Bankomat zatrzymał kartę - co robić?

Bankomat zatrzymał kartę - co robić? © Andrey_Arkusha / Fotolia

Jednym z najmniej przyjemnych zdarzeń w codziennym korzystaniu z bankowości jest zatrzymanie karty w bankomacie. Trudno nie stracić rezonu, gdy spieszymy się na spotkanie czy do pracy, za nami wydłuża się ogonek do bankomatu, a uparta maszyna nie zamierza oddać naszej karty. Co robić w takiej sytuacji? Czy istnieje szansa na odzyskanie naszego „plastiku”?

Kiedy bankomat może zatrzymać kartę?

Przyczyn, przez które nie będziemy mogli wyjąć karty z bankomatu, jest wiele. Część z nich bywa efektem naszej nieuwagi, część – problemów z maszyną. Niektóre wynikają wprost z bankowych procedur, z czego nierzadko nie zdajemy sobie sprawy.

Kiedy bankomat może zatrzymać kartę? Przede wszystkim są to zdarzenia takie jak:

  • kilkukrotne wpisanie błędnego PIN-u;
  • wcześniejsze zastrzeżenie karty;
  • przekroczony termin ważności karty;
  • błąd odczytu danych z karty w przypadku jej fizycznego uszkodzenia;
  • karta zbyt długo nie była odebrana z czytnika;
  • awaria czytnika bądź maszyny.

W wielu przypadkach kartę zatrzymuje nie tyle sam bankomat, a bank, który jest wystawcą karty, np. gdy "plastik" został oznaczony jako skradziony lub zablokowany ze względu na kradzież. Jednak, jak podaje Ewa Miziołek, dyrektor marketingu i wsparcia sprzedaży Euronet Polska, najczęstszą przyczyną zatrzymania karty jest nieodebranie jej przez klienta. Taka karta ze względów bezpieczeństwa zatrzymywana jest w maszynie.

Wiele zależy też od wewnętrznych procedur samych banków. Niektóre bankomaty mimo błędnie wpisanego PIN-u wcale nie blokują karty, ale ją... oddają. Dla przykładu, maszyny eurobanku nawet po trzykrotnym wpisaniu błędnego numeru PIN wysuwają kartę z czytnika, jednak zostaje ona czasowo zablokowana aż do godziny 24:00 tego samego dnia. Podobnie wygląda to w przypadku kart wydanych przez ING Bank Śląski.

Identyczna sytuacja może zdarzyć się z kartą przeterminowaną; po wyświetleniu komunikatu na ekranie bankomatu, że karta jest nieważna, zostanie ona wysunięta z czytnika.

Co zrobić, gdy bankomat zatrzyma kartę?

Jeżeli bankomat zawiesił się, wyłączył się w trakcje transakcji lub przestał działać czytnik, w pierwszej kolejności warto chwilę odczekać (ok. 5 minut) i upewnić się, czy maszyna nie uruchamia się ponownie. Może się bowiem okazać, że zresetowany bankomat wysunie jednak nasz "plastik", a jeśli zbyt wcześnie odejdziemy od bankomatu, karta może wpaść w niepowołane ręce. Jest to trudne w sytuacji, kiedy za nami ciągnie się kolejką zdenerwowanych osób, niemniej to bezpieczeństwo naszych pieniędzy powinno być dla nas priorytetem. Poza tym jeśli wydaje się, że bankomat funkcjonuje normalnie, a mimo to dochodzi do błędów, kolejne osoby również mogą stracić swoje karty.

Zgłoszenie awarii maszyny jest zdecydowanie najprostsze, gdy znajduje się ona przy placówce banku, ponieważ to placówka jest za dany bankomat odpowiedzialna. Jednak znakomita większość bankomatów usytuowana jest w centrach handlowych, przy sklepach lub po prostu na ulicy. W takiej sytuacji należy powiadomić operatora bankomatu o zatrzymaniu karty / awarii maszyny. Na każdym bankomacie znajduje się naklejka z informacją, pod jaki numer można zadzwonić.

W podobny sposób postępujemy, jeżeli skorzystaliśmy z operatora zewnętrznego, takiego jak Euronet czy Planet Cash. Dla przykładu, każdą awarię czy nieprawidłowy przebieg transakcji w bankomatach Euronetu powinniśmy zgłosić do Działu Obsługi Klienta.

