Blokowanie karty płatniczej - czasowo czy na stałe?

Blokowanie karty płatniczej - czasowo czy na stałe? © weerapat1003 / Fotolia

W ostatnim czasie kilka banków udostępniło czasowe blokowanie kart płatniczych. Usługa może okazać się przydatna, kiedy "plastik" nam się zapodzieje. Czy jednak zawsze warto w takiej sytuacji blokować kartę?

Często zdarza się, że nie wiemy, co stało się z naszą kartą płatniczą. Jesteśmy przekonani, że np. zostawiliśmy ją w domu czy u znajomego, ale w danej chwili nie mamy pewności, co faktycznie dzieje się z "plastikiem".

W takiej sytuacji zastrzeżenie karty zwykle nie jest potrzebne, ponieważ jesteśmy praktycznie pewni, że odzyskamy kartę nie ponosząc przy tym strat finansowych. Na wszelki wypadek warto jednak uniemożliwić dokonywanie transakcji. Rozwiązaniem może okazać się czasowa blokada karty.

Jak działa czasowa blokada karty?

Blokada czasowa karty przejściowo uniemożliwia dokonywanie transakcji, np. wypłat z bankomatów czy płatności w sklepach i Internecie. Taką blokadę można, a wręcz trzeba odwołać, w przeciwnym razie bank na stałe zablokuje kartę i minie trochę czasu, zanim otrzymamy nową.

Blokada a zastrzeżenie karty

Standardowe zastrzeżenie karty, w odróżnieniu od jej czasowego zablokowania, jest natomiast operacją nieodwracalną. Kiedy stracimy "plastik" np. w wyniku kradzieży, możemy zadzwonić do banku lub na stałe zablokować kartę poprzez bankowość elektroniczną.

Zastrzeżona karta w praktyce staje się bezużyteczna i wiążą się z tym pewne niedogodności. Banki nie zawsze wydadzą nam automatycznie nową kartę, więc często zmuszeni będziemy złożyć odpowiedni wniosek. Za obsługę zastrzeżonej karty bank nie pobiera na szczęście opłaty.

Warto zapamiętać: zastrzeżenie karty jest nieodwracalne i wiąże się z koniecznością wydania przez bank nowego plastiku. Czasowa blokada karty jest natomiast możliwa do odwołania.

Kiedy warto czasowo zablokować kartę?

Tymczasowe zablokowanie karty może być przydatne, kiedy jesteśmy pewni, że karta nie została skradziona i nikt nie posłuży się nią w nieuprawniony sposób. Zdarza się, że zostawiliśmy kartę w domu czy u dobrego znajomego i wiemy, że w krótkim czasie ją odzyskamy. Zanim to jednak nastąpi, blokujemy możliwość dokonywania transakcji.

Taka usługa może być również przydatna np. na koncertach, kiedy karta może zostać skradziona lub zagubiona – przed wyjściem blokujemy kartę w aplikacji mobilnej, a po powrocie zdejmujemy blokadę i znów możemy używać "plastiku" (zawsze można też ustawić limity transakcyjne na karcie na zero, co uniemożliwi złodziejowi skorzystanie z karty).

Jak skorzystać z usługi?

Obecnie klienci niektórych instytucji mają możliwość samodzielnego ustawienia takiej czasowej blokady w aplikacjach mobilnych, dzięki czemu cała operacja przebiega szybko i wygodnie. W poniższej tabeli przedstawiamy, jak wygląda ta kwestia w wybranych bankach:

Bank Jak czasowo zablokować kartę?
Alior Bank W oddziale, przez infolinię, bankowość internetową i aplikację mobilną
Bank Millennium Brak możliwości czasowego blokowania karty
BZ WBK Brak możliwości czasowego blokowania karty
Credit Agricole Przez infolinię. Uwaga: usługa jest płatna!
Deutsche Bank Przez infolinię
Getin Bank W bankowości internetowej i aplikacji mobilnej
ING Bank Śląski W bankowości internetowej i aplikacji mobilnej
mBank W oddziale, przez infolinię lub Eksperta Online
PKO BP Brak możliwości czasowego blokowania karty
Raiffeisen Polbank W aplikacji Mobilny Portfel - tylko dla karty HCE

Na co warto uważać?

