Nawyki zakupowe Polaków w Internecie

Nawyki zakupowe Polaków w Internecie

Już co drugi klient banków dokonuje zakupów przez Internet – wynika z badania opinii zrealizowanego przez Związek Banków Polskich we współpracy z Krajową Izbą Rozliczeniową. Jak wyglądają nawyki Polaków w sieci? 

Według danych GUS w zeszłym roku zaledwie co czwarte gospodarstwo domowe nie miało dostępu do Internetu. Daje to blisko 26 mln internautów w naszym kraju. Raport „E-commerce w Polsce 2016” informuje z kolei, że niemal co drugi internauta choć raz w życiu dokonał zakupu online. Co ciekawe, regularnie rozszerza się lista towarów, które kupujemy przez Internet. Oprócz zwyczajowej elektroniki, książek czy ubrań coraz częściej nabywamy tą drogą również artykuły spożywcze (przyznał się do tego co czwarty internauta kupujący w sieci). Pokazuje to, że zaczynamy cenić sobie wygodę dostawy do domu nawet przy codziennych, małych zakupach.

Zakupy online, płatność offline

Choć zakupy przez Internet stają się coraz popularniejsze, dominującą formą płatności nadal jest gotówka. Wybierając sposób zapłaty przy internetowych zakupach, aż 16% ankietowanych opłaca je dopiero przy odbiorze. Niewiele mniej osób (12%) decyduje się na płatności przez bankowość elektroniczną. Najmniej popularnymi opcjami płatniczymi są karty kredytowe (5%) i płatności telefonem (2%).

Preferencje przy zakupach w Internecie

Źródło: KIR na podstawie odpowiedzi klientów banków. Próba: N=780.

Może to świadczyć o wciąż poważnej nieufności wobec tej formy zawierania transakcji. Kupując towar na odległość, nigdy nie możemy być pewni, czy dostaniemy to, co zamówiliśmy. Dotyczy to szczególnie aukcji internetowych i zakupów od osób prywatnych. Płatność gotówką przy odbiorze służy więc za formę zabezpieczenia przed ewentualnym oszustwem.

Mimo to za najbardziej zachęcającą formę płatności uważa się szybki przelew (np. przez PayU lub Przelewy24). Widać też, że najmniejszym zaufaniem cieszą się najnowsze metody finalizowania transakcji – płatności telefonem, SMS-em czy internetowe płatności ratalne.

Preferowane formy płatności w Internecie - 2016 r.

Źródło: raport „E-commerce w Polsce 2016”

Mimo śladowych płatności mobilnych, wróży się, że już niedługo telefon i tablet staną się ważnym narzędziem zakupowym Polaków. Według raportu MasterCard „The New World of Retail” w 2013 r. przeciętnie wydawaliśmy w kanale mobilnym zaledwie 20 euro. W 2018 roku ta wartość ma wzrosnąć ponad 11-krotnie. Dorośnie bowiem – i przynajmniej częściowo uniezależni się finansowo – pokolenie licealistów, które jest jedną z najaktywniejszych grup, jeśli chodzi o korzystanie z nowych technologii.

Bezpieczeństwo coraz ważniejsze

Internetowi konsumenci przywiązują dużą wagę do bezpieczeństwa transakcji. 8% respondentów sprawdza, na czyje konto wędruje przelew za zakupy. Niemal tylu samo ankietowanych zwraca uwagę na to, czy sklep internetowy posiada certyfikaty zapewniające bezpieczeństwo transakcji (7%) lub szuka logo znanego systemu płatności (6%). Dla 6% respondentów forma płatności nie ma jednak żadnego znaczenia.

Komputer popularniejszy niż telefon

Raport „E-commerce w Polsce 2016” wskazuje, że najpopularniejszym urządzeniem przy dokonywaniu zakupów online jest komputer. Aż 81% ankietowanych zadeklarowało korzystanie z laptopa, a 57% – z komputera stacjonarnego. Dużo mniejszym powodzeniem cieszą się smartfony (41%), tablety (24%) i czytniki e-booków (2%).

Urządzenia do zakupów internetowych

Źródło: raport „E-commerce w Polsce 2016”

Główną przyczyną takiego stanu rzeczy jest niedostosowanie witryn e-sklepów do urządzeń mobilnych: telefonów czy tabletów. Warto też zwrócić uwagę, że popularne wśród internautów jest zjawisko tzw. multichannelingu, a więc finalizowania zakupów na innych urządzeniach niż te, na których rozpoczęło się transakcję (przeważnie transakcja rozpoczęta na urządzeniach mobilnych jest finalizowana na komputerze lub laptopie).

Dlaczego niektórzy wolą stacjonarnie?

