Bank SMART, czyli mobilna bankowość na tablety i smartfony

Bank SMART, czyli mobilna bankowość na tablety i smartfony Źródło obrazka: logo Banku SMART

11 czerwca swoją działalność rozpoczął Bank SMART, czyli nowe przedsięwzięcie FM Banku PBP. W założeniu nowy bank ma być dostępny przede wszystkim na urządzenia mobilne, ponieważ stacjonarne oddziały, według osób tworzących projekt, tylko generują niepotrzebne koszty. Oferta nowo powstałej instytucji na pierwszy rzut oka jest konkurencyjna, jednak to przyszłość pokaże, czy przetrwa próbę czasu.

Kilka dni temu FM Bank wprowadził na rynek markę BIZ Bank, której misją ma być wspieranie rozwoju przedsiębiorczości Polaków, a szczególnie mikro i małych firm. W tym kontekście pojawia się pytanie, jakie cele stawia sobie Bank SMART. Nie jest to całkiem nowa instytucja, ponieważ SMART wciąż pozostaje częścią FM Banku, a środki w nim zdeponowane są objęte ochroną Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. Nie jest to także internetowy oddział BIZ Banku, ponieważ obie jednostki mają działać niezależnie od siebie.

Bank SMART - bank mobilny

Materiały marketingowe przedstawiają Bank SMART jako pierwszy w Polsce bank mobilny, w którym mobilna odsłona działalności nie jest tylko dodatkiem, ale pełnoprawnym i niezależnym sposobem korzystania z bankowości. Model biznesowy ma opierać się na jak najniższych kosztach, które są możliwe dzięki rezygnacji ze stacjonarnych oddziałów i przeniesieniu działalności w sferę smartfonów i tabletów (korzystanie z oferty banku przez Internet to mniej wspierany kanał obsługi). Takie podejście, w opinii osób tworzących Bank SMART, to wyzwanie dla dużych banków, które mobilność wciąż traktują jako dodatek do internetowej i osobistej obsługi klienta. Oferta SMARTA jest przejrzysta i prosta, co ma go odróżniać od tradycyjnych banków, w których produkty są rozbudowane, a taryfy opłat i prowizji zawierają wiele podpunktów. Bank porównuje się także do mBanku, ING oraz PKO BP, co jest kwestią mocno dyskusyjną, biorąc pod uwagę parametry rachunków, które uwzględniono w zestawieniu.

Oferta Banku SMART

Propozycje SMARTA nie wyglądają jednak źle. Konta osobiste i firmowe prowadzone są bezpłatnie, a karta debetowa nie jest obciążona miesięczną opłatą. Do końca roku wypłaty z bankomatów w Polsce i na świecie mają być darmowe (potem tylko pierwsze 3, kolejne będą kosztować 5 zł). Istotnymi, i dość wysokimi, prowizjami są koszty korzystania z polecenia zapłaty (5 zł miesięcznie) oraz opłata za zmianę PIN w bankomatach BZ WBK (sama kwestia takiej opłaty może budzić sprzeciw, w końcu zmiana kodu do karty płatniczej ma służyć zwiększeniu bezpieczeństwa). Atrakcyjnie oprocentowane są osobiste i firmowe konta oszczędnościowe – 4% w skali roku – a pierwszy przelew z takiego rachunku jest bezpłatny. Pomimo zapewnień, że to oprocentowanie się nie pogorszy, można zastanawiać się, jak długo tak konkurencyjna oferta będzie dostępna, ponieważ promocje bankowe mają to do siebie, że po jakimś czasie nawet najbardziej interesujące konta oszczędnościowe czy rachunki bieżące tracą na atrakcyjności.

