Konta i promocje bankowe – Najlepszekonto.pl

My analizujemy konta bankowe. Ty je wybierasz.

Konta i promocje bankowe – Najlepszekonto.pl

Co zrobić, gdy zapomnimy login lub hasło do konta bankowego?

Cykl: Sytuacje awaryjne

Co zrobić, gdy zapomnimy login lub hasło do konta bankowego?
Źródło: © Syda Productions / Fotolia
Spis treści

Konto internetowe to podstawa bankowości detalicznej w Polsce. Liczba klientów mających dostęp do swoich kont z poziomu bankowości elektronicznej dawno przekroczyła 38 milionów, zaś aktywnie korzysta z niej ok. 20 milionów (przy czym należy wziąć pod uwagę, że mogą to być te same osoby posiadające po kilka kont lub dostęp do rachunków wspólnych).

Z kolei po bankowość mobilną sięga 14,5 mln z nas. Nic w tym dziwnego: Internet umożliwił szybki dostęp do rachunków bankowych, sprawił, że obserwujemy nasze wydatki i przychody na bieżąco, a prosty przelew nie wymaga już odbycia podróży do oddziału banku lub na pocztę. Dawne dowody osobiste weryfikowane w placówce bankowej zastąpione zostały danymi logowania: loginem i hasłem.

Zdarza się jednak, że z jakichś powodów zapominamy, jak brzmiało nasze hasło lub login. Co wtedy zrobić? W naszym artykule przedstawimy kilka związanych z tą kwestią porad.

Na początku przypomnijmy jednak, co to jest login do banku i hasło dostępu do konta internetowego i czym różnią się one od siebie.

Czym jest hasło do logowania?

Hasło to Twój osobisty kod dostępu, który ustalasz sam. Podstawowa różnica między loginem a hasłem jest taka, że kod dostępu znasz tylko Ty – w przeciwieństwie do loginu, który nadał Ci bank (a przynajmniej jego pierwszą wersję). Hasło podczas logowania wychodzi z Twojego komputera jako ciąg zaszyfrowanych znaków; systemy je weryfikują, ale bank nie wie, jak ono brzmi. Z tego też względu ścieżki odzyskiwania dostępu do konta różnią się w zależności od tego, czy utraciłeś identyfikator, czy hasło.

Co to jest login do banku (identyfikator)?

Login to po prostu identyfikator używany w systemach informatycznych, w tym również w systemach bankowości internetowej. W zależności od banku określenia te mogą się nieco różnić, np. bank może pytać o „identyfikator”, „numer identyfikacyjny klienta”, ale zawsze chodzi o te same dane.

Login do konta internetowego nadawany jest przez bank. Jest to identyfikator unikatowy dla każdego użytkownika systemu. Zazwyczaj klienci indywidualni i firmowi otrzymują go wraz z umową o konto. Czasami jednak login przesyłany jest w przelewie zwrotnym, jeżeli rachunek zakładaliśmy za pomocą przelewu aktywacyjnego z innego banku lub nawet w SMS-ach startowych.

Niektóre banki, np. PKO BP, mBank czy Citi Handlowy, oferują możliwość zmiany odgórnie narzuconego loginu na spersonalizowany, stworzony przez samego klienta. Jest to przydatne rozwiązanie, szczególnie w sytuacji, gdy trudno nam zapamiętać wszystkie używane przez nas loginy. Nie należy jednak stosować przy każdym koncie (również pocztowym, na portalach społecznościowych itp.) tego samego identyfikatora oraz nie dzielić się loginem z innymi osobami.

Niektóre – w tym m.in. BNP Paribas, Bank Millennium i Getin Bank – proponują klientom utworzenie aliasu, czyli alternatywnego loginu. W takich przypadkach funkcjonuje on równolegle z tym, który został nadany przez bank.

Co zrobić, gdy zapomniałem loginu do konta bankowego?

Loginy do bankowości internetowej bywają niekiedy bardziej skomplikowane niż hasła, które stosujemy (inna rzecz, że proste hasło to prosty sposób na utratę środków w wyniku kradzieży. Czytaj więcej o tym, jakie są najgorsze hasła do konta i czego zdecydowanie powinieneś unikać). Co zrobić w sytuacji, gdy na stronie logowania za nic nie możemy przypomnieć sobie swojego identyfikatora? Gdzie sprawdzić login? Pamiętając o tym, że login otrzymaliśmy od naszego banku przy podpisywaniu umowy, w pierwszej kolejności powinniśmy odszukać dokumenty od banku. Nasz identyfikator powinien znajdować się w umowie lub na przesyłce startowej.

