Konta i promocje bankowe – Najlepszekonto.pl

My analizujemy konta bankowe. Ty je wybierasz.

Konta i promocje bankowe – Najlepszekonto.pl

Czy można cofnąć przelew i ile to kosztuje?

Cykl: Przelewy

Czy można cofnąć przelew i ile to kosztuje?
Źródło: © tadamichi / Adobe Stock
Spis treści

Trudno dziś sobie wyobrazić życie bez bankowości elektronicznej. Korzysta z niej coraz więcej osób i lawinowo rośnie liczba przelewów związanych z rozliczeniami między bliskimi czy znajomymi, regulowaniem różnego rodzaju opłat, zakupami internetowymi. Dość powiedzieć, że w 2020 r. Krajowa Izba Rozliczeniowa odnotowała ponad 2 mld transakcji!

Przy takiej liczbie operacji zupełnie naturalnym jest, że zdarzają się błędy – ktoś wpisze niewłaściwą kwotę przelewu, inny poda nieprawidłowy numer rachunku odbiorcy, a jeszcze inny wyśle pieniądze na już nieistniejące konto. Różne warianty pomyłek opisaliśmy w tekście „Jak odzyskać środki z błędnego przelewu? Przegląd możliwości”.

Rodzi się więc pytanie, czy zatrzymanie/wycofanie błędnej dyspozycji jest możliwe, kiedy i jak można to zrobić. Nie bez znaczenia jest też kwestia, ile to kosztuje. Powyższe pytania zadaliśmy największym bankom działającym w Polsce. Instytucje finansowe zapytaliśmy też o rozwiązania, które mają zapobiegać pomyłkom w przelewach oraz o to, jak pomagają swoim klientom, gdy zdarzy im się przesłać pieniądze na błędny rachunek.

Poprawny numer rachunku bankowego

Numer rachunku bankowego składa się z 26 cyfr, przy czym tylko 16 z nich identyfikuje odbiorcę. Pozostałe to cyfry kontrolne (dwie początkowe) i cyfry określające bank (o tym, jakie numery przypisane są do różnych instytucji finansowych, przeczytasz w artykule "Jaki to bank? Identyfikacja banku po numerze konta"). Dokładnie omówienie elementów składowych numeru rachunku bankowego zawarliśmy w tekście „Numer konta bankowego – IBAN i NRB”).

Zasady tworzenia numeru rachunku bankowego pozwalają na zastosowanie zabezpieczeń, które zmniejszą ryzyko wysłania pieniędzy na błędne konto. Tyle tylko, że ograniczają się one do pomyłki w danych rachunku, nie ma możliwości wyeliminowania wykonania transakcji do niewłaściwej osoby. Systemy bankowe rozpoznają bowiem adresata przelewu po podanym w dyspozycji numerze konta, bez konfrontowania tego z danymi z rubryki Odbiorca przelewu czy informacjami o właścicielu rachunku.

Do tego problemu wrócimy za chwilę, a teraz spójrzmy, jak banki troszczą się o to, by klient wpisał poprawny numer konta odbiorcy. Pierwsza możliwość polega na wyświetleniu komunikatu skierowanego do nadawcy przelewu, by ten upewnił się, czy wpisany/wklejony przez niego numer konta jest prawidłowy, czy rzeczywiście na ten rachunek zamierza wysłać pieniądze. Takie rozwiązanie stosuje zdecydowana większość banków.

Druga opcja to umożliwienie automatycznego wklejenia tylko 24 cyfr. W BNP Paribas konieczne jest samodzielnie wpisanie dwóch ostatnich, a w ING Banku Śląskim – dwóch pierwszych.

Standardem jest, że w bankowości internetowej po wpisaniu numeru rachunku wyświetla się nazwa banku, do którego trafi przelew. Taka informacja nie pojawia się w aplikacjach mobilnych niektórych banków, np. w Credit Agricole, mBanku, Santanderze.

