Nowe wytyczne KNF: od lipca nie otworzysz kolejnego konta za pomocą przelewu na 1 zł

Nowe wytyczne KNF: od lipca nie otworzysz kolejnego konta za pomocą przelewu na 1 zł © Africa Studio / Fotolia

1 lipca weszła w życie nowa rekomendacja Komisji Nadzoru Finansowego, traktująca o możliwościach otwierania rachunków bankowych za pomocą przelewu aktywacyjnego z innego banku. Co to oznacza dla nowych klientów, którzy dopiero planują założenie konta przez internet?

Nowe wytyczne regulują przede wszystkim kwestię tzw. łańcuszków kont – sytuacji, w której rachunek założony za pomocą przelewu aktywacyjnego może następnie służyć do otwarcia kolejnego rachunku w innym banku za pomocą kolejnego przelewu aktywacyjnego.

Zgodnie z rekomendacją KNF:

Zawieranie umowy rachunku płatniczego z wykorzystaniem przelewu z innego rachunku płatniczego jako sposobu potwierdzenia tożsamości klienta dopuszczalne jest jedynie, gdy kolejne zawarcie umowy rachunku płatniczego u innego dostawcy usług płatniczych z wykorzystaniem przelewu z otwieranego rachunku dla potwierdzania tożsamości u tego dostawcy nie będzie możliwe.

Oznacza to, że choć zdalne zakładanie rachunków wciąż będzie dostępne, to przelew aktywacyjny będzie trzeba wykonać z konta, które już zostało zweryfikowane pod względem tożsamości klienta (a więc na przykład umowę podpisano w oddziale banku).

Rekomendacja ma na celu wyeliminowanie procesu masowego zakładania kont „na słupa” za pomocą wykradzionych lub nieprawdziwych danych (pisaliśmy o tym pokrótce w artykule o anonimowych kontach bankowych). Konta te mogą następnie zostać użyte do prania brudnych pieniędzy bądź zaciągania kredytów i pożyczek na cudze nazwisko.

Do tej pory możliwe było otwieranie nowych kont za pomocą przelewu pochodzącego z rachunku, który także był założony za pomocą przelewu aktywacyjnego. Tworzył się zatem tzw. łańcuszek kont:

Łańcuszek kont otwieranych przelewem aktywacyjnym

Rekomendacja KNF obowiązująca od 1 lipca przerywa ten łańcuszek i powoduje, że nie można będzie aktywować konta za pośrednictwem rachunku niezweryfikowanego:

KNF ogranicza możliwość otwierania kont bankowych przelewem aktywacyjnym

Z pełnym tekstem rekomendacji można zapoznać się na stronie KNF (fragment dotyczący kont zakładanych za pomocą przelewu znajduje się w Rekomendacji 6.1, na stronie 16).

Banki szykują nowe rozwiązania

Jak donosi Związek Banków Polskich, przy współpracy z Krajową Izbą Rozliczeniową przygotowany został system pozwalający zidentyfikować rachunki otwierane zdalnie. Bank, który umożliwia taką ścieżkę założenia konta, będzie mógł wysłać do bazy zapytanie o status danego rachunku. Jeśli okaże się, że został on otwarty za pomocą przelewu aktywacyjnego, proces zostanie wstrzymany do momentu weryfikacji przez klienta w placówce.

Do tej pory chęć przystąpienia do systemu zadeklarowało już 14 banków. Sporo umów jest obecnie w trakcie przetwarzania, co może oznaczać, że zdalny kanał otwierania rachunków w niektórych bankach zostanie tymczasowo zawieszony.

Docelowo nie należy obawiać się, że zdalne zakładanie konta – jedna z najszybszych i najłatwiejszych metod – całkowicie zniknie. Trzeba jedynie uważać, by przelewy aktywacyjne wykonywać ze zweryfikowanego już konta.

Nowa rekomendacja może natomiast oznaczać problemy z założeniem rachunku w Polsce dla osób przebywających poza granicami kraju, jeśli nie będą one posiadaczami wcześniej zweryfikowanego konta. W takiej sytuacji trzeba będzie osobiście udać się do banku (ewentualnie skorzystać z usług kuriera, jednak nie wszystkie banki oferują możliwość wysłania kuriera poza granice i często jest to usługa droga).

Niemniej dla klientów w Polsce będzie to raczej drobna niedogodność, a takie rozwiązanie w dużym stopniu wpłynie na nasze bezpieczeństwo i pozwoli na ograniczenie procederu wyłudzania danych.

A jakie jest Twoje zdanie na ten temat? Czy wprowadzone ograniczenie jest dla Ciebie problematyczne? A może uważasz, że nowe zasady sprawią, że Twoje środki na koncie będą teraz lepiej zabezpieczone?

Z ostatniej chwili

  • 20.06.2017 10:16

    W aplikacji mobilnej ING Banku Śląskiego udostępniono mobilną autoryzację transakcji.

  • 16.06.2017 12:44

    Z początkiem czerwca Bank Zachodni WBK uruchomił infolinię w języku ukraińskim. Doradcy banku będą służyć pomocą obywatelom Ukrainy od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 16:00.

  • 15.06.2017 10:48

    Od godz. 16:00 w piątek do 10:00 w poniedziałek klienci Credit Agricole nie będą mogli korzystać z bankowości internetowej i mobilnej.

  • 13.06.2017 11:36

    Ruszyła świetna promocja Lokaty Happy z oprocentowaniem 4% Za założenie depozytu w Idea Banku można zgarnąć 2 bilety do Cinema City. Sprawdź szczegóły.

  • 9.06.2017 13:17

    W weekend VW Bank, Nest Bank i Raiffeisen będą przeprowadzały prace w swoich serwisach bankowości internetowej, przez co niektóre usługi nie będą dostępne.

  • 9.06.2017 13:12

    Klienci eurobanku mogą od dziś płacić swoim smartfonem za pomocą usługi Android Pay.

  • 8.06.2017 14:25

    Europejski Bank Centralny pozostawił stopy procentowe na obecnym, wyjątkowo niskim poziomie.

  • 8.06.2017 07:28

    ING Bank Śląski wprowadził do swojej oferty kartę wielowalutową. Dzięki temu rozwiązaniu można uniknąć prowizji przy płatnościach w EUR, USD, GBP i PLN.

  • 7.06.2017 10:42

    Rada Polityki Pieniężnej pozostawiła stopy procentowe na niezmienionym poziomie.

  • 7.06.2017 07:02

    Android Pay jest już dostępny dla klientów Orange Finanse.

Pominęliśmy coś ważnego? Napisz do nas!

Wiadomości

Ta strona korzysta z ciasteczek. Dalsze korzystanie z serwisu oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej szczegółów w polityce prywatności.