Czasami jednak skorzystanie z tej ścieżki z różnych względów nie jest możliwe (np. z powodu wyjazdu, przeprowadzki czy choćby otrzymania loginu w przelewie zwrotnym, którego danych już nie mamy). Co zrobić w takiej sytuacji? Niekiedy login znajdziesz w swojej aplikacji mobilnej w zakładce dotyczącej danych osobowych (lub podobnej) - tak jest m.in. w ING i mBanku. W pozostałych przypadkach konieczny będzie kontakt z bankiem. Nasz login zawsze możemy odzyskać w placówce lub dzięki kontaktowi z infolinią.

Co zrobić, gdy zapomniałem hasła do konta bankowego?

Zdarza się także, że wpisywane przez nas hasło system odrzuca jako nieprawidłowe, a my nie możemy sobie przypomnieć jego prawidłowej formy. Jak już wspomnieliśmy, hasło jest (a przynajmniej powinno być) znane tylko nam, dlatego jeśli zapomnimy, jak brzmiało, jego odzyskanie będzie niemożliwe. Nie oznacza to oczywiście, że już nigdy nie będziemy mogli zalogować się do naszego rachunku: po prostu będziemy musieli ustalić nowe.

Jak odzyskać hasło do konta bankowego?

Jak to zrobić? We wszystkich bankach możesz zmienić hasło w placówce. W większości z nich również przez infolinię, a w niektórych nawet także przez Internet (ING, Getin Bank). Przygotuj się na serię pytań weryfikacyjnych, np. o login, telekod (Credit Agricole), numer klienta (PKO BP), dzięki którym pracownik banku będzie mógł potwierdzić, że faktycznie jesteś osobą, za którą się podajesz. W oddziale będzie potrzebne przedstawienie dowodu osobistego.

W przypadku weryfikacji internetowej i telefonicznej system prześle na Twój numer telefonu tymczasowe hasło do bankowości internetowej, dzięki któremu zalogujesz się do swojego konta – wtedy też będziesz musiał utworzyć swój nowy kod dostępu (Getin Bank, Credit Agricole). W niektórych bankach nowe hasło nadajesz sam w automatycznym serwisie telefonicznym, działającym przez 7 dni w tygodniu. Dzięki tym rozwiązaniom bank w dalszym ciągu nie zna Twojego kodu. Sprawdź, jak stworzyć bezpieczne hasło do konta bankowego.

Pamiętaj, że Twój numer telefonu musi być zgodny z tym, który podałeś w banku. Jak widzisz, nawet jeżeli nie wykonujesz przelewów z danego konta i nie używasz SMS-ów z kodami autoryzacyjnymi, w przypadku zapomnienia loginu lub hasła aktualny numer telefonu pozwala w najprostszy i najszybszy sposób rozwiązać problem. Warto więc aktualizować swoje dane w systemie bankowym za każdym razem, gdy ulegają one zmianie.

Co zrobić, gdy kilkukrotnie błędnie wpisałem dane i bank zablokował dostęp do mojego konta?

Zdarzają się i takie sytuacje, że kilkukrotne wpisanie niepoprawnego hasła uniemożliwia zalogowanie się na konto (nie tylko przez bankowość internetową, ale również za pomocą aplikacji mobilnej). W niektórych bankach dostęp do konta internetowego blokowany jest po trzykrotnym wpisaniu błędnego klucza (np. w Credit Agricole), w innych – po pięciu próbach (np. w ING). W Santander Bank Polska dopuszczalna liczba błędnych odpowiedzi zależna jest od tego, czy używasz hasła zwykłego (3 niepoprawne próby), czy maskowanego (5 szans). Jest to zabezpieczenie przed próbami kradzieży.

Ścieżka odblokowania dostępu do konta nie wszędzie wygląda tak samo. Niemal wszystkie banki umożliwiają ponowne zalogowanie po weryfikacji klienta przez infolinię lub w placówce. W większości instytucji można spróbować także przez Internet, rzadziej z pomocą aplikacji mobilnej. W efekcie jednak, podobnie jak w przypadku zapomnienia hasła, konieczne będzie zresetowanie hasła (chociaż i tutaj są wyjątki, np. nie wymaga tego Pekao SA ). Co ważne, otrzymane hasło tymczasowe zazwyczaj ważne jest tylko przez jakiś czas (np. kod dostępu uzyskany w oddziale ING ważny jest 30 dni) – jeżeli nie odblokujesz dostępu do serwisu w przewidzianym przez bank okresie, będziesz musiał przejść przez całą procedurę jeszcze raz.

