Konta i promocje bankowe – Najlepszekonto.pl

My analizujemy konta bankowe. Ty je wybierasz.

Konta i promocje bankowe – Najlepszekonto.pl

Częściej korzystamy z bankowości internetowej – raport

W swoich tekstach wykorzystuje zdobyte wykształcenie ekonomiczne i polonistyczne. Produkty bankowe nie mają przed nią tajemnic. Jej hobby to gry planszowe.

Częściej korzystamy z bankowości internetowej – raport

Polacy chętniej korzystają z internetowego dostępu do rachunków bankowych – takie są wnioski płynące z ostatniego raportu [email protected] przygotowanego przez Związek Banków Polskich. Opracowanie wskazuje także na interesujące trendy w zakresie obrotu gotówkowego i bezgotówkowego w naszym kraju.

Bankowość elektroniczna

Na koniec kwietnia 2014 r. ok. 22 mln klientów indywidualnych miało podpisaną umowę bankowości elektronicznej. W porównaniu do ubiegłego roku jest to wzrost o prawie 2 mln, co wskazuje na pozytywną tendencję i większą popularność bankowych usług internetowych. Ponad połowa klientów z internetowym dostępem do rachunku przynajmniej raz w miesiącu logowała się do bankowości elektronicznej, co potwierdzają badania TNS Polska na zlecenie ZBP – okazuje się, że większość klientów coraz częściej korzysta z dostępu online, aby np. sprawdzić stan konta czy wykonać przelew. Sondaż pokazał także, jak Polacy oceniają usługi bankowości elektronicznej: według ankietowanych są one szybkie, wygodne i tanie, ale w kwestii bezpieczeństwa kwestie były już podzielone (40% stwierdziło, że bankowość internetowa jest bezpieczna, a 22% że jest ryzykowna).

Ciekawe są przyczyny niekorzystania z bankowości online – większość badanych wskazuje w tej kwestii brak wiedzy i umiejętności, a także przyzwyczajenie do stacjonarnych oddziałów banków, natomiast ok. 43% ankietowanych nie czułoby się bezpiecznie używając internetowego systemu transakcyjnego. Wskazuje to na konieczność edukowania społeczeństwa i uświadamiania, że bankowość elektroniczna może być bezpieczna i wygodniejsza niż tradycyjne usługi w oddziałach.

Karty płatnicze

Wracając do raportu [email protected] – pierwszy kwartał 2014 r. to okres dalszego wzrostu ogólnej liczby kart płatniczych (debetowych i kredytowych), spowodowany przez zwiększenie liczby kart debetowych – one wciąż stanowią zdecydowaną większość kart płatniczych w portfelach Polaków, a wyraźnie obrazuje to poniższy wykres:

Liczba kart debetowych i kredytowych
Kliknij, aby powiększyć

Źródło: opracowanie własne Związku Banków Polskich na podstawie danych NBP

Warto także zwrócić uwagę, że liczba kart kredytowych jest zdecydowanie niższa w porównaniu z liczbą kart debetowych używanych na rynku, a dodatkowo w ostatnim roku uległa ona nieznacznej obniżce. Polacy nie powielają zatem modelu amerykańskiego, gdzie karty kredytowe są używane na porządku dziennym i powodują różnego rodzaju kryzysy w finansach osobistych amerykańskich obywateli. Większość Polaków nie ma problemu z kartami kredytowymi.

Karty zbliżeniowe

W ostatnich miesiącach wiele emocji budziła kwestia bezpieczeństwa kart zbliżeniowych (debetowych i kredytowych), które niektórym klientom banków przysparzały sporo kłopotów (w przypadku kradzieży złodziej mógł kilkanaście razy zrealizować pojedynczą transakcję bez PIN-u, co często prowadziło do utraty znacznej kwoty przez klienta). Można sądzić, że zmiany w regulacjach banków przyniosły efekt – autorzy raportu Związku Banków Polskich prognozują, że w pierwszym kwartale 2014 r. karty z funkcjonalnością zbliżeniową mają stanowić ponad połowę wszystkich kart płatniczych na rynku, a w porównaniu z I kwartałem 2013 r. wzrost może wynieść ok. 28%. Znajduje to także odzwierciedlenie w liczbie terminali do płatności kartami – na koniec kwietnia 2014 r. ok. 57% stanowiły urządzenia z funkcją zbliżeniową.

Liczba kart z funkcją zbliżeniową
Kliknij, aby powiększyć

Źródło: opracowanie własne Związku Banków Polskich na podstawie danych NBP

Coraz aktywniej korzystamy z dostępu do konta

Najnowszy raport Związku Banków Polskich dotyczący bankowości elektronicznej pokazuje na interesujące zmiany w zachowaniach klientów banków – coraz więcej z nich aktywnie korzysta z internetowego dostępu do konta, dokonuje przelewów czy też płaci kartą debetową. Sondaż TNS Polska na zlecenie ZBP stanowi w tym względzie cenne uzupełnienie raportu i wskazuje nie tylko powody, dla których Polacy korzystają z dostępu online do rachunków, ale także przyczyny rezygnacji z takich usług. Można mieć nadzieję, że bankowcy wyciągną wnioski z aktualnych opracowań Związku Banków Polskich, w końcu na poprawie jakości usług bankowych i większej świadomości ich odbiorców mogą skorzystać nie tylko klienci.

Raport [email protected] znajdziesz pod tym adresem.

Komentarze