Co zrobić, gdy zapomnimy login lub hasło do konta?

Co zrobić, gdy zapomnimy login lub hasło do konta? © Syda Productions / Fotolia

Ta błaha z pozoru kwestia może naprawdę spędzić sen z powiek, zwłaszcza jeśli sprawa, którą chcieliśmy załatwić przez serwis internetowy, jest pilna. Nie są to wcale sytuacje aż tak wyjątkowe: każdy, kto posiada kilka kont internetowych, a do każdego inny login i hasło, z pewnością przynajmniej kilka razy w życiu zawahał się, które dane użyć w konkretnym serwisie bankowym.

Konto internetowe to już podstawa bankowości detalicznej w Polsce. Klientów, którzy mają dostęp do swoich kont z poziomu bankowości elektronicznej jest już grubo powyżej 30 milionów (przy czym należy wziąć pod uwagę, że mogą to być te same osoby posiadające po kilka kont lub dostęp do rachunków wspólnych). Z kolei po bankowość mobilną zdążyło już sięgnąć prawie 10 milionów osób. Nic w tym dziwnego: Internet umożliwił szybki dostęp do rachunków bankowych, sprawił, że obserwujemy nasze wydatki i przychody na bieżąco, a prosty przelew nie wymaga już odbycia podróży do oddziału banku lub na pocztę. Dawne dowody osobiste weryfikowane w placówce bankowej zastąpione zostały danymi logowania: loginem i hasłem.

Zdarza się jednak, że z jakichś powodów zapominamy, jak brzmiało nasze hasło lub login. Co wtedy zrobić? W naszym artykule przedstawimy kilka związanych z tą kwestią porad.

Na początku przypomnijmy jednak, czym dokładnie jest login i hasło dostępu do konta internetowego i czym różnią się one od siebie.

Login

To po prostu identyfikator używany w systemach informatycznych, w tym również w systemach bankowości internetowej. W zależności od banku określenia te mogą się nieco różnić, np. bank może pytać o „identyfikator”, „numer identyfikacyjny klienta”, ale zawsze chodzi o te same dane.

Login do konta internetowego nadawany jest przez bank. Jest to identyfikator unikatowy dla każdego użytkownika systemu. Zazwyczaj klient otrzymuje go wraz z umową o konto. Czasami jednak login przesyłany jest w przelewie zwrotnym, jeżeli rachunek zakładaliśmy za pomocą przelewu aktywacyjnego z innego banku (tak może być np. w ING) lub nawet w SMS-ach startowych.

Niektóre banki, np. PKO BP, mBank czy Citi Handlowy, oferują możliwość zmiany odgórnie narzuconego loginu na spersonalizowany, stworzony przez samego klienta. Jest to przydatne rozwiązanie, szczególnie w sytuacji, gdy trudno nam zapamiętać wszystkie używane przez nas loginy. Należy jednak pamiętać, by nie stosować przy każdym koncie (również pocztowym, na portalach społecznościowych itp.) tego samego identyfikatora, a także, by nie dzielić się loginem z innymi osobami.

Kilka innych instytucji – w tym m.in. BGŻ BNP Paribas i Getin Bank – proponują klientom utworzenie aliasu, czyli alternatywnego loginu. W takich przypadkach funkcjonuje on równolegle z tym, który został nadany przez bank.

Hasło

Twój osobisty kod dostępu, który ustalasz sam. Podstawowa różnica między loginem a hasłem jest taka, że kod dostępu znasz tylko Ty – w przeciwieństwie do loginu, który nadał Ci bank (a przynajmniej jego pierwszą wersję). Hasło podczas logowania wychodzi z Twojego komputera jako ciąg zaszyfrowanych znaków; systemy je weryfikują, ale bank nie wie, jak Twoje hasło brzmi. Z tego też względu ścieżki odzyskiwania dostępu do konta różnią się w zależności od tego, czy utraciłeś identyfikator, czy hasło.

Co zrobić, gdy zapomniałem loginu?

Loginy do bankowości internetowej bywają niekiedy bardziej skomplikowane niż hasła, które stosujemy (inna rzecz, że proste hasło to prosty sposób na utratę środków w wyniku kradzieży – o tym, jakich haseł nie powinieneś stosować, przeczytasz w tym tekście). Co zrobić w sytuacji, gdy za nic nie możemy przypomnieć sobie swojego identyfikatora? Pamiętając o tym, że login otrzymaliśmy od naszego banku przy podpisywaniu umowy, w pierwszej kolejności powinniśmy odszukać dokumenty od banku. Nasz identyfikator powinien znajdować się w umowie lub na przesyłce startowej.

