Co zrobić, gdy zapomnimy login lub hasło do konta?

Co zrobić, gdy zapomnimy login lub hasło do konta? © Syda Productions / Fotolia

Ta błaha z pozoru kwestia może naprawdę spędzić sen z powiek, zwłaszcza jeśli sprawa, którą chcieliśmy załatwić przez serwis internetowy, jest pilna. Nie są to wcale sytuacje aż tak wyjątkowe: każdy, kto posiada kilka kont internetowych, a do każdego inny login i hasło, z pewnością przynajmniej kilka razy w życiu zawahał się, które dane użyć w konkretnym serwisie bankowym.

Konto internetowe to już podstawa bankowości detalicznej w Polsce. Obecnie działa ich w naszym kraju ponad 13 mln, a korzysta z nich ponad 30 mln użytkowników (przy czym należy wziąć pod uwagę, że mogą to być te same osoby posiadające po kilka kont lub dostęp do rachunków wspólnych). Z kolei po bankowość mobilną sięga już ponad 5,5 mln osób. Nic w tym dziwnego: Internet umożliwił szybki dostęp do rachunków bankowych, sprawił, że obserwujemy nasze wydatki i przychody na bieżąco, a prosty przelew nie wymaga już odbycia podróży do oddziału banku lub na pocztę. Dawne dowody osobiste weryfikowane w placówce bankowej zastąpione zostały danymi logowania: loginem i hasłem.

Zdarza się jednak, że z jakichś powodów zapominamy, jak brzmiało nasze hasło lub login. Co wtedy zrobić? W naszym artykule przedstawimy kilka związanych z tą kwestią porad.

Na początku przypomnijmy jednak, czym dokładnie jest login i hasło dostępu do konta internetowego i czym różnią się one od siebie.

Login

To po prostu identyfikator używany w systemach informatycznych, w tym również w systemach bankowości internetowej. W zależności od banku określenia te mogą się nieco różnić, np. bank może pytać o „identyfikator”, „numer identyfikacyjny klienta”, ale zawsze chodzi o te same dane.

Login do konta internetowego nadawany jest przez bank. Jest to identyfikator unikatowy dla każdego użytkownika systemu. Zazwyczaj klient otrzymuje go wraz z umową o konto. Czasami jednak login przesyłany jest w przelewie zwrotnym, jeżeli rachunek zakładaliśmy za pomocą przelewu aktywacyjnego z innego banku (tak może być np. w ING) lub nawet w SMS-ach startowych.

Niektóre banki, np. PKO BP, oferują możliwość zmiany odgórnie narzuconego loginu na spersonalizowany, stworzony przez samego klienta. Jest to przydatne rozwiązanie, szczególnie w sytuacji, gdy trudno nam zapamiętać wszystkie używane przez nas loginy. Należy jednak pamiętać, by nie stosować przy każdym koncie (również pocztowym, na portalach społecznościowych itp.) tego samego identyfikatora, a także, by nie dzielić się loginem z innymi osobami.

Hasło

Twój osobisty kod dostępu, który ustalasz sam. Podstawowa różnica między loginem a hasłem jest taka, że kod dostępu znasz tylko Ty – w przeciwieństwie do loginu, który nadał Ci bank (a przynajmniej jego pierwszą wersję). Hasło podczas logowania wychodzi z Twojego komputera jako ciąg zaszyfrowanych znaków; systemy je weryfikują, ale bank nie wie, jak Twoje hasło brzmi. Z tego też względu ścieżki odzyskiwania dostępu do konta różnią się w zależności od tego, czy utraciłeś identyfikator, czy hasło.

Co zrobić, gdy zapomniałem loginu?

Loginy do bankowości internetowej bywają niekiedy bardziej skomplikowane niż hasła, które stosujemy (inna rzecz, że proste hasło to prosty sposób na utratę środków w wyniku kradzieży). Co zrobić w sytuacji, gdy za nic nie możemy przypomnieć sobie swojego identyfikatora? Pamiętając o tym, że login otrzymaliśmy od naszego banku przy podpisywaniu umowy, w pierwszej kolejności powinniśmy odszukać dokumenty od banku. Nasz identyfikator powinien znajdować się w umowie lub na przesyłce startowej.

Czasami jednak skorzystanie z tej ścieżki z różnych względów nie jest możliwe (np. z powodu wyjazdu, przeprowadzki czy choćby otrzymania loginu w przelewie zwrotnym, którego danych już nie mamy). Co zrobić w takiej sytuacji? Konieczny będzie kontakt z bankiem. Zawsze nasz login możemy odzyskać w placówce, ale niektóre instytucje umożliwiają również podanie identyfikatora przez infolinię.

