Moneteo
Spis treści
Wróć

Jak długo bank przechowuje historię konta?

Justyna Kalicińska
Justyna Kalicińska
Analityk produktów finansowych
Justyna Kalicińska
Justyna Kalicińska
Analityk produktów finansowych

132 publikacje 750 komentarzy

W serwisie Moneteo zajmuje się ofertą oszczędnościową, dla przedsiębiorców oraz dla dzieci i młodzieży. Odpowiada za weryfikację i aktualność danych. Analizuje bankowe regulaminy, dokumenty oraz przepisy prawne związane z podatkami i sprawami finansowymi.


1 komentarz
Jak długo bank przechowuje historię konta?

Przejrzenie historii konta to jedna z podstawowych i najważniejszych opcji w bankowości elektronicznej. Dzięki temu na bieżąco możemy śledzić stan naszych finansów, zrealizowane transakcje, upewnić się, czy zleciliśmy przelew itp. (tym bardziej że obecnie mało kto przechowuje papierowe wyciągi bankowe z konta). Nie dziwi zatem, że niektórzy zdają się wyłącznie na bankowość internetową i mobilną, jeśli chodzi o zestawienia operacji.

Wydawać by się mogło, że przejrzenie historii rachunku to nic trudnego. Otóż, niekoniecznie…

Jak długo bank przechowuje dokumentację rachunku?

Dokumentacja dotycząca kont (i nie tylko) musi być przechowywana przez 5 lat. Niektóre banki umożliwiają dostęp nawet do jeszcze starszej historii i wyciągów, np. wydanych przed ośmioma laty (lub od momentu założenia rachunku przez klienta).

Historia transakcji w bankowości elektronicznej z pewnymi ograniczeniami

Istnieją pewne odgórne ograniczenia w dostępie do zestawienia operacji, wynikające z europejskiej dyrektywy PSD II. Mowa tu o tzw. silnym uwierzytelnieniu, czyli dodatkowej ochronie wrażliwych danych konta, m.in. właśnie jego historii. Dlatego też od kilku lat banki wymagają dodatkowej autoryzacji w bankowości internetowej, gdy chcemy przejrzeć historię starszą niż 90 dni. W przypadku aplikacji mobilnych zestawienie operacji z tego okresu możliwe jest wyłącznie po zalogowaniu do bankowości mobilnej (aplikacji w trybie aktywnym).

Jednak dostęp do jeszcze starszej historii regulują już same banki i tu może nas spotkać niemiła niespodzianka.

Ile kosztuje dostęp do historii konta?

Myślisz, że dokumentacja Twojego konta, skoro jest „Twoja”, należy Ci się za darmo? Nic bardziej mylnego! W niektórych bankach dostęp do odległej w czasie historii jest płatny – i to nawet, gdy chodzi wyłącznie o spis elektroniczny, który i tak się w serwisie bankowości internetowej znajduje. W niektórych instytucjach historia rachunku widoczna jest co najwyżej do 2 lat wstecz, a podgląd starszego zestawienia operacji wymaga kontaktu z oddziałem, zamówienia wyciągu, a niekiedy również i z dodatkową opłatą.

Na szczęście podobne działanie nie jest regułą. Przyjrzyjmy się teraz rozwiązaniom stosowanym w bankach w Polsce.

Alior Bank

W bankowości elektronicznej historia konta dostępna jest aż do początku 2016 r. Co ważne, jeśli potrzebujesz jeszcze starszych informacji, możesz je znaleźć w miesięcznych wyciągach w zakładce Wyciągi i opłaty (w aplikacji mobilnej: Wyciągi).

Powyższe informacje dotyczą kont prowadzonych od początku w Alior Banku. Jeśli Twój rachunek został przeniesiony z innej instytucji, to jego historia sprzed przeniesienia nie będzie widoczna.

Zamówienie archiwalnego wyciągu w formie papierowej kosztuje 5 zł (za każdy dokument). Bank nie wysyła dokumentu na adres klienta; wyciąg możesz odebrać we wskazanym przez siebie oddziale lub placówce partnerskiej.

Bank Millennium

W Millenecie – bankowości elektronicznej Banku Millennium – historia rachunku widoczna jest do 48 miesięcy wstecz. Wyciągi możesz pobrać do 12 miesięcy wstecz.

Gdy potrzebujesz starszych informacji, musisz je zamówić w formie wyciągu. I uwaga – ta usługa jest płatna! Wydanie archiwalnej kopii wyciągu to dość absurdalny koszt aż 30 zł.

