Nowe wytyczne KNF: od lipca nie otworzysz kolejnego konta za pomocą przelewu na 1 zł

Nowe wytyczne KNF: od lipca nie otworzysz kolejnego konta za pomocą przelewu na 1 zł © Africa Studio / Fotolia

1 lipca weszła w życie nowa rekomendacja Komisji Nadzoru Finansowego, traktująca o możliwościach otwierania rachunków bankowych za pomocą przelewu aktywacyjnego z innego banku. Co to oznacza dla nowych klientów, którzy dopiero planują założenie konta przez internet?

Nowe wytyczne regulują przede wszystkim kwestię tzw. łańcuszków kont – sytuacji, w której rachunek założony za pomocą przelewu aktywacyjnego może następnie służyć do otwarcia kolejnego rachunku w innym banku za pomocą kolejnego przelewu aktywacyjnego.

Zgodnie z rekomendacją KNF:

Zawieranie umowy rachunku płatniczego z wykorzystaniem przelewu z innego rachunku płatniczego jako sposobu potwierdzenia tożsamości klienta dopuszczalne jest jedynie, gdy kolejne zawarcie umowy rachunku płatniczego u innego dostawcy usług płatniczych z wykorzystaniem przelewu z otwieranego rachunku dla potwierdzania tożsamości u tego dostawcy nie będzie możliwe.

Oznacza to, że choć zdalne zakładanie rachunków wciąż będzie dostępne, to przelew aktywacyjny będzie trzeba wykonać z konta, które już zostało zweryfikowane pod względem tożsamości klienta (a więc na przykład umowę podpisano w oddziale banku).

Rekomendacja ma na celu wyeliminowanie procesu masowego zakładania kont „na słupa” za pomocą wykradzionych lub nieprawdziwych danych (pisaliśmy o tym pokrótce w artykule o anonimowych kontach bankowych). Konta te mogą następnie zostać użyte do prania brudnych pieniędzy bądź zaciągania kredytów i pożyczek na cudze nazwisko.

Do tej pory możliwe było otwieranie nowych kont za pomocą przelewu pochodzącego z rachunku, który także był założony za pomocą przelewu aktywacyjnego. Tworzył się zatem tzw. łańcuszek kont:

Łańcuszek kont otwieranych przelewem aktywacyjnym

Rekomendacja KNF obowiązująca od 1 lipca przerywa ten łańcuszek i powoduje, że nie można będzie aktywować konta za pośrednictwem rachunku niezweryfikowanego:

KNF ogranicza możliwość otwierania kont bankowych przelewem aktywacyjnym

Z pełnym tekstem rekomendacji można zapoznać się na stronie KNF (fragment dotyczący kont zakładanych za pomocą przelewu znajduje się w Rekomendacji 6.1, na stronie 16).

Banki szykują nowe rozwiązania

Jak donosi Związek Banków Polskich, przy współpracy z Krajową Izbą Rozliczeniową przygotowany został system pozwalający zidentyfikować rachunki otwierane zdalnie. Bank, który umożliwia taką ścieżkę założenia konta, będzie mógł wysłać do bazy zapytanie o status danego rachunku. Jeśli okaże się, że został on otwarty za pomocą przelewu aktywacyjnego, proces zostanie wstrzymany do momentu weryfikacji przez klienta w placówce.

Do tej pory chęć przystąpienia do systemu zadeklarowało już 14 banków. Sporo umów jest obecnie w trakcie przetwarzania, co może oznaczać, że zdalny kanał otwierania rachunków w niektórych bankach zostanie tymczasowo zawieszony.

Docelowo nie należy obawiać się, że zdalne zakładanie konta – jedna z najszybszych i najłatwiejszych metod – całkowicie zniknie. Trzeba jedynie uważać, by przelewy aktywacyjne wykonywać ze zweryfikowanego już konta.

Nowa rekomendacja może natomiast oznaczać problemy z założeniem rachunku w Polsce dla osób przebywających poza granicami kraju, jeśli nie będą one posiadaczami wcześniej zweryfikowanego konta. W takiej sytuacji trzeba będzie osobiście udać się do banku (ewentualnie skorzystać z usług kuriera, jednak nie wszystkie banki oferują możliwość wysłania kuriera poza granice i często jest to usługa droga).

Niemniej dla klientów w Polsce będzie to raczej drobna niedogodność, a takie rozwiązanie w dużym stopniu wpłynie na nasze bezpieczeństwo i pozwoli na ograniczenie procederu wyłudzania danych.

A jakie jest Twoje zdanie na ten temat? Czy wprowadzone ograniczenie jest dla Ciebie problematyczne? A może uważasz, że nowe zasady sprawią, że Twoje środki na koncie będą teraz lepiej zabezpieczone?

Z ostatniej chwili

  • 28.03.2017 13:46

    W aplikacji mobilnej BZ WBK pojawiła się nowa opcja: możliwość opłacania zakupów w sklepach internetowych za pomocą BLIK-a bez przepisywania kodu, czyli tzw. one click.

  • 28.03.2017 13:32

    Bank Millennium udostępnił w serwisie bankowości internetowej Millenet nową usługę - przelewy natychmiastowe Express Elixir do ZUS, US oraz urzędów celnych.

  • 23.03.2017 11:12

    Alior Bank: 24 marca od godz. 23 do 27 marca do godz. 6 nastąpi przerwa w dostępie do bankowości. Powodem są prace związane z połączeniem z Bankiem BPH.

  • 17.03.2017 13:18

    T-Mobile Usługi Bankowe: od 17.03 (piątek) od godz. 23:00 do 18.03 (sobota) do godz. 09:00 Bankowość Mobilna będzie niedostępna z powodu prac serwisowych.

  • 16.03.2017 15:05

    W ostatnim kwartale 2016 r. zysk netto Getin Noble Bank wyniósł 2,9 mln zł.

  • 16.03.2017 15:01

    Zysk netto Grupy BGŻ BNP Paribas w 2016 r. wyniósł 76,9 mln zł (wobec 13,3 mln zł w 2015 r.). Skok wynika w dużej mierze z połączenia kilku podmiotów Grupy

  • 15.03.2017 14:40

    ING zamknął program Bankujesz-zyskujesz. W jego miejsce uruchomiono program Moje rabaty umożliwiający zakupy ze zniżką w sklepach tradycyjnych i online.

  • 14.03.2017 14:36

    Usługa HCE - płatności zbliżeniowe telefonem - jest od dzisiaj dostępna w ING Banku Śląskim.

  • 13.03.2017 09:31

    Getin Bank podniósł oprocentowanie promocyjne Konta Oszczędnościowego do 2,5% dla kwot do 100 tys. zł. Obecni klienci mogą liczyć na oprocentowanie 2,2%.

  • 9.03.2017 14:59

    Zysk netto Alior Banku w 2016 r. wyniósł aż 618 mln zł. Dla porównania, w 2015 r. był to 310 mln zł netto.

Pominęliśmy coś ważnego? Napisz do nas!

Wiadomości

Ta strona korzysta z ciasteczek. Dalsze korzystanie z serwisu oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej szczegółów w polityce prywatności.