Wróć

Jak wybrać konto dla spółki?


Jak wybrać konto dla spółki?
Spis treści

Jak wybrać konto dla małej spółki?

W przypadku małych spółek najważniejszym kryterium wyboru są oczywiście opłaty za podstawowe usługi bankowe. Mikroprzedsiębiorstwa działające w formie spółek powinny w pierwszej kolejności przyjrzeć się takim kosztom, jak opłaty za prowadzenie rachunku głównego i obsługę karty, przelewy zewnętrzne i natychmiastowe. Warto również przestudiować, ile kosztują konta pomocnicze, karty dodatkowe oraz wpłaty i wypłaty gotówki z bankomatów. Natomiast dla spółek, które posiadają zagranicznych kontrahentów, istotne mogą być prowizje związane z obsługą walutową (np. opłaty za przelewy SWIFT i SEPA, konta oraz karty walutowe, w mniejszym stopniu – za wypłaty z zagranicznych bankomatów).

Kolejnym aspektem, który małe spółki powinny uwzględnić przy wyborze konta, jest dostęp do dodatkowych produktów i usług, przede wszystkim do oferty kredytowej. Warto więc przeanalizować parametry takich instrumentów finansowych jak: kredyty w rachunku bieżącym, kredyty obrotowe i inwestycyjne, leasing, factoring czy wsparcie doradcze dla firm starających się o środki unijne. Alternatywą dla kredytu mogą być firmowe karty kredytowe, przydatne zwłaszcza dla spółek mających okresowe problemy z regulowaniem bieżących płatności.

Natomiast spółki szukające okazji do korzystnego ulokowania nadwyżek powinny zbadać, czy bank posiada w swojej ofercie firmowe konta oszczędnościowe (lokacyjne) oraz dedykowane firmom lokaty terminowe.

Oczywiście, w zależności od branży, w której działa spółka, mogą być ważne dla niej również takie udogodnienia, jak ciekawa oferta terminali płatniczych lub dostęp do bankowego kantoru walutowego.

Kolejną kwestią, którą warto uwzględnić przy wyborze konta, są różne funkcjonalności ułatwiające zarządzanie spółką dostępne w ramach bankowości internetowej i mobilnej. Mniejszym firmom w formie spółki z pewnością przydadzą się zintegrowane z rachunkiem usługi księgowo-rachunkowe, pozwalające na obniżenie kosztów administracyjnych i lepszą kontrolę finansów (choćby takie, jak możliwość wystawiania faktur i automatycznego księgowania operacji, zestawienie płatności oczekujących czy przeterminowanych, asystent płatności podpowiadający najbliższe przelewy, przegląd historii rachunku, generowanie pliku JPK_VAT czy Profil Zaufany).

Natomiast nieco większe spółki powinny dodatkowo zweryfikować, czy bankowość internetowa i mobilna umożliwia skorzystanie z bardziej zaawansowanych opcji, przykładowo: płatności masowych, automatyzacji płatności i przelewów, wielostopniowej akceptacji dyspozycji bankowych, rozmaitych narzędzi raportowych itp.

Warto w tym miejscu dodać, że o ile elektroniczne rozwiązania wspomagające prowadzenie małego biznesu są z reguły bezpłatne, a tylko za bardziej specjalistyczne usługi banki pobierają opłaty. Produkty te można wykupić oddzielnie lub skorzystać z abonamentu.

Duże spółki – znacznie większe oczekiwania

Jednak w przypadku dynamicznie rozwijających się spółek o wyborze konta decyduje nie tylko łączna wysokość opłat i prowizji, lecz również (a może – przede wszystkim) możliwość skorzystania ze złożonych instrumentów finansowych dostosowanych do specyfiki danej firmy. Duże spółki oczekują, iż bank wesprze je w takich w takich obszarach, jak zarządzanie płynnością, finansowanie bieżącej działalności, zarządzanie ryzykiem walutowym i ryzykiem stóp procentowych, strukturyzacja finansowania transakcji, optymalizacja kosztów finansowych itp.

Dla dużych spółek istotne są więc wysoce zaawansowane narzędzia oferowane w ramach bankowości inwestycyjnej, finansowania handlu, usług powierniczych, usług transgranicznych czy produktów skarbowych. Rzecz jasna, liczą się także ułatwienia w obsłudze bieżącej, chociażby prosta aktywacja kolejnych produktów, jedna umowa do zarządzania różnymi produktami, automatyczna komunikacja pomiędzy systemem transakcyjnym banku a systemem finansowo-księgowym przedsiębiorstwa, dostęp do specjalistycznych modułów, np. dealingowego.

Warto jednak podkreślić, że dla dużych spółek firmowe konto stanowi jedynie element większej całości. Najważniejsza jest kompleksowa, a jednocześnie spersonalizowana oferta dopasowana do specyfiki danego przedsiębiorstwa, jego aktualnych oraz przyszłych potrzeb, a wybór rachunku jest zaledwie wstępem do wielopoziomowej współpracy między firmą a bankiem.

Dodajmy w tym miejscu, że dla wielu klientów korporacyjnych równie ważne co ceny konkretnych produktów czy usług są takie czynniki, jak elastyczność i umiejętność budowania długofalowych relacji z klientem. Niekiedy to właśnie one przeważają szalę na korzyść konkretnego banku i stanowią zachętę do otwarcia konta. Przejawem takiej elastyczności może być np. oferowanie lepszych warunków przy kolejnych umowach, poszerzenie zakresu usług czy uproszczenie procedur.

Duże spółki cenią sobie zwłaszcza indywidualizację obsługi, polegającą na wsparciu dedykowanego doradcy (a niekiedy także całego zaplecza analitycznego banku). Chcą mieć pewność, że kiedy pojawi się niestandardowy problem, mogą liczyć na szybką reakcję i pomoc wykwalifikowanych specjalistów.

Reasumując, duża spółka oczekuje rozwiązań szytych na miarę i wymaga, by to bank przygotował dla niej ofertę. Mała spółka musi samodzielnie wybrać najbardziej dla siebie odpowiednie konto po przejrzeniu standardowych propozycji w kilku bankach. Niemniej wspólną dla obu podmiotów czynnością jest dokładne sprecyzowanie swoich wymagań i potrzeb. Zanim spółka – niezależnie od wielkości - zdecyduje się na konkretne konto, musi wiedzieć, czego oczekuje od banku.


Oceń artykuł
0
(0 ocen)
Aby oddać głos, wskaż odpowiednią liczbę gwiazdek.
Dziękujemy za Twój głos Dziękujemy za Twój głos

Komentarze

(0)
Dodaj swój komentarz...
Nie ma jeszcze komentarzy
Skomentuj jako pierwszy