Konta i promocje bankowe – Najlepszekonto.pl

My analizujemy konta bankowe. Ty je wybierasz.

Konta i promocje bankowe – Najlepszekonto.pl

Bankomat wciągnął kartę - co robić?

Cykl: Sytuacje awaryjne

Justyna Kalicińska

Doktorantka o szerokich zainteresowaniach. W serwisie pełni rolę redaktora oraz jest odpowiedzialna za utrzymywanie aktualnych danych.

Bankomat wciągnął kartę - co robić?
Źródło: © Andrey_Arkusha / Fotolia

Kiedy bankomat może zatrzymać kartę?

Przyczyn, przez które nie będziemy mogli wyjąć karty z bankomatu, jest wiele. Część z nich bywa efektem naszej nieuwagi, część – problemów z maszyną. Niektóre wynikają wprost z bankowych procedur, z czego nierzadko nie zdajemy sobie sprawy.

Kiedy bankomat może zatrzymać kartę płatniczą? Przede wszystkim są to zdarzenia takie jak:

  • kilkukrotne wpisanie błędnego PIN-u;
  • wcześniejsze zastrzeżenie karty;
  • przekroczony termin ważności karty;
  • błąd odczytu danych z karty w przypadku jej fizycznego uszkodzenia;
  • karta zbyt długo nie była odebrana z czytnika;
  • awaria czytnika bądź maszyny.

W wielu przypadkach kartę zatrzymuje nie tyle sam bankomat, a bank, który jest wystawcą karty, np. gdy "plastik" został oznaczony jako skradziony lub zablokowany ze względu na kradzież. Jednak, jak podaje Ewa Miziołek, dyrektor marketingu i wsparcia sprzedaży Euronet Polska, najczęstszą przyczyną zatrzymania karty jest nieodebranie jej przez klienta. Taka karta ze względów bezpieczeństwa zatrzymywana jest w maszynie.

Wiele zależy też od wewnętrznych procedur samych banków. Niektóre bankomaty mimo błędnie wpisanego PIN-u wcale nie blokują karty, ale ją... oddają. Dla przykładu, maszyny eurobanku nawet po trzykrotnym wpisaniu błędnego numeru PIN wysuwają kartę z czytnika, jednak zostaje ona czasowo zablokowana aż do godziny 24:00 tego samego dnia. Podobnie wygląda to w przypadku kart wydanych przez ING Bank Śląski.

Identyczna sytuacja może zdarzyć się z kartą przeterminowaną; bankomat wyświetli informację, że karta jest nieważna, po czym zostanie ona wysunięta z czytnika.

Co zrobić, gdy bankomat wciągnął kartę?

Jeżeli bankomat zawiesił się, wyłączył się w trakcje transakcji lub przestał działać czytnik, w pierwszej kolejności warto chwilę odczekać (ok. 5 minut) i upewnić się, czy maszyna nie uruchamia się ponownie. Może się bowiem okazać, że zresetowany bankomat wysunie jednak nasz "plastik", a jeśli zbyt wcześnie odejdziemy od bankomatu, karta może wpaść w niepowołane ręce. Jest to trudne w sytuacji, kiedy za nami ciągnie się kolejką zdenerwowanych osób, niemniej to bezpieczeństwo naszych pieniędzy powinno być dla nas priorytetem. Poza tym jeśli wydaje się, że bankomat działa normalnie, a mimo to dochodzi do błędów, kolejne osoby również mogą stracić swoje karty.

Zgłoszenie awarii maszyny jest zdecydowanie najprostsze, gdy znajduje się ona przy placówce banku, ponieważ to oddział jest za dany bankomat odpowiedzialny. Jednak znakomita większość bankomatów usytuowana jest w centrach handlowych, przy sklepach lub po prostu na ulicy. W takiej sytuacji należy powiadomić operatora bankomatu o zatrzymaniu karty / awarii maszyny. Na każdym bankomacie znajduje się naklejka z informacją, pod jaki numer można zadzwonić.

W podobny sposób postępujemy, jeżeli skorzystaliśmy z operatora zewnętrznego, takiego jak Euronet czy Planet Cash. Dla przykładu, każdą awarię czy nieprawidłowy przebieg transakcji w bankomatach Euronetu powinniśmy zgłosić do Działu Obsługi Klienta.

