Czym jest fintech?
W pewnym uproszczeniu jest to podmiot niebankowy świadczący usługi na rynku finansowym z wykorzystaniem najnowszych, często nowatorskich, technologii. Nieco szerszą definicję fintechu zaproponował National Digital Institute Centre w Dublinie, który określił tym mianem wszelkie innowacje wykorzystujące nowoczesne technologie informatyczne w ściśle określonym celu - by przyspieszyć, ulepszyć, udostępnić na szerszą skalę I obniżyć koszty produktów I usług finansowych.
Podstawowe wyróżniki fintechu
Charakterystyczną cechą firm fintechowych jest specyficzny model biznesowy obejmujący zazwyczaj jedną konkretną usług. Przykładowo: mamy dziś fintechy działające w obszarze płatności mobilnych, podmioty specjalizujące się w transakcjach walutowych czy firmy ograniczające swą działalność do pożyczek one-line.
Kolejnym wyróżnikiem fintechów są elastyczne formy komunikacji z klientem i dopracowana do perfekcji strategia User Experience (której banki się dopiero uczą, choć na razie z kiepskim rezultatem). Fintechy proponują rozwiązania dopasowane do oczekiwań klientów i potrafią w miarę zmieniających się trendów rynkowych błyskawicznie zmodyfikować swoją ofertę (tu świetnym przykładem może być Revolut, który rozpoczął od karty wielowalutowej, a dziś może się pochwalić szerokim wachlarzem produktów i usług). Mobilność, kreatywność, dynamizm, szybkość reakcji – to właśnie dzięki tym atutom fintechy zyskują popularność wśród klientów i coraz śmielej rywalizują z bankami.
Nic więc dziwnego, że sektor firm wykorzystujących nowoczesne technologie informatyczne w obszarze usług finansowych rozwija się w Polsce bardzo dynamiczne, a po wprowadzeniu do polskiego prawa dyrektywy PSD2 zapewne ten rozwój jeszcze bardziej przyspieszy. Obecnie w Polsce działa już 170 fintechów, z czego ponad połowę stanowią fintechy finansowe.