Na czym polega anulowanie przelewu?

Wiesz już, jak banki chronią klientów przed wysłaniem pieniędzy na niewłaściwy rachunek. Czas zastanowić się, na czym polega anulowanie przelewu. Krótko mówiąc, jest to wycofanie zlecenia płatniczego z systemu transakcyjnego banku. Taka operacja możliwa jest tylko w odniesieniu do przelewów realizowanych w trybie zwykłym. Zlecenia natychmiastowe (Express Elixir, Blue Cash) a także te wewnętrzne (w ramach danego banku) od razu są kierowane do realizacji w systemie transakcyjnym i nie ma możliwości ich zatrzymania.

Jak cofnąć przelew w różnych bankach?

Odpowiadając na powyższe pytanie, w pierwszej kolejności trzeba ustalić, czy mamy do czynienia z przelewem bieżącym czy ze zleceniem z datą przyszłą. To drugie można na ogół wycofać do końca dnia roboczego poprzedzającego datę wskazanej realizacji. Oznacza to, że przelew zaplanowany na poniedziałek możesz anulować najpóźniej w piątek, a ten z datą realizacji w czwartek – w środę.

W przypadku przelewów bieżących sytuacja jest bardziej skomplikowana, możemy mieć bowiem do czynienia z dwiema możliwościami:

  • danego dnia są jeszcze międzybankowe sesje Elixir i pieniądze mogą opuścić bank. W tym wariancie cofnięcie przelewu nie zawsze jest możliwe. Jeśli już, to dyspozycja musi być złożona z odpowiednim wyprzedzeniem w stosunku do godziny najbliższej sesji Elixir. W zależności od banku jest to kilkanaście bądź kilkadziesiąt minut;
  • minęła już godzina graniczna obowiązująca w danej instytucji finansowej i transakcja będzie zrealizowana w następnym dniu roboczym. W tym wariancie przelew może być odwołany do końca danego dnia.

W momencie, gdy przelew już wyjdzie z banku, ten może go jeszcze próbować zatrzymać z pomocą Krajowej Izby Rozliczeniowej (KIR) nadzorującej System Elixir, ale jest to stosowane tylko w wyjątkowych sytuacjach.

Kanały, w których można wycofać błędny przelew w różnych bankach

Bank

Przelew bieżący

Przelew z datą przyszłą

Alior Bank

oddział (tylko dla przelewów zleconych w oddziale)

bank nie udzielił informacji

Bank Millennium

brak możliwości

bankowość elektroniczna, infolinia, oddział

Bank Pekao SA

brak możliwości

bankowość elektroniczna, infolinia, oddział, przy czym przelew trzeba odwołać w tym kanale, w którym został zlecony

BNP Paribas

bankowość elektroniczna, infolinia, oddział

bankowość elektroniczna, infolinia, oddział

BOŚ Bank

bankowość elektroniczna (tylko dla przelewów złożonych po godzinie granicznej), oddział (do chwili przygotowania sesji Elixir)

bankowość elektroniczna, oddział

Citi Handlowy

infolinia, oddział

bankowość elektroniczna, infolinia, oddział

Credit Agricole

bankowość elektroniczna (jeśli to w niej był zlecony przelew), infolinia (dla zleceń internetowych i telefonicznych), oddział (tylko transakcja zlecona w placówce z zastrzeżeniem, że klient nie opuścił oddziału i zwrócił dokument potwierdzający dyspozycję)

