Najbardziej lubiane polskie banki na Facebooku

Najbardziej lubiane polskie banki na Facebooku © nanomanpro / Fotolia

Wzięliśmy pod lupę profile społecznościowe polskich banków komercyjnych. Liderami pod względem liczby polubień okazały się mBank oraz BZ WBK – na koniec grudnia 2017 roku profil na Facebooku każdego z nich miał już ponad 285 tys. fanów. Znacznie gorzej z angażowaniem fanów idzie natomiast państwowym gigantom: PKO BP, Pekao a także Pocztowemu, które w przeliczeniu na liczbę posiadanych klientów znajdują się na szarym końcu stawki.

Na koniec 2017 roku facebookowe konta działających w Polsce banków komercyjnych zebrały blisko 1,7 mln polubień, a przeciętny profil posiadał ponad 105 tys. fanów. Prowadzenie fanpage’a na największym na świecie portalu społecznościowym to jednak nie tylko licytacja na temat tego, który bank jest „lubiany” przez większą liczbę osób. To także, a raczej przede wszystkim nowoczesny kanał komunikacji, z pomocą którego banki w skuteczny sposób mogą dotrzeć ze swoją ofertą do zainteresowanych nią klientów. Z kolei ci dzięki Facebookowi nie muszą ze swoimi sprawami ograniczać się do przeważnie zajętej bankowej infolinii czy też mailowej korespondencji, która z uwagi na przepełnione skrzynki bankowców często pozostaje bez odpowiedzi.

Facebookowi giganci

Bankami, które jak do tej pory zdołały zbudować wokół siebie największą społeczność, są mBank oraz BZ WBK. Pod tym względem obie instytucje znacznie wyprzedzają resztę bankowej konkurencji, a profil każdej z nich liczy już ok. 285 tys. osób. O trzecie miejsce z liczbą ponad 200 tys. polubień zacięty bój toczą ING Bank Śląski oraz BGŻ BNP Paribas.

Stosunkowo mało fanów posiada natomiast profil największego polskiego banku, czyli PKO BP. Według stanu na połowę września 2017 roku jego fanpage lubiło 123 tys. osób (liczba ta obejmuje także grono 10 tys. fanów Inteligo – jednej z marek PKO BP). To nieco więcej niż rynkowa średnia, jednak ponad 2,5-krotnie mniej niż w przypadku facebookowych liderów. Jeszcze słabiej z budową internetowej społeczności na Facebooku idzie jak do tej pory numerowi dwa polskiej bankowości, czyli Pekao. Jego profil na daną chwilę liczy niespełna 60 tys. fanów.

Najpopularniejsze profile polskich banków prowadzone na Facebooku (liczba polubień w tysiącach)

Najpopularniejsze banki na Facebooku

Opracowanie własne

Fanpage w wersji mikro

Na szarym końcu listy najbardziej „lubianych” banków znajdują się państwowe - Bank Pocztowy oraz BOŚ Bank. Profile każdego na koniec 2017 roku lubiło mniej niż 9 tys. osób. Trzeba jednak przyznać, że w ostatnim kwartale oba banki dość mocno wzięły się za nadrabianie facebookowych zaległości. Pierwszy z wymienionych w listopadzie wystartował z nową, cyfrową marką o nazwie Envelo Bank, co z miejsca sprawiło, że liczba jego fanów zwiększyła się o prawie 3 tys. osób. Jeszcze większy wzrost odnotował BOŚ, który od połowy września do końca grudnia zdołał zainteresować swoim profilem przeszło 4 tys. osób.

Liczba klientów banku ma znaczenie

Porównując liczbę osób lubiących fanpage danego banku, należy jednak wziąć pod uwagę, że poszczególne instytucje znacznie różnią się wielkością, jak i liczbą obsługiwanych klientów (a to właśnie z grona klientów wywodzi się zdecydowana większość „fanów”). Przykładowo – liczba klientów PKO BP jest czterdzieści razy wyższa niż w przypadku BOŚ-a.

Uwzględniając parametr wielkości banku, obliczyliśmy, jaka jest liczba polubień facebookowego profilu danego banku w przeliczeniu na 1 tys. jego klientów. W naszej opinii tego typu zestawienie znacznie dokładniej pokazuje, jak skutecznie poszczególne instytucje angażują wokół siebie internetową społeczność.

Handlowy lider i skostniałe banki państwowe

Po dokonaniu kalkulacji okazało się, że Citi Handlowy dosłownie bije resztę bankowej konkurencji na głowę. Na każdy 1 tys. obsługiwanych przez niego klientów przypadało aż 208 lubiących. To wynik ponad 5-krotnie wyższy niż średnia dla całego rynku i rezultat blisko dwa razy lepszy niż w przypadku drugiego w zestawieniu T-Mobile Usługi Bankowe (134 lubiących w przeliczeniu na 1 tys. klientów).

