Co dalej z polską kartą płatniczą?

Co dalej z polską kartą płatniczą? © stringerphoto / Fotolia

O polskiej karcie płatniczej w ostatnich miesiącach mówiło się całkiem dużo. Prace prowadzone były w Związku Banków Polskich, jednak podobny pomysł znalazł się również po stronie rządowej. Jak w rzeczywistości wygląda kwestia narodowego schematu płatniczego?

Prace w ZBP

Prace nad polską kartą płatniczą prowadził Związek Banków Polskich. Jeszcze jesienią 2015 r. wystosował w tej sprawie list intencyjny do banków, a w ubiegłym roku cała sprawa nieco przyspieszyła. Jak nieoficjalnie podaje portal Cashless.pl, ZBP zamówił ekspertyzę, którą przygotowała firma BCG.

Według opracowanego dokumentu schemat krajowy powinien zostać oparty o BLIK-a, a transakcje rozliczane przez KIR w ramach Inkartu (stworzonego właśnie do procesowania transakcji kartami na terenie kraju).

Ekspertyza BCG wskazuje również, co było do przewidzenia, że schemat kartowy może być stworzony wspólnie z międzynarodową organizacją (np. Visa czy MasterCard) lub tylko przy udziale krajowych firm, choć to akurat rozwiązanie może okazać się droższe w realizacji. Płatności polską kartą powinny być również tak wygodne jak plastikami już dostępnymi na rynku, dlatego pierwszy wariant (współpraca z zagraniczną organizacją) wydaje się lepszy; tym bardziej, że samodzielne opracowanie np. technologii zbliżeniowej obecnie wydaje się mało realne.

Rząd też chce polskiej karty, ale plastikowej

Niezależnie od prac prowadzonych w ZBP idea polskiej, a wręcz "narodowej", karty płatniczej pojawiła się w planach Ministerstwa Rozwoju, Ministerstwa Cyfryzacji oraz Ministerstwa Zdrowia. Program "Od papierowej do cyfrowej Polski" to krok ku e-administracji i cyfryzacji gospodarki, a jednym z jego elementów ma być właśnie Schemat Krajowy.

Celem projektu ma być zwiększenie roli państwa w ustalaniu standardów dla płatności bezgotówkowych oraz stworzenie taniego i wygodnego rozwiązania płatniczego m.in. do płatności w urzędach. Ze Schematem Krajowym ma być powiązane eID (czyli weryfikacja tożsamości użytkownika) oraz dodatkowe usługi e-gov, np. informacje dotyczące zdrowia, e-Paragony czy bilety komunikacji. Warto również zauważyć, że projekt zakłada także możliwość płatności bezgotówkowych w urzędach, sądach i policji bez dodatkowych kosztów dla obywatela oraz opcję płatności mobilnych w administracji.

Z programem "Od papierowej do cyfrowej Polski" zapoznasz się pod tym adresem.

Czy polska karta płatnicza w końcu powstanie?

Zgodnie z harmonogramem większość prac rządowych ma być prowadzona w tym roku. Najbardziej interesujący wydaje się właśnie wybór modelu schematu kartowego i związane z tym działania, np. kwestia uznawalności międzynarodowej, płatności bezstykowych czy sposób rozliczeń. Z wypowiedzi rządzących wynika, że polska karta miałaby być plastikowa, tymczasem analiza ZBP twierdzi, że schemat krajowy lepiej oprzeć na tym, co już (nieźle) funkcjonuje, czyli na BLIK-u. Jak jest w istocie?

Do tej pory próżno szukać konkretnych, oficjalnych informacji o polskiej karcie płatniczej. O pracach prowadzonych w Związku Banków Polskich można dowiedzieć się z mediów, jednak sama instytucja nie informowała wprost o takich działaniach. Podobnie rzecz ma się z planami rządu - wiemy, że projekt Schematu Krajowego jest w przygotowaniu, ale brakuje konkretnych informacji: jakie usługi znajdą się na karcie, czy będzie działać za granicą (sondaże wskazują, że Polacy chcą mieć taką możliwość), ile wyniesie koszt dla obywatela itd.

Nieco na przekór pracom Ministerstw Rozwoju i Cyfryzacji banki rozwijają BLIK-a: w ubiegłym roku wystartowała kampania promocyjna i loteria z nagrodami pieniężnymi. Sama usługa w kilku bankach zyskuje dodatkową funkcję, czyli tzw. oneclick, dzięki któremu podczas płatności w Internecie nie trzeba będzie wpisywać kodu BLIK. Coraz popularniejsze stają się także przelewy na telefon, które rozliczane są przez KIR.