Bank Pocztowy

W Banku Pocztowym swoją historię możesz przeglądać do 5 lat wstecz.

BNP Paribas

W BNP Paribas historia rachunku dostępna jest w bankowości elektronicznej przez 2 lata. Po starsze informacje trzeba udać się do dowolnego oddziału banku.

Niestety, nie dostaniesz ich za darmo; powtórne zestawienie transakcji kosztuje 15 zł za dokument liczący do 20 stron A4. Powyżej 20 stron cena ustalana jest indywidualnie.

Citi Handlowy

Historia konta prowadzonego w Citi Handlowym dostępna jest do 5 lat wstecz. Możesz też zlecić sporządzenie dokumentu z historią konta z 12 miesięcy, ale taka usługa kosztuje 20 zł.

Credit Agricole

Jeśli korzystasz z Konta dla Ciebie lub innego rachunku w Credit Agricole, to swoją historię możesz przeglądać do 5 lat wstecz.

ING Bank Śląski

W ING Banku Śląskim historię swojego rachunku możesz sprawdzić aż do 2011 r. włącznie.

mBank

Historię operacji w mBanku możesz sprawdzić od samego otwarcia rachunku.

Jeżeli chcesz, aby to bank przygotował dla Ciebie historię w wybranym miesiącu, archiwalny wyciąg czy potwierdzenie wykonania transakcji, musisz zapłacić 10 zł. mBank zamówiony dokument wysyła listem priorytetowym na adres klienta lub udostępnia w wybranej placówce.

Nest Bank

W Nest Banku historia operacji dostępna jest od założenia rachunku.

PKO BP

W bankowości internetowej PKO BP – iPKO – historia rachunku dostępna jest do 10 lat wstecz (za wyjątkiem kont klientów innych banków, które stały się częścią PKO BP).

Santander Bank Polska

W Santander Banku historia rachunku dostępna jest minimum za ostatnie 12 miesięcy, natomiast starsze dane znajdziesz w zakładce eWyciąg. Jeżeli nie są one już tam dostępne, będziesz musiał udać się po wyciąg z interesującego Cię okresu do oddziału.

Archiwalne zestawienie transakcji wydawane jest w wersji papierowej w placówce. Jego koszt to 10 zł za jeden dokument.

VeloBank (dawniej Getin Bank)

Dawny Getin Bank (obecnie VeloBank) udostępnia historię rachunku od chwili założenia konta.

Natomiast sporządzenie przez bank zestawienia transakcji płatniczych lub odpisu wybranego wyciągu w formie papierowej to koszt aż 19,99 zł.

Podsumowanie

Przyzwyczailiśmy się już, że bankowość elektroniczna dla klientów indywidualnych jest usługą nie tylko bardzo wygodną, dzięki której wizyty w placówce ograniczamy do minimum, ale również zupełnie darmową. Okazuje się jednak, że w niektórych bankach za coś, co może się nam wydawać usługą prostą i wręcz podstawową, musimy niekiedy zapłacić.

Trudno sobie wyobrazić korzystanie z nowoczesnego konta bez swobodnego dostępu do jego historii. W większości banków jest to zrozumiałe – w tych instytucjach podejrzysz historię rachunku minimum do 5 lat, a w niektórych przypadkach nawet do chwili otwarcia ROR-u bez żadnych ograniczeń, a tym bardziej opłat. Są jednak i takie instytucje, które choć wywiązują się ze swojego obowiązku przechowywania dokumentacji konta (w tym i historii) przez 5 lat, to za dostęp do historii w bankowości elektronicznej żądają opłaty – i to wcale niemałej.

Jeśli wizja wizyty w placówce, poszukiwania konkretnej transakcji w historii razem z konsultantem i jeszcze zapłata za tę wątpliwą przyjemność Cię odrzuca, możesz zrezygnować z wyciągów publikowanych w bankowości elektronicznej i zlecić przekazywanie dokumentów na Twój adres e-mail (taka usługa jest bezpłatna), a następnie archiwizować je. Nie jest to rozwiązanie idealne i nie zastąpi łatwego i szybkiego podglądu historii konta, ale pozwoli przynajmniej uniknąć wspomnianego scenariusza.


Oceń artykuł
0
(0 ocen)
Aby oddać głos, wskaż odpowiednią liczbę gwiazdek.
Dziękujemy za Twój głos Dziękujemy za Twój głos

Komentarze

(1)
Sortuj od najnowszych
Dodaj swój komentarz...
B
Bartosz
Gość

Jak to wygląda w przypadku Pekao SA? Nie ma o nim w ogóle informacji w tekście

Odpowiedz