identycznie jak w przypadku przelewu bieżącego

Getin Bank *

infolinia, oddział

infolinia oddział

ING Bank Śląski**

bankowość elektroniczna

bankowość elektroniczna

mBank

bankowość elektroniczna, infolinia, oddział

bankowość elektroniczna, infolinia, oddział

Nest Bank

bankowość elektroniczna**

bankowość elektroniczna

PKO BP

bankowość elektroniczna, infolinia, oddział

bankowość elektroniczna, infolinia, oddział

Santander Bank Polska

infolinia, oddział

infolinia oddział

* Po udanym zablokowaniu transferu środków należy przekazać pisemną dyspozycję anulowania przelewu. Gdy blokada się nie powiedzie, trzeba złożyć w oddziale lub na infolinii reklamację o zwrot środków. ** W regulaminie świadczenia usług Systemu bankowości internetowej ING Banku Śląskiego znajdują się precyzyjnie określone przedziały czasowe, w których można skorzystać z linka "Odwołaj przelew" widocznego w Historii transakcji *** Po zleceniu przelewu istnieje kilkusekundowe (maksymalnie kilkuminutowe) „okienko”, w którym można wycofać transakcję samodzielnie. W przypadku przelewów klientów firmowych, które muszą być zatwierdzone przez kilka osób, zlecenie może być wycofane do chwili akceptacji transakcji przez ostatnią z nich.

Jeśli z jakiegoś powodu nie jesteś w stanie odwołać przelewu z datą przyszłą, to możesz jeszcze zrobić transfer wewnętrzny (np. na konto oszczędnościowe, lokatę), by na rachunku, z którego ma być zrealizowany zaplanowany przelew, została mniejsza kwota niż potrzebna na wykonanie zlecenia. Wówczas nie dojdzie do jego realizacji.

Zwrot środków z błędnego przelewu

Kiedy przelew opuści Twój bank, pozostaje czekać, aż dotrze do banku odbiorcy i „odbije się” od jego systemu transakcyjnego (gdy rachunek jest zamknięty lub nie istnieje), po czym wróci jedną z najbliższych sesji Elixir do Ciebie (co jest najszczęśliwszym rozwiązaniem) albo wpłynie na docelowe konto. Jeśli pieniądze nie wrócą w ciągu kilku dni, należy poprosić swój bank o odzyskanie pomyłkowo przelanej kwoty.

Niektóre banki traktują to jako reklamację, inne jako wniosek klienta, gdyż dotyczy operacji zrealizowanej poprawnie. Nazwa procedury obowiązująca w danej instytucji nie ma znaczenia. Musisz po prostu skorzystać z formularza kontaktowego w bankowości elektronicznej, złożyć pisemną dyspozycję w placówce lub zlecenie ustne na infolinii, w którym opiszesz sytuację, wskażesz istotę problemu (np. błędna kwota, niepoprawny numer rachunku) i określisz swoją prośbę (np. zwrot przez odbiorcę przelanej kwoty w całości lub tylko nadwyżki ponad tę, którą powinien otrzymać).

Po otrzymaniu takiej dyspozycji instytucja finansowa zwraca się w ciągu kilku dni do drugiej za pośrednictwem systemu Ognivo, by ta poprosiła swojego klienta o zwrot nienależnych mu środków. Jeśli zastosuje się on do prośby, to pieniądze zostaną przelane na konto techniczne w banku nadawcy, a stamtąd trafią na rachunek, z którego „wyszły”. Takie rozwiązanie ma zapewnić anonimowość klientom, którzy przypadkowo otrzymali pieniądze.

Możliwe jest, że odbiorca błędnego przelewu nie będzie chciał oddać pieniędzy. Wówczas masz prawo zażądać ujawnienia jego danych osobowych i po ich uzyskaniu będziesz mógł wystąpić do sądu o wyegzekwowanie zwrotu środków.

Za udostępnienie informacji o odbiorcy pomyłkowego przelewu banki nie pobierają opłat.

Obowiązek zwrotu otrzymanych przez pomyłkę pieniędzy wynika z artykułu 405 kodeksu cywilnego, który mówi o bezpodstawnym wzbogaceniu się.
Inne przepisy wspomnianego aktu prawnego wskazują, że nienależne świadczenie należy oddać bezzwłocznie po otrzymaniu wezwania.
Okres przedawnienia roszczeń wynosi 6 lat od daty wykonania błędnego przelewu. Przy czym jeśli konto, z którego wyszły środki, zostało zamknięte, to w grę wchodzą przepisy o przedawnieniu roszczeń z rachunku bankowego, które mówią o okresie 2 lat od chwili likwidacji ROR-u.

