Płatności mobilne PeoPay w Pekao SA

Od czasu publikacji tekstu aplikacja PeoPay została zaktualizowana o nowe funkcje. W naszym artykule przedstawiamy aktualne działanie PeoPay.

Płatności mobilne PeoPay w Pekao SA

Płatności mobilne stają się coraz bardziej popularne, a na rynku istnieją już różne metody zapłaty przy użyciu telefonu. W kolejnym artykule przyglądamy się funkcjom aplikacji PeoPay, z której mogą korzystać klienci banku Pekao SA.

Czym jest PeoPay?

PeoPay na początku było odrębnym systemem płatności stworzonym przez Bank Pekao SA, funkcjonującym obok standardowej aplikacji mobilnej banku (o nazwie Bank Pekao). W PeoPay użytkownicy mogli płacić telefonem w sklepach stacjonarnych i internetowych, przelewać pieniądze znajomym czy wypłacać środki z bankomatów Pekao SA, natomiast w aplikacji Bank Pekao można było kontrolować stan konta, zmieniać limity transakcji, otworzyć lokatę itp. Ostatnio Bank Pekao zdecydował o połączeniu obu aplikacji; odtąd wszystkich powyższych operacji dokonamy w jednej – PeoPay (aplikacja Bank Pekao nie jest już dalej rozwijana).

Początkowo płatności przez PeoPay opierały się na kodach jednorazowych, generowanych w aplikacji (podobnych do kodów z BLIK-a), oraz kodach QR, które należało zeskanować telefonem z terminala czy ekranu komputera. Z biegiem czasu usługa wzbogaciła się o technologię HCE oraz cyfrowy portfel Masterpass, dzięki którym często nie trzeba nawet logować się do aplikacji i skanować kodu QR.

Jak skorzystać z PeoPay?

PeoPay dostępne jest tylko dla klientów banku Pekao SA. Do działania usługi niezbędne jest konto osobiste (z wyjątkiem Eurokonta OK, Uczeń, Junior oraz Hipotecznego Plus) z dostępem do bankowości elektronicznej Pekao24. Aby skorzystać z aplikacji, należy pobrać ją ze sklepu Google Play lub Apple Store, a następnie zalogować się numerem klienta i hasłem do bankowości elektronicznej Pekao24 Internet. Już w samym PeoPay zdefiniujemy PIN, który posłuży do potwierdzania transakcji, i podepniemy wybrany rachunek do aplikacji.

Aplikacja PeoPay jest dostępna na telefony z systemem Android w wersji 4.1 i wyższej oraz iOS 8.0 (i wyższej). Niestety użytkownicy Windows Phone nie mogą korzystać z nowej wersji programu. Jeśli chcemy korzystać z płatności zbliżeniowych HCE, nasz smartfon powinien posiadać aktywny moduł NFC oraz system Android 4.4 lub nowszy (płatności HCE są niemożliwe na iPhonach). Do działania aplikacji wymagany jest dostęp do Internetu.

Usługi dostępne w ramach PeoPay

Użytkownicy aplikacji PeoPay mają dostęp do dwóch zakładek: Płatności oraz Pulpit. W tej pierwszej znajdziemy opcje różnych płatności mobilnych, od zwykłych transakcji w sklepach czy Internecie po przelewy do znajomych, doładowania telefonów, wypłaty z bankomatów czy płatności w urzędach. Na Pulpicie znajdziemy podgląd naszego konta z ostatnimi transakcjami. Wszystkie opcje widoczne są na ekranie startowym po dłuższym naciśnięciu ekranu telefonu:

PeoPay ekran płatności PeoPay podgląd konta

Poniżej przybliżamy niektóre z tych usług.

Płatności w sklepach stacjonarnych

W sklepach stacjonarnych przez PeoPay można płacić zbliżeniowo dzięki technologii HCE. Wystarczy posiadać odpowiedni telefon (patrz wyżej) i uruchomione NFC w urządzeniu. Domyślnie transakcja przebiega tak, że uruchamiamy aplikację, wybieramy zieloną opcję "Zbliż i zapłać", a następnie zbliżamy telefon do terminala płatniczego i potwierdzamy PIN-em do PeoPay.