Co zrobić, gdy zapomniałem hasła?

Zdarza się także, że wpisywane przez nas hasło system odrzuca jako nieprawidłowe, a my nie możemy sobie przypomnieć jego prawidłowej formy. Jak już wspomnieliśmy, hasło jest (a przynajmniej powinno być) znane tylko nam, dlatego jeśli zapomnimy, jak brzmiało, jego odzyskanie będzie niemożliwe. Nie oznacza to oczywiście, że już nigdy nie będziemy mogli zalogować się do naszego rachunku: po prostu będziemy musieli ustalić nowe.

Jak to zrobić? We wszystkich bankach możesz zmienić hasło w placówce. W większości z nich również przez infolinię, a w niektórych nawet także przez Internet (ING, eurobank, Getin Bank). Przygotuj się na serię pytać weryfikacyjnych, np. o login, telekod (Credit Agricole), numer klienta (PKO BP), dzięki którym pracownik banku będzie mógł potwierdzić, że faktycznie jesteś osobą, za którą się podajesz. W oddziale będzie potrzebne przedstawienie dowodu osobistego.

W przypadku weryfikacji internetowej i telefonicznej system prześle na Twój numer telefonu hasło tymczasowe, dzięki któremu zalogujesz się do swojego konta – wtedy też będziesz musiał utworzyć swój nowy kod dostępu (Getin Bank, Credit Agricole). W niektórych bankach nowe hasło nadajesz sam w automatycznym serwisie telefonicznym. Dzięki tym rozwiązaniom bank w dalszym ciągu nie zna Twojego kodu. O zasadach tworzenia bezpiecznego hasła czytaj w tym artykule.

Pamiętaj, że Twój numer telefonu musi być zgodny z tym, który podałeś w banku. Jak widzisz, nawet jeżeli nie wykonujesz przelewów z danego konta i nie używasz SMS-ów z kodami autoryzacyjnymi, w przypadku zapomnienia loginu lub hasła aktualny numer telefonu pozwala w najprostszy i najszybszy sposób rozwiązać problem.

Co zrobić, gdy kilkukrotnie błędnie wpisałem dane i bank zablokował dostęp do mojego konta?

Zdarzają się i takie sytuacje, że kilkukrotne wpisanie niepoprawnego hasła uniemożliwia zalogowanie się na konto. W niektórych bankach dostęp do konta internetowego blokowany jest po trzykrotnym wpisaniu błędnego klucza (np. w Credit Agricole), w innych – po pięciu próbach (np. w ING. W BZ WBK dopuszczalna liczba błędnych odpowiedzi zależna jest od tego, czy używasz hasła zwykłego – 3 niepoprawne próby, czy maskowanego – 5 szans). Jest to zabezpieczenie przed próbami kradzieży.

Odblokowanie dostępu do konta nie wszędzie wygląda tak samo. Większość banków umożliwia ponowne zalogowanie po weryfikacji klienta przez infolinię lub w placówce. W niektórych dodatkowo można spróbować przez Internet (Getin Bank, ING). W efekcie jednak, podobnie jak w przypadku zapomnienia hasła, konieczne będzie zresetowanie hasła (chociaż i tutaj są wyjątki, np. nie wymaga tego Pekao SA i eurobank). Co ważne, otrzymane hasło tymczasowe zazwyczaj ważne jest tylko przez jakiś czas (np. kod dostępu uzyskany w oddziale ING ważny jest 30 dni) – jeżeli nie odblokujesz dostępu do serwisu w przewidzianym przez bank okresie, będziesz musiał przejść przez całą procedurę jeszcze raz.

Czy mogę zmienić swój login i hasło, które znam?

W dobie bankowości internetowej i mobilnej personalizacja rachunków ma istotne znaczenie. W sytuacji, gdy korzystamy z kilku kont, z pewnością łatwiej nam jest się nimi posługiwać, jeśli loginy (identyfikatory) tworzymy według znanego nam klucza.

Niektóre banki udostępniają możliwość tworzenia spersonalizowanego loginu, który możemy zmienić najczęściej w systemie bankowości internetowej (mBank, Bank Millennium). Citi Handlowy w ogóle nie daje klientowi odgórnie określonego identyfikatora; do systemu bankowości internetowej klient loguje się po raz pierwszy, podając np. numer swojego konta lub innego produktu Citi (np. karty kredytowej), a następnie sam ustala swój identyfikator. Jest to jednak wyjątek na tle pozostałych banków. Niektóre instytucje dopuszczają również tworzenie aliasów, które funkcjonują równolegle z loginami i mogą być stosowane zamiennie (Plus Bank, Getin Bank).