Połowa Polaków wciąż preferuje robienie zakupów tradycyjnymi kanałami. Głównym czynnikiem jest tu możliwość wcześniejszego obejrzenia towaru – coś, czego przy zakupach internetowych nie da się osiągnąć. Co trzeci ankietowany wskazał też na kwestie przyzwyczajenia do stacjonarnych sklepów, a co czwarty – na obawy o bezpieczeństwo płatności i o gwarancję. Nieco mniejsza grupa badanych uważa z kolei, że koszty dostawy przy zakupach online są zbyt wysokie.

Argument cenowy był też najczęściej podnoszony przy pytaniu, co mogłoby przekonać niekupujących przez Internet do zmiany preferencji zakupowych. Dotyczy to nie tylko niższej ceny samego produktu, ale również niższych kosztów dostawy. Z drugiej strony, co czwarty ankietowany uznał, że nie istnieje żaden czynnik, który przekonałby do robienia zakupów w sieci.

Co przemawia za zakupami online?

Jeśli już jednak kupujemy przez Internet, zazwyczaj kierujemy się wygodą. Zakupów w sieci można dokonywać całą dobę (taką motywację wskazało 84% ankietowanych) bez konieczności jechania do sklepu (79%). E-sklepy posiadają również większy asortyment (66%) w niższych cenach (75%) w porównaniu do tradycyjnych sklepów. Nie bez znaczenia jest też możliwość zwrotu zamówionego towaru w ciągu 14 dni bez podania przyczyny (taką odpowiedź wskazało 39% respondentów).

Uciekamy do Internetu

Wskaźniki sprzedaży pokazują wyraźnie, że – choć odsetek kupujących nie zwiększył się wyraźnie – coraz więcej zakupów dokonujemy przez Internet. Wartość rynku e-commerce z roku na rok rośnie o kilkanaście procent, natomiast rynku m-commerce (czyli zakupów przez kanał mobilny) – o ponad 100 procent rocznie. Już teraz rynek mobilny to ponad 2,5 mld zł.

Statystyki Narodowego Banku Polskiego potwierdzają ten trend. W I kwartale 2014 roku Polacy dokonali kartami płatniczymi ponad 2 mln transakcji na kwotę 0,5 mld zł. W I kwartale bieżącego roku – już blisko 9 mln transakcji o wartości ponad 1,5 mld zł. Terminale płatnicze dla kurierów chcą nawet wprowadzić firmy InPost i DPD. Cały rynek zauważa więc, że płatność gotówką – a nawet tradycyjny przelew bankowy – powoli odchodzi do lamusa.

Z ostatniej chwili

  • 16.01.2017 15:00

    Uczestnicy promocji „Lokata 130 dni z premią” mogą już uzupełniać dane konieczne do przelewu premii. Mają na to czas do 31 stycznia.

  • 12.01.2017 14:48

    Bank Światowy obniżył prognozę wzrostu PKB Polski w 2016 r. z 3,2% na 2,5%. Wzrost w 2017 r. szacuje się na 3,1% (zamiast 3,4%). 

  • 12.01.2017 14:25

    Promocja MasterPass i Cinema City: płacąc za bilet do kina za pomocą portfela elektronicznego, drugi bilet otrzymasz gratis. Akcja trwa do 28 lutego.

  • 11.01.2017 14:35

    ING kończy swój program lojalnościowy Bankujesz-zyskujesz. Uzyskane w ramach programu punkty można wymienić na rabaty do 14 marca.

  • 11.01.2017 14:29

    Decyzją Rady Polityki Pieniężnej stopy procentowe pozostają na niezmienionym poziomie. Obecnie stopa referencyjna wynosi 1,5%, zaś depozytowa 0,5%.

  • 11.01.2017 10:29

    ING przedłużył promocję na Otwartym Koncie Oszczędnościowym; oprocentowanie na poziomie 2% przez 4 miesiące można teraz zyskać do 14 lutego. 

  • 10.01.2017 15:04

    Bank Millennium wprowadził nową usługę dla przedsiębiorców - możliwość automatycznego tworzenia raportów JPK w formacie wymaganym przez Ministerstwo Finansów.

  • 9.01.2017 13:30

    mBank uruchomił usługę 3D Secure, zapewniającą więcej bezpieczeństwa w przypadku transakcji kartą w internecie.

  • 9.01.2017 13:19

    ING wprowadza one click przy płatnościach BLIK, dzięki czemu transakcje w sklepach internetowych będą łatwiejsze i szybsze. Nowa usługa pojawi się w marcu.

  • 9.01.2017 10:32

    Bank Millennium w kolejnej edycji promocji Konta Oszczędnościowego obniżył oprocentowanie na rachunku do 2,5% dla środków do 100 000 zł. 

Pominęliśmy coś ważnego? Napisz do nas!

Wiadomości

Ta strona korzysta z ciasteczek. Dalsze korzystanie z serwisu oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej szczegółów w polityce prywatności.