Czasami jednak skorzystanie z tej ścieżki z różnych względów nie jest możliwe (np. z powodu wyjazdu, przeprowadzki czy choćby otrzymania loginu w przelewie zwrotnym, którego danych już nie mamy). Co zrobić w takiej sytuacji? Konieczny będzie kontakt z bankiem. Nasz login możemy odzyskać w placówce, ale niektóre instytucje umożliwiają również uzyskanie identyfikatora przez infolinię.

Co zrobić, gdy zapomniałem hasła?

Zdarza się także, że wpisywane przez nas hasło system odrzuca jako nieprawidłowe, a my nie możemy sobie przypomnieć jego prawidłowej formy. Jak już wspomnieliśmy, hasło jest (a przynajmniej powinno być) znane tylko nam, dlatego jeśli zapomnimy, jak brzmiało, jego odzyskanie będzie niemożliwe. Nie oznacza to oczywiście, że już nigdy nie będziemy mogli zalogować się do naszego rachunku: po prostu będziemy musieli ustalić nowe.

Jak to zrobić? We wszystkich bankach możesz zmienić hasło w placówce. W większości z nich również przez infolinię, a w niektórych nawet także przez Internet (ING, eurobank, Getin Bank). Przygotuj się na serię pytać weryfikacyjnych, np. o login, telekod (Credit Agricole), numer klienta (PKO BP), dzięki którym pracownik banku będzie mógł potwierdzić, że faktycznie jesteś osobą, za którą się podajesz. W oddziale będzie potrzebne przedstawienie dowodu osobistego.

W przypadku weryfikacji internetowej i telefonicznej system prześle na Twój numer telefonu hasło tymczasowe, dzięki któremu zalogujesz się do swojego konta – wtedy też będziesz musiał utworzyć swój nowy kod dostępu (Getin Bank, Credit Agricole). W niektórych bankach nowe hasło nadajesz sam w automatycznym serwisie telefonicznym. Dzięki tym rozwiązaniom bank w dalszym ciągu nie zna Twojego kodu. O zasadach tworzenia bezpiecznego hasła czytaj w tym artykule.

Pamiętaj, że Twój numer telefonu musi być zgodny z tym, który podałeś w banku. Jak widzisz, nawet jeżeli nie wykonujesz przelewów z danego konta i nie używasz SMS-ów z kodami autoryzacyjnymi, w przypadku zapomnienia loginu lub hasła aktualny numer telefonu pozwala w najprostszy i najszybszy sposób rozwiązać problem.

Co zrobić, gdy kilkukrotnie błędnie wpisałem dane i bank zablokował dostęp do mojego konta?

Zdarzają się i takie sytuacje, że kilkukrotne wpisanie niepoprawnego hasła uniemożliwia zalogowanie się na konto. W niektórych bankach dostęp do konta internetowego blokowany jest po trzykrotnym wpisaniu błędnego klucza (np. w Credit Agricole), w innych – po pięciu próbach (np. w ING). W Santander Bank Polska dopuszczalna liczba błędnych odpowiedzi zależna jest od tego, czy używasz hasła zwykłego – 3 niepoprawne próby, czy maskowanego – 5 szans). Jest to zabezpieczenie przed próbami kradzieży.

Odblokowanie dostępu do konta nie wszędzie wygląda tak samo. Większość banków umożliwia ponowne zalogowanie po weryfikacji klienta przez infolinię lub w placówce. W niektórych dodatkowo można spróbować przez Internet (Getin Bank, ING). W efekcie jednak, podobnie jak w przypadku zapomnienia hasła, konieczne będzie zresetowanie hasła (chociaż i tutaj są wyjątki, np. nie wymaga tego Pekao SA i eurobank). Co ważne, otrzymane hasło tymczasowe zazwyczaj ważne jest tylko przez jakiś czas (np. kod dostępu uzyskany w oddziale ING ważny jest 30 dni) – jeżeli nie odblokujesz dostępu do serwisu w przewidzianym przez bank okresie, będziesz musiał przejść przez całą procedurę jeszcze raz.

Czy mogę zmienić swój login i hasło, które znam?

W dobie bankowości internetowej i mobilnej personalizacja rachunków ma istotne znaczenie. W sytuacji, gdy korzystamy z kilku kont, z pewnością łatwiej nam jest się nimi posługiwać, jeśli loginy (identyfikatory) tworzymy według znanego nam klucza.

Niektóre banki udostępniają możliwość tworzenia spersonalizowanego loginu, który możemy zmienić najczęściej w systemie bankowości internetowej (mBank, Bank Millennium). Citi Handlowy w ogóle nie daje klientowi odgórnie określonego identyfikatora; do systemu bankowości internetowej klient loguje się po raz pierwszy, podając np. numer swojego konta lub innego produktu Citi (np. karty kredytowej), a następnie sam ustala swój identyfikator. Jest to jednak wyjątek na tle pozostałych banków. Jak już wspomnieliśmy, niektóre instytucje dopuszczają również tworzenie aliasów, które funkcjonują równolegle z loginami i mogą być stosowane zamiennie.