O zatrzymaniu karty należy bezzwłocznie poinformować swój bank. Ważne! Niemal wszystkie banki zalecają w tej sytuacji jak najszybsze zastrzeżenie karty – i nie ma tu znaczenia, czy bankomat należał do naszego banku, czy do innego, ponieważ naprawą bankomatów i odzyskiwaniem kart zajmują się firmy zewnętrzne. W dobie płatności zbliżeniowych i internetowych łatwo możemy stracić nasze pieniądze, gdy karta wpadnie w ręce nieuczciwego pracownika. Są na niej bowiem wszystkie dane niezbędne, aby wykonać za jej pomocą zakupy w sieci (imię i nazwisko właściciela, numer karty i kody CVV/CVC); złodziej nie musi nawet mieć jej w fizycznym posiadaniu, wystarczy, że spisze dane lub zrobi zdjęcie telefonem.

Pamiętaj! Każdy bank ma własną infolinię, dzięki której możesz niezwłocznie zastrzec kartę. Warto zapisać ten numer w pamięci swojego telefonu. Jeżeli korzystasz z wielu kart w kilku bankach, najlepszym rozwiązaniem będzie zapisanie ogólnego numeru 828 828 828, uruchomionego przez Związek Banków Polskich i działającego 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu (numer ten obsługuje kilkanaście największych banków w Polsce). W kryzysowej sytuacji nie będziesz musiał martwić się, pod jaki numer zadzwonić.

Czy istnieje szansa na odzyskanie karty z bankomatu?

W niektórych, ściśle określonych sytuacjach możemy odzyskać kartę bez konieczności wnioskowania o nową. Dla przykładu, Bank Millennium umożliwia odbiór wystawionej przez siebie karty, jeżeli została ona zatrzymana w bankomacie znajdującym się w placówce Banku Millennium. Jednak powodem jej zatrzymania nie mogą być:

  • błąd danych na karcie;
  • przekroczony termin ważności karty;
  • wielokrotne wpisanie nieprawidłowego numeru PIN;
  • nieautoryzowanie karty.

Takie "plastiki" odsyłane są bez wyjątku do centrali banku. Jeżeli Twoja karta została zatrzymana z innych przyczyn (np. przekroczenia czasu wyjęcia jej z czytnika, błąd maszyny) i chcesz ją odzyskać, powinieneś jak najszybciej skontaktować się z oddziałem, w którym doszło do zdarzenia, i przedstawić swój dowód tożsamości w celu weryfikacji.

Podobnie rzecz przedstawia się w BZ WBK i w tym wypadku bankomat własny banku również musi znajdować się przy oddziale. Należy się przy tym spieszyć; zbyt długa zwłoka spowoduje, że karta zostanie zniszczona (w BZ WBK okres ten wynosi 7 dni). Jeżeli bankomat BZ WBK usytuowano np. w centrum handlowym, otrzymanie z powrotem karty jest niemożliwe.

Odzyskanie zatrzymanej karty jest też teoretycznie możliwe w Getin Banku. Jeśli ma ona status aktywnej lub zablokowanej (a nie zastrzeżonej lub przeterminowanej), możemy umówić się w oddziale instytucji, która obsługuje felerny bankomat. Getin Bank zaleca skorzystanie z czasowego zablokowania karty, usługi unikalnej dla tego banku, aby w czasie, gdy karta jest poza naszym zasięgiem, nikt nie mógł z niej skorzystać.

Również w eurobanku istnieje możliwość ewentualnego odebrania karty, jeżeli utknęła ona w bankomacie w placówce tego banku.

W pozostałych bankach regułą jest raczej niszczenie kart, niezależnie od powodu ich zatrzymania i miejsca, w którym karta została utracona. Taką praktykę stosuje m.in. PKO BP i mBank.

Niemal na pewno nie odzyskamy karty, która utknęła z powodu awarii bankomatu – mimo że to nie nasza wina. W przypadku „zawieszenia się” lub zupełnego wyłączenia bankomatu wszystkie znajdujące się w nim karty będą niszczone w trakcie naprawy po to, aby nie dostały się w niepowołane ręce.

