Wróć

„Telebankowość”, czyli współpraca banków z telekomami

Aldona Derdziak
Aldona Derdziak
Analityk produktów finansowych
Aldona Derdziak
Aldona Derdziak
Analityk produktów finansowych

148 publikacji 4522 komentarze

Na Moneteo.com zajmuje się tematami oszczędnościowymi i walutowymi, skupiając się na kontach oszczędnościowych i walutowych oraz lokatach terminowych. Obserwuje rynek, dbając przy tym o aktualność danych. Do jej zawodowych zadań należy także kontakt z Czytelnikami.


„Telebankowość”, czyli współpraca banków z telekomami
Spis treści

Plus Bank

Seria zmian na rynku bankowym rozpoczęła się wraz z przekształceniem Invest-Banku w Plus Bank. Nowa instytucja działa pod zmienioną nazwą od bieżącego roku, swoją ofertę kieruje zarówno do klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorstw. Plus Bank działa we współpracy z siecią komórkową Plus (notabene: oba podmioty łączy wspólny udziałowiec), dzięki czemu może korzystać z bazy klientów telekomu i oferować swoim odbiorcom także atrakcyjną ofertę abonamentu telefonicznego. Z drugiej strony Polkomtel (właściciel marki Plus) może rozszerzyć swój zasięg działania dzięki oddziałom nowego banku i intensyfikować tym samym działalność marketingową.

Alior Bank i T-Mobile

Strategiczną współpracę ogłosiły w ostatnich miesiącach także Alior Bank oraz T-Mobile. Popularny bank zdecydował się na rozwój nowych technologii i płatności mobilnych dla klientów, a taki partner jak telefonia komórkowa może w tej sferze zaoferować przydatne rozwiązania. Wirtualna marka banku – Alior Sync – ma w przyszłości zniknąć z rynku, a zastąpić ma ją nowa marka związana z siecią T-Mobile. Użytkownicy internetowego banku nie przyjęli tych wieści zbyt entuzjastycznie, jednak bank uspokaja, że nie powinni się oni obawiać o swoje środki, gdyż formalnie pozostaną klientami Alior Banku. Ich bank zmieni tylko markę, a zyska nie tylko szerokie grono abonentów telekomu, ale także stacjonarne placówki i atrakcyjne usługi mobilne. Klienci Alior Banku już teraz mogą płacić zbliżeniowo smartfonem (to usługa płatności NFC), jeśli posiadają odpowiednio skonfigurowany telefon w sieci T-Mobile, zaś wprowadzenie tej funkcjonalności w Alior Sync jest tylko kwestią czasu.

mBank i Orange

Korzyści, jakie płyną z partnerstwa z operatorami komórkowymi, dostrzegł również mBank. W marcu bank poinformował o nawiązaniu współpracy z siecią Orange i planach uruchomienia nowego mobilnego banku. To nie pierwszy raz, kiedy te dwie instytucje działają razem. Klienci Orange mogą korzystać z usługi Orange Cash, która jest powiązana z kartą przedpłaconą mBanku, a pozwala na zbliżeniowe płatności telefonem. W najbliższym czasie ma powstać nowy bank detaliczny dla klientów korzystających ze smartfonów i tabletów, który formalnie będzie częścią mBanku, jednak będzie działał pod marką Orange (dokładna nazwa nie jest jeszcze znana). Operator komórkowy w ramach współpracy ma pozyskiwać klientów, zaś mBank będzie prowadzić obsługę odbiorców w ramach nowego banku. Osoby, które zdecydują się na skorzystanie z usług nowej instytucji, będą mogły wybierać między rachunkami osobistymi, depozytami czy kartami płatniczymi. Można się także spodziewać połączeń usług bankowych i telekomunikacyjnych, np. lepszego abonamentu dla posiadacza konta. Należy także zauważyć, że nowy bank ma być całkiem mobilny – rachunek będzie można założyć w specjalnej aplikacji instalowanej w telefonie – co wpisuje się w strategię działania mBanku.

Nowy trend w podejściu biznesowym banków i telefonii komórkowych

Współpraca banku z operatorem komórkowym może przynieść obu stronom realne korzyści. Bank zyskuje nowych klientów i sieć pośredniczących placówek. Telekomy mogą zaoferować swoim abonentom nowoczesne usługi bankowe, a nawet dotrzeć do wcześniej niedostępnego grona odbiorców (np. tych którzy sami nie chcą zmienić operatora komórkowego, ale usługi nowego banku mogą sprawić, że klient podejmie inną decyzję). Partnerstwo Alior Banku z T-Mobile czy Orange i mBanku zamierza opierać się przede wszystkim na usługach mobilnych i płatnościach NFC, które zdobywają coraz większą uwagę klientów. Zainteresowane strony nie chcą jak na razie ujawniać nowych informacji, można się jednak spodziewać, że najbliższe miesiące przyniosą nam interesujące, a może nawet rewolucyjne, zmiany w usługach bankowo-telekomunikacyjnych.


Oceń artykuł
4
(1 ocena)
Aby oddać głos, wskaż odpowiednią liczbę gwiazdek.
Dziękujemy za Twój głos Dziękujemy za Twój głos

Komentarze

(0)
Dodaj swój komentarz...
Nie ma jeszcze komentarzy
Skomentuj jako pierwszy