Program Rodzina 500+ w Twoim banku

Program Rodzina 500+ w Twoim banku

Od 1 kwietnia 2016 roku mamy możliwość składania wniosków w ramach programu Rodzina 500+. Jednym z kanałów, za pośrednictwem których można wysłać niezbędne dokumenty, jest bankowość internetowa. Do tej pory do programu przystąpiło już 12 banków. W kolejnych dniach i tygodniach dołączą kolejne.

Czym jest Rodzina 500+?

Rodzina 500+ to finansowany przez rząd program, gwarantujący regularne wsparcie dla rodziców wychowujących dzieci. Na drugie i każde kolejne dziecko w rodzinie – aż do osiągnięcia przez nie pełnoletności – wypłacana będzie kwota 500 zł miesiecznie, niezależnie od statusu majątkowego rodziców. W przypadku rodzin o niskich dochodach – po spełnieniu kryterium dochodowego – możliwe jest również otrzymanie świadczenia na pierwsze i jedyne dziecko.

Które banki biorą udział w programie?

Jak informuje oficjalna strona programu Rodzina 500+, wniosek można już złożyć za pośrednictwem następujących banków:

  • PKO Bank Polski,
  • Inteligo,
  • Bank Pekao S.A.,
  • Bank Zachodni WBK S.A.,
  • mBank,
  • Orange Finanse,
  • ING Bank Śląski,
  • Bank Millennium,
  • Alior Bank,
  • Bank Pocztowy,
  • T-Mobile Usługi Bankowe,
  • Banki Spółdzielcze z Grupy BPS.

Wkrótce do programu mają również dołączyć:

  • FM Bank PBP S.A. - od 6 kwietnia,
  • Eurobank - od 6 kwietnia,
  • Banki Spółdzielcze SGB - od 7 kwietnia,
  • Raiffeisen Bank Polska S.A. - od 8 kwietnia,
  • Bank BPS - od 10 kwietnia,
  • SGB-Bank S.A. - od 15 kwietnia,
  • Bank Ochrony Środowiska - od 17 kwietnia,
  • Bank BPH S.A. - od 29 kwietnia,
  • Deutsche Bank Polska S.A. - od 16 maja,
  • Bank BGŻ BNP Paribas - od 31 maja,
  • Bank Handlowy w Warszawie S.A. (Citi Handlowy) - od 31 maja,
  • Credit Agricole Bank Polska - od 31 maja,
  • Getin Bank - od 31 maja,
  • Plus Bank S.A. - od 31 maja.

Warto wspomnieć, że rolą banku jest wyłącznie pośredniczenie w złożeniu dokumentów. Dalsza obsługa wniosku – włącznie z jego rozpatrzeniem – prowadzona jest już przez organ państwowy.

Jak złożyć wniosek w banku?

Aby złożyć wniosek za pośrednictwem bankowości internetowej, wystarczy wykonać dwa proste kroki:

  1. Zalogować się na swoje konto w serwisie internetowym.
  2. Wypełnić i wysłać odpowiedni formularz. Najczęściej można go znaleźć w zakładce opatrzonej tytułem „Wnioski” lub podobnym, choć nie jest to regułą (np. w mBanku wniosek znajduje się w sekcji „Pasaż -> Market -> Usługi”, a w Alior Banku – w sekcji „Centrum Produktów”). W razie problemów najlepiej zajrzeć bezpośrednio na stronę banku (odnośniki do odpowiednich sekcji można znaleźć na stronie programu Rodzina 500+), gdzie po przejściu na stronę banku proces składania wniosku opisany jest krok po kroku.

Jeśli decydujemy się na złożenie wniosku poprzez bank, pamiętajmy, że możemy to zrobić jedynie w swoim imieniu i jedynie za pośrednictwem banku, którego jesteśmy klientem i w którym mamy dostęp do bankowości elektronicznej.

Możliwość złożenia wniosku Rodzina 500+ za pośrednictwem bankowości internetowej dostępna jest tylko dla osób, których tożsamość została zweryfikowana przez bank podczas ich fizycznej obecności w placówce. Jeśli więc umowę zawarliśmy zdalnie (np. przelewem z innego banku lub za pośrednictwem kuriera), w pierwszej kolejności musimy udać się do oddziału celem potwierdzenia tożsamości (wystarczy okazać dowód osobisty lub paszport).

Złożony wniosek przekazywany jest następnie do systemu emp@tia – Centralnego Systemu Informatycznego Zabezpieczenia Społecznego. W ciągu 24 godzin powinniśmy otrzymać na wskazany adres e-mail Urzędowe Potwierdzenie Odbioru formularza.

Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku pieniądze zostaną przelane na wskazane przez nas konto.

Ogólne zasady bezpieczeństwa – jak nie dać się oszukać?

