Częściej korzystamy z bankowości internetowej – raport

Częściej korzystamy z bankowości internetowej – raport

Polacy chętniej korzystają z internetowego dostępu do rachunków bankowych – takie są wnioski płynące z ostatniego raportu netB@nk przygotowanego przez Związek Banków Polskich. Opracowanie wskazuje także na interesujące trendy w zakresie obrotu gotówkowego i bezgotówkowego w naszym kraju.

Bankowość elektroniczna

Na koniec kwietnia 2014 r. ok. 22 mln klientów indywidualnych miało podpisaną umowę bankowości elektronicznej. W porównaniu do ubiegłego roku jest to wzrost o prawie 2 mln, co wskazuje na pozytywną tendencję i większą popularność bankowych usług internetowych. Ponad połowa klientów z internetowym dostępem do rachunku przynajmniej raz w miesiącu logowała się do bankowości elektronicznej, co potwierdzają badania TNS Polska na zlecenie ZBP – okazuje się, że większość klientów coraz częściej korzysta z dostępu online, aby np. sprawdzić stan konta czy wykonać przelew. Sondaż pokazał także, jak Polacy oceniają usługi bankowości elektronicznej: według ankietowanych są one szybkie, wygodne i tanie, ale w kwestii bezpieczeństwa kwestie były już podzielone (40% stwierdziło, że bankowość internetowa jest bezpieczna, a 22% że jest ryzykowna).

Ciekawe są przyczyny niekorzystania z bankowości online – większość badanych wskazuje w tej kwestii brak wiedzy i umiejętności, a także przyzwyczajenie do stacjonarnych oddziałów banków, natomiast ok. 43% ankietowanych nie czułoby się bezpiecznie używając internetowego systemu transakcyjnego. Wskazuje to na konieczność edukowania społeczeństwa i uświadamiania, że bankowość elektroniczna może być bezpieczna i wygodniejsza niż tradycyjne usługi w oddziałach.

Karty płatnicze

Wracając do raportu netB@nk – pierwszy kwartał 2014 r. to okres dalszego wzrostu ogólnej liczby kart płatniczych (debetowych i kredytowych), spowodowany przez zwiększenie liczby kart debetowych – one wciąż stanowią zdecydowaną większość kart płatniczych w portfelach Polaków, a wyraźnie obrazuje to poniższy wykres:

Liczba kart debetowych i kredytowych

Źródło: opracowanie własne Związku Banków Polskich na podstawie danych NBP

Warto także zwrócić uwagę, że liczba kart kredytowych jest zdecydowanie niższa w porównaniu z liczbą kart debetowych używanych na rynku, a dodatkowo w ostatnim roku uległa ona nieznacznej obniżce. Polacy nie powielają zatem modelu amerykańskiego, gdzie karty kredytowe są używane na porządku dziennym i powodują różnego rodzaju kryzysy w finansach osobistych amerykańskich obywateli. Większość Polaków nie ma problemu z kartami kredytowymi.

Karty zbliżeniowe

W ostatnich miesiącach wiele emocji budziła kwestia bezpieczeństwa kart zbliżeniowych (debetowych i kredytowych), które niektórym klientom banków przysparzały sporo kłopotów (w przypadku kradzieży złodziej mógł kilkanaście razy zrealizować pojedynczą transakcję bez PIN-u, co często prowadziło do utraty znacznej kwoty przez klienta). Można sądzić, że zmiany w regulacjach banków przyniosły efekt – autorzy raportu Związku Banków Polskich prognozują, że w pierwszym kwartale 2014 r. karty z funkcjonalnością zbliżeniową mają stanowić ponad połowę wszystkich kart płatniczych na rynku, a w porównaniu z I kwartałem 2013 r. wzrost może wynieść ok. 28%. Znajduje to także odzwierciedlenie w liczbie terminali do płatności kartami – na koniec kwietnia 2014 r. ok. 57% stanowiły urządzenia z funkcją zbliżeniową.

Liczba kart z funkcją zbliżeniową

Źródło: opracowanie własne Związku Banków Polskich na podstawie danych NBP

Coraz aktywniej korzystamy z dostępu do konta

Najnowszy raport Związku Banków Polskich dotyczący bankowości elektronicznej pokazuje na interesujące zmiany w zachowaniach klientów banków – coraz więcej z nich aktywnie korzysta z internetowego dostępu do konta, dokonuje przelewów czy też płaci kartą debetową. Sondaż TNS Polska na zlecenie ZBP stanowi w tym względzie cenne uzupełnienie raportu i wskazuje nie tylko powody, dla których Polacy korzystają z dostępu online do rachunków, ale także przyczyny rezygnacji z takich usług. Można mieć nadzieję, że bankowcy wyciągną wnioski z aktualnych opracowań Związku Banków Polskich, w końcu na poprawie jakości usług bankowych i większej świadomości ich odbiorców mogą skorzystać nie tylko klienci.

Raport netB@nk znajdziesz pod tym adresem.

Z ostatniej chwili

  • 23.03.2017 11:12

    Alior Bank: 24 marca od godz. 23 do 27 marca do godz. 6 nastąpi przerwa w dostępie do bankowości. Powodem są prace związane z połączeniem z Bankiem BPH.

  • 17.03.2017 13:18

    T-Mobile Usługi Bankowe: od 17.03 (piątek) od godz. 23:00 do 18.03 (sobota) do godz. 09:00 Bankowość Mobilna będzie niedostępna z powodu prac serwisowych.

  • 16.03.2017 15:05

    W ostatnim kwartale 2016 r. zysk netto Getin Noble Bank wyniósł 2,9 mln zł.

  • 16.03.2017 15:01

    Zysk netto Grupy BGŻ BNP Paribas w 2016 r. wyniósł 76,9 mln zł (wobec 13,3 mln zł w 2015 r.). Skok wynika w dużej mierze z połączenia kilku podmiotów Grupy

  • 15.03.2017 14:40

    ING zamknął program Bankujesz-zyskujesz. W jego miejsce uruchomiono program Moje rabaty umożliwiający zakupy ze zniżką w sklepach tradycyjnych i online.

  • 14.03.2017 14:36

    Usługa HCE - płatności zbliżeniowe telefonem - jest od dzisiaj dostępna w ING Banku Śląskim.

  • 13.03.2017 09:31

    Getin Bank podniósł oprocentowanie promocyjne Konta Oszczędnościowego do 2,5% dla kwot do 100 tys. zł. Obecni klienci mogą liczyć na oprocentowanie 2,2%.

  • 9.03.2017 14:59

    Zysk netto Alior Banku w 2016 r. wyniósł aż 618 mln zł. Dla porównania, w 2015 r. był to 310 mln zł netto.

  • 8.03.2017 14:28

    RPP ogłosiła, że stopy procentowe pozostają na niezmienionym poziomie. Obecnie stopa referencyjna wynosi 1,5%, a stopa depozytowa 0,5%.

  • 7.03.2017 15:40

    PKO BP po raz kolejny otrzymał wyróżnienie „Najlepsza Infolinia”. Badania jakości infolinii bankowych przeprowadziła firma ARC Rynek i Opinia. 

Pominęliśmy coś ważnego? Napisz do nas!

Wiadomości

Ta strona korzysta z ciasteczek. Dalsze korzystanie z serwisu oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej szczegółów w polityce prywatności.