Ile kosztuje cofnięcie przelewu?

Analiza informacji dostarczonych nam przez banki skłania do stwierdzenia, że instytucje finansowe lubią skrajności: część nie pobiera żadnych opłat za anulowanie przelewu oraz za pomoc w odzyskaniu pomyłkowo przesłanych pieniędzy, natomiast inne liczą sobie za to bardzo drogo.

Opłaty za cofnięcie przelewu w bankach

Bank

Opłata za cofnięcie przelewu

Opłata za pomoc w odzyskaniu pieniędzy wysłanych na błędny rachunek

Alior Bank

bank nie przekazał informacji

bank nie przekazał informacji

Bank Millennium

0 zł

0 zł, gdy odbiorcą był klient Banku Millennium

30 zł w pozostałych przypadkach + ew. koszty innych banków poniesione przez Bank Millennium

Bank Pekao SA

brak możliwości wycofania przelewu

0 zł

BNP Paribas

25 zł od klienta indywidualnego

10 zł klienta firmowego

25 zł nie więcej niż 50% kwoty przelewu od klienta indywidualnego

50 zł, nie więcej niż 50% kwoty przelewu od klienta firmowego

BOŚ Bank

0 zł klient indywidualny

10 zł mikroprzedsiębiorcy, wspólnoty mieszkaniowe i NGO

0 zł

Citi Handlowy

0 zł

0 zł

Credit Agricole

0 zł

0 zł

Getin Bank

0 zł

0 zł

ING Bank Śląski

0 zł (1 zł od 29 marca 2021 r.)

0 zł

mBank

0 zł

0 zł

Nest Bank

0 zł

50 zł / 10 EUR /13 USD / 8 GBP + ew. koszty innych banków poniesione przez Nest Bank

PKO BP

0 zł

0 zł

Santander Bank Polska

25 zł

5 zł (od 1.04.2021 r. w bankowości internetowej)

25 zł

Popełniłeś błąd? Działaj jak najszybciej!

Jak widzisz, odpowiedź na pytanie Czy można cofnąć przelew? może być twierdząca, ale uzależniona jest od konkretnej sytuacji. Radzimy więc, by dla uniknięcia kłopotów i stresów operacji finansowych nie dokonywać w pośpiechu, w miejscu, które nie zapewnia komfortu i bezpieczeństwa. Zabezpieczenia stosowane przez banki chronią jedynie przed wpisaniem numeru rachunku niespełniającego standardów, nie wykluczają jednak możliwości wysłania pieniędzy na istniejące, ale błędne konto. Systemy transakcyjne nie są tym bardziej w stanie zweryfikować poprawności kwoty. Tak więc to w Twoim interesie leży, by zachować staranność i wpisać wszystkie dane odbiorcy oraz należną mu kwotę poprawnie. Jeśli już popełnisz błąd i najpóźniej w ciągu kilku dni pieniądze nie wrócą do Ciebie, to powinieneś jak najszybciej skontaktować z bankiem i rozpocząć procedurę reklamacyjną. Najlepiej zrobić to telefonicznie, bo podczas rozmowy z doradcą możesz uzyskać dodatkowe wyjaśnienia.

Czas Twojej reakcji ma duże znaczenie, bo nie można wykluczyć, że odbiorca przelewu wykorzysta otrzymane środki, co utrudni ich odzyskanie.

Zdarzyło Ci się wysłać przelew na błędny numer konta, prosiłeś bank o pomoc w odzyskaniu pieniędzy? Podziel się swoimi doświadczeniami z innymi, pisząc komentarz pod tekstem.