Gdy bankomat wciągnął kartę, bezzwłocznie powinniśmy o tym poinformować swój bank. Ważne! Niemal wszystkie banki zalecają w tej sytuacji jak najszybsze zastrzeżenie karty – i nie ma tu znaczenia, czy urządzenie należało do naszego banku, czy do innego, ponieważ naprawą bankomatów i odzyskiwaniem kart zajmują się firmy zewnętrzne. W dobie płatności zbliżeniowych i internetowych możemy stracić nasze pieniądze, gdy karta wpadnie w ręce nieuczciwego pracownika. Są na niej bowiem wszystkie dane niezbędne, aby wykonać za jej pomocą zakupy w sieci (imię i nazwisko właściciela, numer karty i kody CVV/CVC); złodziej nie musi nawet mieć jej w fizycznym posiadaniu, wystarczy, że spisze dane lub zrobi zdjęcie telefonem.

Pamiętaj! Każdy bank ma własną infolinię, dzięki której możesz niezwłocznie zastrzec kartę. Warto zapisać ten numer w pamięci swojego telefonu. Jeżeli korzystasz z wielu kart w kilku bankach, najlepszym rozwiązaniem będzie zapisanie ogólnego numeru 828 828 828, uruchomionego przez Związek Banków Polskich i działającego 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu (numer ten obsługuje kilkanaście największych banków w Polsce). W kryzysowej sytuacji nie będziesz musiał martwić się, pod jaki numer zadzwonić.

Czy istnieje szansa na odzyskanie karty z bankomatu?

W niektórych, ściśle określonych sytuacjach możemy odzyskać kartę bez konieczności wnioskowania o nową. Dla przykładu, Bank Millennium umożliwia odbiór wystawionej przez siebie karty, jeżeli została ona zatrzymana w bankomacie znajdującym się w placówce Banku Millennium. Jednak powodem jej zatrzymania nie mogą być:

  • błąd danych na karcie;
  • przekroczony termin ważności karty;
  • wielokrotne wpisanie nieprawidłowego numeru PIN;
  • nieautoryzowanie karty.

Takie "plastiki" odsyłane są bez wyjątku do centrali banku. Jeżeli Twoja karta została zatrzymana z innych przyczyn (np. przekroczenia czasu wyjęcia jej z czytnika, błąd maszyny) i chcesz ją odzyskać, powinieneś jak najszybciej skontaktować się z oddziałem, w którym doszło do zdarzenia, i przedstawić swój dowód tożsamości w celu weryfikacji.

Podobnie rzecz przedstawia się w Santander Bank Polska (dawniej BZ WBK); również w tym wypadku bankomat własny banku musi znajdować się przy oddziale. Z próbą odzyskania karty należy się spieszyć; zbyt długa zwłoka - powyżej 7 dni - spowoduje, że karta zostanie zniszczona. Jeżeli bankomat Santandera usytuowano np. w centrum handlowym, otrzymanie z powrotem karty jest niemożliwe.

Odzyskanie zatrzymanej karty jest też teoretycznie możliwe w Getin Banku. Jeśli ma ona status aktywnej lub zablokowanej (a nie zastrzeżonej lub przeterminowanej), możemy umówić się w oddziale instytucji, która obsługuje felerny bankomat. Getin Bank zaleca skorzystanie z czasowego zablokowania karty, usługi unikalnej dla tego banku, aby w czasie, gdy karta jest poza naszym zasięgiem, nikt nie mógł z niej skorzystać.

W pozostałych bankach regułą jest raczej niszczenie kart, niezależnie od powodu ich zatrzymania i miejsca, w którym karta została utracona. Taką praktykę stosuje m.in. PKO BP i mBank.

Niemal na pewno nie odzyskamy karty, która utknęła z powodu awarii bankomatu – mimo że to nie nasza wina. W przypadku „zawieszenia się” lub zupełnego wyłączenia bankomatu wszystkie znajdujące się w nim karty będą niszczone w trakcie naprawy po to, aby nie dostały się w niepowołane ręce.

