Częściej korzystamy z bankowości internetowej – raport

Częściej korzystamy z bankowości internetowej – raport

Polacy chętniej korzystają z internetowego dostępu do rachunków bankowych – takie są wnioski płynące z ostatniego raportu netB@nk przygotowanego przez Związek Banków Polskich. Opracowanie wskazuje także na interesujące trendy w zakresie obrotu gotówkowego i bezgotówkowego w naszym kraju.

Bankowość elektroniczna

Na koniec kwietnia 2014 r. ok. 22 mln klientów indywidualnych miało podpisaną umowę bankowości elektronicznej. W porównaniu do ubiegłego roku jest to wzrost o prawie 2 mln, co wskazuje na pozytywną tendencję i większą popularność bankowych usług internetowych. Ponad połowa klientów z internetowym dostępem do rachunku przynajmniej raz w miesiącu logowała się do bankowości elektronicznej, co potwierdzają badania TNS Polska na zlecenie ZBP – okazuje się, że większość klientów coraz częściej korzysta z dostępu online, aby np. sprawdzić stan konta czy wykonać przelew. Sondaż pokazał także, jak Polacy oceniają usługi bankowości elektronicznej: według ankietowanych są one szybkie, wygodne i tanie, ale w kwestii bezpieczeństwa kwestie były już podzielone (40% stwierdziło, że bankowość internetowa jest bezpieczna, a 22% że jest ryzykowna).

Ciekawe są przyczyny niekorzystania z bankowości online – większość badanych wskazuje w tej kwestii brak wiedzy i umiejętności, a także przyzwyczajenie do stacjonarnych oddziałów banków, natomiast ok. 43% ankietowanych nie czułoby się bezpiecznie używając internetowego systemu transakcyjnego. Wskazuje to na konieczność edukowania społeczeństwa i uświadamiania, że bankowość elektroniczna może być bezpieczna i wygodniejsza niż tradycyjne usługi w oddziałach.

Karty płatnicze

Wracając do raportu netB@nk – pierwszy kwartał 2014 r. to okres dalszego wzrostu ogólnej liczby kart płatniczych (debetowych i kredytowych), spowodowany przez zwiększenie liczby kart debetowych – one wciąż stanowią zdecydowaną większość kart płatniczych w portfelach Polaków, a wyraźnie obrazuje to poniższy wykres:

Liczba kart debetowych i kredytowych

Źródło: opracowanie własne Związku Banków Polskich na podstawie danych NBP

Warto także zwrócić uwagę, że liczba kart kredytowych jest zdecydowanie niższa w porównaniu z liczbą kart debetowych używanych na rynku, a dodatkowo w ostatnim roku uległa ona nieznacznej obniżce. Polacy nie powielają zatem modelu amerykańskiego, gdzie karty kredytowe są używane na porządku dziennym i powodują różnego rodzaju kryzysy w finansach osobistych amerykańskich obywateli. Większość Polaków nie ma problemu z kartami kredytowymi.

Karty zbliżeniowe

W ostatnich miesiącach wiele emocji budziła kwestia bezpieczeństwa kart zbliżeniowych (debetowych i kredytowych), które niektórym klientom banków przysparzały sporo kłopotów (w przypadku kradzieży złodziej mógł kilkanaście razy zrealizować pojedynczą transakcję bez PIN-u, co często prowadziło do utraty znacznej kwoty przez klienta). Można sądzić, że zmiany w regulacjach banków przyniosły efekt – autorzy raportu Związku Banków Polskich prognozują, że w pierwszym kwartale 2014 r. karty z funkcjonalnością zbliżeniową mają stanowić ponad połowę wszystkich kart płatniczych na rynku, a w porównaniu z I kwartałem 2013 r. wzrost może wynieść ok. 28%. Znajduje to także odzwierciedlenie w liczbie terminali do płatności kartami – na koniec kwietnia 2014 r. ok. 57% stanowiły urządzenia z funkcją zbliżeniową.

Liczba kart z funkcją zbliżeniową

Źródło: opracowanie własne Związku Banków Polskich na podstawie danych NBP

Coraz aktywniej korzystamy z dostępu do konta

Najnowszy raport Związku Banków Polskich dotyczący bankowości elektronicznej pokazuje na interesujące zmiany w zachowaniach klientów banków – coraz więcej z nich aktywnie korzysta z internetowego dostępu do konta, dokonuje przelewów czy też płaci kartą debetową. Sondaż TNS Polska na zlecenie ZBP stanowi w tym względzie cenne uzupełnienie raportu i wskazuje nie tylko powody, dla których Polacy korzystają z dostępu online do rachunków, ale także przyczyny rezygnacji z takich usług. Można mieć nadzieję, że bankowcy wyciągną wnioski z aktualnych opracowań Związku Banków Polskich, w końcu na poprawie jakości usług bankowych i większej świadomości ich odbiorców mogą skorzystać nie tylko klienci.

Raport netB@nk znajdziesz pod tym adresem.

Z ostatniej chwili

  • 11.08.2017 09:33

    Beneficjenci programu "Rodzina 500+" będą mogli odbierać świadczenia gotówkowe w bankomatach PKO BP.

  • 8.08.2017 11:40

    Klienci BGŻ BNP Paribas mogą od teraz zlecać przelewy ekspresowe do ZUS i urzędów administracji skarbowej.

  • 7.08.2017 11:37

    mBank udostępnił klientom korporacyjnym usługę Qlick - rozwiązanie, dzięki któremu łatwiej opłacić rachunki wystawiane przez masowych wystawców faktur.

  • 2.08.2017 13:59

    W PKO BP ruszyła VII edycja programu poleceń "Mam PKO". Nowy klient może zyskać 100 zł, a obecny - 50 zł premii za skuteczne polecenie konta.

  • 1.08.2017 11:43

    Getin Bank zmienia formułę Konta Oszczędnościowego. Teraz oprocentowanie 2,5% obowiązuje dla nowych środków do 100 tys. zł przez 4 miesiące.

  • 1.08.2017 10:00

    Od 1 sierpnia w eurobanku za wypłatę środków poniżej 100 zł z bankomatów zapłacimy 1,90 zł, zaś sprawdzenie salda będzie nas kosztowało 2,50 zł. Szczegóły.

  • 1.08.2017 09:26

    ING Bank Śląski przedłużył promocję rachunku osobistego. Wciąż można zyskać 100 zł premii za założenie Konta z Lwem.

  • 31.07.2017 14:06

    Dziś przed północą kończy się świetna promocja eKonta w mBanku, w której do zyskania jest nawet 800 zł premii. Szczegóły opisujemy w tym artykule.

  • 29.07.2017 22:42

    Tylko do poniedziałku trwa promocja konta firmowego w mBanku, w której do zyskania jest 150 zł premii za przelew do ZUS i 2-letnia gwarancja braku opłat.

  • 28.07.2017 06:52

    BGŻOptima przedłużył promocję Konta Oszczędnościowego Smart. Oprocentowanie środków do 150 tys. zł nadal wynosi 2,2%, ale powyżej tej kwoty - 1,5% (z 1,7%)

Pominęliśmy coś ważnego? Napisz do nas!

Wiadomości

Ta strona korzysta z ciasteczek. Dalsze korzystanie z serwisu oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej szczegółów w polityce prywatności.