Składając wniosek w programie Rodzina 500+, należy pamiętać o kilku kluczowych sprawach dotyczących bezpieczeństwa:

  1. Wniosek dostępny jest bezpłatnie po zalogowaniu się do serwisu internetowego wybranego banku. Najlepiej przejść do niego za pośrednictwem oficjalnej strony programu Rodzina 500+ lub logując się na stronę swojego banku.
  2. Do wypełnienia wniosku nie trzeba instalować żadnych dodatkowych aplikacji ani oprogramowania.
  3. Przy wypełnianiu wniosku i dodawaniu załączników nie trzeba podawać kodu autoryzacyjnego (z karty-zdrapki, tokena, SMS-a). Bank może poprosić o taki kod dopiero po zakończeniu składania wniosku (czyli tak jak przy innych akcjach – na przykład przelewie – w bankowości internetowej).
  4. Bank przy pośredniczeniu w przesyłaniu wniosku nie prosi o podawanie jakichkolwiek danych (zwłaszcza poufnych) drogą telefoniczną, mailową lub SMS-ową.
  5. Urzędowe Potwierdzenie Odbioru wniosku wysyłane jest z adresu mailowego upo500plus@mrpips.gov.pl. Zawsze dokładnie sprawdzajmy adres mailowy nadawcy, tym bardziej jeśli w wiadomości znajduje się prośba o podanie poufnych danych. W razie wątpliwości co do prawdziwości wysłanego maila najlepiej skontaktować się z infolinią danego banku.
  6. Pamiętajmy, że nie istnieje ostateczny termin, do którego należy złożyć wniosek. Aby otrzymać wyrównanie świadczenia od kwietnia musimy wysłać dokumenty przed 1 lipca 2016 roku, jednak nawet po tej dacie nasz wniosek będzie rozpatrywany w takim samym trybie (tyle że środki będą naliczane dopiero od miesiąca złożenia wniosku).

Krótkie podsumowanie

Możliwość złożenia wniosku za pośrednictwem banku jest niewątpliwie krokiem w kierunku jak największej wygody beneficjentów programu Rodzina 500+. Usługa ta dostępna jest nie tylko na stronach tzw. „wielkiej piątki” (PKO BP, Pekao, mBank, BZ WBK, ING), która kontroluje dwie trzecie rynku, ale i w mniejszych bankach, a liczba instytucji przystępujących do programu będzie się systematycznie powiększać.

Warto pamiętać o bezpieczeństwie w sieci – jeśli jakikolwiek komunikat podczas wypełniania wniosku (choć dotyczy to również każdej innej sytuacji) wyda nam się podejrzany, nie bójmy się skontaktować z infolinią lub biurem obsługi klienta naszego banku.

Z ostatniej chwili

  • 9.12.2016 12:25

    Użytkownicy Konta HAIZ mogą już płacić telefonem. Alior Bank udostępnił swoim najmłodszym klientom płatności w technologii HCE. 

  • 9.12.2016 12:12

    Profil Zaufany ePUAP można już założyć w ING Banku Śląskim. 

  • 8.12.2016 14:10

    Z powodu kłopotów z dostępnością serwisu internetowego Bank Pocztowy udostępnia klientom przelewy za darmo w oddziałach, na Poczcie oraz przez infolinię.

  • 8.12.2016 07:28

    PZU i PFR przejmą 32,8% akcji Banku Pekao SA. Koszt zakupu wyniesie 10,6 mld złotych.

  • 7.12.2016 14:55

    RPP pozostawiła stopy procentowe na niezmienionym poziomie. Obecnie stopa referencyjna wynosi 1,50%, depozytowa 0,5%, lombardowa 2,50%.

  • 6.12.2016 13:56

    mBank testuje nowy sposób autoryzacji zleceń - poprzez komunikaty push w aplikacji mobilnej.

  • 6.12.2016 13:55

    Aplikacja IKO banku PKO BP osiągnęła już milion aktywacji.

  • 5.12.2016 07:53

    Dziś ostatni dzień promocji "Zyskaj 360 zł" na Koncie 360º w Banku Millennium, w której możesz zyskać premię moneyback do 60 zł miesięcznie przez pół roku.

  • 2.12.2016 13:30

    NBP: zysk sektora bankowego w Polsce od stycznia do października 2016 r. wyniósł 12,12 mld zł. Oznacza to systematyczny wzrost zysków na przestrzeni lat.

  • 1.12.2016 09:42

    Bank Pocztowy zaplanował przerwę w systemach internetowych od 2 grudnia (od 22:00) do 4 grudnia (do 6:00). W sobotę nieczynna będzie także infolinia banku.

Pominęliśmy coś ważnego? Napisz do nas!

Wiadomości

Ta strona korzysta z ciasteczek. Dalsze korzystanie z serwisu oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej szczegółów w polityce prywatności.