Wszystkie systemy bankowości internetowej umożliwiają także zmianę hasła dostępu do konta. Właściwie to taki ruch jest nie tyle możliwy, co wręcz wskazany – przynajmniej od czasu do czasu, ze względów bezpieczeństwa. Wiele banków przypomina o tym swoim klientom. Zalecenie to dotyczy także aplikacji mobilnych.

Zmiany hasła możesz dokonać zawsze po zalogowaniu się na swój rachunek. Najczęściej bank zweryfikuje jeszcze Twoją zmianę, wysyłając wiadomość na Twój numer telefonu, który podałeś wcześniej w tej instytucji. Zazwyczaj banki wymagają, aby znaki w haśle w dużej mierze różniły się od tych, które zostały użyte np. w ostatnich trzech kodach dostępu.

Uwaga na oszustów

Identyfikator i hasło dostępu do systemu bankowości internetowej (lub mobilnej) to dane wrażliwe, których ujawnienie osobom trzecim może poważnie zagrozić naszym pieniądzom zgromadzonym na koncie. Wiele osób padło już ofiarą oszustów, którzy – podając się za pracownika banku – wyłudzali od klientów banków dane do logowania. Ten rodzaj przestępstwa nosi nazwę vishing.

Pamiętaj, że bank, dzwoniąc do Ciebie lub wysyłając wiadomość, nigdy nie poprosi Cię o potwierdzenie Twoich danych osobowych ani nie zapyta Cię o komplet danych autoryzacyjnych. W szczególności nikt z banku nigdy będzie oczekiwał podania hasła do konta, ponieważ, jak już wspominaliśmy, hasło znasz tylko Ty i pracownik banku nie może go w żaden sposób „zweryfikować” (robi to tylko system). Jeżeli obawiasz się o swoje bezpieczeństwo, zapytaj w swoim banku o możliwość ustalenia specjalnego hasła do kontaktu, dzięki czemu uzyskasz pewność, że rozmawiasz z osobą z tej instytucji.

Przeczytaj także nasze porady względem bezpieczeństwa w bankowości internetowej i bankowości mobilnej.

Jak odnaleźć login i zmienić hasło w banku?

W poniższej tabeli prezentujemy informacje, które uzyskaliśmy od banków, dotyczące tego, gdzie znajdziemy identyfikator klienta, jak możemy go uzyskać ponownie, jak zmienić hasło do konta i czy możemy ustawić samodzielnie login. Za wszystkie te czynności banki nie pobierają żadnych opłat.

Gdzie mogę znaleźć login? Nie mogę znaleźć loginu. Gdzie mogę go sprawdzić? Jak zmienić hasło? Czy można samemu ustawić login?
Alior Bank

tytuł przelewu zwrotnego przy aktywowaniu konta

umowa

oddział

infolinia

oddział

nie
Bank Millennium umowa oddział

infolinia

oddział

tak
Bank Pekao SA

Karta Klienta Banku

umowa

infolinia

oddział

infolinia

oddział

oddział (jeśli nie pamiętasz hasła)

w infolinii albo w bankowości internetowej – jeśli je pamiętasz, ale chcesz zmienić

nie
BGŻ BNP Paribas umowa

infolinia

oddział

oddział (klient otrzymuje pakiet startowy)

infolinia

tak (alias)
Citi Handlowy sam ustalasz login w trakcie rejestracji w bankowości elektronicznej Internet – należy postępować zgodnie z instrukcją

bankowość internetowa

infolinia

tak
Credit Agricole oddzielny dokument uzyskiwany w banku

infolinia

oddział

infolinia

oddział

nie
eurobank umowa

Internet

oddział

Internet (w tym wypadku należy posiadać token lub korzystać z haseł jednorazowych)

oddział

tak
Getin Bank

e-mail z banku

umowa o Bankowość Elektroniczną

Internet – konieczne odpowiedzi na pytania weryfikacyjne

infolinia

oddział

Internet (również jeśli nie pamiętasz hasła)

oddział

infolinia

tak (alias)
ING Bank Śląski

umowa

przelew zwrotny przekazany podczas składania wniosku o udostępnienie systemu bankowości internetowej ING na stronie banku

oddział bankowość internetowa

(również jeśli nie pamiętasz hasła)

infolinia
nie
mBank widoczny w pakiecie aktywacyjnym aby otrzymać identyfikator (login), konieczne jest otrzymanie ponownego pakietu aktywacyjnego poprzez:
  • aplikację mobilną
  • mLinię
  • w oddziale