Wszystkie systemy bankowości internetowej umożliwiają także zmianę hasła dostępu do konta. Możesz to zrobić zawsze po zalogowaniu się na swój rachunek. Najczęściej bank zweryfikuje jeszcze Twoją zmianę, wysyłając wiadomość na Twój numer telefonu, który podałeś wcześniej w tej instytucji. Zazwyczaj banki wymagają, aby znaki w haśle w dużej mierze różniły się od tych, które zostały użyte np. w ostatnich trzech kodach dostępu. Regularne zmienienie kodu jest wręcz wskazane dla bezpiecznego korzystania z bankowości internetowej i mobilnej.

Uwaga na oszustów

Identyfikator i hasło dostępu do systemu bankowości internetowej (lub mobilnej) to dane wrażliwe, których ujawnienie osobom trzecim może poważnie zagrozić naszym pieniądzom zgromadzonym na koncie. Wiele osób padło już ofiarą oszustów, którzy – podając się za pracownika banku – wyłudzali od klientów banków dane do logowania. Ten rodzaj przestępstwa nosi nazwę vishing.

Pamiętaj, że bank, dzwoniąc do Ciebie lub wysyłając wiadomość, nigdy nie poprosi Cię o potwierdzenie Twoich danych osobowych ani nie zapyta Cię o komplet danych autoryzacyjnych. W szczególności nikt z banku nigdy będzie oczekiwał podania hasła do konta, ponieważ, jak już wspominaliśmy, hasło znasz tylko Ty i pracownik banku nie może go w żaden sposób „zweryfikować” (robi to tylko system). Jeżeli obawiasz się o swoje bezpieczeństwo, zapytaj w swoim banku o możliwość ustalenia specjalnego hasła do kontaktu, dzięki czemu uzyskasz pewność, że rozmawiasz z osobą z tej instytucji.

Przeczytaj także nasze porady względem bezpieczeństwa w bankowości internetowej i bankowości mobilnej.

Jak odnaleźć login i zmienić hasło w banku?

W poniższej tabeli prezentujemy informacje, które uzyskaliśmy od banków, dotyczące tego, gdzie znajdziemy identyfikator klienta, jak możemy go uzyskać ponownie, jak zmienić hasło do konta i czy możemy ustawić samodzielnie login. Za wszystkie te czynności banki nie pobierają żadnych opłat.

Gdzie mogę znaleźć login? Nie mogę znaleźć loginu. Gdzie mogę go sprawdzić? Jak zmienić hasło? Czy można samemu ustawić login?
Alior Bank

tytuł przelewu zwrotnego przy aktywowaniu konta

umowa

oddział

infolinia

oddział

nie
Bank Millennium umowa oddział

infolinia

oddział

tak
Bank Pekao SA

Karta Klienta Banku

umowa

infolinia

oddział

infolinia

oddział

oddział (jeśli nie pamiętasz hasła)

w infolinii albo w bankowości internetowej – jeśli je pamiętasz, ale chcesz zmienić

nie
BGŻ BNP Paribas umowa

infolinia

oddział

oddział (klient otrzymuje pakiet startowy)

infolinia

nie
BZ WBK umowa BZWBK24 oddział

oddział

infolinia

nie
Citi Handlowy sam ustalasz login w trakcie rejestracji w bankowości elektronicznej Internet

bankowość internetowa

infolinia

tak
Credit Agricole oddzielny dokument uzyskiwany w banku

infolinia

oddział

infolinia

oddział

nie
eurobank umowa

Internet

oddział

Internet (w tym wypadku należy posiadać token lub korzystać z haseł jednorazowych)

oddział

tak
Getin Bank

e-mail z banku

umowa o Bankowość Elektroniczną

Internet – konieczne odpowiedzi na pytania weryfikacyjne

infolinia

oddział

Internet (również jeśli nie pamiętasz hasła)

oddział

infolinia

tak (alias)
ING Bank Śląski

umowa

przelew zwrotny przekazany podczas etapu składania wniosku o udostępnienie systemu bankowości internetowej ING na stronie banku