Obecnie większość banków korzysta raczej z usług operatorów zewnętrznych: Euronet, Planet Cash itp. Co robić, gdy "obcy" bankomat wciągnął kartę? Niestety, karta jest już raczej stracona. Euronet podkreśla, że kwestie te są uzależnione od zapisów umów z bankami. Najczęściej obustronne umowy zakładają zniszczenie karty przez operatora i odesłanie jej następnie do banku, który jest formalnie jej właścicielem. Wynika to z zapisów procedur bezpieczeństwa.

Karta utknęła za granicą?

Jesteśmy na wakacjach, chcemy wypłacić gotówkę z bankomatu, a karta... znika w czytniku. Co zrobić w takiej sytuacji? Najlepiej postępować w taki sam sposób jak w przypadku kradzieży lub zagubienia "plastiku" i od razu zastrzec kartę, kontaktując się z bankiem. Jak? Najlepiej dzwoniąc pod numer +48 828 828 828. Nie ma co ryzykować, zwłaszcza że najczęściej nie wiemy, czy systemy zabezpieczeń są tak samo sprawne jak w Polsce i czy właśnie nie padliśmy np. ofiarą skimmingu (złodziej, który odczyta dane z naszej karty, wyjmie ją z czytnika po naszym odejściu od bankomatu).

Karta po wyjęciu z urządzenia zostanie odesłana do Polski, do banku, który jest jej wystawcą. Nam pozostaje wyrobienie sobie nowej.

Pamiętaj! Przed wyjazdem na wakacje warto pomyśleć o zabraniu ze sobą drugiej karty płatniczej. W razie utraty jednej z nich nadal będziesz mógł wypłacać gotówkę lub płacić w sklepach.

Straciłem kartę - i co dalej?

Jak już wspomnieliśmy, banki rekomendują niezwłoczne zastrzeżenie karty, niezależnie od tego, czy utknęła ona w bankomacie własnym banku, czy innym – ze względów bezpieczeństwa jest to najrozsądniejsze rozwiązanie. Kartę możemy zastrzec za pomocą infolinii, serwisu internetowego banku (w zakładce "Karty" bądź podobnej) lub w oddziale.

Sprawdźmy również historię transakcji w serwisie internetowym; jeżeli z powodu awarii nie otrzymaliśmy pieniędzy i nie możemy odzyskać karty, upewnijmy się, czy transakcja nie została jednak zaksięgowana i bank nie zmniejszył stanu środków na rachunku. Może się również zdarzyć, że mimo zastrzeżenia karty ktoś podjął pieniądze z naszego konta. W obu sytuacjach mamy prawo do reklamacji i żądania zwrotu środków od banku, ponieważ i zastrzeżenie, i zablokowanie karty powinno odbywać się w czasie rzeczywistym.

Reszta zależy już od wewnętrznych procedur każdego banku. PKO BP automatycznie zamawia nową kartę, jeżeli poprzednia została zatrzymana z powodu awarii bankomatu. W przypadku, gdy bankomat nie wydał "plastiku" z innych powodów, jak np. użycia nieprawidłowego PIN-u przez klienta, procedura automatycznego odnawiania karty nie jest wdrażana; nową kartę powinniśmy zamówić w serwisie internetowym lub w oddziale PKO BP. Odnowienie karty jest bezpłatne.

Podobnie przedstawia się to w Getin Banku. Zablokowanie i zamówienie nowego "plastiku" możliwe jest poprzez infolinię, w oddziale lub w bankowości internetowej (w zakładce „Karty”: „Zastrzeż kartę”/„Zablokuj kartę”. Nową zamawiamy w zakładce "Zamów produkt"). Nowa karta wysyłana jest w ciągu 14 dni od jej zamówienia.

W ING Banku Śląskim nową kartę możemy zamówić przez infolinię do 7 dni od momentu zastrzeżenia poprzedniej lub po prostu za pomocą serwisu internetowego. Za wydanie nowej karty bank nie pobiera opłat.

Bank Millennium także nieodpłatnie wysyła nową kartę w miejsce zastrzeżonej. Jest ona dostarczana w ciągu 14 dni.

Klienci Santander Banku mogą otrzymać nową kartę zwykłym listem na adres domowy lub odebrać ją w macierzystym oddziale w ciągu 3 dni.