infolinia

aplikacja mobilna

tak
Nest Bank infolinia infolinia bankowość internetowa nie
PKO BP

umowa

dokument o nazwie "Potwierdzenie nadania numeru Klienta"

wiadomość e-mail

infolinia (login zostanie przesłany e-mailem. Konieczne jest posiadanie hasła www/telefonicznego lub aktywnego narzędzia autoryzacyjnego i aktualnego adresu e-mail w danych w iPKO)

infolinia

oddział

tak
Plus Bank

umowa (jeśli była podpisywana w oddziale)

w jednym z SMS-ów startowych

infolinia

oddział

infolinia

oddział

tak (alias)
Raiffeisen Polbank SMS z danymi logowania lub przesyłka od banku

infolinia

oddział

Internet

infolinia

oddział

nie
Santander Bank Polska umowa Santander Online oddział

oddział

infolinia

bankowość internetowa

nie
T-Mobile Usługi Bankowe umowa infolinia infolinia tak (alias)

Podsumowanie

Utrata loginu bądź hasła do bankowości internetowej to stresujące i nieprzyjemne doświadczenie. Niemniej, banki starają się ułatwić swoim klientom rozwiązanie tej sytuacji i stosują szereg rozwiązań, które mają ułatwić nam jak najszybsze wyjście z kłopotu. W niemal wszystkich bankach przypomnienie loginu (identyfikatora) możliwe jest przez infolinię, a w niektórych instytucjach nawet przez Internet. Login w zasadzie wszędzie odzyskamy, udając się do placówki banku. Część banków umożliwia swoim klientom ustalenie innego lub alternatywnego identyfikatora, który będzie łatwiejszy do zapamiętania.

Jeżeli zapomnieliśmy hasła, konieczne będzie utworzenie nowego. W tym celu należy skontaktować się z bankiem – poprzez infolinię, w oddziale, a niekiedy również przez Internet. Bank wyda nam tymczasowy kod dostępu, który podczas najbliższego logowania na konto będziemy musieli zmienić na hasło stworzone przez nas samych. Twoje hasło powinieneś znać tylko Ty; jeżeli więc ktoś rzekomo z banku żąda od Ciebie podania kodu dostępu, najpewniej masz do czynienia z oszustem.

Mamy nadzieję, że informacje zawarte w tym artykule pozwolą Ci szybciej i łatwiej rozwiązać problemy z logowaniem. Powodzenia!

Z ostatniej chwili

  • 7.12.2018 15:52

    W promocji EnveloBanku możesz zyskać nawet 100 zł za zrealizowanie 10 płatności kartą w Internecie. Najbardziej aktywnie zgarną dodatkowe dwie stówy.

  • 6.12.2018 13:27

    Kolejna okazja z Google Pay: za zakupy na min. 200 zł w e-sklepie Media Expert można otrzymać od 30 do 150 zł rabatu.

  • 5.12.2018 13:47

    Rada Polityki Pieniężnej pozostawiła stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie.

  • 3.12.2018 19:04

    Niższe koszty dot. karty kredytowej i niższe oprocentowanie zadłużenia, to korzyści jakie odniesiesz w promocji "Jedyna taka karta" banku Credit Agricole.

  • 3.12.2018 15:22

    200 zł premii - tyle można zgarnąć otwierając eKonto Standard w mBanku i zlecając na nie przelew swojego wynagrodzenia.

  • 3.12.2018 10:43

    Getin Bank po raz kolejny proponuje 3,5% na Koncie Oszczędnościowym przez 12 miesięcy dla kwot do 10 000 zł dla aktywnych.

  • 30.11.2018 14:41

    Kolejna szansa na 100 zł. Tym razem z Kontem Freemium od T-Mobile Usługi Bankowe. Premia do wykorzystania na Allegro.

  • 30.11.2018 13:09

    100 zł premii czeka na tych, którzy założą Konto Jakże Osobiste w Alior Banku i wywiążą się z prostych obowiązków - wpływy i 3 transakcje kartą.

  • 28.11.2018 17:08

    W czwartej edycji promocji iKonta Biznes w Alior Banku do zdoobycia jest nawet 1620 zł w gotówce oraz warta ponad 450 zł prenumerata Pulsu Biznesu.

  • 27.11.2018 15:51

    W promocji "Zgarnij prezent pod choinkę" Santander Bank Polska rozdaje nowym posiadaczom konta osobistego lub firmowego nawet 150 zł do wydania na Allegro,

Pominęliśmy coś ważnego? Napisz do nas!

Wiadomości

Ta strona korzysta z ciasteczek. Dalsze korzystanie z serwisu oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej szczegółów w polityce prywatności.