Zdaniem Redakcji

Niezależność od organizacji międzynarodowych, potencjalnie niższe koszty obsługi czy dopasowanie do lokalnego rynku to dość mocne argumenty za krajową kartą płatniczą i trudno nie przyznać im racji. Kiedy dodamy do tego fakt, że ponad 90% transakcji kartowych dokonywane jest w Polsce, to idea polskiej karty staje się jeszcze bardziej uzasadniona. Przy okazji pojawiają się również głosy krytyki - stworzenie schematu krajowego może być kosztowne i niekoniecznie lepsze od rozwiązań wprowadzonych przez organizacje międzynarodowe (o wadach i zaletach polskiej karty pisaliśmy tutaj). Niestety wciąż brakuje rzetelnych, sprawdzonych informacji o całym projekcie, który, jak wynika z programu rządu, ma ruszyć jeszcze w tym roku.

Nieco zamieszania wprowadza też fakt, że banki wolą rozwijać BLIK-a i są niechętne kolejnemu plastikowi na rynku. Wiceminister Tadeusz Kościński stwierdził, że przy oporze ze strony tych instytucji możliwe jest całkowite zniesienie interchange i odcięcie banków od, już uszczuplonego wcześniejszymi obniżkami, źródła dochodów. Z drugiej strony bez interchange mogą być problemy z szeroką siecią akceptacji polskiej karty – sprzedawcy nie będą już płacić prowizji za przyjmowanie płatności kartą, dlatego mogą nie widzieć korzyści z akceptacji nowego plastiku.

Polska karta płatnicza nie musi być złym pomysłem, jednak z całą pewnością wymaga sporo pracy. Pomysłodawcy muszą rozwiązać nie tylko kwestię akceptacji takiego instrumentu, ale również problemy bardziej techniczne, jak wdrożenie technologii zbliżeniowej, którą posiadają międzynarodowe organizacje płatnicze. Warto również przemyśleć udział BLIK-a w całym projekcie; rodzimy system płatności mobilnych ciągle się rozwija i staje coraz bardziej popularny. W obecnych czasach częściej wychodzimy z domu bez portfela niż bez telefonu, dlatego oparcie krajowego schematu także o BLIK-a może być strzałem w dziesiątkę.

Z ostatniej chwili

  • 20.06.2017 10:16

    W aplikacji mobilnej ING Banku Śląskiego udostępniono mobilną autoryzację transakcji.

  • 16.06.2017 12:44

    Z początkiem czerwca Bank Zachodni WBK uruchomił infolinię w języku ukraińskim. Doradcy banku będą służyć pomocą obywatelom Ukrainy od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 16:00.

  • 15.06.2017 10:48

    Od godz. 16:00 w piątek do 10:00 w poniedziałek klienci Credit Agricole nie będą mogli korzystać z bankowości internetowej i mobilnej.

  • 13.06.2017 11:36

    Ruszyła świetna promocja Lokaty Happy z oprocentowaniem 4% Za założenie depozytu w Idea Banku można zgarnąć 2 bilety do Cinema City. Sprawdź szczegóły.

  • 9.06.2017 13:17

    W weekend VW Bank, Nest Bank i Raiffeisen będą przeprowadzały prace w swoich serwisach bankowości internetowej, przez co niektóre usługi nie będą dostępne.

  • 9.06.2017 13:12

    Klienci eurobanku mogą od dziś płacić swoim smartfonem za pomocą usługi Android Pay.

  • 8.06.2017 14:25

    Europejski Bank Centralny pozostawił stopy procentowe na obecnym, wyjątkowo niskim poziomie.

  • 8.06.2017 07:28

    ING Bank Śląski wprowadził do swojej oferty kartę wielowalutową. Dzięki temu rozwiązaniu można uniknąć prowizji przy płatnościach w EUR, USD, GBP i PLN.

  • 7.06.2017 10:42

    Rada Polityki Pieniężnej pozostawiła stopy procentowe na niezmienionym poziomie.

  • 7.06.2017 07:02

    Android Pay jest już dostępny dla klientów Orange Finanse.

Pominęliśmy coś ważnego? Napisz do nas!

Wiadomości

Ta strona korzysta z ciasteczek. Dalsze korzystanie z serwisu oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej szczegółów w polityce prywatności.