Bank SMART oferuje swoim klientom nowoczesne rozwiązania, które ułatwiają zakładanie rachunku i korzystanie z niego. Konto można otworzyć na podstawie zdjęcia dowodu osobistego, a zawarcie umowy potwierdzić przelewem z innego banku. SMART umożliwia także sterowanie głosem, dzięki czemu w przystępny sposób uzyskamy informację np. o stanie środków na koncie czy historię transakcji. Podobną funkcjonalność posiada także aplikacja mobilna Meritum Banku, co jasno wskazuje, że ten sposób korzystania z konta wciąż się rozwija i z czasem może zdobyć większą popularność.

„Konkurencja opłaca celebrytów. My dajemy konto bez opłat”

Nowy projekt FM Banku zaskakuje pod względem oferty i funkcjonalności. W założeniu Bank SMART ma opierać się na rozwiązaniach mobilnych a także zapewniać nie tylko proste i niskie opłaty, ale również usługi bankowe najlepszej jakości. Nowy gracz na rynku bankowym z impetem zaprezentował swoją ofertę, porównując się z wybranymi bankami, a nawet mówiąc „Konkurencja opłaca celebrytów. My dajemy konto bez opłat”. Ten mocny przekaz ma przyciągnąć potencjalnych klientów i przekonać do całkowicie mobilnej bankowości. Ci ostatni wstrzymują się z entuzjazmem, zauważając, że korzystanie z rachunku wyłącznie przez telefon czy tablet może być uciążliwe i niewygodne. Większość posiadaczy rachunków bankowych wciąż używa komputera do zarządzania swoimi finansami i ta tendencja nieprędko ulegnie zmianie.

Najbliższe miesiące pokażą, w jakim kierunku zmierzają działania Banku SMART – czy będą miały na celu wprowadzanie nowych produktów (np. kredytów czy lokat), usprawnienie rozwiązań mobilnych, czy też utrzymanie dotychczasowej atrakcyjnej oferty (a może wszystko naraz?). Wtedy okaże się, jak silna jest propozycja pierwszego mobilnego banku w Polsce.

Z ostatniej chwili

  • 22.05.2017 14:24

    W wakacje pojawi się nowa aplikacja mobilna BGŻ BNP Paribas. Ma być ona zintegrowana z Android Pay.

  • 19.05.2017 13:21

    Od teraz Profil Zaufany można również założyć za pomocą bankowości internetowej Pekao SA.

  • 19.05.2017 11:34

    W bankowości elektronicznej ING bank udostępnił usługę przechowywania ważnych dokumentów. Klienci znajdą tam aktualne regulaminy i umowy.

  • 18.05.2017 13:14

    Bank Millenium udostępnił w Millenecie i aplikacji mobilnej ulepszoną wersję historii transakcji - klienci mogą dodawać do transakcji zdjęcie paragonu, faktury lub gwarancji, dodatkowy opis oraz tagi.

  • 16.05.2017 13:54

    Szybkie płatności internetowe Paybynet, stworzone przez KIR, są od teraz dostępne także dla klientów BGŻ BNP Paribas.

  • 16.05.2017 07:01

    W aplikacji mobilnej IKO PKO Banku Polskiego można już czasowo zablokować kartę płatniczą.

  • 11.05.2017 11:01

    Pekao SA już wkrótce wprowadzi możliwość założenia Profilu Zaufanego przez bankowość internetową.

  • 11.05.2017 10:59

    Szybkie przelewy Express Elixir coraz bardziej zyskują na popularności; w kwietniu rozliczono 330 tys. transakcji natychmiastowych o wartości 1,21 mld zł.

  • 11.05.2017 10:57

    Zysk sektora bankowego w I kwartale 2017 r. wyniósł 2,84 mld zł.

  • 9.05.2017 05:52

    Getin Bank wprowadził logowanie odciskiem palca do aplikacji mobilnej.

Pominęliśmy coś ważnego? Napisz do nas!

Wiadomości

Ta strona korzysta z ciasteczek. Dalsze korzystanie z serwisu oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Więcej szczegółów w polityce prywatności.