oddział bankowość internetowa nie
mBank widoczny w pakiecie aktywacyjnym aby otrzymać identyfikator (login), konieczne jest otrzymanie ponownego pakietu aktywacyjnego poprzez:
  • aplikację mobilną
  • mLinię
  • w oddziale

infolinia

aplikacja mobilna

tak
Nest Bank infolinia infolinia bankowość internetowa nie
PKO BP

umowa

na dokumencie o nazwie "Potwierdzenie nadania numeru Klienta"

infolinia (login zostanie przesłany e-mailem. Konieczne jest posiadanie hasła www/telefonicznego lub aktywnego narzędzia autoryzacyjnego i aktualnego adresu e-mail w danych w iPKO)

infolinia

oddział

tak
Plus Bank

umowa (jeśli była podpisywana w oddziale)

w jednym z SMS-ów startowych

infolinia

oddział

infolinia

oddział

tak (alias)
Raiffeisen Polbank SMS z danymi logowania

infolinia

oddział

Internet

infolinia

oddział

nie

Podsumowanie

Utrata loginu bądź hasła do bankowości internetowej to stresujące i nieprzyjemne doświadczenie. Niemniej, banki starają się ułatwić swoim klientom rozwiązanie tej sytuacji i stosują szereg rozwiązań, które mają ułatwić nam jak najszybsze wyjście z kłopotu. W niemal wszystkich bankach przypomnienie loginu (identyfikatora) możliwe jest przez infolinię, a w niektórych instytucjach nawet przez Internet. Login w zasadzie wszędzie odzyskamy, udając się do placówki banku. Część banków umożliwia swoim klientom ustalenie innego lub alternatywnego identyfikatora, który będzie łatwiejszy do zapamiętania.

Jeżeli zapomnieliśmy hasła, konieczne będzie utworzenie nowego. W tym celu należy skontaktować się z bankiem – poprzez infolinię, w oddziale, a niekiedy również przez Internet. Bank wyda nam tymczasowy kod dostępu, który podczas najbliższego logowania na konto będziemy musieli zmienić na hasło stworzone przez nas samych. Twoje hasło powinieneś znać tylko Ty; jeżeli więc ktoś rzekomo z banku żąda od Ciebie podania kodu dostępu, najpewniej masz do czynienia z oszustem.

Mamy nadzieję, że informacje zawarte w tym artykule pozwolą Ci szybciej i łatwiej rozwiązać problemy z logowaniem. Powodzenia!

Z ostatniej chwili

  • 20.09.2017 10:42

    Klienci ING Banku Śląskiego wykonali już milion transakcji zbliżeniowych telefonem.

  • 15.09.2017 14:31

    mBank wprowadza nową taryfę opłat i prowizji. Podwyższa opłaty za wpłatomaty Euronetu (do 0,2% min. 2 zł) oraz zapowiada nową kartę Visa Foto.

  • 7.09.2017 08:41

    Rada Polityki Pieniężnej po raz kolejny pozostawiła stopy procentowe na niezmienionym poziomie.

  • 4.09.2017 06:28

    W mBanku można uniknąć opłaty za wydanie karty do rachunku eMax Walutowego, jeśli zamówimy ją do końca września 2017 r.

  • 1.09.2017 17:19

    Citibank przedłużył do końca września promocję, w której za wyrobienie karty kredytowej można otrzymać smartfona LG K4 Dual SIM. Sprawdź szczegóły.

  • 1.09.2017 11:02

    BZ WBK przedłużył promocję Konta Firmowego Godnego Polecenia, w ramach której można uzyskać zwolnienie z opłat za prowadzenie rachunku.

  • 28.08.2017 09:00

    Zysk netto PKO BP w II kwartale 2017 r. wyniósł 857 mln. zł. Jest to ok. 16,5 mln zł mniej niż rok wcześniej.

  • 27.08.2017 09:11

    Bank Millennium uruchomił nową edycję promocji Konta Oszczędnościowego Profit. Ponownie można zyskać 2,5% dla nowych środków do 100 000 zł.

  • 21.08.2017 10:38

    Orange Finanse przedłużył promocje dla nowych klientów. Obecnie na koncie oszczędnościowym można zyskać 3,6%.

  • 17.08.2017 14:28

    Nowa akcja Mastercard: płacąc kartami Mastercard lub Maestro w Empiku, fundujesz posiłki dla głodujących dzieci w Rwandzie.

Pominęliśmy coś ważnego? Napisz do nas!

Wiadomości

Ta strona korzysta z ciasteczek. Dalsze korzystanie z serwisu oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej szczegółów w polityce prywatności.