Czy mogę zmienić swój login i hasło, które znam?

W dobie bankowości internetowej i mobilnej personalizacja rachunków ma istotne znaczenie. W sytuacji, gdy korzystamy z kilku kont, z pewnością łatwiej nam jest się nimi posługiwać, jeśli loginy (identyfikatory) tworzymy według znanego nam klucza.

Niektóre banki udostępniają możliwość tworzenia spersonalizowanego loginu, który możemy zmienić najczęściej w systemie bankowości internetowej (mBank, Bank Millennium). Citi Handlowy w ogóle nie daje klientowi odgórnie określonego identyfikatora; do systemu bankowości internetowej klient loguje się po raz pierwszy, podając np. numer swojego konta lub innego produktu Citi (np. karty kredytowej), a następnie sam ustala swój identyfikator. Jest to jednak wyjątek na tle pozostałych banków. Jak już wspomnieliśmy, niektóre instytucje dopuszczają również tworzenie aliasów, które funkcjonują równolegle z loginami i mogą być stosowane zamiennie.

Wszystkie systemy bankowości internetowej umożliwiają także zmianę hasła dostępu do konta. Właściwie to taki ruch jest nie tyle możliwy, co wręcz wskazany – przynajmniej od czasu do czasu, ze względów bezpieczeństwa. Wiele banków przypomina o tym swoim klientom. Zalecenie to dotyczy także aplikacji mobilnych.

Zmiany hasła możesz dokonać zawsze po zalogowaniu się na swój rachunek. Najczęściej bank zweryfikuje jeszcze wprowadzaną zmianę, wysyłając wiadomość na Twój numer telefonu, który podałeś wcześniej w tej instytucji lub poprzez aplikację mobilną. Zazwyczaj banki wymagają, aby znaki w haśle w dużej mierze różniły się od tych, które zostały użyte np. w ostatnich trzech kodach dostępu.

Uwaga na oszustów

Identyfikator i hasło dostępu do systemu bankowości internetowej (lub mobilnej) to dane wrażliwe, których ujawnienie osobom trzecim może poważnie zagrozić naszym pieniądzom zgromadzonym na koncie. Wiele osób padło już ofiarą oszustów, którzy – podając się za pracownika banku – wyłudzali od klientów banków dane do logowania. Ten rodzaj przestępstwa nosi nazwę vishing. Sprawdź także, o co nie zapyta Cię pracownik banku.

Pamiętaj, że bank, dzwoniąc do Ciebie lub wysyłając wiadomość, nigdy nie poprosi Cię o potwierdzenie Twoich danych osobowych ani nie zapyta Cię o komplet danych autoryzacyjnych. W szczególności nikt z banku nigdy nie będzie oczekiwał podania hasła do konta, ponieważ, jak już wspominaliśmy, hasło znasz tylko Ty, zaś pracownik banku nie może go w żaden sposób „zweryfikować” (robi to tylko system). Jeżeli obawiasz się o swoje bezpieczeństwo, zapytaj w swoim banku o możliwość ustalenia specjalnego hasła do kontaktu, dzięki czemu uzyskasz pewność, że rozmawiasz z osobą z tej instytucji.

Poznaj zasady bezpiecznego korzystania z konta bankowego oraz zasady bezpieczeństwa bankowości mobilnej.

Jak odnaleźć login i zmienić hasło w banku?

W poniższej tabeli prezentujemy informacje, które uzyskaliśmy od banków, dotyczące tego, gdzie znajdziemy identyfikator klienta, jak możemy go uzyskać ponownie, jak zmienić hasło do konta i czy możemy ustawić samodzielnie login. Za wszystkie te czynności banki nie pobierają żadnych opłat.

