Nowe wytyczne KNF: od lipca nie otworzysz kolejnego konta za pomocą przelewu na 1 zł

Nowe wytyczne KNF: od lipca nie otworzysz kolejnego konta za pomocą przelewu na 1 zł © Africa Studio / Fotolia

1 lipca weszła w życie nowa rekomendacja Komisji Nadzoru Finansowego, traktująca o możliwościach otwierania rachunków bankowych za pomocą przelewu aktywacyjnego z innego banku. Co to oznacza dla nowych klientów, którzy dopiero planują założenie konta przez internet?

Nowe wytyczne regulują przede wszystkim kwestię tzw. łańcuszków kont – sytuacji, w której rachunek założony za pomocą przelewu aktywacyjnego może następnie służyć do otwarcia kolejnego rachunku w innym banku za pomocą kolejnego przelewu aktywacyjnego.

Zgodnie z rekomendacją KNF:

Zawieranie umowy rachunku płatniczego z wykorzystaniem przelewu z innego rachunku płatniczego jako sposobu potwierdzenia tożsamości klienta dopuszczalne jest jedynie, gdy kolejne zawarcie umowy rachunku płatniczego u innego dostawcy usług płatniczych z wykorzystaniem przelewu z otwieranego rachunku dla potwierdzania tożsamości u tego dostawcy nie będzie możliwe.

Oznacza to, że choć zdalne zakładanie rachunków wciąż będzie dostępne, to przelew aktywacyjny będzie trzeba wykonać z konta, które już zostało zweryfikowane pod względem tożsamości klienta (a więc na przykład umowę podpisano w oddziale banku).

Rekomendacja ma na celu wyeliminowanie procesu masowego zakładania kont „na słupa” za pomocą wykradzionych lub nieprawdziwych danych (pisaliśmy o tym pokrótce w artykule o anonimowych kontach bankowych). Konta te mogą następnie zostać użyte do prania brudnych pieniędzy bądź zaciągania kredytów i pożyczek na cudze nazwisko.

Do tej pory możliwe było otwieranie nowych kont za pomocą przelewu pochodzącego z rachunku, który także był założony za pomocą przelewu aktywacyjnego. Tworzył się zatem tzw. łańcuszek kont:

Łańcuszek kont otwieranych przelewem aktywacyjnym

Rekomendacja KNF obowiązująca od 1 lipca przerywa ten łańcuszek i powoduje, że nie można będzie aktywować konta za pośrednictwem rachunku niezweryfikowanego:

KNF ogranicza możliwość otwierania kont bankowych przelewem aktywacyjnym

Z pełnym tekstem rekomendacji można zapoznać się na stronie KNF (fragment dotyczący kont zakładanych za pomocą przelewu znajduje się w Rekomendacji 6.1, na stronie 16).

Banki szykują nowe rozwiązania

Jak donosi Związek Banków Polskich, przy współpracy z Krajową Izbą Rozliczeniową przygotowany został system pozwalający zidentyfikować rachunki otwierane zdalnie. Bank, który umożliwia taką ścieżkę założenia konta, będzie mógł wysłać do bazy zapytanie o status danego rachunku. Jeśli okaże się, że został on otwarty za pomocą przelewu aktywacyjnego, proces zostanie wstrzymany do momentu weryfikacji przez klienta w placówce.

Do tej pory chęć przystąpienia do systemu zadeklarowało już 14 banków. Sporo umów jest obecnie w trakcie przetwarzania, co może oznaczać, że zdalny kanał otwierania rachunków w niektórych bankach zostanie tymczasowo zawieszony.

Docelowo nie należy obawiać się, że zdalne zakładanie konta – jedna z najszybszych i najłatwiejszych metod – całkowicie zniknie. Trzeba jedynie uważać, by przelewy aktywacyjne wykonywać ze zweryfikowanego już konta.

Nowa rekomendacja może natomiast oznaczać problemy z założeniem rachunku w Polsce dla osób przebywających poza granicami kraju, jeśli nie będą one posiadaczami wcześniej zweryfikowanego konta. W takiej sytuacji trzeba będzie osobiście udać się do banku (ewentualnie skorzystać z usług kuriera, jednak nie wszystkie banki oferują możliwość wysłania kuriera poza granice i często jest to usługa droga).

Niemniej dla klientów w Polsce będzie to raczej drobna niedogodność, a takie rozwiązanie w dużym stopniu wpłynie na nasze bezpieczeństwo i pozwoli na ograniczenie procederu wyłudzania danych.

A jakie jest Twoje zdanie na ten temat? Czy wprowadzone ograniczenie jest dla Ciebie problematyczne? A może uważasz, że nowe zasady sprawią, że Twoje środki na koncie będą teraz lepiej zabezpieczone?

Z ostatniej chwili

  • 24.05.2017 07:22

    Prezydent przygotował projekt ustawy ułatwiającej odzyskanie pieniędzy przelanych na błędne konto.

  • 22.05.2017 14:24

    W wakacje pojawi się nowa aplikacja mobilna BGŻ BNP Paribas. Ma być ona zintegrowana z Android Pay.

  • 19.05.2017 13:21

    Od teraz Profil Zaufany można również założyć za pomocą bankowości internetowej Pekao SA.

  • 19.05.2017 11:34

    W bankowości elektronicznej ING bank udostępnił usługę przechowywania ważnych dokumentów. Klienci znajdą tam aktualne regulaminy i umowy.

  • 18.05.2017 13:14

    Bank Millenium udostępnił w Millenecie i aplikacji mobilnej ulepszoną wersję historii transakcji - klienci mogą dodawać do transakcji zdjęcie paragonu, faktury lub gwarancji, dodatkowy opis oraz tagi.

  • 16.05.2017 13:54

    Szybkie płatności internetowe Paybynet, stworzone przez KIR, są od teraz dostępne także dla klientów BGŻ BNP Paribas.

  • 16.05.2017 07:01

    W aplikacji mobilnej IKO PKO Banku Polskiego można już czasowo zablokować kartę płatniczą.

  • 11.05.2017 11:01

    Pekao SA już wkrótce wprowadzi możliwość założenia Profilu Zaufanego przez bankowość internetową.

  • 11.05.2017 10:59

    Szybkie przelewy Express Elixir coraz bardziej zyskują na popularności; w kwietniu rozliczono 330 tys. transakcji natychmiastowych o wartości 1,21 mld zł.

  • 11.05.2017 10:57

    Zysk sektora bankowego w I kwartale 2017 r. wyniósł 2,84 mld zł.

Pominęliśmy coś ważnego? Napisz do nas!

Wiadomości

Ta strona korzysta z ciasteczek. Dalsze korzystanie z serwisu oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej szczegółów w polityce prywatności.