Obecnie większość banków korzysta raczej z usług operatorów zewnętrznych: Euronet, Planet Cash itp. Co robić w takiej sytuacji? Niestety, karta jest już raczej stracona. Euronet podkreśla, że kwestie te są uzależnione od zapisów umów z bankami. Najczęściej obustronne umowy zakładają zniszczenie karty przez operatora i odesłanie jej następnie do banku, który jest formalnie jej właścicielem. Wynika to z zapisów procedur bezpieczeństwa.

Karta utknęła za granicą?

Jesteśmy na wakacjach, chcemy wypłacić gotówkę z bankomatu, a karta... znika w czytniku. Co zrobić w takiej sytuacji? Najlepiej postępować w taki sam sposób jak w przypadku kradzieży lub zagubienia "plastiku" i od razu zastrzec kartę. Jak? Najlepiej dzwoniąc pod numer +48 828 828 828. Nie ma co ryzykować, zwłaszcza że najczęściej nie wiemy, czy systemy zabezpieczeń są tak samo sprawne jak w Polsce i czy właśnie nie padliśmy np. ofiarą skimmingu (złodziej, który odczyta dane z naszej karty, wyjmie ją z czytnika po naszym odejściu od bankomatu).

Karta po wyjęciu z urządzenia zostanie odesłana do Polski, do banku, który jest jej wystawcą. Nam pozostaje wyrobienie sobie nowej.

Pamiętaj! Przed wyjazdem na wakacje warto pomyśleć o zabraniu ze sobą drugiej karty płatniczej. W razie utraty jednej z nich nadal będziesz mógł wypłacać gotówkę lub płacić w sklepach.

Straciłem kartę - i co dalej?

Jak już wspomnieliśmy, banki rekomendują niezwłoczne zastrzeżenie karty, niezależnie od tego, czy utknęła ona w bankomacie własnym banku, czy innym – ze względów bezpieczeństwa jest to najrozsądniejsze rozwiązanie. Kartę możemy zastrzec za pomocą infolinii, serwisu internetowego banku (w zakładce "Karty" bądź podobnej) lub w oddziale.

Sprawdźmy również historię transakcji w serwisie internetowym; jeżeli z powodu awarii nie otrzymaliśmy pieniędzy i nie możemy odzyskać karty, upewnijmy się, czy transakcja nie została jednak zaksięgowana i bank nie zmniejszył stanu środków na rachunku. Może się również zdarzyć, że mimo zastrzeżenia karty ktoś podjął pieniądze z naszego konta. W obu sytuacjach mamy prawo do reklamacji i żądania zwrotu środków od banku, ponieważ i zastrzeżenie, i zablokowanie karty powinno odbywać się w czasie rzeczywistym.

Reszta zależy już od wewnętrznych procedur każdego banku. PKO BP automatycznie zamawia nową kartę, jeżeli poprzednia została zatrzymana z powodu awarii bankomatu. W przypadku, gdy bankomat zatrzymał "plastik" z innych powodów, jak np. użycia nieprawidłowego PIN-u przez klienta, procedura automatycznego odnawiania karty nie jest wdrażana; nową kartę powinniśmy zamówić w serwisie internetowym lub w oddziale PKO BP. Odnowienie karty jest bezpłatne.

Podobnie przedstawia się to w Getin Banku. Zablokowanie i zamówienie nowego "plastiku" możliwe jest poprzez infolinię, w oddziale lub w bankowości internetowej (w zakładce „Karty”: „Zastrzeż kartę”/„Zablokuj kartę”. Nową zamawiamy w zakładce "Zamów produkt"). Nowa karta wysyłana jest w ciągu 14 dni od jej zamówienia.

W ING Banku Śląskim nową kartę możemy zamówić przez infolinię do 7 dni od momentu zastrzeżenia poprzedniej lub po prostu za pomocą serwisu internetowego. Za wydanie nowej karty bank nie pobiera opłat.

Bank Millennium także nieodpłatnie wysyła nową kartę w miejsce zastrzeżonej. Jest ona dostarczana w ciągu 14 dni.