Bank Gdzie mogę znaleźć login? Nie mogę znaleźć loginu. Gdzie mogę go sprawdzić? Jak zmienić hasło? Czy można samemu ustawić login?
Alior Bank

tytuł przelewu zwrotnego przy aktywowaniu konta

umowa

Internet

oddział

Internet

infolinia

oddział

tak
Bank Millennium

umowa

SMS z banku

aplikacja mobilna (kontakt z konsultantem)

infolinia

oddział

Internet

infolinia

oddział

tak
Bank Pekao SA

Karta Klienta Banku

umowa

infolinia

oddział

aplikacja mobilna (nazwa użytkownika)

Internet

infolinia

oddział (jeśli nie pamiętasz hasła ani PIN-u do Pekao24)

tak
Bank Pocztowy Numer Identyfikacji Klienta (NIK) otrzymany w potwierdzeniu założenia rachunku

infolinia

oddział

Internet

infolinia

usługa Telekonto

oddział

nie
BNP Paribas umowa

infolinia

oddział

oddział (klient otrzymuje pakiet startowy)

infolinia

Internet

tak
Citi Handlowy sam ustalasz login w trakcie rejestracji w bankowości elektronicznej Internet – należy postępować zgodnie z instrukcją

bankowość internetowa

infolinia

tak
Credit Agricole oddzielna umowa o bankowość elektroniczną

infolinia

oddział

infolinia

oddział

tak
Getin Bank

e-mail z banku

umowa o bankowość elektroniczną

Internet – konieczne odpowiedzi na pytania weryfikacyjne

infolinia

oddział

Internet (również jeśli nie pamiętasz hasła)

oddział

infolinia

tak
ING Bank Śląski

umowa

aplikacja mobilna ("Moje dane")

przelew zwrotny przekazany podczas składania wniosku o udostępnienie systemu bankowości internetowej ING na stronie banku

oddział

bankowość internetowa (również jeśli nie pamiętasz hasła)

infolinia

nie
mBank

widoczny w pakiecie aktywacyjnym

aplikacja mobilna

mLinia

oddział

mLinia

aplikacja mobilna

Internet

tak
Nest Bank

umowa

infolinia

oddział

bankowość internetowa

infolinia

oddział

bankowość internetowa

infolinia (w przypadku zablokowania aplikacji mobilnej)

tak
PKO BP

umowa

dokument o nazwie "Potwierdzenie nadania numeru Klienta"

wiadomość e-mail

infolinia (login zostanie przesłany e-mailem. Konieczne jest posiadanie hasła www/telefonicznego lub aktywnego narzędzia autoryzacyjnego i aktualnego adresu e-mail w danych w iPKO)

oddział

bankowość internetowa

infolinia

oddział

aplikacja mobilna

tak
Plus Bank

umowa (jeśli była podpisywana w oddziale)

w jednym z SMS-ów startowych

infolinia

oddział

infolinia

oddział

tak
Santander Bank Polska umowa Santander Online

infolinia

oddział

oddział

infolinia

bankowość internetowa

aplikacja mobilna

tak

Podsumowanie

Utrata loginu bądź hasła do bankowości internetowej to stresujące i nieprzyjemne doświadczenie; kilkukrotne nieudane logowania do bankowośc pozbawiają nas możliwości wykonywania większości operacji na naszym koncie. Niemniej, banki stosują szereg rozwiązań, które mają ułatwić nam jak najszybsze wyjście z kłopotu. W niemal wszystkich bankach przypomnienie loginu (identyfikatora) możliwe jest przez infolinię, a w niektórych instytucjach również przez Internet. Login w zasadzie wszędzie odzyskamy w oddziale banku. Część banków umożliwia swoim klientom zmianę ustawień i ustalenie innego lub alternatywnego identyfikatora, który będzie łatwiejszy do zapamiętania.

Jeżeli zapomnieliśmy kodu dostępu, konieczne będzie nadanie nowego hasła. W tym celu należy albo skorzystać z systemu bankowości elektronicznej, albo skontaktować się z bankiem – poprzez infolinię lub w oddziale (czasami można próbować poprzez aplikację mobilną). Bank wyda nam tymczasowy kod dostępu, który podczas najbliższego logowania do bankowości będziemy musieli zmienić na hasło stworzone przez nas samych. Zapomniane hasło nie może zostać w żaden sposób przywrócone.

Twoje hasło powinieneś znać tylko Ty; jeżeli więc ktoś rzekomo z banku żąda od Ciebie podania kodu dostępu, najpewniej masz do czynienia z oszustem.

Mamy nadzieję, że informacje zawarte w tym artykule pozwolą Ci szybciej i łatwiej rozwiązać problemy z logowaniem i szybko odzyskać hasło lub login. Powodzenia!