Częściej korzystamy z bankowości internetowej – raport

Częściej korzystamy z bankowości internetowej – raport

Polacy chętniej korzystają z internetowego dostępu do rachunków bankowych – takie są wnioski płynące z ostatniego raportu netB@nk przygotowanego przez Związek Banków Polskich. Opracowanie wskazuje także na interesujące trendy w zakresie obrotu gotówkowego i bezgotówkowego w naszym kraju.

Bankowość elektroniczna

Na koniec kwietnia 2014 r. ok. 22 mln klientów indywidualnych miało podpisaną umowę bankowości elektronicznej. W porównaniu do ubiegłego roku jest to wzrost o prawie 2 mln, co wskazuje na pozytywną tendencję i większą popularność bankowych usług internetowych. Ponad połowa klientów z internetowym dostępem do rachunku przynajmniej raz w miesiącu logowała się do bankowości elektronicznej, co potwierdzają badania TNS Polska na zlecenie ZBP – okazuje się, że większość klientów coraz częściej korzysta z dostępu online, aby np. sprawdzić stan konta czy wykonać przelew. Sondaż pokazał także, jak Polacy oceniają usługi bankowości elektronicznej: według ankietowanych są one szybkie, wygodne i tanie, ale w kwestii bezpieczeństwa kwestie były już podzielone (40% stwierdziło, że bankowość internetowa jest bezpieczna, a 22% że jest ryzykowna).

Ciekawe są przyczyny niekorzystania z bankowości online – większość badanych wskazuje w tej kwestii brak wiedzy i umiejętności, a także przyzwyczajenie do stacjonarnych oddziałów banków, natomiast ok. 43% ankietowanych nie czułoby się bezpiecznie używając internetowego systemu transakcyjnego. Wskazuje to na konieczność edukowania społeczeństwa i uświadamiania, że bankowość elektroniczna może być bezpieczna i wygodniejsza niż tradycyjne usługi w oddziałach.

Karty płatnicze

Wracając do raportu netB@nk – pierwszy kwartał 2014 r. to okres dalszego wzrostu ogólnej liczby kart płatniczych (debetowych i kredytowych), spowodowany przez zwiększenie liczby kart debetowych – one wciąż stanowią zdecydowaną większość kart płatniczych w portfelach Polaków, a wyraźnie obrazuje to poniższy wykres:

Liczba kart debetowych i kredytowych

Źródło: opracowanie własne Związku Banków Polskich na podstawie danych NBP

Warto także zwrócić uwagę, że liczba kart kredytowych jest zdecydowanie niższa w porównaniu z liczbą kart debetowych używanych na rynku, a dodatkowo w ostatnim roku uległa ona nieznacznej obniżce. Polacy nie powielają zatem modelu amerykańskiego, gdzie karty kredytowe są używane na porządku dziennym i powodują różnego rodzaju kryzysy w finansach osobistych amerykańskich obywateli. Większość Polaków nie ma problemu z kartami kredytowymi.

Karty zbliżeniowe

W ostatnich miesiącach wiele emocji budziła kwestia bezpieczeństwa kart zbliżeniowych (debetowych i kredytowych), które niektórym klientom banków przysparzały sporo kłopotów (w przypadku kradzieży złodziej mógł kilkanaście razy zrealizować pojedynczą transakcję bez PIN-u, co często prowadziło do utraty znacznej kwoty przez klienta). Można sądzić, że zmiany w regulacjach banków przyniosły efekt – autorzy raportu Związku Banków Polskich prognozują, że w pierwszym kwartale 2014 r. karty z funkcjonalnością zbliżeniową mają stanowić ponad połowę wszystkich kart płatniczych na rynku, a w porównaniu z I kwartałem 2013 r. wzrost może wynieść ok. 28%. Znajduje to także odzwierciedlenie w liczbie terminali do płatności kartami – na koniec kwietnia 2014 r. ok. 57% stanowiły urządzenia z funkcją zbliżeniową.

Liczba kart z funkcją zbliżeniową

Źródło: opracowanie własne Związku Banków Polskich na podstawie danych NBP

Coraz aktywniej korzystamy z dostępu do konta

Najnowszy raport Związku Banków Polskich dotyczący bankowości elektronicznej pokazuje na interesujące zmiany w zachowaniach klientów banków – coraz więcej z nich aktywnie korzysta z internetowego dostępu do konta, dokonuje przelewów czy też płaci kartą debetową. Sondaż TNS Polska na zlecenie ZBP stanowi w tym względzie cenne uzupełnienie raportu i wskazuje nie tylko powody, dla których Polacy korzystają z dostępu online do rachunków, ale także przyczyny rezygnacji z takich usług. Można mieć nadzieję, że bankowcy wyciągną wnioski z aktualnych opracowań Związku Banków Polskich, w końcu na poprawie jakości usług bankowych i większej świadomości ich odbiorców mogą skorzystać nie tylko klienci.

Raport netB@nk znajdziesz pod tym adresem.

Z ostatniej chwili

  • 9.12.2016 12:25

    Użytkownicy Konta HAIZ mogą już płacić telefonem. Alior Bank udostępnił swoim najmłodszym klientom płatności w technologii HCE. 

  • 9.12.2016 12:12

    Profil Zaufany ePUAP można już założyć w ING Banku Śląskim. 

  • 8.12.2016 14:10

    Z powodu kłopotów z dostępnością serwisu internetowego Bank Pocztowy udostępnia klientom przelewy za darmo w oddziałach, na Poczcie oraz przez infolinię.

  • 8.12.2016 07:28

    PZU i PFR przejmą 32,8% akcji Banku Pekao SA. Koszt zakupu wyniesie 10,6 mld złotych.

  • 7.12.2016 14:55

    RPP pozostawiła stopy procentowe na niezmienionym poziomie. Obecnie stopa referencyjna wynosi 1,50%, depozytowa 0,5%, lombardowa 2,50%.

  • 6.12.2016 13:56

    mBank testuje nowy sposób autoryzacji zleceń - poprzez komunikaty push w aplikacji mobilnej.

  • 6.12.2016 13:55

    Aplikacja IKO banku PKO BP osiągnęła już milion aktywacji.

  • 5.12.2016 07:53

    Dziś ostatni dzień promocji "Zyskaj 360 zł" na Koncie 360º w Banku Millennium, w której możesz zyskać premię moneyback do 60 zł miesięcznie przez pół roku.

  • 2.12.2016 13:30

    NBP: zysk sektora bankowego w Polsce od stycznia do października 2016 r. wyniósł 12,12 mld zł. Oznacza to systematyczny wzrost zysków na przestrzeni lat.

  • 1.12.2016 09:42

    Bank Pocztowy zaplanował przerwę w systemach internetowych od 2 grudnia (od 22:00) do 4 grudnia (do 6:00). W sobotę nieczynna będzie także infolinia banku.

Pominęliśmy coś ważnego? Napisz do nas!

Wiadomości

Ta strona korzysta z ciasteczek. Dalsze korzystanie z serwisu oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej szczegółów w polityce prywatności.