Klienci BZ WBK mogą otrzymać nową kartę zwykłym listem na adres domowy lub odebrać ją w macierzystym oddziale w ciągu 3 dni.

Podsumowanie

Jeśli Twoja karta utknęła w bankomacie, warto zachować zimną krew i postępować według sprawdzonych wskazówek. Powody zatrzymania kart mogą być różne, za część z nich klient wcale nie ponosi winy (np. przy awarii bankomatu bądź czytnika), część jednak wynika z bankowych procedur (karta jest uszkodzona, zastrzeżona, przeterminowana).

Choć istnieją pewne minimalne szanse na odzyskanie karty w niektórych konkretnych sytuacjach (zależy to jednak od banku – wystawcy karty, miejsca ulokowania bankomatu i powodu zatrzymania), jednak naszym zdaniem zdecydowanie lepiej pogodzić się ze stratą "plastiku" i zawnioskować o nowy. Dlaczego? Ze względów bezpieczeństwa: serwisy naprawiające bankomaty są firmami zewnętrznymi, za które bank nie bierze odpowiedzialności. Tym samym nigdy nie wiadomo, w czyje ręce wpadnie nasza karta, a obecnie kradzież nawet bez użycia numeru PIN nie przedstawia żadnych trudności: złodziej może zapłacić zbliżeniowo lub w Internecie.

W celu zminimalizowania strat w przypadku zatrzymania karty zalecamy podejmowanie poniższych kroków:

  1. Upewnij się, czy bankomat nie uruchamia się ponownie (ok. 5 minut) - być może po zresetowaniu Twoja karta wysunie się z czytnika.
  2. Jeżeli nic się nie dzieje, jak najszybciej zastrzeż kartę. Najlepiej będzie zrobić to przez infolinię, np. dzwoniąc pod ogólny numer +48 828 828 828 (także jeśli jesteś za granicą).
  3. Po jakimś czasie sprawdź saldo na Twoim koncie, aby upewnić się, czy transakcja, w której nie otrzymałeś gotówki, nie została jednak rozliczona, lub czy ktoś bezprawnie nie posłużył się Twoją kartą.

A czy Wam zdarzyło się kiedyś, że bankomat nie oddał Waszej karty? Co zrobiliście?

Z ostatniej chwili

  • 14.12.2017 11:54

    BZ WBK potwierdził nabycie części Deutsche Banku. Kwota transakcji to 1,29 mld zł.

  • 14.12.2017 07:42

    Robiąc zakupy w bdsklep.pl i płacąc BLIK-iem można zyskać 30 zł na kolejne zakupy.

  • 13.12.2017 07:09

    Instalując nową aplikację PeoPay możesz zyskać do 150 zł do wydania na empik.com.

  • 11.12.2017 13:43

    Promocja "TAPnij kasę" Alior Banku została przedłużona do 31 grudnia 2017 r.

  • 11.12.2017 09:51

    BZ WBK przygotował prostą promocję, w której do zdobycia jest bon zakupowy na Allegro o wartości 100 zł. Szczegóły tutaj.

  • 8.12.2017 13:41

    Zakupy w sklepach internetowych, które wymagają autoryzacji hasłem 3D-Secure kartami Raiffeisen Polbank, będą niemożliwe 10.12 w godzinach 6:00-10:00.

  • 8.12.2017 13:38

    W związku z pracami serwisowymi w sobotę od godziny 0:00 do 14:00 klienci Deutsche Bank mogą mieć problemy z dostępem do db easyNET i db powerNET.

  • 5.12.2017 13:01

    Rada Polityki Pieniężnej pozostawiła stopy procentowe na niezmienionym poziomie.

  • 4.12.2017 15:59

    Akcja „Bilet za 1 zł z MasterPass od mPay" została wznowiona. Pulę uzupełniono o kolejne 80 tys. biletów komunikacji miejskiej.

  • 4.12.2017 15:13

    Bank Pocztowy przygotował nową, praktycznie bezpłatną ofertę konta osobistego dla osób po 60. roku życia - Pocztowe Konto Aktywny Nestor.

Pominęliśmy coś ważnego? Napisz do nas!

Wiadomości

Ta strona korzysta z ciasteczek. Dalsze korzystanie z serwisu oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej szczegółów w polityce prywatności.