Płatności mobilne w zastępstwie karty

Wielu z nas nie wyobraża sobie funkcjonowania bez karty, choćby nawet przez kilka-kilkanaście dni. Ostatecznie jakoś trzeba zapłacić w sklepie, za bilet czy pobrać gotówkę. Z tego względu większość klientów banków niechętnie podchodzi do blokowania „plastiku” na wszelki wypadek w sytuacji, gdy bankomat zjadł kartę. Kalkulują, że być może zagrożenie ze strony złodziei okaże się na wyrost, a odcięcie od środków będzie przeszkodą trudną do pokonania.

Pół biedy, jeśli posiadamy minimum dwa konta i po utracie jednej karty bez trudu możemy korzystać z debetówki do innego rachunku. W sytuacji gdy na drugim koncie brakuje niezbędnych środków, możesz zlecić np. przelew natychmiastowy (opcja płatna) lub przelew na numer telefonu Blik (opcja bezpłatna). Czytaj więcej o tym, ile kosztuje przelew natychmiastowy.

Znacznie trudniej jest, gdy drugiego konta nie posiadamy. Rozwiązaniem, i to nie tylko w sytuacjach „ekstremalnych”, lecz i na co dzień, są płatności mobilne. Jeżeli dotąd nie byłeś do nich szczególnie przekonany, warto się z nimi przeprosić. Są one dobrą i bezpieczną alternatywą i sprawdzają się nie tylko przy transakcjach w Internecie, ale i przy okazji zakupów w zwykłych sklepach, a nawet przy wypłacaniu gotówki z bankomatu.

Ponieważ jednak płatności Google Pay czy Apple Pay wiążą się z posiadaniem aktywnej karty debetowej/kredytowej, w przypadku jej utraty będą bezużyteczne. W takiej sytuacji można spokojnie sięgnąć po Blika, przy którym „plastik” nie jest w ogóle potrzebny. Za pomocą kodu Blik, generowanego w aplikacji mobilnej naszego banku, możemy zapłacić w większości sklepów stacjonarnych lub pobrać gotówkę z bankomatu. Transakcję autoryzujemy we własnym telefonie.

Podsumowanie

Jeśli Twoja karta utknęła w bankomacie, warto zachować zimną krew i postępować według sprawdzonych wskazówek. Powody zatrzymania kart mogą być różne, za część z nich klient wcale nie ponosi winy (np. przy awarii bankomatu bądź czytnika), część jednak wynika z bankowych procedur (karta jest uszkodzona, zastrzeżona, przeterminowana).

Choć istnieją pewne minimalne szanse na odzyskanie karty w niektórych konkretnych sytuacjach (zależy to jednak od banku – wystawcy karty, miejsca ulokowania bankomatu i powodu zatrzymania), naszym zdaniem zdecydowanie lepiej pogodzić się ze stratą "plastiku" i zawnioskować o nowy. Dlaczego? Ze względów bezpieczeństwa: serwisy naprawiające bankomaty są firmami zewnętrznymi, za które bank nie bierze odpowiedzialności. Tym samym nigdy nie wiadomo, w czyje ręce wpadnie nasza karta, a obecnie kradzież nawet bez użycia numeru PIN nie przedstawia większych trudności: złodziej może zapłacić zbliżeniowo lub w Internecie.

W celu zminimalizowania strat w przypadku zatrzymania karty zalecamy podejmowanie poniższych kroków:

  1. Upewnij się, czy bankomat nie uruchamia się ponownie (ok. 5 minut) - być może po zresetowaniu Twoja karta wysunie się z czytnika.
  2. Jeżeli nic się nie dzieje, jak najszybciej zastrzeż kartę. Najlepiej będzie zrobić to przez infolinię, np. dzwoniąc pod ogólny numer +48 828 828 828 (także jeśli jesteś za granicą).
  3. Po jakimś czasie sprawdź saldo na Twoim koncie, aby upewnić się, czy transakcja, w której nie otrzymałeś gotówki, nie została jednak rozliczona, lub czy ktoś bezprawnie nie posłużył się Twoją kartą.

A czy Wam zdarzyło się kiedyś, że bankomat nie oddał Waszej karty? Co zrobiliście?