PeoPay płatności zbliżeniowe

Powyższy sposób nie należy do najwygodniejszych, dlatego użytkownicy PeoPay mogą korzystać z tzw. szybkiej płatności, która pozwala dokonywać transakcji do 50 zł bez kodu PIN – wystarczy odblokować telefon i zbliżyć do terminala; nie jest tu wymagany dostęp do Internetu. Jeśli płatność będzie na wyższą kwotę, PIN należy wpisać już nie w smartfonie, ale właśnie w terminalu. Limit szybkich płatności to 4, po jego wyczerpaniu trzeba dokonać transakcji z kodem PIN i włączonym Internetem w telefonie lub zalogować się do PeoPay, a pula szybkich płatności zostanie odnowiona.

PeoPay ustawienia płatności

Jeśli posiadamy telefon bez NFC lub wyłączymy płatności zbliżeniowe w aplikacji, wciąż możemy płacić PeoPay w sklepie. W tym celu wybieramy niebieską opcję "Skanuj i płać", skanujemy kod QR w terminalu i akceptujemy transakcję kodem PIN w telefonie; możemy również wygenerować jednorazowy kod i wpisać w terminalu, jeśli sprzedawca udostępnia taką opcję.

Wielowalutowość

W nowej wersji aplikacji PeoPay mamy opcję płatności w wielu walutach. W ustawieniach należy włączyć odpowiednią funkcję (patrz zdjęcie wyżej), dzięki czemu za granicą będziemy mogli płacić telefonem tak jak kartą wielowalutową. Wybieramy konto walutowe (możemy je zasilić przelewem lub wymienić walutę bezpośrednio w aplikacji) i podpinamy do PeoPay, a płacąc telefonem za granicą, system sam rozpozna walutę transakcji i obciąży odpowieni rachunek.

Płatności w Internecie

Zakupy z PeoPay w Internecie opierają się na kodach QR. Na stronie sklepu wybieramy opcję płatności PeoPay, po czym zostajemy przeniesieni do witryny banku Pekao SA z kodem QR i danymi transakcji.

Kod QR do PeoPay

W aplikacji w smartfonie wybieramy opcję "Skanuj i płać", skanujemy obrazek, zatwierdzamy kodem PIN i płatność zostaje zrealizowana.

Płatność PeoPay w Internecie 1 Płatność PeoPay w Internecie 2

Przelewy między użytkownikami PeoPay

Jeśli Twoi znajomi również korzystają z PeoPay, możesz łatwo przesyłać im pieniądze na numer telefonu. Wystarczy wybrać czerwoną opcję "Prześlij", a następnie "Przelew na numer telefonu", wybrać odbiorcę z książki telefonicznej w smartfonie, wprowadzić PIN i gotowe.

PeoPay przelew na telefon 1 PeoPay przelew na telefon 2

Jeśli druga osoba nie korzysta z PeoPay, dotrze do niej SMS z powiadomieniem o przychodzących środkach, a otrzyma je, kiedy zarejestruje aplikację do końca dnia (do godziny 24:00) i podłączy do niej rachunek, w przeciwnym razie środki wrócą do nadawcy.

PeoPay przelew na telefon poza Pekao 1 PeoPay przelew na telefon poza Pekao 2

Wypłaty z bankomatów Pekao SA

Aplikacją PeoPay można również wypłacać gotówkę z bankomatów Pekao SA wyposażonych w odpowiednią funkcję. Usługa opiera się na kodach jednorazowych – w PeoPay wybieramy pomarańczowy kafelek "Wypłać" i wpisujemy 6-cyfrowy numer w bankomacie. Potwierdzamy operację kodem PIN i odbieramy gotówkę.