Relatywnie dużo fanów na Facebooku zdołały zebrać także BGŻ BNP Paribas, mBank, BZ WBK oraz Plus Bank – we wszystkich przypadkach liczba „lubiących” na każde 1 tys. klientów przekroczyła 60 osób.

Nasze zestawienie pokazuje także, że najgorzej, jeśli chodzi o aktywność w Internecie, radzą sobie państwowe banki: PKO BP, Pekao oraz Pocztowy. W ich przypadku średnia liczba polubień była daleko niższa niż u reszty konkurencji, a w przypadku Pocztowego na każde 1 tys. klientów przypadło zaledwie sześciu fanów.

Liczba polubień przypadająca na 1 tysiąc klientów danego banku

Opracowanie własne

Najszybciej rosnące profile

Nasza analiza pokazała również, że pomiędzy październikiem a końcem grudnia 2017 roku profile na Facebooku polskich banków komercyjnych zdołały zdobyć przeszło 63 tys. nowych fanów (to prawie 4,0% wzrost w stosunku do końca września). Najskuteczniej pod tym względem poszło bankowi ING, którego profil polubiło aż 12 tys. osób. Tym samym katowicki bank zdołał awansować na trzecie miejscu w rankingu największych bankowych profili prowadzonych na Facebooku.

Sporo fanów udało się pozyskać także mBankowi, Credit Agricole, a także państwowym: PKO BP oraz Pekao. Na drugim biegunie znalazły się natomiast TMUB, Citi Handlowy, Plus Bank oraz Raiffeisen Polbank, którym w IV kwartale przybyło raptem po kilkuset „lubiących”.

Wzrost liczby polubień profilów na Facebooku polskich banków komercyjnych w ciągu IV kwartału 2017 roku

Bank Liczba nowych fanów (w tysiącach) Dynamika wzrostu (k/k)

ING Bank Śląski

12,0 5,9%
mBank 9,8 3,5%
Credit Agricole 7,6 30,5%
PKO BP 7,6 6,6%
Bank Pekao 4,8 9,0%
BOŚ Bank 4,4 112,8%
BZ WBK 4,2 1,5%
Bank Pocztowy 2,8 50,0%
Getin Noble Bank 2,8 8,3%
eurobank 2,2 3,7%
Alior Bank 1,7 1,9%
BGŻ BNP Paribas i BGŻOptima 1,5 0,7%
T-Mobile Usługi Bankowe 0,8 1,2%
Citi Handlowy 0,5 0,3%
Plus Bank 0,4 2,8%
Raiffeisen Polbank 0,3 0,8%
ŁĄCZNIE 63,4 3,9%

Opracowanie własne

Najwyższą procentową dynamiką wzrostu charakteryzował się natomiast bank BOŚ. W IV kwartale liczba fanów jego profilu zwiększyła się o ponad 112%. Szybko – bo aż o 50% rosło także grono śledzących profil Banku Pocztowego. W 30-proc. tempie zwiększał się natomiast profil Credit Agricole. Dynamika wzrostu pozostałych banków była już daleko niższa i nie przekroczyła 9%.

Nawet najgorszy profil jest lepszy niż żaden

W naszej opinii posiadanie nawet kilku tysięcy fanów, z którymi można komunikować się za pośrednictwem Facebooka, jest i tak znacznie lepszym rozwiązaniem niż zupełne zaniechanie prowadzenia firmowego profilu. Co prawda większość działających nad Wisłą banków taki profil posiada (choć, jak pokazaliśmy, prowadzi go z różnym powodzeniem), są tu jednak dwa wyjątki – Bank Millennium oraz Deutsche Bank.

Obie instytucje konta na polskim Facebooku nie mają, dostępne są jedynie ich globalne fanpage, prowadzone w języku angielskim. Trochę szkoda, bo jak pisaliśmy, jest to doskonała możliwość skutecznego dotarcia do obecnych i przyszłych klientów, a także sposób na budowanie swojej marki i wizerunku. A tak – osoby, które mają pytanie do banku, skazane są na zajętą często infolinię i przepełnione skrzynki mailowe bankowców.

Z ostatniej chwili

Pominęliśmy coś ważnego? Napisz do nas!

Wiadomości

Ta strona korzysta z ciasteczek. Dalsze korzystanie z serwisu oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej szczegółów w polityce prywatności.