzedaży obwoźnej. Inne oczekiwania wobec terminala będzie miała duża hurtowania farmaceutyczna, inne - restauracja oferująca dania na wynos. Dlatego w pierwszej kolejności zastanów się, jaki model terminala najlepiej sprawdzi się w przypadku Twojego biznesu.

Rodzaje terminali

Wyróżniamy dwa podstawowe typy terminali: stacjonarne i przenośne (mobilne).

Terminale POS wymagają stałego zasilania prądem i dostępu do internetu (stacjonarnego lub mobilnego – GPRS). Zazwyczaj są zintegrowane z kasami fiskalnymi oraz z komputerem wraz z oprogramowaniem i czytnikiem kodów kreskowych. Do terminala stacjonarnego można również podłączyć PIN-pad, czyli urządzenie przeznaczone do sprawdzenia poprawności wpisanego PIN-u.

Z kolei terminal przenośny (mPOS) to urządzenie, które posiada wbudowany akumulator lub baterię, dlatego może być używane w dowolnym czasie oraz miejscu. Jest wyposażone w gniazdo na kartę SIM, umożliwiającą łączność z siecią komórkową 3G oraz za pomocą Wi-Fi. Bardziej zaawansowane modele mogą pracować w trybie Dual SIM – umożliwia on użycie dwóch kart SIM różnych operatorów. Mobilny terminal płatniczy akceptuje płatności bezgotówkowe w momencie połączenia ze smartfonem klientów. Urządzenia z tej grupy są wykorzystywane w branżach oferujących usługi z dojazdem do klienta lub prowadzących sprzedaż poza lokalem.

Opłaty

W przypadku terminali stacjonarnych masz do wyboru dwie opcje – możesz zakupić urządzenie na własność lub wydzierżawić terminal na okres wskazany w umowie (np. na 12, 24 lub 36 miesięcy). W przypadku terminali przenośnych wynajem najczęściej nie jest możliwy, tak więc czeka Cię jednorazowy wydatek (w zależności od modelu będziesz musiał zapłacić od 200 do 600 zł).

Oczywiście, jeśli kupisz urządzenie na własność, nie będziesz ponosić kosztów związanych z dzierżawą, jednak zapłacisz wyższe stawki za obsługę płatności. Ponadto mPOS-y z reguły nie oferują dodatkowych funkcji, na których będziesz mógł zarabiać.

Reasumując, najważniejsze aspekty, jakie musisz wziąć pod uwagę przy zakupie terminala, to: opłata za dzierżawę, prowizja od transakcji kartami Visa/ Mastercard i opłata za transakcje Blikiem. Jednak zanim zwiążesz się umową z konkretnym operatorem, sprawdź jeszcze kilka ważnych szczegółów. Upewnij się, czy dostawa i aktywacja terminala są zwolnione z opłat i czy możesz liczyć na darmowe szkolenie pracowników. Koniecznie dowiedz się, jak kształtują się prowizje serwisowe - które uszkodzenia i awarie są naprawiane na koszt agenta rozliczeniowego, a za które zapłacisz z własnej kieszeni. Zobacz również, czy w umowie są przewidziane sankcje za niewystarczające obroty na terminalu oraz kary za przedterminową rezygnację z urządzenia (w niektórych firmach kara za zerwanie umowy wynosi nawet 3000 zł netto za każdą maszynę!). Nie zapomnij również sprawdzić, jaki jest czas oczekiwania na księgowanie środków na firmowym rachunku i ile kosztuje stacja dokująca.

Terminal za darmo przez rok w ramach programu „Polska bezgotówkowa”

Jeśli nigdy dotąd nie przyjmowałeś płatności bezgotówkowych, możesz skorzystać z darmowego terminala płatniczego i nie ponosić kosztów użytkowania przez pierwsze 12 miesięcy lub do momentu osiągnięcia na danym urządzeniu obrotów 100 tys. zł. Jednak aby przystąpić do programu “Polska bezgotówkowa”, musisz spełnić kilka kryteriów:

  • być małym lub średnim przedsiębiorcą,
  • posiadać sieć handlową lub usługową, która nie obejmuje więcej niż 5 placówek,
  • w ciągu ostatniego roku nie przyjmować w swojej firmie płatności bezgotówkowych,
  • podpisać umowę na min. 12 miesięcy,
  • wnioskować o maksymalnie 3 terminale.

Dodatkowe funkcjonalności

Kolejną kwestią, którą powinieneś rozważyć przed zakupem terminala, są rozmaite dodatkowe funkcjonalności usprawniające obsługę klientów i umożliwiające osiągnięcie większych zysków ze sprzedaży. Sprawdź więc, czy dany POS udostępnia takie opcje jak DCC (Dynamic Currency Conversion), doładowanie telefonów, cashback, preautoryzację, płatności MO/TO (bez fizycznej obecności karty), napiwek do rachunku oraz programy lojalnościowe. Kolejną przydatną funkcjonalnością jest integracja z systemem kasowym, system raportowy online, logowanie kasjerów oraz logo na wydrukach.

Upewnij się również, czy terminal umożliwia płatności zbliżeniowe (Blik, Google Pay i Apple Pay) czy też obsługuje wyłącznie transakcje kartą.

Wybierz operatora i porównaj oferty

Zakup terminala powinien być przemyślaną decyzją. To, jakie urządzenie wybierzesz, będzie miało duży wpływ na rozwój Twojej firmy, na komfort Twoich klientów oraz pracowników. Dlatego tak ważne jest dokładne przestudiowanie ofert różnych agentów rozliczeniowych i przeprowadzenie kalkulacji, która wskaże, czy przy danym obrocie osiąganym przez firmę terminal nie będzie jedynie zbędnym wydatkiem. Mamy nadzieję, że nasz ranking terminali płatniczych ułatwi Ci to zadanie. Uwzględniliśmy w nim najciekawsze propozycje banków udostępniających to urządzenie i porównaliśmy wszystkie oferty pod kątem opłat, a także palety dostępnych funkcjonalności. Jeśli zastanawiasz się, jaki terminal płatniczy wybrać, koniecznie zapoznaj się z naszym zestawieniem.