PeoPay wypłata z bankomatu za pomocą kodu

Bezpieczeństwo

Korzystanie z PeoPay, jak z każdych płatności mobilnych, wymaga odpowiedniego zabezpieczenia naszego telefonu. Sama aplikacja jest bezpieczna, a transakcje potwierdzamy kodem ePIN, jednak w przypadku kradzieży smartfonu możemy ponieść pewne straty. Jeśli mamy włączoną opcję szybkich płatności zbliżeniowych, złodziej bez problemu może dokonać 4 transakcji poniżej 50 zł. W takiej sytuacji należy jak najszybciej zablokować dostęp do PeoPay przez infolinię lub bankowość internetową.

Podsumowanie

PeoPay to dość specyficzna aplikacja. W obecnej formie jej największym atutem są płatności zbliżeniowe w technologii HCE, która staje się już standardem w naszych bankach. Dodatkowym, unikalnym udogodnieniem jest wielowalutowość, dzięki której można płacić za granicą telefonem bez dodatkowych kosztów. Podejście aplikacji do transakcji w Internecie również jest dość oryginalne: nie trzeba logować się do konta w komputerze, wystarczy zeskanować kod QR i potwierdzić płatność w telefonie.

Największą wadą PeoPay jest jej ograniczenie do posiadaczy kont w Pekao SA. Zakres przelewów na telefon czy wypłat z bankomatów również jest zawężony: tylko do klientów korzystających z PeoPay i wyłącznie do maszyn Pekao SA. Pomimo nowoczesnego wyglądu i wygody użytkowania w aplikacji nie skorzystamy z Blika, który staje się coraz popularniejszym sposobem płatności w Internecie.

Jeśli posiadamy konto w Pekao SA, z pewnością warto wypróbować PeoPay i wygodnie płacić za zakupy, w przeciwnym wypadku pozostaje nam korzystanie z innych metod płatności w sklepach i Internecie.

Z ostatniej chwili

  • 14.12.2017 11:54

    BZ WBK potwierdził nabycie części Deutsche Banku. Kwota transakcji to 1,29 mld zł.

  • 14.12.2017 07:42

    Robiąc zakupy w bdsklep.pl i płacąc BLIK-iem można zyskać 30 zł na kolejne zakupy.

  • 13.12.2017 07:09

    Instalując nową aplikację PeoPay możesz zyskać do 150 zł do wydania na empik.com.

  • 11.12.2017 13:43

    Promocja "TAPnij kasę" Alior Banku została przedłużona do 31 grudnia 2017 r.

  • 11.12.2017 09:51

    BZ WBK przygotował prostą promocję, w której do zdobycia jest bon zakupowy na Allegro o wartości 100 zł. Szczegóły tutaj.

  • 8.12.2017 13:41

    Zakupy w sklepach internetowych, które wymagają autoryzacji hasłem 3D-Secure kartami Raiffeisen Polbank, będą niemożliwe 10.12 w godzinach 6:00-10:00.

  • 8.12.2017 13:38

    W związku z pracami serwisowymi w sobotę od godziny 0:00 do 14:00 klienci Deutsche Bank mogą mieć problemy z dostępem do db easyNET i db powerNET.

  • 5.12.2017 13:01

    Rada Polityki Pieniężnej pozostawiła stopy procentowe na niezmienionym poziomie.

  • 4.12.2017 15:59

    Akcja „Bilet za 1 zł z MasterPass od mPay" została wznowiona. Pulę uzupełniono o kolejne 80 tys. biletów komunikacji miejskiej.

  • 4.12.2017 15:13

    Bank Pocztowy przygotował nową, praktycznie bezpłatną ofertę konta osobistego dla osób po 60. roku życia - Pocztowe Konto Aktywny Nestor.

Pominęliśmy coś ważnego? Napisz do nas!

Wiadomości

Ta strona korzysta z ciasteczek. Dalsze korzystanie z serwisu oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej szczegółów w polityce prywatności.