Blokada czasowa uniemożliwia korzystanie z karty, ale co w sytuacji, gdy osoba postronna pozna wrażliwe dane – numer karty, kod CVC2/CVV2 i datę ważności? Podczas trwania blokady "plastiku" nie da się użyć, co jednak po jej zdjęciu?

Po jakimś czasie może się okazać, że ktoś zapłacił naszą kartą w Internecie, a my straciliśmy pieniądze. W takiej sytuacji pozostaje tylko zastrzeżenie karty i dochodzenie swoich praw w banku. Wtedy jednak nie możemy korzystać z karty do momentu wyrobienia nowej; ponadto bank ma prawo do odmowy zwrotu środków, jeśli klient nie zachował środków ostrożności przy używaniu karty. Wynika więc z tego, że czasowa blokada sprawdzi się jedynie wtedy, gdy mamy pewność, że niepowołana osoba nie będzie miała dostępu do naszej karty.

Należy również pamiętać, że za obsługę zablokowanej karty bank wciąż może pobierać opłaty, dlatego zanim ustanowimy czasową blokadę, upewnijmy się, że spełniliśmy warunki uniknięcia takiego kosztu.

Komentarz redakcji

Usługa czasowego blokowania karty płatniczej może ułatwiać życie. Zdarza się, że zostawimy kartę w domu, u rodziny czy znajomych – bezpiecznym i znanym nam miejscu – wtedy do momentu odzyskania "plastiku" blokujemy możliwość dokonywania transakcji. Opcja jest również przydatna, kiedy obawiamy się, że możemy stracić kartę; wtedy ustawiamy blokadę np. w aplikacji mobilnej, a potem wycofujemy dyspozycję i znów możemy używać karty.

Usługa dostępna jest w kilku bankach, należy jej jednak używać rozważnie; mimo blokady ktoś może spisać dane naszej karty i dopiero po jakimś czasie zapłacić nią w Internecie, a wtedy jedynym rozwiązaniem będzie pełne zastrzeżenie "plastiku" i złożenie wniosku o nową kartę.

Z ostatniej chwili

  • 20.06.2017 10:16

    W aplikacji mobilnej ING Banku Śląskiego udostępniono mobilną autoryzację transakcji.

  • 16.06.2017 12:44

    Z początkiem czerwca Bank Zachodni WBK uruchomił infolinię w języku ukraińskim. Doradcy banku będą służyć pomocą obywatelom Ukrainy od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 16:00.

  • 15.06.2017 10:48

    Od godz. 16:00 w piątek do 10:00 w poniedziałek klienci Credit Agricole nie będą mogli korzystać z bankowości internetowej i mobilnej.

  • 13.06.2017 11:36

    Ruszyła świetna promocja Lokaty Happy z oprocentowaniem 4% Za założenie depozytu w Idea Banku można zgarnąć 2 bilety do Cinema City. Sprawdź szczegóły.

  • 9.06.2017 13:17

    W weekend VW Bank, Nest Bank i Raiffeisen będą przeprowadzały prace w swoich serwisach bankowości internetowej, przez co niektóre usługi nie będą dostępne.

  • 9.06.2017 13:12

    Klienci eurobanku mogą od dziś płacić swoim smartfonem za pomocą usługi Android Pay.

  • 8.06.2017 14:25

    Europejski Bank Centralny pozostawił stopy procentowe na obecnym, wyjątkowo niskim poziomie.

  • 8.06.2017 07:28

    ING Bank Śląski wprowadził do swojej oferty kartę wielowalutową. Dzięki temu rozwiązaniu można uniknąć prowizji przy płatnościach w EUR, USD, GBP i PLN.

  • 7.06.2017 10:42

    Rada Polityki Pieniężnej pozostawiła stopy procentowe na niezmienionym poziomie.

  • 7.06.2017 07:02

    Android Pay jest już dostępny dla klientów Orange Finanse.

Pominęliśmy coś ważnego? Napisz do nas!

Wiadomości

Ta strona korzysta z ciasteczek. Dalsze korzystanie z serwisu oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej szczegółów w polityce prywatności.